xtreme skrev:
Jag fick faktiskt en rulle rostfri tråd på köpet när ja inhandlade Kemmpin, men jag har svetsat med misongas så det blir inte vackert! Att man kan köpa alutråd viste jag inte!
För att sammanfatta: Jag kan antingen köpa mig en TIG svets och lära mig svetsa med den ELLER köpa aluminiumtråd och en gasflaska till för att fortsätta med MIG:en. Det kanske blir alternativ 2 faktiskt! Hade inte en aning om att det gick med alu bara!
jorå MIG/alu Går Men Betänk att:
1: för att köra alutråd i MIG så bör man ha ett kort slangpaket och lite (ca 0.2mm) större munstycke än normalt ,dock inte för stort då strömen överförs till tråden i munstycket och för stort munstycke ger en ljusbåge i munstycket som kan smälta tråden "för tidigt".
Alu smälter vid ca 600grader
2: Du kan Inte styra värmen eftersom du hela tiden måste tillföra tråd för att svetsa , så det gäller att kunna förvärma rätt med gasol eller en platta
3: begränsat urval av alu kvalitet för MIG ,oftast bara ren alu = mjuk
Men om du skall köpa en TIG, som i mycket funkar som en GAS svets men man värmer med en ljusbåge istället
Tänk på
1: skall du svetsa alu med gott resultat bör du ha en "dubbelströmare" DVS både lik (för stål, rf ,titan osv.) och växelström för alu.
2: Den Bör ha minst 250 amp om du skall svetsa i en topp tex. och om man skall få 250 amp svetström måste man ha en 3 fas "inverter" svets för att inte behöva ringa upp till Forsmark och be dom "slänga in nåra stavar till" när man skall svetsa

,en 2 fas trafosvets på 400volt drar >40 amp jämfört med en trefas invertersvets som drar 8-10amp .
En sån svets hittar du inte på Biltema
Edit : Såg inte att Robban hadde svarat....