Köpa sprlllans ny hoj i Tyskland osv.

thanks!

var firman du köpte den från insatt i det där med momsen eller är det något alla firmor känner till?

alltså man ringer ner och säger att man vill köpa hojen utan moms

verkar inte så dumt :)

man glömmer lätt det där

Jag jobbar med export och import

vet du någon firma som sköter frakten bra? (hojen kommer fram hel)

hade gått bra att köra hem hojen men fömodligen en del extra med registrering försäkringar osv., eller har någon tips på hur man lätt fixar det?

Last edited:
Eller så här:
10490/1,19=8815

8815*9,2 = 81098
moms 20274,5
=> 101372,5

liten, men ändock, en skillnad

Mc 101400
Färja 795
Bensin 2000
Reggning 1800
Mat 500

Summa 104695kr

Så står man där med en ny K6 som hade gått att köpa för 100000kr i Sverige med garanti + att du inte tappar värde i andrahand då du ska sälja den.

Dålig affär!

Kompisen köpte en sprillans ny för 100 så det är inget inköpspris ur luften

Man säger inte att man handlar momsfritt när man slipper betala momsen för stunden och betalar den sedan i Sverige. För då betalar man ju svenska momsen och man har inte handlat en motorcykeln momsfritt då:arsele

Ne för mig blir det en motorcykel som uppfyller kraven till beg alternativt kan man köpa en som rullat lite mindre än 600mil och köra lite med den innan man reggar den.

man glömmer lätt det där

vet du någon firma som sköter frakten bra? (hojen kommer fram hel)

hade gått bra att köra hem hojen men fömodligen en del extra med registrering försäkringar osv., eller har någon tips på hur man lätt fixar det?
För nåt/några år sen var det så här. Firman (eller du) kan fixa tyska exportskyltar, och en korttidsförsäkring. Du måste förtulla den vid den svenska gränsen, kommer inte ihåg hur det var med försäkringen, om du måste ha en svensk försäkring också. Sen ska den registreringsbeskiktigas inom nån vecka, då får du svenska skyltar och kan försäkra den i Sverige. Antar att momsen ska betalas i den vevan också.

Jag lägger ner detta nu. Men faktum kvarstår det är möjligt att göra som jag skrev. Så för dom som är intreserade ta reda på fakta på dom statliga verken som jag har nämt.

End / gamle

Skrev i mitt tidigare inlägg att man tappar garantin, men kom å tänka på att man kanske inte gör det? Är det skillnad på ny eller beg? Någon som vet?

När jag hämtade en beg cykel sist så var det bara att göra upp affären få dom tyska reg bevisen, slänga in den bak i bilen, åka hem och regga den, försäkra den i sverige, köra.

Last edited:
Skrev i mitt tidigare inlägg att man tappar garantin, men kom å tänka på att man kanske inte gör det? Är det skillnad på ny eller beg? Någon som vet?

När jag hämtade en beg cykel sist så var det bara att göra upp affären få dom tyska reg bevisen, slänga in den bak i bilen, åka hem och regga den, försäkra den i sverige, köra.

I Tyskland är det vanligast 2 års garanti

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...