xtreme skrev:
... Går det att svetsa i aluminium och rostfritt med en pinn-svets?
... en pinn-svets i 1000:- klassen
... Har man gas till en pinn-svets?
Alu o rf går att pinna.
Alu ställer krav på maskinen, bland annat därför att det går åt mycket ström.
Pinne är inget vidare till tunt material, ex vis bör järn/stål/rf vara minst några millimeter tjockt, annars är MIG bättre. Samma sak gäller för alu, 2-3 mm tjocklek är minimum, annars är TIG definitivt att föredra.
Slagget som blir efter pinning i alu är oftast aggressivt och måste då tas bort
helt (ex vis tvättning eller blästring), annars blir det ärg i stora mängder.
Ska du pinna kan du glömma de där små leksakerna till svetstrafo som säljs på BT för 1000:-, de är dynga, framförallt om du ska pinna i alu. Leta istället reda på en gammal hederlig begagnad omformare. De kännetecknas av att de är (till skillnad från en svetstransformator) en elmotor som driver en svetsgenerator.
En äldre omformare kostar antagligen inte så mycket mer än en sån där trafo men är sååå mycket bättre. Den orkar mer innan den storknar och den ger lugnare svetsförlopp. Dock har den sämre verkningsgrad (dvs drar mer ström) men det är det värt.
Jag gav 1500:- (om jag minns rätt) för 15 år sen för en Asea som klarar 450A och har fjärrkontroll för inställning av ström.
Den var urgammal redan då och hade punka på ett hjul men bör hålla långt bortom min död.
En till nackdel med en omformare är storlek och vikt. En 250A omformare väger säkert över 100 kg, min var jag tvungen att skjuta över tröskeln in i mitt förråd med bilen. Men även detta är nackdelar man tar om man nu nödvändigtvis vill ha en pinnmaskin.
Nej, ingen gas till pinne, höljet på elektroden (det som blir slagg) skyddar smältan.
Om försäljarna inte ens vet (eller tar reda på) om deras produkter går att använda så kan man ju undra om dom jobbar på rätt ställe.

Dom kanske skulle sälja blommor istället

(inget illa ment om florister)
Sista tipset om pinnsvetsning är att har du aldrig svetsat pinne tidigare så ska du inte börja med alu. Börja med bonnjärn så du får koll på vad uttrycket "limma pinne"

innebär.
Alu är svårare.
Edit: Läs vad KalleKulspruta skriver ovan!