Köpa sporttourer eller inte?

noob

Användare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
TL IOOO R - OO
Ja. jag går o funderar på o köpa en ZX12R eller kanske Hayabusa … (jag har sökt på forumet o läst alla trådar i ämnet).

Blackbird (väger 10 kilo mer än ZX12R o har mindre pulver i motorn)
ZZR1400 verkar vara så satans klumpig men jag kan ha helt fel. Samt att den har samma HP/Kg som ZX12R:en

Jag åker nästan helt uteslutande i stan (Stockholm) + kringelkrokiga vägar i området, touringsliter inte däcken o åker bana 2 ggr per år.

ZX12R ser mest sportig ut av alla sport tourer hojjar. Inte många som får till looken bra på sport tourers men ZX12R ser helt OK ut tycker jag.

ZX-12R

Jag kör TL1000 idag. Vad säger ni som testat eller redan gjort liknande byten . Kommer man byta till en raket som går rakt fram skitsnabbt men är tung att manövrera i t.ex. tung trafik (visst jag medger att jag kör mellan bilar alltid, jämt).. ZX12 an har ju ett 200 däck bak t.ex. Jag måste tillägga att jag verkligen är supernöjd med TL hojjen så jag byter av ren nyfikenhet.

Är det värt att byta till en sport tourer eller är sport tourers till för gubbar som vill köra ’sporthoj’ på Autobahn?

/N

stan + kringelikrokvägar......låter nästan som att du skall ha en Superduke eller en skön streetfighter

stan + kringelikrokvägar......låter nästan som att du skall ha en Superduke eller en skön streetfighter

Näe.. inge motard liknande... det är inget för mig. ligger hellre än sitter på en hoj just nu iaf.. när jag är 40+ så kommer jag nog byta körställning :-)...

Streetfighters blir jobbigt när man kör satanfort tycker jag. Vindarna virvlar runt o det känns som man kör 180 när man kör 70..

/N

Last edited:
Ja det blir rätt blåsigt när det går fortare än 150.

Ps. Prova en motard någon gång. Inte som ersättning utan komplement. Man blir som en 5-åring i skallen. Kör bara på ett hjul, kör överallt där man inte får köra osv. som en jävla moppe med 60 hästar. Visst man får skäll av tanten, och de närboende för att man är så barnslig men det ingår i paketet. Tur att man har hjälm på sig så att de inte vet vem man är :D Ds

Edit: Dock är det svårt att finta frugan även om man har hjälm på sig :gnissla

Last edited:
Jag kör tolva detta år, körde busa förra året. Jag gillar tolvan bättre på de flesta punkter. Roligare motor, går lättare på slangen och bättre kontroll. Körde aldrig busan på bana, men tyckte kawan funkade rätt ok. Busan har bättre bromsar och mer vrid från botten, men det är nog de enda direkta fördelarna. Med org. drevning når jag utan problem 300 med skjuts.
Båda är fina hojar men dagens 1000cc slår de på de flesta punkter, men busa och tolva har bra försäkringar.
Jag har haft TL1000 också,enda direkta fördelen den har är motorljudet, även om kawan har ett rått ljud, suzukin lite snällare. (Yoshi tri-oval helsystem på busa och kawa)

Last edited:
Jag kör tolva detta år, körde busa förra året. Jag gillar tolvan bättre på de flesta punkter. Roligare motor, går lättare på slangen och bättre kontroll. Körde aldrig busan på bana, men tyckte kawan funkade rätt ok. Busan har bättre bromsar och mer vrid från botten, men det är nog de enda direkta fördelarna. Med org. drevning når jag utan problem 300 med skjuts.
Båda är fina hojar men dagens 1000cc slår de på de flesta punkter, men busa och tolva har bra försäkringar.
Jag har haft TL1000 också,enda direkta fördelen den har är motorljudet, även om kawan har ett rått ljud, suzukin lite snällare. (Yoshi tri-oval helsystem på busa och kawa)

Ok. Låter najs. Men hur är den att hantera känns den tung jämfört med TL:en? torrvikt skiljer det ju 30 kilo. känns det?

O varför slutade de tillverka 12:an egentligen?

/N

Blackbird
Jag har haft Blackbird -98 (förgasare) och varit jättenöjd.
Jag kör mest touring, snabb touring, fort, men inte så mkt i stan.
I stan är den lite klumpig, men funkar. Bäst är den på semester, blandad körning och snabb touring o toksnabbt.
Jag kört lite gokartbana (för långsam) och stor bana där forpinnarna tar i alldeles för snabbt och den är som en långtradare, MEN det funkar.

ZX12
Ej kört men hade en i ryggen på bana, som var betydligt bättre i kurvorna, men åkte ej i från mig på rakorna. Troligen mer extrem körställning än BB.

Haya
Provkört några ggr.
Lite mer sportigare än BB o känns lite kvickare. Skall fungera bättre på bana än BB. Den är nog ändå lite för klumpig för mkt stadskörning.

Skulle nog avråda från dessa tre med din beskrivning, möjligen ZX12.
Nya B-king kanske? Riktigt vrålåk och snabbsvängd trots lång hjulbas.

Triumph Sprint 1050 ST ABS... Nuff said...

Jeg har kört 2500mil på min... Jeg har et kæmpe smil på ansigtet efter hver eneste kilometer ... :tummenupp

Jeg kiggede på alle de modeller du nævner... Men, ingen kan det Sprint'en kan... køre om hjørner ... den kan svinge..

No chicken lines on my tyres.... Det ville jag inte ens forsöke med en busa, bird eller zzr1400 :D

Nå ja... Jeg har oxå varit rundt hela europa på den... 160-180km/t march... no problemo.
Jag pendler Vellinge <-> Köpenhamn hver dag.... Perfekt hoj

Last edited:
Låter som att en Superduke skulle passa dig perfekt men jag kan ha fel.
Tycker i alla fall att du ska prova en.

Jag åker både till och från jobbet i stan samt en hel del bana och det är i dagsläget den bästa hoj jag har ägt.

Den är ruskigt allround och relativt billig i försäkring.

Men om du vill ha ett högfartsmonster på motorväg så är SD helt fel. (Även om en SD toppar ca 250 på mätaren beroende på utväxling)

/Magnus

Du gillar bankörning + krokiga vägar. (samma som jag) Det låter som om du ska prova en gsxr 1000 01-02(om man jämför med dagens nya sporthojar så är den 01-02 lite mer åt touringhållet .När den kom så var den det värsta du kunde ha på gatan och banan men nu finns det mycket värre maskiner)

Massor av pulver och bra motor
Väger inte mycket om man jämför med busan, 12 m.fl
Ganska billig försäkring
Mycket bra kåpa mot vind, blåst o regn (frontkåpan skyddar händerna ganska bra en viktig detalj om man gillar att åka långt och under dåligt väder)
Passageraren sitter ok
Går bra på bana o krokiga vägar
Bra bromsar
drar 0,5 lit/mil blandad körning

Last edited:
Vilken otroligt gubbig tråd detta var!

Stinker lagerfeldt och billig deo.....:zpy I'm out of here:FU

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...