Köphjälp systemkamera

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Som andra redan har sagt. Köp en kamera som känns bra. Canon eller Nikon, för de finns det flest grejer till oavsett om man köper nytt eller begagnat. Kameror i samma prisklass är ganska likvärdifa när det gäller vilka bilder de presterar.

Sony, Olympus, Pentax med flera gör också bra kameror. Men det finns väldigt lite begagnade tillbehör (obektiv etc) att köpa och utbudet av nya grejer kan också vara lite mera begränsat än till Canon eller Nikon.

Ett bra objektiv kan göra större skillnad för resultatet än valet av kamerahus.

Angående din fråga:
"Finns det något märke som har billigare objektiv eller går alla objektiv att använda till alla kamerahus?"
Alla objektiv som är likvärdiga i prestanda kostar ungefär lika mycket. Oavsett om det står Canon eller Nikon på det.

Objektiv från en Nikon går inte att använda på något annat än en Nikon, och likadant för Canon, Olympus, Sony etc. Objektivfattningen är olika för olika kamera tillverkare.

Men sedan finns det objektiv från bland andra Sigma, Tamron och Tokina som finns till olika kameror och brukar vara lite billigare. Samma sak gäller där också, köper man ett Sigma som har fattning för Canon så passar det bara Canon och så vidare.

Okej tack för alla tips :) Men om man kollar mer på objektiven nu då. Vad står alla siffror för och vad borde man skaffa sig så man har en bra grund att stå på?

Om objektivet är t.ex. ett Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS.

EF-S = Det är ett Canon EF objektiv och S betyder att det inte är avsett för kameror med fullformatssensor (dyra kameror, det passar bra på billiga med APS sensor). Jag tror att EF-S motsvarar "DX" på Nikons objektiv, men någon nikonist får gärna rätta mig om jag har fel. :va
18-55 = Brännvidden i mm. Det är ett zoomobjektiv som man kan zooma från 18 till 55mm. Ju längre brännvidd desto mera inzoomat blir det. 18mm är vidvinkel och 55mm något mera "inzoomat" än "normal".
3,5-5,6 = Största möjliga bländaröppning. I det här fallet max f/3,5 vid 18mm och sedan max f/5,6 vid 55mm. En stor bländaröppning gör så att kameran får mycket ljus, det ger korta slutartider (att det blir lättare att "frysa" en bild) och ett kortare skärpedjup (hur mycket som är skarpt framför och bakom det du fokuserar på). Ju lägre siffra desto öppnare bländare. Låga siffror brukar för det mesta också innebära dyra objektiv.
IS = Bildstabilisering. Heter VR på ett nikonobjektiv.

Om objektivet är t.ex. ett Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS.

EF-S = Det är ett Canon EF objektiv och S betyder att det inte är avsett för kameror med fullformatssensor (dyra kameror, det passar bra på billiga med APS sensor). Jag tror att EF-S motsvarar "DX" på Nikons objektiv, men någon nikonist får gärna rätta mig om jag har fel. :va
18-55 = Brännvidden i mm. Det är ett zoomobjektiv som man kan zooma från 18 till 55mm. Ju längre brännvidd desto mera inzoomat blir det. 18mm är vidvinkel och 55mm något mera "inzoomat" än "normal".
3,5-5,6 = Största möjliga bländaröppning. I det här fallet max f/3,5 vid 18mm och sedan max f/5,6 vid 55mm. En stor bländaröppning gör så att kameran får mycket ljus, det ger korta slutartider (att det blir lättare att "frysa" en bild) och ett kortare skärpedjup (hur mycket som är skarpt framför och bakom det du fokuserar på). Ju lägre siffra desto öppnare bländare. Låga siffror brukar för det mesta också innebära dyra objektiv.
IS = Bildstabilisering. Heter VR på ett nikonobjektiv.
:Bugar Tackar :) Är VR/IS ett måste? Det låter väldigt nödvändigt men det är lika bra att fråga :)

Tackar :) Får kolla igenom det.

Last edited:
En av sakerna jag tycker du skall göra är att sätta dig och läsa hur det rent tekniskt fungerar. Bländare, slutare mm. Det blir mycket lättare och roligare när du skall köpa objektiv.

www.fredmiranda.com är en riktigt bra sida också. Även dpreview.com. Finns massa olika forum där du kan lära dig massvis.

:Bugar Tackar :) Är VR/IS ett måste? Det låter väldigt nödvändigt men det är lika bra att fråga :)

Tackar :) Får kolla igenom det.

Nja....

VR/IS kostar pengar och det är en evig debatt om pengarna är välinvesterade eller bättre läggs på annat. Du kommer att få lika många svar som om du frågar om Honda eller Suzuki är bäst....

Nja....

VR/IS kostar pengar och det är en evig debatt om pengarna är välinvesterade eller bättre läggs på annat. Du kommer att få lika många svar som om du frågar om Honda eller Suzuki är bäst....

Precis som Boris säger är det en stor debatt. Personligen tycker jag det är bättre att lära sig fota utan IS osv. Jag hade ett 300 2.8 L utan IS och jag lärde mig hantera det och ta skarpa bilder. vilket gjorde när jag sedan fick IS var det knappt några problem öht.

Börja med ett bra objektiv, du behöver verkligen inte IS om du har ett 1.8-bländar-objektiv i början

Precis som Boris säger är det en stor debatt. Personligen tycker jag det är bättre att lära sig fota utan IS osv. Jag hade ett 300 2.8 L utan IS och jag lärde mig hantera det och ta skarpa bilder. vilket gjorde när jag sedan fick IS var det knappt några problem öht.

Börja med ett bra objektiv, du behöver verkligen inte IS om du har ett 1.8-bländar-objektiv i början

Okej.. Skulle du kunna länka ett 1.8 objektiv till en D3000? Letade runt lite men hittade inget.

Hur skulle det här objektivet vara, bara skit eller är det dugligt?http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=465063

Edit:
Hittade några 1.8 objektiv men vilket är ett vettigt instegsobjektiv?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31875

Last edited:
Okej, kollade faktiskt lite på storebror till den där med Autofokus för om jag förstår det rätt så har det där inte autofokus? Men jag läste också att det är inbyggt autofokus på D3000 så vad är rätt?

Hur är det med zoom'en på det där objektivet, är den obefintligt eller?

Ah...missade att det inte sitter fokusmotor för gamla AF-objektiv i d3000 (de kräver att kameran driver fokuseringen)...det går ändå, men det blir manuell fokusering, o-bra (ännu en anledning till att kika på ett vettigare, men beggat hus).

Det blir till att shoppa AF-S 50/1,4 - men då blir det dyrt...

Ett fast objektiv, som just 50mm-varianterna, är fast, icke zoom, du får zooma med fötterna, och det är *bra* för att utvecklas med fotograferingen. :)

Ah...missade att det inte sitter fokusmotor för gamla AF-objektiv i d3000 (de kräver att kameran driver fokuseringen)...det går ändå, men det blir manuell fokusering, o-bra (ännu en anledning till att kika på ett vettigare, men beggat hus).

Det blir till att shoppa AF-S 50/1,4 - men då blir det dyrt...

Ett fast objektiv, som just 50mm-varianterna, är fast, icke zoom, du får zooma med fötterna, och det är *bra* för att utvecklas med fotograferingen. :)

Okej. Men det blir ju lite småsegt att man lär springa runt ifall man ska fota hojjar eller något sånt. Speciellt ifall man inte vill stå 3dm ifrån bankanten :yoparty

Ett Nikon Nikkor 50mm 1:1,8 Ai-S är det något att ha? Kan få tag på ett väldigt billigt :) typ 700kr. Har det autofokus eller vad står Ai-S för?

Last edited:
...du läser inte svaren du får va? :hihi

Det är ett karateobjektiv (som det hintats om i ett par svar innan), speciellt för pengarna, men du får fokusera manuellt på ett kamerahus utan fokusmotor (D3000, D40 mfl).

...du läser inte svaren du får va? :hihi

Det är ett karateobjektiv (som det hintats om i ett par svar innan), speciellt för pengarna, men du får fokusera manuellt på ett kamerahus utan fokusmotor (D3000, D40 mfl).

Jo men jag har inte sett något om Ai-S :va

Är det bättre att kosta på sig ett kamerahus med fokusmotor eller är spelar det ingen större roll?

Funderar ifall man skulle starta med ett 18-55/3,5-5,6 och sen köpa till ett 1,4 objektiv senare då 1,4 objektivet är såpass dyrt.

Ska ta och läsa igenom alla länkar nu i veckan och försöka sätta mig in i allt lite bättre. Det är ju en hel del att kunna :D Men jag är väldigtt acksam för all hjälp :krama

Jo men jag har inte sett något om Ai-S :va

Är det bättre att kosta på sig ett kamerahus med fokusmotor eller är spelar det ingen större roll?

Funderar ifall man skulle starta med ett 18-55/3,5-5,6 och sen köpa till ett 1,4 objektiv senare då 1,4 objektivet är såpass dyrt.

Shoppar du AF-S-objektiv (om vi pratar nikon) så spelar det ingen roll, men du stänger ute en del fina gamla gluggar som går att hitta till vettiga pengar.

Kör du Canon slipper du det här kruxet, det sitter fokusmotor i objektiven där.

Vill du ha en kamera att växa i och har säg 4 lock att shoppa för - leta efter en Canon 30D på fotosidan och komplettera med ett 50/1,8 (japp, canon har ett sådant med)...att shoppa billig ingångskamera slutar alltid med uppgraderingsbyten om man fastnar för det.

Vill du kränga har du halvdant andrahandsvärde, eller en hyllvärmare - med en äldre semiproffskamera har du igen pengarna när den säljs.

Det är lite som att shoppa ny Hyosung med garanti, vs att handla en äldre RSV Mille, båda går att köra med, vilken tror du är roligast?

Till Trådskaparen. Googla lite, läs på lite själv, det blir lite halvsegt att försöka förklara allting, inte för att vara spydig alls, men jag tror du kommer få bättre förståelse om du börjar leta upp lite fakta, kolla lite olika forum

www.fredmiranda.com - gå in där, dem recenserar alla objektiv och alla kameror (folk i forumen) där kan du läsa dig matt. Bara ett råd!

Till Trådskaparen. Googla lite, läs på lite själv, det blir lite halvsegt att försöka förklara allting, inte för att vara spydig alls, men jag tror du kommer få bättre förståelse om du börjar leta upp lite fakta, kolla lite olika forum

www.fredmiranda.com - gå in där, dem recenserar alla objektiv och alla kameror (folk i forumen) där kan du läsa dig matt. Bara ett råd!
Hehe jo jag har förstått det.. Trodde det var lite enklare när jag väl började kolla och att det fanns färre alternativ.. Men nu har jag insett att det finns otroligt många olika kombinationer i form av olika hus och sen massa olika objektiv till det.. :brinnerup

Så jag ska sätta mig och läsa igenom alla länkar till olika sidor och läsa in mig på grunderna först innan jag letar vidare:) Jag bumpar väl upp den här tråden nån gång nästa vecka när jag förhoppningsvis har läst på bättre:)

Stort tack för alla länkar och tips och information dock! :krama:tummenupp:)

Vill rekommendera dig att åka ut o känna på kamerorna innan du bestämmer dig för mycket. Själv tittade jag efter en D5000 men efter att ha känt på den i butiken så ändrade jag mig. Den kändes liten och plastig.

Köpte istället en D80 med tillbehör på blocket för samma pris och är toppen nöjd. Skaffade ett fast 35mm 1,8 för ett par månader sedan och de sitter kvar på kameran fortfarande. Fantastiskt kul objektiv.

Tjära användare.
Har hittat en kamera på Mediamarkt som verkar intressant,en canon eos 550d.
Till den kommer standardobjktivet 18-55 men dom slänger även med ett 75-300.
Priset för detta lilla underverk är 5490:- . Är det något att satsa på?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT