Köpa supermotard till våren. Tips & råd?

Tycker det är märkligt att ingen har nämnt CRF 450. Visst, det är verkligen ingen mekfri hoj men så ovanlig är den väl inte?
 
Lånar tråden lite.
Jag är sugen på att köpa motard för ca 30k för att leka med kortare sträckor när jag inte vill åka sporthoj. Vill som dom flesta inte skruva mycket men antar att det inte är något jag kommer undan och eftersom det bara ska bli en "extra hoj" så får jag leva med det.
Har kollat blocket osv efter cyklar i min prisklass men eftersom jag inte är insatt vet jag inte vad jag ska satsa på och om det går att få ok hoj för dom pengarna.
Nån som har tips?

Jag tycker det är en jättedålig idé att köpa en sån hoj om man inte hittar åt en XR600/650 eller TTR/XT för de pengarna

Då rekommenderar jag att du köper nåt som inte är lagligt att köra på vägen och håller till på andra ställen istället :) För 30 lök kan du nog styra ihop en schysst tvåtaktare och supermotohjul. KTM är att föredra då, eftersom det är lätt att hitta hjul (Husa framhjul passar och det finns miljarders KTM's där ute) och för att du kan använda hjulen ifall du kommer på att det är roligt nog att köpa sig en riktig racemotard :) :tummenupp
 
Jag tycker det är en jättedålig idé att köpa en sån hoj om man inte hittar åt en XR600/650 eller TTR/XT för de pengarna

Då rekommenderar jag att du köper nåt som inte är lagligt att köra på vägen och håller till på andra ställen istället :) För 30 lök kan du nog styra ihop en schysst tvåtaktare och supermotohjul. KTM är att föredra då, eftersom det är lätt att hitta hjul (Husa framhjul passar och det finns miljarders KTM's där ute) och för att du kan använda hjulen ifall du kommer på att det är roligt nog att köpa sig en riktig racemotard :) :tummenupp

Vill ha en som är gatreggad eftersom jag vill kunna ta den till och från jobbet + åka runt med utan att vara rädd för polisen.
Jag vill ha nåt som är lite mitt i mellan,inte klumpig men inte race.
Jag vet att alla tycker olika men ju mer input desto bättre:)
 
Vill ha en som är gatreggad eftersom jag vill kunna ta den till och från jobbet + åka runt med utan att vara rädd för polisen.
Jag vill ha nåt som är lite mitt i mellan,inte klumpig men inte race.
Jag vet att alla tycker olika men ju mer input desto bättre:)


kan varmt rekommendera wr450. oljebyte vart 15h timme, ventiljustering 1 gång per säsong. När jag hade min, så var de den enda av alla smidiga motarder som höll ihop av allas här i stan =). o det är inte pågrund av effektminskning den håller, utan en jävligt gediget byggd motor. Dem går minst lika bra som liknande hojar.

kan tex nämna en av kommentarerna ja fick när ja sålde den o kom i bil i stället.
"Jasså anders, du kommer i bil idag, jag trodde du körde motardern vart de än bar av"
:banana
 
Jag har en ktm 625 -04 på gång nu,bra eller anus?vad att tänka på?
 
Letar varje dag på blocket efter en 660 -06 med få mil men verkar svåra att få tag i, kanske blir det bättre närmare sommaren...
 
Spara ihop lite mer pengar o köp en 690 i stället.
Det är en otroligt mycket bättre hoj en 660/625 som är rena stenåldern.
 
Spara ihop lite mer pengar o köp en 690 i stället.
Det är en otroligt mycket bättre hoj en 660/625 som är rena stenåldern.

De lilla ja läst så verkar de va klent me bottenmos i 690in... 660in verkar ha lite nervöst chassi som nackdel... Retard ska väl ändå va rått å oslipat? Va inne på 690 smc först men som lite av en slump blev de en Husa istället :yoparty
 
De lilla ja läst så verkar de va klent me bottenmos i 690in... 660in verkar ha lite nervöst chassi som nackdel... Retard ska väl ändå va rått å oslipat? Va inne på 690 smc först men som lite av en slump blev de en Husa istället :yoparty

Helt rätt. Jag tycker att mycket av charmen med just motard är "råheten" och enkelheten. En 690smc är en fin hoj, men den har ju tappat lite av charmen om man jämför med LC4orna. Jag var själv inne på en 690smc, men jag tog en 625a (pallar inte kicka en 660 hela tiden). Den kostar 15-20000 mindre som jag hellre lägger på några härliga power parts-prylar, lite däck och andra grejer till hojen.

Men om man ska ha "riktiga" motarder då är inte LC4orna det man ska ha.

Förresten... om man kan det där med att meka går det ju att få tag på en husa för runt 30k.
(typ denna http://www.blocket.se/stockholm/Husaberg_FS_650e_Motard_25345968.htm?ca=21&w=3)
 
Spara ihop lite mer pengar o köp en 690 i stället.
Det är en otroligt mycket bättre hoj en 660/625 som är rena stenåldern.

Skulle jag inte vilja påstå.

690:n är jävligt tam... 660:n är stenhård! Ballt ljud, sjukt bottenvrid.

OCH! Kultstatus :hihi
 
Jag har inte kört någon 690 men 660 är som en traktor i chassiet. Den känns "lång" i framändan. Inte nåt man bryr sig om ifall man inte ska tokgasa på bana mer än nån gång per säsong.

Jag tycker inte att den är ostabil, men lite svajjig när man bjur på ordentligt ut ur en böj, men det känns som att det är onödigt att köra så på gatan...

Fortfarande tycker jag att 660n är bäst av de cyklar som håller ihop en längre stund
 
kan varmt rekommendera wr450. oljebyte vart 15h timme, ventiljustering 1 gång per säsong. När jag hade min, så var de den enda av alla smidiga motarder som höll ihop av allas här i stan =). o det är inte pågrund av effektminskning den håller, utan en jävligt gediget byggd motor. Dem går minst lika bra som liknande hojar.

kan tex nämna en av kommentarerna ja fick när ja sålde den o kom i bil i stället.
"Jasså anders, du kommer i bil idag, jag trodde du körde motardern vart de än bar av"
:banana
Dock så var den ju helt genomgången när du köpte den. ;)
 
Kapar lite.

Är jag helt totalt urbota dum i huvudet om jag ens funderar på en Husa 650? Jag har ju Tüsken som pendlar/åkalångt/grusmaskin och skulle vilja komplettera med något.. Elakare. Kollat lite åt 660/690 men kommer man bli nöjd med dom? Vissa höjer LC4'an till skyarna medan andra skriver "traktor". Sjukt svårt att ha någon aning då jag bara kört ett par korta svängar med en 660.
 
Kapar lite.

Är jag helt totalt urbota dum i huvudet om jag ens funderar på en Husa 650? Jag har ju Tüsken som pendlar/åkalångt/grusmaskin och skulle vilja komplettera med något.. Elakare. Kollat lite åt 660/690 men kommer man bli nöjd med dom? Vissa höjer LC4'an till skyarna medan andra skriver "traktor". Sjukt svårt att ha någon aning då jag bara kört ett par korta svängar med en 660.

Traktor är bra ifall det handlar om motorn, neg ifall det handlar om chassiet

Att den upplevs som en traktor chassiemässigt är det nog mest bara folk som kör race-hojar som upplever, men åt andra hållet då så kan en proper race-cykel kännas orolig och för en del till och med farlig eftersom den styr så snabbt.

Nyare husor är väl helt okej, köp inte nåt gammherk bara och kom ihåg vad det är du köpt ;)
 
Traktor är bra ifall det handlar om motorn, neg ifall det handlar om chassiet

Att den upplevs som en traktor chassiemässigt är det nog mest bara folk som kör race-hojar som upplever, men åt andra hållet då så kan en proper race-cykel kännas orolig och för en del till och med farlig eftersom den styr så snabbt.

Nyare husor är väl helt okej, köp inte nåt gammherk bara och kom ihåg vad det är du köpt ;)

Oavsett vad jag köper för motard så lär den kännas allt annat än "traktor" jämfört med min tysk men frågan är om man kommer tröttna på att serva eller tröttna på att 660'n är klenare. :crash

Vad klassas som nyare? -06 och senare?
 
Oavsett vad jag köper för motard så lär den kännas allt annat än "traktor" jämfört med min tysk men frågan är om man kommer tröttna på att serva eller tröttna på att 660'n är klenare. :crash

Vad klassas som nyare? -06 och senare?

Om det är Husa du menar så är det från 04a och framåt som är ok. Och kom ihåg att gångtimmar går före årsmodell.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top