Köpa Volvo 940 - när ska man se upp?

Har sett det där klippet med Renaulten förr. Ser ju illa ut för passageraren i volvon men man tänker inte på att Renaulten formligen studsar från volvon. Inte mycket energiupptagning i den. Volvon är konstruerad för att ta upp energi i kollisionen. Såg någon kommentar att volvon var modifierad. Någon balk som var bortplockad. Sant eller inte? Vilket är bäst? Klämda ben eller hjärnskador/whiplash?
På tal om BMW. Hade en 325 för ett antal år sen. Enda bilen jag har fått lämna på verkstad. Rostade överallt. Läckte överallt. Dock kul att köra. Droppen var när syrran skämtade om den.
Frågade vad det var för skillnad på en BMW och en snigel?
-snigeln har slemmet på utsidan.
Bytade bort den mot en fin Volvo 245-93 som jag tyvärr synade diket med lite för våldsamt.
 
940:in är känd för att var lite svag mot halva-fronten-kollision (om man jämför med nyare bilar). Hade krocken varit över hela fronten så hade det gått lite bättre. Men det är ju inte bara hur de mosas sönder utan hur bälte, krockkudde, stolen osv klarar av att "mjuka upp krocken" som påverkar också.
 

Hur ofta krockar folk egentligen? :va

Jag har gjort några avåkningar (oftast i samband med buskörning) på 22år med körkort, ingen av dom har innefattat personskador eller bärgningsbil.

Visst kan olyckor hända, men inte så jävla ofta att jag bryr mig om sånt när jag köper bil.

Har man det säkerhetstänkandet förstår jag inte att man ens sätter sig på en motorcykel, då till och med T-Forden var krocksäkrare än dagens motorcyklar.

Till TS, Köp volvon du, det är en alldelens utmärkt bil! (och då är jag ändå inte alls förtjust i Volvo)
 
Last edited:
Hur ofta krockar folk egentligen? :va

Jag har gjort några avåkningar (oftast i samband med buskörning) på 22år med körkort, ingen av dom har innefattat personskador eller bärgningsbil.

Visst kan olyckor hända, men inte så jävla ofta att jag bryr mig om sånt när jag köper bil.

Har man det säkerhetstänkandet förstår jag inte att man ens sätter sig på en motorcykel, då till och med T-Forden var krocksäkrare än dagens motorcyklar.

Till TS, Köp volvon du, det är en alldelens utmärkt bil! (och då är jag ändå inte alls förtjust i Volvo)

Det kan ju vara gött att ha en bil som har hyffsat skydd på sidan vid dörrarna eftersom man kan bli påkörd av någon när man står stilla i en korsning. Då hjälper inte hur bra bilförare man än är. Där har 940:in dörrskydd, (sips eller vad det heter) bra rykte.
 
Det kan ju vara gött att ha en bil som har hyffsat skydd på sidan vid dörrarna eftersom man kan bli påkörd av någon när man står stilla i en korsning. Då hjälper inte hur bra bilförare man än är. Där har 940:in dörrskydd, (sips eller vad det heter) bra rykte.

Jo, svenska bilar har alltid varit krocksäkra, både Saab och volvo tog ju fram sidokrockskydd ungefär samtidigt (Saab hade ett system redan i 99'an)

Men faktum är att på 22år har jag inte varit inblandad i en olycka som jag inte skulle ha promenerat ifrån om jag så hade suttit i en Trabant utan säkerhetsbälten.

Jag har haft större behov hittils av att kunna lasta en kanot, men inte fan köper jag bilar som rymmer en kanot för det.

(Bortsett från motorsporten då, där har jag haft nytta av både bälten och bur)
 
Last edited:
Anledningen till att 940:n är svagare i hörnen är helt enkelt att motorn är längsmonterad.
I renååån är motorn med största sannolikhet tvärmonterad och tar således upp smällen.

Hade kollisionen varit mer "head-on" så hade det nog inte sett lika illa ut. Men trots allt så
måste man man ändå hoppas att utvecklingen gått framåt på tio år. Det hade varit ett
ordentligt nederlag för renååå om en tio år äldre volvo är mer krocksäker än deras nya bil.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top