Köpa sprlllans ny hoj i Tyskland osv.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Är det någon som vet hur man blir av med momsen på sprillans nya motorcyklar som man köper i länder inom EU, köra 600 mil innan man åker till besiktningen?

det är ju inte moms på andra nya prylar man köper från EU så varför är det på fordon:va

skriv i tråden eller pma

Tror inte att det går!
Vägverket´s hemsida säger ju att motorcykeln, förutom att ha gått 600 mil, också ha varit i trafik minst 6 månader. Det lär den ju inte ha varit om du tar in en ny vilket innebär att du måste betala moms i Sverige.

Har själv hämtat några stycken i Tyskland men alltid sett till att kraven uppfyllts enligt Vägverkets (läs:statens) krav. Det lönar sig inte att köpa nytt i Tyskland när jag räknat på det. Även om mc:n är billigare så äter den svenska momsen i regel upp förtjänsten....

Det går jätte bra att köpa en ny hoj i tyskland moms fritt och sen momsa den i sverige

Läs på vägverketshemsida

www.vv.se

Poängen är väl att slippa momsa och därmed fa till ett lite bättre pris.

Allvarligt talat sa säger reglerna för momsfri import precis vad Kungludde säger att cykeln maste vara 6 manader gammal och ha gatt minst 600 mil.

Endast som företag kan du köpa ett fordon inom EU utan moms för att sedan momsa det i Sverige!!

/Fürstenhoff.

För en gångs skull har du grudligt fel det går utmärkt och är fullständigt lagligt att köpa och importera nya fordon moms fritt för privatpersoner

Poängen är väl att slippa momsa och därmed fa till ett lite bättre pris.

Allvarligt talat sa säger reglerna för momsfri import precis vad Kungludde säger att cykeln maste vara 6 manader gammal och ha gatt minst 600 mil.

då du köper begangnat ja då skall det vara mist 6 månader + 600 mil anars räknas det som nytt o då får du betala sv moms . men köper du nytt slipper du moms i det exporterande landet tex 19% i tyskland

Last edited:

då du köper begangnat ja då skall det vara mist 6 månader + 600 mil anars räknas det som nytt o då får du betala sv moms . men köper du nytt slipper du moms i det exporterande landet tex 19% i tyskland

Tradstartaren hade som malsättning att slippa momsa genom att aka ner till Europa, köpa billigare hoj, köra 600 mil pa semestern och sedan aka hem glad i hagen. I alla fall var det sa jag tolkade det.

Visst, du har rätt annars att köper du hojen här kan du dra av 19% moms vid betalningen och lägga pa 25% moms när du tar in den i Sverige. Och det är da Kungluddes beräkning kommer in i bilden som visar att helt plötsligt blir det inte billigare att köpa hojen här nere, speciellt inte som du maste bekosta en resa ner och transport hem vilket du kan undvika/fa billigare om du köper hojen lokalt där du bor.

Ett annat problem för tradstartaren som uppstar om han ska köpa en ny hoj här nere är att han har svart att regga in den. Ja en tillfällig exportregistering funkar ju men den gäller ju i bara en vecka efter vad jag kommer ihag. Det gar men det blir mycket körande den veckan.

Till tradstartaren: Egentligen skall du momsa in andra saker du beställer fran EU ocksa och kompensera upp till svenska momsen men det är ingen privatperson som gör och jag tror inte tullen jagar detta sa där jättemycket. Detta efter vad jag kommer ihag i alla fall. Det är en helt annan sak om du bär grejorna själv över gränsen och det är för privat bruk.

För en gångs skull har du grudligt fel det går utmärkt och är fullständigt lagligt att köpa och importera nya fordon moms fritt för privatpersoner

Inte momsfritt utan du får tillbaka momsen från det landet du köper ditt nya fordon i när du betalat momsen i Sverige.

Tyckland har väll 16%? som du får tillbaka när du betalat Sveriges 25%.

Alltså får du betala 9% mer på fordonet än den angivna priset i Tyskland

http://www.skatteverket.se/skatter/punktskatter/fordon.4.18e1b10334ebe8bc80001159.html

Moms vid köpet
I vissa fall tar säljare i andra EG-länder ut moms, trots att de säljer ett nytt transportmedel till ett annat EG-land. Du får då själv begära återbetalning av momsen hos säljaren. När momsen betalts i Sverige kan Skatteverket utfärda ett intyg.

Om du handlat ett fordon som är klassat som beg får du betala deras moms.

Om fordonet är äldre än sex månader och har gått mer än 6 000 km den dag du köper det, räknas det som begagnat transportmedel och moms betalas då i det EG-land, där du köper fordonet.

Endast som företag kan du köpa ett fordon inom EU utan moms för att sedan momsa det i Sverige!!

/Fürstenhoff.

Stämmer nog inte riktigt

Last edited:
Inte momsfritt utan du får tillbaka momsen från det landet du köper ditt nya fordon i när du betalat momsen i Sverige.

Tyckland har väll 16%? som du får tillbaka när du betalat Sveriges 25%.

Alltså får du betala 9% mer på fordonet än den angivna priset i Tyskland

Tyskland har 19% moms nu. Den höjdes vid arsskiften 06-07.

det är ju inte moms på andra nya prylar man köper från EU så varför är det på fordon:va

Tjena,
Jag har beställt en hel del datorprylar från tyskland och det var moms på dom varje gång. Dock var det den tyska momsen, som ju är lägre än den svenska, plus att konkurrensen är större i tyskland vilket gjorde att det blev klart billigare. Det komiska är att frakten från tyskland blev densamma som om jag hade beställt från en svensk internetbutik i sverige.

För att kunna handla en ny eller begagnad vara eller fordon i ett annat EU land utan moms (för att i Sverige betala in den Svenska momsen) så MÅSTE MAN HA ETT FÖRETAG MED MOMS/VAT NUMMER och inget annat!!

OM!! en handlare i tex Tyskland säljer ett nytt fordon till privat personen Pelle Pellesson i från Sverige utan att ta betalt för den Tyska momsen och utan att få ett giltigt moms/vat nummer så kommer han i slutändan att själv få betala den 19% Tyska momsen då han begått ett klart skatte tekniskt fel!!

Vi exporterar dagligen varor till hela världen och den största delan av dessa inom EU till olika företag och för att kunna skriva en faktura/kvitto till dessa utan vår Svenska moms så MÅSTE DOM HA GETT OSS ETT GILTIGT MOMS/VAT NUMMER då vi annars själva till den Svenska skattemyndigheten måste betala in vår Svenska moms på den sålda varan!!

Säljer vi till trotts en vara till en privat person i annat land än Sverige så måste vi av denna person enl Svensk skatte lagstiftning ta med Svensk moms i priset på varan!!

Om denna information i vissa av era öron låter fel så kan det enkelt kontroleras genom ett snabbt samtal till den Svenska skattemyndigheten!!

/Fürstenhoff.

Ja det stämmer nog, det blir 19% rabatt istället....däremot tror jag, som Mr. Helmut skrev att man far betala upp till den svenska momsen om man nu, av nagon anledning, skulle vilja köpa sin nya hoj i Tyskland och importera den själv till Sverige.

Sen heter det inte Skattemyndigheten längre utan Skatteverket. :mattias

Detta är fantastiskt jag köpte som privat person min k6a moms fritt i tyskland. Det är inte samma regler moms på nya fordon som på andra varor, kolla själv med skattekontoret i Falun som har han om just detta med fordon. Annledningen är moms på fordon är inte avdragsgill utan en engångs moms.

När det gäller alla andra varor så stämmer det som står här under

För att kunna handla en ny eller begagnad vara eller fordon i ett annat EU land utan moms (för att i Sverige betala in den Svenska momsen) så MÅSTE MAN HA ETT FÖRETAG MED MOMS/VAT NUMMER och inget annat!!

OM!! en handlare i tex Tyskland säljer ett nytt fordon till privat personen Pelle Pellesson i från Sverige utan att ta betalt för den Tyska momsen och utan att få ett giltigt moms/vat nummer så kommer han i slutändan att själv få betala den 19% Tyska momsen då han begått ett klart skatte tekniskt fel!!

Vi exporterar dagligen varor till hela världen och den största delan av dessa inom EU till olika företag och för att kunna skriva en faktura/kvitto till dessa utan vår Svenska moms så MÅSTE DOM HA GETT OSS ETT GILTIGT MOMS/VAT NUMMER då vi annars själva till den Svenska skattemyndigheten måste betala in vår Svenska moms på den sålda varan!!

Säljer vi till trotts en vara till en privat person i annat land än Sverige så måste vi av denna person enl Svensk skatte lagstiftning ta med Svensk moms i priset på varan!!

Om denna information i vissa av era öron låter fel så kan det enkelt kontroleras genom ett snabbt samtal till den Svenska skattemyndigheten!!

/Fürstenhoff.

Detta är fantastiskt jag köpte som privat person min k6a moms fritt i tyskland. Det är inte samma regler moms på nya fordon som på andra varor, kolla själv med skattekontoret i Falun som har han om just detta med fordon. Annledningen är moms på fordon är inte avdragsgill utan en engångs moms.

Vad fick du betala för din K6 totalt från tyskland? köpte du den 2006 eller 2007?

Nu har jag visserligen inte köpt hoj så, men köpte nyligen en bil i Danmark. Bara att knata in hos handlaren, han räknar bort Danska momsen, så är det klart. Samma handlare har sålt många bilar till Svenskar, så skulle bli förvånnad om han inte visste att det var ok.

Vi låter dig få "rätt" i ärendet eftersom att vi endast köpt/köper ett ex antal fordon varje år i från Tyskland, Holland & Frankrike mm och till trotts detta kan vara helt oinsatta i ämnet - tack för omskolningen!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

/Fürstenhoff.

Du kan ju läsa det jag skrev så får du fakta istället för spekulationer. Det är saxat från skatteverket med hänvisning till direktlänk med mer utförlig förklaring!:tummenupp

Så du köpte en ny cykel med 19% moms och fick tillbaka den utan att betala någon moms i Sverige? Eller köpte du den och slapp betala momsen direkt?

Stämmer det du säger så hämtar jag en ny (hoppas det stämmer) men om man läser det jag hittat för privatimport av fordon så stämmer de ju inte:va

Last edited:
Så du köpte en ny cykel med 19% moms och fick tillbaka den utan att betala någon moms i Sverige? Eller köpte du den och slapp betala momsen direkt?

Brukar vara så att handlaren får skriva lite exportpapper, sedan dras momsen av innan du betalar handlaren, sedan när du kommer hem så kommer det ett litet inbetalningskort från Skatteverket. Bara att betala och se glad ut:tummenupp

Detta är fantastiskt jag köpte som privat person min k6a moms fritt i tyskland.

Är också lite nyfiken?! Hur mycket blev förtjänsten (efter moms och tull)??

Tradstartaren hade som malsättning att slippa momsa genom att aka ner till Europa, köpa billigare hoj, köra 600 mil pa semestern och sedan aka hem glad i hagen. I alla fall var det sa jag tolkade det.

inte riktigt men ungefär, hojen jag tänkte köpa finns på lager i tyskland, enligt mobile.de men inte i Sverige och kommer tidigast hit i slutet av augusti -lite sent

hade gått smidigt så hade jag kunnat köpa en hoj med tillbehör i EU och köra hem sen men förmodar att det är en del trassel med diverse

tack för alla svaren, läser vidare

Tjena,
Jag har beställt en hel del datorprylar från tyskland och det var moms på dom varje gång. Dock var det den tyska momsen, som ju är lägre än den svenska, plus att konkurrensen är större i tyskland vilket gjorde att det blev klart billigare. Det komiska är att frakten från tyskland blev densamma som om jag hade beställt från en svensk internetbutik i sverige.

pma gärna var du beställde

Detta är fantastiskt jag köpte som privat person min k6a moms fritt i tyskland.

förmodar att du köpte i "kartong", körde du hem hur gjorde du då med registrering försäkring osv.?

Last edited:
ok ett exempel du hittar en hoj i tyskland ny enl nedan

EUR 10.490
MwSt. ausweisbar

10490 x 0,81=8497 EUR blir det den kostar utan moms i tyskland sen ser du bara till att få den transporterad hem till dig. sen anmäler du till skattekontoret i ludvika att du har imp ett fordon betalar in svensk moms inom 35 dagar. Reg besiktigar försäkrar o kör :yoparty

priset tot i sverige blir

8497 x 9,20 = 78172 skr + frakt ? + moms 19543 = 97715

detta ex är på en K6 just nu

Sen får man ju vara lite om sig o kring sig själv o fixa
Jag jobbar med export och import så jag fixa frakten billigt till mig själv
mer info finns att läsa på vägverket, skatteverket och bilprovningen

/gamle

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...