Köpa Volvo 940 - när ska man se upp?

Flickvännens föräldrars 940 har gått 80k+ utan å öppna motorn. Dock varit noga me oljebyten på den. Dock aldrig bytt olja i automatlådan men den strejkar inte ändå, växlar inte jättemjukt längre dock =P...

20(!) varv runt jorden utan motorrenovering! :yoparty

Säg den jappsare som matchar det!

Vem har den långmiligaste bilen här på SH? Kanske läge för en ny tråd om det inte redan finns en? :va Kravet är såklart att motorn är oskuld.
 
Ventilerna kajkar ihop vid 35...

Skulle jag inte vilja påstå.

20(!) varv runt jorden utan motorrenovering! :yoparty

Säg den jappsare som matchar det!

Vem har den långmiligaste bilen här på SH? Kanske läge för en ny tråd om det inte redan finns en? :va Kravet är såklart att motorn är oskuld.

Min 740, b230f. Har i skrivande stund gått 48,567 mil.
 
Last edited:
Litar mer på min volvo 850 som rullat 50 000mil, än min sketna bmw med 12000mil i ryggen.
4000mil, nya belägg fram, fördelare&rotor och ca 8liter biltemaolja, vill man bara starta och köra så köp en gammal volvo som inte är rostig.
 
Kompisens mor har en 945 2.3se från 1996. Den är jag galet avundsjuk på! Mörkblå lack och grå interiör med Volvos underbara halvgummiklädsel. <3
Den både ser ut och är betydligt fräschare än mina föräldrars BMW 525 från 1995.
Volvo 945 är grymt snygg! Sen att dom är starka, säkra, bekväma, hållbara, roliga.. Tjöp! :)
 
volvo...

...så länge den är någorlunda nybesiktigad och inte upprostad så är det eg bara att handla om man anser att priset är ok....

...har själv en gammal 745á som jag försöker vanvårda livet ur hemma på gården med diverse elaka vardagsuppdrag - men den bara går och går och går......knappt ens traktens mest nitiska besiktningsgubbe hittar något på den årliga undersökningen......någon olja vill den inte förbruka över huvudtaget heller ( 36000 mil.)......

...har nog aldrig haft bättre bil - och inte billigare heller.....betalade 6kkr för den för en massa år sen - och alla andra bilar vi haft samtidigt ( som varit betydligt dyrare ) har samtliga krånglat mycket mycket mera.......


så.....hitta en i bra skick - pruta - köp......kör.....tänk inte på hur rolig den är....eller tråkig....kanske.....när det skall vara roligt så tar du fram 2hjulingen.....
 
29000 för en som gått över 30 tycker jag är lite i överkant. Speciellt för en sedan. Prutmån?
Har själv en 97a sedan. Lätttrycksturbo. Vad många inte vet är att det är precis samma motor i lättryck som i fulltryck. Den sista riktiga volvon enligt min mening. Bytte insugspackningen nyss och bränslepump för ett tag sen. Men det är det enda på 4 år.
Sambon har en 94a kombi, ovanligt pigg för att vara en sugis. Klarlacksläpp som jag sett på andra 94or.
Oftast (om man har tur) när där är vatten på passagerarsidan så är det bara en liten dräneringslang som hoppat av. Har man vatten på förarsidan så är det antagligen elementet eller värmeventilen. På våran var det elementet som började läcka. Ett helvete att byta. Bifogar ett par bilder. (jo, jag fick ihop den). Måste plocka ut hela värmepaketet ,den vita grejen, för att komma åt.
Enkla bra bekymmersfria bilar som man själv kan kolla felkoder på och reparera billigt.
Där är bra rostskydd men kan ju finnas brister, så hittar man ingen rost nu så lär det inte komma i det närmaste heller. Får man problem så finns det ett par skitbra forum där det finns mycket kunnigt folk. Dom löser allt.
 

Bifogat

  • IMG_1038.JPG
    IMG_1038.JPG
    199.8 KB · Visningar: 2,138
  • IMG_1039.JPG
    IMG_1039.JPG
    201.5 KB · Visningar: 4,078
Design=utformning, volvo är ju inte kända för att ha några runda smekande former utan är mest fyrkantiga lådor i formen, men kan man se bortom detta så är det en mycket bra bil i övrigt.
Jag vet vad design är och råkar tycka att 940 är ruskigt snygg!

:)
 

Bifogat

  • DSC01275.JPG
    DSC01275.JPG
    119.2 KB · Visningar: 562
Last edited:
Varför tar det alltid ungefär 10 inlägg innan någon rekommenderar en BMW oavsett vilka krav ts har?:va

Därför att BMW anses vara en ball bil. Balla bilar går att använda till det mesta...

R1:a är en ball hoj. Även den går att använda för att vara ball i situationer som kan uppstå, vid t ex korvmojen.
 

Kanske hade varit mer rättvist att jämföra med en ny Volvo V70 och inte en 15-19 år gammal.:rolleyes: På den tiden var den bland det säkraste man kunde ha.

Till TS kan jag bara säga KÖP, kanonbil till vettiga pengar.:tummenupp Lättmeckat med billiga och lättfunna delar. Bra förarkomfort och driftsäker. Ta en med snurra (95-98),annars är dom lite väl trötta. Kan bara komma på ett minus, och det är bränsletörsten.
 
Last edited:
Kanske hade varit mer rättvist att jämföra med en ny Volvo V70 och inte en 15-19 år gammal.:rolleyes: På den tiden var den bland det säkraste man kunde ha.

Det är väl inget direkt bra argument när du sitter i en krockad bil.
Jag skulle prioriterat säkerheten, det är ju ändå bruksbilar.
 
Det är väl inget direkt bra argument när du sitter i en krockad bil.
Jag skulle prioriterat säkerheten, det är ju ändå bruksbilar.

TS tänkte köpa en äldre billig bil för 25-30000, vad har då jämförelsen med en nyare Renault för ca 80000 med saken att göra? Självklart vill man ha en säker bil, och visst är det är kul att se att tekniken går framåt och att bilarna blivit säkrare med åren, men då snackar vi andra pengar. Får ju jämföra med motsvarande årsmodell om skillnaden stor/liten bil skall vara rättvis. Behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut vad som händer om vi vänder på det, Renault Clio från -92 mot en V70 -08.:gnissla Men som sagt, det var ju inte det tråden handlade om.
 
Last edited:
turbon gick på farsans 940, sen dess har den stått på uppfarten.. och det var 10 år sen kanske haha, men han envisas med att säga i vilket fint skick den är men tar aldrig arslet ur vagnen för att fixa den
 
dahlgren! Säg åt han att biltema säljer turbos nu! Det kanske funkar..

Enda jag ser som nackdel på 940:in är att de är lite vanskliga när det blir halt, men bra däck och fräscha dämpare gör en del för att motverka det beteendet. 20-30kg sand i reservhjulsbaljan är också en idé. 940 Turbon var fin, men svårt att hitta en som inte blivit skruvad.. Ltt´n kan vara ett bättre val i så fall..

Men som sagt, det finns mer komplicerade bilar man kan äga och gamla VOVlo´s har sin charm. Kan man mecka lite så är de bland det billigaste man kan äga. Byggda på den tiden då Volvo kvalité faktiskt innebar en vagn som tog mycket stryk utan att saker gick sönder. Grannen kör en 740 GLT sedan (sista årsmodellen) som fortfarande rullar klanderfritt sen den dagen de köpte den ny. Givetvis är den sosseröd! :D
 
TS tänkte köpa en äldre billig bil för 25-30000, vad har då jämförelsen med en nyare Renault för ca 80000 med saken att göra?

Nu vill jag inte rekommendera en Modus till någon men det är en talande film och TS är ute efter en säker bil. Sen kostar en Modus inte nödvändigtvis 80k utan det finns ex för hälften av den summan men det handlar inte tråden om.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top