Köpa SH nu??

• Thread starter Thread starter Skuggan
  • Start date Start date

Skuggan

Guest
Funderar på att köpa stor sporthoj igen, men efter ett samtal med en polare har jag börjat fundera på hur det blir OM det blir ngn chockhöjning av försäkringen nästa sommar..(32 % trafikskatt var ju inte så farligt) Kommer begpriserna isåf sjunka rejält? Man kanske skall vänta tills dess och då göra ett riktigt kap då istället om priserna sjunker.. Vad tror ni? :va

Jag blev oxå orolig när jag hörde om höjningen. Det beror på om du vill ha ny eller äldre hoj, min 97:a ingår inte i höjningen o det är jag himla glad för. Kanske bäst o avvakta om det är en nyare hoj som du vill ha, tror oxå som sagt att begagnat kommer attt sjunka en bit. Lycka till!

Tror inte det blir några dramitiska ändringar i prisbilden för sporthojar, även om försäkringspremien går upp kraftigt. Det kommer alltid finnas många som har råd och/eller är beredda att betala en hel del för att få köra det värsta. Framför allt så sänks skatten för många med arbete. Jag fick själv över 1000kr mer i månaden från 1 jan, pga skattesänkningen. Dessutom är det ju så att svenskarna är rikare än någonsin. Enligt en nyhet nyligen så är var femte svensk miljonär! Så många, många kommer att ha råd. Du kan va lugn.

Däremot så borde du ju vara beredd att betala kanske 500-1000kr mer i månaden för din försäkring.
En utredning är tillsatt om förändringar i trafikförsäkringen. Om det blir några förändringar så blir det tidigast 2009.

Enligt Folksam så kan det innebära att de behöver höja trafikpremierna för vissa med upp till 300%. Obs! Det berör alltså bara trafikdelen i din försäkring, inte delkasko och vagnskada.

Nya värstinghojar kommer alltid säljas tror jag, köper man en hoj för 130k så har man väl råd med försäkring. Jag tänkte köpa en typ 2-3 åring. Dem tror jag kommer rasa i pris..

mmm

Från och med den 1 juli 2007 införs en skatt på 32 procent på trafikförsäkringspremierna för alla motordrivna fordon. Trafikförsäkringsavgiften, den avgift som tas ut av fordonsägare som inte betalat sin trafikförsäkring, beskattas med 22 procent. Värdet av bilförmån höjs med knappt 700 kronor per år. Detta beslutade riksdagen den 7 juni 2007.

Från och med den 1 juli 2007 införs en skatt på 32 procent på trafikförsäkringspremierna för alla motordrivna fordon. Trafikförsäkringsavgiften, den avgift som tas ut av fordonsägare som inte betalat sin trafikförsäkring, beskattas med 22 procent. Värdet av bilförmån höjs med knappt 700 kronor per år. Detta beslutade riksdagen den 7 juni 2007.
Ja, det infördes då ja, men det gäller ju samtliga fordon, inte dom som är nyare än halvårsskiftat!

Å vad har det för betydelse vad det kanske kostar "sen"? :va Det får kosta i princip vad det vill, jag kommer fortsätta köra hoj ändå, jag brinner för det, jag måste ha det, både meckandet och körandet, så enkelt är det.
Så har du ett äkta hojintresse, köp den hoj du vill ha å njut av livet :tummenupp

Ja, det infördes då ja, men det gäller ju samtliga fordon, inte dom som är nyare än halvårsskiftat!

Å vad har det för betydelse vad det kanske kostar "sen"? :va Det får kosta i princip vad det vill, jag kommer fortsätta köra hoj ändå, jag brinner för det, jag måste ha det, både meckandet och körandet, så enkelt är det.
Så har du ett äkta hojintresse, köp den hoj du vill ha å njut av livet :tummenupp

Men som jag nu.

Betalar 8500kr för halv. 5000kr av den summan är trafik. Då skulle jag med en 300% ökning få betala 18500kr / år för att halvförsäkra:näsblod

Då skulle då jag börja fundera..... men vi får se hur de blir i slutänden.

Jag blev oxå orolig när jag hörde om höjningen. Det beror på om du vill ha ny eller äldre hoj, min 97:a ingår inte i höjningen o det är jag himla glad för. Kanske bäst o avvakta om det är en nyare hoj som du vill ha, tror oxå som sagt att begagnat kommer attt sjunka en bit. Lycka till!

Varför ingår den inte i höjningen ?

Idagsläget så vet ju ingen riktigt hur det blir...
Det skall väl införas from 1 Jan 2009 vad jag hört
och det är ju så att Försäkringsbolagen skall stå för
alla kostnader som har att göra med trafikanterna dvs
skador och liknande...
Det man spekulerar i (med bla 300% höjning) är att försäkringsbolagen
kommer att låta personer som har hojar med mera effekt
kommer att få betala en större del av kostnaden istället för att
fördela den jämnt ut på alla fordon. Anledning är att genom historien
så har sporthojar varit mera olyckbenägna.
Nu på senare tid hörde jag att man skall istället titta på vilken person
som kör hojen...dvs om man aldrig varit inblandat i någon olycka samt
aldrig utnyttjat försäkringen i något ärende så skulle man få en billigare
försäkring även om man har en värsting hoj jämfört med kanska MR OLYCKA
som kör en 20 år gammal 500 men som varit inblandat i massa olyckor.

Jag hoppas att det blir knutet till person istället för till hoj.
För det är ju ändå föraren som oftast avgör det hela...

Om du måste fråga så har du ej råd. Bara och köpa en mindre som du har bra marginaler på :) .//R

ALLA hojar höjs på trafikdelen!! Detta har du missupfattat helt. Har du inte fått ett brev så kommer det snart ett brev till dig oxå.

Men äldre hojar får mindre höjning, själv så fick jag totalt sett en sänkning med 700 kr per år(efter 32%-iga påslaget på trafikdelen)tack vare 3 st omständigheter; äldre hoj, äldre förare så man kunde ta en ålder+ Plus försäkring året runt och SMC-kurs.

Många yngre verkar byta sporthoj till motard, där är premierna förmodligen hyggligare ännu..äldre sporthojar kommer nog att hålla ett hyggligt värde då det är överkomliga försäkringsmässigt.

Last edited:
Idagsläget så vet ju ingen riktigt hur det blir...
Det skall väl införas from 1 Jan 2009 vad jag hört
och det är ju så att Försäkringsbolagen skall stå för
alla kostnader som har att göra med trafikanterna dvs
skador och liknande...
Det man spekulerar i (med bla 300% höjning) är att försäkringsbolagen
kommer att låta personer som har hojar med mera effekt
kommer att få betala en större del av kostnaden istället för att
fördela den jämnt ut på alla fordon. Anledning är att genom historien
så har sporthojar varit mera olyckbenägna.
Nu på senare tid hörde jag att man skall istället titta på vilken person
som kör hojen...dvs om man aldrig varit inblandat i någon olycka samt
aldrig utnyttjat försäkringen i något ärende så skulle man få en billigare
försäkring även om man har en värsting hoj jämfört med kanska MR OLYCKA
som kör en 20 år gammal 500 men som varit inblandat i massa olyckor.

Jag hoppas att det blir knutet till person istället för till hoj.
För det är ju ändå föraren som oftast avgör det hela...

Jag kan också köpa den förklaringen men då skall alla genom hela försäkrings spannet ha samma regler. Alltså skall översvämmnings områden ha MYCKET högre hem försäkring - kanske 100 tusen per år för att täcka upp alla skador som kan komma :rolleyes: . Samma med stöldutsatta områden osv skall ha hög/dyr hemförsäkring. Gäller också alla jävla idrottare som skadas hur mycket som helst och kostar massor d v som en unge idrottar så skall de betala massor i det hushållet o s v - hur resonerar man här - är väldigt enkelt att trycka på de motorburna skadorna och det andra finns bara :confused: och ett :arsele till försäkringsbolagen som bara vill smita undan. Undrar hur många vill teckna en försäkring i sådana fall? Sedan kan man också undra om regeringen verkligen sänker motsvarande på skatten? Allt de skjuter ifrån sig skall/bör delas ut genom sänkta skatter eftersom betalningsansvaret försvinner/minskar. De vet alla hur de slutar :gnissla .//R

Jag förstod inte hur nån kunde tycka : "..(32 % trafikskatt var ju inte så farligt) "
INTE SÅ FARLIGT???
Jag tycker det är mer än helt åt hvete...:mad: Den påstådda orsaken till trots!!! Det går mest troligt ut på att vi ska bli mer flådd på pengar än nåt annat i allafall, vad dom än säger åt oss.;)

ALLA hojar höjs på trafikdelen!! Detta har du missupfattat helt. Har du inte fått ett brev så kommer det snart ett brev till dig oxå.

Men äldre hojar får mindre höjning, själv så fick jag totalt sett en sänkning med 700 kr per år(efter 32%-iga påslaget på trafikdelen)tack vare 3 st omständigheter; äldre hoj, äldre förare så man kunde ta en ålder+ Plus försäkring året runt och SMC-kurs.

Många yngre verkar byta sporthoj till motard, där är premierna förmodligen hyggligare ännu..äldre sporthojar kommer nog att hålla ett hyggligt värde då det är överkomliga försäkringsmässigt.

SMC rabatten är ett skämt enligt mig. Du får betala minst 3k i självrisk och som mest 25% på stöld/vagnskada om jag fattat det rätt :huvet . Själv hade jag fått 2k mindre per år men med USLA villkor. Vem kan säga ärligt att den inte kommer någonsin att köra på ett rådjur/grävling/vildsvin/älg/hund/katt etc, punka på framdäcket i bra fart, skuren motor, vatten planing, diesel på vägen i vått etc etc :rolleyes: .//R

Jag förstod inte hur nån kunde tycka : "..(32 % trafikskatt var ju inte så farligt) "
INTE SÅ FARLIGT???
Jag tycker det är mer än helt åt hvete...:mad: Den påstådda orsaken till trots!!! Det går mest troligt ut på att vi ska bli mer flådd på pengar än nåt annat i allafall, vad dom än säger åt oss.;)
Nej, inte i kr räknat, jag har råd, dom flesta andra också. Det är principen det handlar om! Varför ska vi drabbas, när det är gratis att utöva kampsporter, som går ut på att man ska göra illa sig? :va Eller inför straffskatt på alla simkunniga eftersom räddningsinsatserna för alla som drunknar kostar massor med pengar. Å det kommer definitivt inte att påverka antalet döda i trafiken, antagligen snarare tvärs om, om folk börjar köra oförsäkrat och oskattat, sen får dom snuthäng och drar iväg. Att vara en stressad förare som kör över sin förmåga är ju kanske inte bästa sättet om man vill uppleva sin ålderdom...

Jag kan också köpa den förklaringen men då skall alla genom hela försäkrings spannet ha samma regler. Alltså skall översvämmnings områden ha MYCKET högre hem försäkring - kanske 100 tusen per år för att täcka upp alla skador som kan komma :rolleyes: . Samma med stöldutsatta områden osv skall ha hög/dyr hemförsäkring. Gäller också alla jävla idrottare som skadas hur mycket som helst och kostar massor d v som en unge idrottar så skall de betala massor i det hushållet o s v - hur resonerar man här - är väldigt enkelt att trycka på de motorburna skadorna och det andra finns bara :confused: och ett :arsele till försäkringsbolagen som bara vill smita undan. Undrar hur många vill teckna en försäkring i sådana fall? Sedan kan man också undra om regeringen verkligen sänker motsvarande på skatten? Allt de skjuter ifrån sig skall/bör delas ut genom sänkta skatter eftersom betalningsansvaret försvinner/minskar. De vet alla hur de slutar :gnissla .//R

Hemförsäkringar täcker inte naturkatastrofer. Samma gäller om man har skog eller lantbruksmark med mera.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra