Köpa valp/hund...

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Finns det nån annan marknad på nätet än Blocket?

Tänkte bli hundägare:=)

Sporthund.com? :va :D

Nämen seriöst, jag hade satsat på o dra till en kennel eller uppfödare, då får du ju veta lite mer var den kommer från, om den har svagt psyke o så, men det lär ju visa sig om du köper en "begagnad" hund ganska fort, hur den närmar sig o så. :)

Nädu, dra till en kennel. :tummenupp

Vad är du ute efter?
Eller du kanske inte vill ha en speciell ras, bara sällskap i vintermörkret. :tungan

Om du skall ha en renrasig hund så ska du köpa en från en kennel. Det är bäst. Uppfödaren kan hjälpa dej hitta den hund-typen du vill ha. Vad har du tänkt dej för ras?
När du ska köpa hund, Tänk på att: Ni kommer bli vänner för livet, du ska se till så den har det bra, kunna se o hjälpa den när den inte har det bra. Tänk på att du har flera vänner o intressen, Hunden har bara dej,,
Köper du en korsning skall du nog vara extra noga med var den kommer ifrån, o framförallt vilka raser den har i sej.
LYCKA TILL ( Har en golden retriver som blir 10 år i vår, var 8 veckor när jag hämtade honom) Väldigt underbar hundras. / Nettan

snappade upp endel webadresser på ett annat forum jag är på rätt ofta: alltomhundar.com

Där nämndes dessa:
www.hittehund.nu
www.vovve.net
www.blocket.se

Om du vill ha en rasren hund och vet vilken ras. Sök reda på den svenska rasklubben för rasen: t.ex. Svenska schäferklubbens hemsida. Det finns alltid hundar som, av olika anledningar, kommer tillbaka till kenneln från köpare. Dessa hundar försöker man i möjligaste mån att omplacera hos ny ägare och NÅGON i varje rasklubb brukar vara ombud eller valphänvisare, vilket brukar nämnas på hemsidorna.
(alltså, det är inget fel på hundarna, utan ägarna har oftast fått något slags förhinder till att ha hunden).

Om jag hade köpt en till hund, så hade det varit en renrasig. Man vet aldrig riktigt vad man får när det är blandisar.
Lycka till!

Tackar för svaren :tummenupp

För min del så spelar det faktum att den är renrasig eller inte någon roll,

Mackan, ta dig tid att tänka efter ordentligt vilken typ av hund du vill ha, vilka egenskaper vill du ha hos din hund och hur mycket kommer du att kunna/vilja träna och aktivera den? Hur mycket pälsvård är du beredd att göra? Stor eller liten hund? Vaktegenskaper eller inte? Mer eller mindre vädertålig? Hur bor ni? osv.....

När du vet svaren på alla sådana frågor är det lättare att slutligen välja en ras, då söker du upp rasklubben för just den rasen och de i sin tur kan ge dig namnen på några seriösa uppfödare. Kontakta dessa, besök dem och deras hundar, bilda dig en uppfattning om dem. Köp sen hund av den uppfödare som känns RÄTT för dig/er. De hjälper dig också att välja rätt valp för dig och om du passar bäst med en hane eller tik. Om du inte har haft hund förr så köp från en kennel som kan ge dig massor av råd och support, tro mig, det kommer att dyka upp tusen frågor och då är det kanon att kunna vända sig till en uppfödare som är entusiastisk och som du litar på för råd och tips! Så bygger du en plattform för ett lyckligt förhållande, både för dig och för hunden. Du gör dig själv en gentjänst om du bara nappar på första bästa gulliga valp på blocket så gör din hemläxa först!!

Ang. renras eller blandras så är blandisar ofta väldigt friska hundar men du vet aldrig vad som finns i paketet så att säga. Du kan få världens bästa hund men det också bli helt åt det andra hållet. Renrasiga hundar är det mycket lättare att förutspå mentalitet och uppträdande på, istället är de mer drabbade av fysiska åkommor. Men om du hittar en seriös uppfödare så är det oftast inget problem eftersom de då har avlat för sunda och friska hundar i generationer.

Lycka till!!

//Superlycklig Cane Corso Ägare ;)

Om du lyckas bestämma dig för vilken ras du vill ha så kan du alltid vända dig till den rasklubbens valpförmedlare, dom brukar veta vart det finns eller kommer att finnas valpar.

Nu vet jag inte hur mycket du kan om hundar och dess uppfostran men det är ingen dum idé att gå kurser, Jag lovar. Både du och din hund kommer att lära er en massa nyttigt/roligt. Lycka till!

Jag tycker att man alltid ska gå via SKK för att vara säker på att det är en vettig uppfödare..

Man ska heller inte stirra sig blind på priset.. det är ju ingen hoj ni ska köpa utan ett liv och det har inget pris tycker jag.

Se till att det är en seriös uppfödare och lyssna på vad denna säger om typ Hane/hona, aktiviteter och foder då hon/han förmodligen har väldigt bra erfarehet om detta och kan "se" om en viss person passar för en tik eller hane och i så fall vilken av dem som just ni ska ha...

T.ex. om ni har barn så är det bra om ni får en så social hund som möjligt o.s.v

Sen ska man vara medveten om att ditt liv ändras radikalt efter ett hund-köp..

Man ska se till att hunden inte behöver vara ensam de första 3 månaderna (dock en del träning på detta) i mer en nån timme..

Man ska se till att man har råd... köper du en stor hund så äter den en hel del och har du otur kanske bara hunden kan käka ett visst foder som kostar 600:- per 15 kilo och hunden får inte lida av dina ev. ekonomiska problem

Det är med stor sannolikhet slutfestat (inte helt... men halvt iaf)..
Att lämna sin hund på t.ex nyårsafton är rent djurplågeri om man bor nära stan...

MEN... icke att förglömma... Det finns massor av fördelar oxå!!!!!

twinner skrev:

Tänkte bli hundägare:=)

Äh! Skaffa hund är överreklamerat. Du har ju redan din håriga vän -> Foten! :tungan :D

/KaliZ

twinner skrev:
.....
twinner skrev:
....För min del så spelar det faktum att den är renrasig eller inte någon roll,

Du är skyldig dig själv och framförallt din kommande hund att lära dig mer innan du skaffar vovve. Dina två inlägg i tråden visar att du bör läsa ett par böcker om hundar och hundraser och sen fråga dig fram via SKK och diverse rasklubbar.

Lycka till, en hund är en fantastisk familjemedlem.

Ring SKK och begär att få hemskickat material om hundrasen du är intresserad av, samt kennellistor. När du läst/skaffat dig tillräckligt mycket information så du känner dig redo är det bara att börja ringa runt till kennlar.
Man lär sig mycket av ett kennelbesök, så tveka inte. :tummenupp

Edit: Jag skulle också ta kontakt med min lokala brukshundsklubb och kolla aktuellt kursutbud. En valpkurs ger oerhört mycket för både husse/matte och hund, speciellt om det är första hunden!

Last edited:
Tackar igen för svaren:=) Guld värt.Får nog bli så att en uppfödare kontaktas vid hundköpet.Ang hundvana så är man väl uppvuxen med en massa hundar och morsan har tävlat osv,hon känner ju också en massa kennelfolk så självklart får det bli den vägen,hade glömt det:)Det jag var intresserad av var annonsmarknader där det finns ett större utbud.Vill ha nån typ av stOOOr hund som klarar av att joggas med,tillgiven,barnkär m.m.

twinner skrev:
Tackar igen för svaren:=) Guld värt.Får nog bli så att en uppfödare kontaktas vid hundköpet.Ang hundvana så är man väl uppvuxen med en massa hundar och morsan har tävlat osv,hon känner ju också en massa kennelfolk så självklart får det bli den vägen,hade glömt det:)Det jag var intresserad av var annonsmarknader där det finns ett större utbud.Vill ha nån typ av stOOOr hund som klarar av att joggas med,tillgiven,barnkär m.m.

Du ska ha en boxer. Älskar barn, korthårig = fäller inte så förbannat. Och sen har den bra lynne och tål att joggas med. Prata med Svenska Boxer klubben är mitt tips. :tummenupp

twinner skrev:

På den här sidan finns DIN ras! -> http://www.moloss.com/001/ptxt/breed.html

Låter som en Bulle (Bullmastiff), eller en Grosser Schweizer Sennenhund kanske?

:tummenupp

Last edited:
Solid snake skrev:
Sporthund.com? :va :D

Nämen seriöst, jag hade satsat på o dra till en kennel eller uppfödare, då får du ju veta lite mer var den kommer från, om den har svagt psyke o så, men det lär ju visa sig om du köper en "begagnad" hund ganska fort, hur den närmar sig o så. :)

Nädu, dra till en kennel. :tummenupp

Vad är du ute efter?
Eller du kanske inte vill ha en speciell ras, bara sällskap i vintermörkret. :tungan
Begagnad hund :rolleyes:
Dra en kennel :va

mb skrev:
Begagnad hund :rolleyes:
Dra en kennel :va

Står faktiskt "dra TILL EN kennel"

Men du kan ju kanske kolla vilken tid jag postade det inlägget så kanske du förstår att det var dålig humor över begagnad hund.

Köp en renrasig....
Kanske du rentutav vill börja tävla med din hund!
Lydnad,spår,sök...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back