Köpa TIG svets?

här har du en billig..... tigsvets
inte så kraftfull dok...

här har du en som det är lite mer pulver i.... stor tigsvets
 
det man ska tänka på när man köper en svets är intermitensfaktorn.

Den är viktig, desto bättre intermittensfaktor desto bättre svets kan man säga.

David
 
Tolf skrev:
det man ska tänka på när man köper en svets är intermitensfaktorn.

Den är viktig, desto bättre intermittensfaktor desto bättre svets kan man säga.

David


Säkert bara jag som inte vet vad intermitensfaktorn är.... ? :confused:
 
kunde inte ha förklarat det bättre :Bugar

Detsto bättre intermittensfaktor, detsto mer kan du ösa på kan man säga.

David
 
Intermittensfaktor är så att säga ett mått på hur intensivt du kan använda maskinen. Om du vid X ampere har 90% intermittens kan du använda svetsen 90% av tiden med ett uttag av X ampere, resten av tiden måste den få kallna.
Intermittensen får givetvis ökande värde med sjunkade ström, dvs med lägre ström så kan du köra konstant.

Tänk på att tig i alu kräver växelström. Att svetsa alu med likström är helt stendumt. Det är såååå mycket svårare. Tro mig, jag har försökt.

140A enligt ett blocketexempel ovan är ofta lite klent. Det går till tunn aluminiumplåt (om svetsen kan lämna växelström men det är tveksamt på billigare maksiner) men knappast till gjutna aluminiumdetaljer. Är det dessutom 140A vid ex vis 50% intermittens så är det inte så kul...
Däremot räcker det till ex vis svetsning av rostfria avgassystem etc.

Tänk också på produktiviteten. Det tar avsevärt längre tid att tiga än att migga. Och det avsevärt längre tid att lära sig tig än mig.
Mig är plättlätt att lära sig, tig tar ett tag. Speciellt om det rör sig om alu. Rostfritt är lättare, faktiskt riktigt roligt.

Alutråd till mig? I professionella sammanhang (större svetsrobotar etc) brukar detta användas tillsammans med ett speciellt handtag som har ett extra inbyggt matarverk. Detta beror givetvis på att alutråden inte håller styrseln så där värst bra då den trycks in i slangpaketet bakifrån. Hopknölad tråd i trådledaren är inte så kul.
Jag har inga erfarenheter av alutråd i billigare miggar men jag är mycket tveksam. Dels pga ovanstående om matarverk, dels pga att alu kräver mycket värme och oftast värme i förväg eftersom alu leder värme så bra.. Man kan inte tillföra separat värme med en mig, det kan man däremot med en tig.
 
Robban_C skrev:
Intermittensfaktor är så att säga ett mått på hur intensivt du kan använda maskinen. Om du vid X ampere har 90% intermittens kan du använda svetsen 90% av tiden med ett uttag av X ampere, resten av tiden måste den få kallna.
Intermittensen får givetvis ökande värde med sjunkade ström, dvs med lägre ström så kan du köra konstant.

Tänk på att tig i alu kräver växelström. Att svetsa alu med likström är helt stendumt. Det är såååå mycket svårare. Tro mig, jag har försökt.

140A enligt ett blocketexempel ovan är ofta lite klent. Det går till tunn aluminiumplåt (om svetsen kan lämna växelström men det är tveksamt på billigare maksiner) men knappast till gjutna aluminiumdetaljer. Är det dessutom 140A vid ex vis 50% intermittens så är det inte så kul...
Däremot räcker det till ex vis svetsning av rostfria avgassystem etc.

Tänk också på produktiviteten. Det tar avsevärt längre tid att tiga än att migga. Och det avsevärt längre tid att lära sig tig än mig.
Mig är plättlätt att lära sig, tig tar ett tag. Speciellt om det rör sig om alu. Rostfritt är lättare, faktiskt riktigt roligt.

Alutråd till mig? I professionella sammanhang (större svetsrobotar etc) brukar detta användas tillsammans med ett speciellt handtag som har ett extra inbyggt matarverk. Detta beror givetvis på att alutråden inte håller styrseln så där värst bra då den trycks in i slangpaketet bakifrån. Hopknölad tråd i trådledaren är inte så kul.
Jag har inga erfarenheter av alutråd i billigare miggar men jag är mycket tveksam. Dels pga ovanstående om matarverk, dels pga att alu kräver mycket värme och oftast värme i förväg eftersom alu leder värme så bra.. Man kan inte tillföra separat värme med en mig, det kan man däremot med en tig.

Börjar blir ganska avancerad tråd... egentligen ville jag bara ha ett bra tips på en billigt TIG! Den röda som någon länkade till var tyvärr såld!
 
Långa farbron skrev:
Och säg åt din avatar att ge f*n i mitt Civicmärke :näsblod

ALDRIG!!!! dom som är så kära :kär :slicka :krama :crash
 
Långa farbron skrev:
Så sant HONDA är KÄRLEK :kär :fakta

nej, min lilla gubbe äger honda, det är hans biaatch :hihi
 
xtreme skrev:
Letar efter en begagnad TIG svets (gärna liten och lätt) som jag behöver för hobby bruk! Någon som har tips på vad man ska tänka på? Får inte kosta över 5 tusen (gärna ner åt 2000:-) men man får kanske bara skit för dom pengarna?
Varför köpa TIG när jag kan svetsa åt dig??? :D
Tänkte faktiskt svetsa dina alu prylar imorgon Fredag :rolleyes:
 
Basti skrev:
Varför köpa TIG när jag kan svetsa åt dig??? :D
Tänkte faktiskt svetsa dina alu prylar imorgon Fredag :rolleyes:


Jo, men även om du kan svetsa (vilket jag är jävligt tacksam för) så kan jag ju inte ens punkta i alu! Det hade varit kul att kunna göra mindre grejer själv! Tex. stols-underedena. Där spelar ju inte så stor roll hur själva svetsningen ser ut. Sen måste man nästan ha svetsen, bilen och stolarna på samma ställe!
 
xtreme skrev:
Jag fick faktiskt en rulle rostfri tråd på köpet när ja inhandlade Kemmpin, men jag har svetsat med misongas så det blir inte vackert! Att man kan köpa alutråd viste jag inte!

För att sammanfatta: Jag kan antingen köpa mig en TIG svets och lära mig svetsa med den ELLER köpa aluminiumtråd och en gasflaska till för att fortsätta med MIG:en. Det kanske blir alternativ 2 faktiskt! Hade inte en aning om att det gick med alu bara!


jorå MIG/alu Går Men Betänk att:

1: för att köra alutråd i MIG så bör man ha ett kort slangpaket och lite (ca 0.2mm) större munstycke än normalt ,dock inte för stort då strömen överförs till tråden i munstycket och för stort munstycke ger en ljusbåge i munstycket som kan smälta tråden "för tidigt".
Alu smälter vid ca 600grader

2: Du kan Inte styra värmen eftersom du hela tiden måste tillföra tråd för att svetsa , så det gäller att kunna förvärma rätt med gasol eller en platta

3: begränsat urval av alu kvalitet för MIG ,oftast bara ren alu = mjuk

Men om du skall köpa en TIG, som i mycket funkar som en GAS svets men man värmer med en ljusbåge istället
Tänk på
1: skall du svetsa alu med gott resultat bör du ha en "dubbelströmare" DVS både lik (för stål, rf ,titan osv.) och växelström för alu.

2: Den Bör ha minst 250 amp om du skall svetsa i en topp tex. och om man skall få 250 amp svetström måste man ha en 3 fas "inverter" svets för att inte behöva ringa upp till Forsmark och be dom "slänga in nåra stavar till" när man skall svetsa :Bugar ,en 2 fas trafosvets på 400volt drar >40 amp jämfört med en trefas invertersvets som drar 8-10amp . :gnissla
En sån svets hittar du inte på Biltema



Edit : Såg inte att Robban hadde svarat.... :näsblod
 
Last edited:
SSDD skrev:
... 2 fas trafosvets på 400volt drar >40 amp ...
... En sån svets hittar du inte på Biltema
Intygas. Min 2-fas Luna tar 42A vid 200A ut. Eller rättare sagt så försöker den men då slocknar halva byn. Suck.
ESAB har en liten smidig 1-fas som lämnar 180 från ett vanligt 16A uttag. Bärbar med ena handen. Mycket behaglig.
Tyvärr kostar den bortåt 30 flagg. Exkl moms. Suck igen.
 
Last edited:
Robban_C skrev:
Intygas. Min 2-fas Luna tar 42A vid 200A ut. Eller rättare sagt så försöker den men då slocknar halva byn. Suck.
ESAB har en liten smidig 1-fas som lämnar 180 från ett vanligt 16A uttag. Bärbar med ena handen. Mycket behaglig.
Tyvärr kostar den bortåt 30 flagg. Exkl moms. Suck igen.


Eskilstuna :D
 
Passar på att låna tråden lite ingen som har tips på ngn sjyst Mig svetts för max 5000:-
e det esab som gäller eller? fast dom kanske inte har något i 5000 kronors klassen?

//Jocke
 
Last edited:
Mr_SoaP skrev:
Passar på att låna tråden lite ingen som har tips på ngn sjyst Mig svetts för max 5000:-
e det esab som gäller eller? fast dom kanske inte har något i 5000 kronors klassen?

//Jocke



Jag har en Esab 150/Mig. Ny priset ligger på 4000kr sen med tråd & gas ca 5200kr
 
Nja, det rör sig om en by utanför Eskilstuna.

Ang MIG:
Jag har en Kemppi enfasmaskin som går underbart. Vet inte vad dom kostar men det borde ligga runt de gräns som Mr_SoaP anger.
Btw, den kunde förses med en tillsats för att batteriladda och starthjälpa. Risken är väl "rätt" liten men om nån har en sån tillsats till övers så...
Jag finns på pm. :)

Då jag jobbade som maskinreparatör hade vi en hel hall med svetsrobotar och en del manuell svetsning. Manuellt MIG och TIG, robotar med MIG matandes från tunna.
Erfarenheten därifrån är att bland TIGarna gick ESAB bäst men bland MIGarna gick Kemppi bäst.
Har dock använt Esab:s 150A enfas MIG (antagligen samma som Alex.J har) i flera fall. Tror dom heter MiniMIG eller nåt sånt. Somliga av dessa har gått underbart, somliga har varit svåra, vet inte om det är respektive ägare som har skött sina maskiner olika bra eller om dom varierar i kvalitet.
Helt klart är i alla fall att det är mycket viktigt att svetsen går fint och att man trivs med maskinen. Man blir tokig om man inte får fokusera på jobbet som sådant.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top