Köpa TIG svets?

SSDD skrev:
Har du svetsat titan?

Vad gäller?
Duger det med argon?
Vad heter/kostar tillsatsmaterial?
Vad kan man jämföra med? rf, alu?
Behövs rotskydd? Vad händer utan?
Kan man använda rotstöd om det behövs? Lämpligt material till rotstöd (om man nu kan använda det)?
Hur väl flyter det?
Behövs förvärmning?
Behövs oxidskydd förutom skyddgasen?
behövs förlängd avsvalningstid? Borde inte behövas så länge det är måttliga bitar (dvs plåt).

Har jag glömt nåt mer jag behöver veta?

Det enda jag har hittat är följande:
Smälttemp 1668 gr. (rent järn 1536)
Koktemp 3287 gr. (rent järn 2750)
Temperaturmässigt inga större skillnader mot järn/stål/rf med andra ord.
Men som sagt, vad gäller i övrigt?
 
Robban_C skrev:
Nja, det rör sig om en by utanför Eskilstuna.

Ang MIG:
Jag har en Kemppi enfasmaskin som går underbart. Vet inte vad dom kostar men det borde ligga runt de gräns som Mr_SoaP anger.
Btw, den kunde förses med en tillsats för att batteriladda och starthjälpa. Risken är väl "rätt" liten men om nån har en sån tillsats till övers så...
Jag finns på pm. :)

Då jag jobbade som maskinreparatör hade vi en hel hall med svetsrobotar och en del manuell svetsning. Manuellt MIG och TIG, robotar med MIG matandes från tunna.
Erfarenheten därifrån är att bland TIGarna gick ESAB bäst men bland MIGarna gick Kemppi bäst.
Har dock använt Esab:s 150A enfas MIG (antagligen samma som Alex.J har) i flera fall. Tror dom heter MiniMIG eller nåt sånt. Somliga av dessa har gått underbart, somliga har varit svåra, vet inte om det är respektive ägare som har skött sina maskiner olika bra eller om dom varierar i kvalitet.
Helt klart är i alla fall att det är mycket viktigt att svetsen går fint och att man trivs med maskinen. Man blir tokig om man inte får fokusera på jobbet som sådant.



Det är nog samma. Jag stormtrivs med min, går som en dröm och klarar det jag behöver den till. Slänger upp en bild så ser du om det är samma.
 
xtreme skrev:
Jag fick faktiskt en rulle rostfri tråd på köpet när ja inhandlade Kemmpin, men jag har svetsat med misongas så det blir inte vackert! Att man kan köpa alutråd viste jag inte!
Mison är väl ändå ingen gas utan en gasblandning, aga har inte mindre än 8st mison gasblandningar i sitt sortiment..
 
Alex.J:
Ja, kanske, jag minns inte exakt. Möjligen att de jag körde är ett nummer mindre men det är jag osäker på. Börjar bli för gammal. :hihi
 
Var inne på Biltema i dag för att spana in lite svetsar... Helt plötsligt hittade jag pinnar i aluminium och rostfritt (till pinn-svets). Går det att svetsa i aluminium och rostfritt med en pinn-svets? Killarnna på Biltema trode inte att det gick, men dom kunde inte svara på varför dom sålde pinnar i aluminium och rostfritt... Om det går skulle jag ju kunna köpa en pinn-svets i 1000:- klassen och då skulle jag i alla fall ha något att punkta med... Har man gas till en pinn-svets?
 
Om du är nybörjare på att svetsa över huvudtaget är en TIG svets bland det värsta man kan välja. Skaffa dig en MIG och lär dig med en sådan ordentligt först. (säkert vad alla andra redan meddelat)


edit: fixade lite "mig" = dig
 
Last edited:
xtreme skrev:
... Går det att svetsa i aluminium och rostfritt med en pinn-svets?
... en pinn-svets i 1000:- klassen
... Har man gas till en pinn-svets?
Alu o rf går att pinna.
Alu ställer krav på maskinen, bland annat därför att det går åt mycket ström.
Pinne är inget vidare till tunt material, ex vis bör järn/stål/rf vara minst några millimeter tjockt, annars är MIG bättre. Samma sak gäller för alu, 2-3 mm tjocklek är minimum, annars är TIG definitivt att föredra.
Slagget som blir efter pinning i alu är oftast aggressivt och måste då tas bort helt (ex vis tvättning eller blästring), annars blir det ärg i stora mängder.

Ska du pinna kan du glömma de där små leksakerna till svetstrafo som säljs på BT för 1000:-, de är dynga, framförallt om du ska pinna i alu. Leta istället reda på en gammal hederlig begagnad omformare. De kännetecknas av att de är (till skillnad från en svetstransformator) en elmotor som driver en svetsgenerator.
En äldre omformare kostar antagligen inte så mycket mer än en sån där trafo men är sååå mycket bättre. Den orkar mer innan den storknar och den ger lugnare svetsförlopp. Dock har den sämre verkningsgrad (dvs drar mer ström) men det är det värt.
Jag gav 1500:- (om jag minns rätt) för 15 år sen för en Asea som klarar 450A och har fjärrkontroll för inställning av ström. :tummenupp
Den var urgammal redan då och hade punka på ett hjul men bör hålla långt bortom min död.
En till nackdel med en omformare är storlek och vikt. En 250A omformare väger säkert över 100 kg, min var jag tvungen att skjuta över tröskeln in i mitt förråd med bilen. Men även detta är nackdelar man tar om man nu nödvändigtvis vill ha en pinnmaskin.

Nej, ingen gas till pinne, höljet på elektroden (det som blir slagg) skyddar smältan.

Om försäljarna inte ens vet (eller tar reda på) om deras produkter går att använda så kan man ju undra om dom jobbar på rätt ställe. :D Dom kanske skulle sälja blommor istället :hihi (inget illa ment om florister)

Sista tipset om pinnsvetsning är att har du aldrig svetsat pinne tidigare så ska du inte börja med alu. Börja med bonnjärn så du får koll på vad uttrycket "limma pinne" :D innebär.
Alu är svårare.

Edit: Läs vad KalleKulspruta skriver ovan!
 
Nu är jag med inne på att köpa tig-svets (för att kunna svetsa ALU), Vilket är bäst ? köpa nya saker till min nuvarande svets eller köpa en ny svets, isf vad för någon ?
 
Robban_C skrev:
Har du svetsat titan?

Vad gäller?
Duger det med argon?
Vad heter/kostar tillsatsmaterial?
Vad kan man jämföra med? rf, alu?
Behövs rotskydd? Vad händer utan?
Kan man använda rotstöd om det behövs? Lämpligt material till rotstöd (om man nu kan använda det)?
Hur väl flyter det?
Behövs förvärmning?
Behövs oxidskydd förutom skyddgasen?
behövs förlängd avsvalningstid? Borde inte behövas så länge det är måttliga bitar (dvs plåt).

Har jag glömt nåt mer jag behöver veta?

Det enda jag har hittat är följande:
Smälttemp 1668 gr. (rent järn 1536)
Koktemp 3287 gr. (rent järn 2750)
Temperaturmässigt inga större skillnader mot järn/stål/rf med andra ord.
Men som sagt, vad gäller i övrigt?


Hej va!
Ursäkta att jag inte svarat förrns nu (jobb dårå). :rolleyes:
Jorå Titan svetsas som RF men helst med Rotgas.Det är lätt att annars få sprick anvisning i det "oxiderade"området,så en enkel skumgummi "behållare" fylls med Argon runt skarven.
Då Titan leder värme dåligt (mycket sämre än RF) så om du med motsvarande mtrl i RF behöver 40 A så räcker 15-20 A när du svetsar Titan. Smältan ser likadan ut som RF med sömmen blir "blank" när det är för varmt.
Annars är det som en dröm å svetsa i :Bugar .

Beroende på vilken grad av Titan 1,2,3,4 eller 5(hårdast) ,7 ,9
brukar jag klippa remsor av "orginal"mtrl annars finns
Tillsats mtrl hos www.EDSTRACO.se (obs SVINDYRT)
kostnad på mtrl ca 1000 X2000 X 0,97 mm grad 5 (den Manligaste Titan legeringen) = 5-7 pengar (tusen alltså) :huvet
Ett rör grad 2. 2,5m X 92mm X2.3 mm gods ca =3500:- :brinnerup

Men mtrl-ett är lätt å svetsa snyggt men för Dj---gt att göra hål i ,fila och klippa. Men jobba i tunn plåt (0,7-8 mm) så blir det lättare + att det är starkt och styft (Manligt som F-n :hihi )
Köp några "slask bitar" oå prova vet ja....

SSDD
PS
Segelbåts stollarna är grymmmmmt impade av pulpits av TITAN

(är segelbåts stolle själv)
Imponator faktorn går upp väsentligt
DS
 
xtreme skrev:
Går det att svetsa i aluminium och rostfritt med en pinn-svets?

Pinne i ALU är ungefär som att svetsa med en istapp mot en glödhet platta - pinnen bara försvinner och det är ett helsike att hinna med å mata. Fördelen med pinne är att man kan komma åt på trånga ställen typ som i avgasportar. Går det att TIG'a, än med stora besvär, är det att föredra framför pinne. Svetsfogen efter en pinne är inte heller så snygg - som den blir med TIG.
 
Då slänger jag in en till fråga här :)

Någon sa att TIG svetsa är som att svetsa med gas förutom att en låga blir till en ljusbåge. Är det lättare eller svårare att svetsa TIG gämförst med gas.

Jag var tvungen att lära mig svetsa med gas i metall slöjen och nu går jag i funderingar att skaffa en egen svets och det lutar åt en tig AC + DC. Är det ett :kocko val och man bör köpa MIG/MAG först?. Anledningen vaför jag vill ha TIG är för att i framtiden vill jag inte ha några hinder om man vill testa att svetsa mangesium, titan, alu mm.

Mvh Christian
 
Another question in the matter; GÅR det att tig:a alu med en likströmstig, och vad bli isåfall resultatet vs. växelström?? Det är ju något lättare att få tag i en DC, dubbelströmmarna verkar vara avsevärt mycket dyrare :gnissla
 
Fox 2 skrev:
Då slänger jag in en till fråga här :)

Någon sa att TIG svetsa är som att svetsa med gas förutom att en låga blir till en ljusbåge. Är det lättare eller svårare att svetsa TIG gämförst med gas.

Jag var tvungen att lära mig svetsa med gas i metall slöjen och nu går jag i funderingar att skaffa en egen svets och det lutar åt en tig AC + DC. Är det ett :kocko val och man bör köpa MIG/MAG först?. Anledningen vaför jag vill ha TIG är för att i framtiden vill jag inte ha några hinder om man vill testa att svetsa mangesium, titan, alu mm.

Mvh Christian


Stämmer det är som att svetsa med Gas fast du reglerar värmen med gas genom att lyfta lågan ,gör du samma med en Tig blir det varmare (!) pga att motståndet för att få en ljusbågen ökar , så om man håller elektroden närmare får man en "kallare" smälta.
Dessutom behöver man reglera strömen med en reo typ fotpedal (spec när man kör Alu) då det behövs mer mos i början då matrialet är kallt och leder ström och värme bra ,men ju varmare det blir ju mer mostånd har man i matrialet så det blir ett "bad" med mindre Kräm.
:tummenupp
Jo det går att köra Alu med en enfas trafo Tig (har själv körtalu ,dock bara tunnplåt) då den är i princip en Växelströmmare .Växel eller AC måste till för att bryta oxiden på Alu't men jag vet inte om en enfas inverter går då inverter svetsarna "pillar"på sinusvågen med hjälp av elekktronik för att få bästa/mesta Amp ut för så lite 220 in som möjligt.
:7peta
Själv rekomdererar jag att gå ihop med nåra andra och köp en riktig AC/DC TIG. Har själv en Kempi MasterTig 250 (den största utan vattenkylt hantag/som jag skulle behöva ibland) :gnissla och den kör man det mesta med ,dock måste jag förvärma toppar till SB/BB Cheva annars kör man allt ..

Edit :TyrkfelsNisse
 
Last edited:
SSDD:
Tackar och bockar som ödmjukast för tipsen. :banana Jag hade missat eftersom jag inte är här på SH så ofta nu för tiden.

Kan nämna apropå TIG i alu att jag kör med fast ström (givetvis reglerbar men inte med fotpedal). Detta innebär antingen lång uppvärmningstid eller att man får inleda med en liten smekning av gasolen. Stor brännare = mycket värme. :tummenupp

pw Ang ac/dc i alu:
Min maskin är tyvärr en tvåfasare, den ger mer eller mindre likström i likströmsläge och mer eller mindre växel i växelströmsläget. Dvs jag har inte brytt mig om att mäta om det verkligen är ren lik resp ren växel. Men det jag kan säga direkt är att glöm det där med att svetsa alu med likström. Det går visserligen men är bedrövligt krångligt medan det faktiskt är riktigt roligt med växel.
Detta är min erfarenhet av AC/DC i alu och jag anser att dubbelströmmarna är värda sina extrapengar.

Fox 2:
Jag skulle inte satsa på TIG som förstaval. Jag har pinne, MIG, TIG och gas. Jag använder säkert MIG:en 10 ggr så mycket som de andra tillsammans.
Satsa på MIG som förstaval eller möjligen gas (skära och värma kan vara rätt behändigt ibland). Tänk också på att produktiviteten är absolut störst på MIG. Jag har bara träffat en enda snubbe som hade god produktivitet på TIG och det hade han enbart därför att han jobbade med renovering av veteranbilar = han hade oftast delarna löst och kunde lättare rikta vartefter. Med delarna fast på en bil så kommer man inte åt lika lätt = svårare att rikta. Och det slår sig mer eftersom det blir mer värme i plåten.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top