SMC rabatten är ett skämt enligt mig. Du får betala minst 3k i självrisk och som mest 25% på stöld/vagnskada om jag fattat det rätt. Själv hade jag fått 2k mindre per år men med USLA villkor. Vem kan säga ärligt att den inte kommer någonsin att köra på ett rådjur/grävling/vildsvin/älg/hund/katt etc, punka på framdäcket i bra fart, skuren motor, vatten planing, diesel på vägen i vått etc etc
.//R
Håller med! SMC-försäkringen är en bluff. De går ut med att du får sänkt premie om du går en kurs. MEN sanningen är att du får en sänkt premie eftersom villkoren i SMC-försäkringen är betydligt sämre än i den vanliga försäkringen.
Om du har en sporthoj som har ett någorlunda värde ska du absolut inte teckna SMC-försäkringen bara för att tjäna ca 10% på premien. Med 25% i självrisk för stöld kan det bli en dyr historia...
SMC borde skämmas för att de försöker lura hojåkare!
Vad gäller spekulationerna om upp till 300% höjning så kommer uppgiften från Folksam och om försäkringsbolagen behåller samma principer för premiesättning som idag, vilket är högst trolig. Alltså att man tar hänsyn till BÅDE vem som kör (ålder, kön, hemort, skadehistorik etc.) och vilken mc-modell som försäkras.
Ett alternativ är naturligvis att låta mc-kollektivet betala trafikförsäkringen "solidariskt", mao att ha ungefär samma trafikpremie oavsett hojmodell. Men det är inte troligt eftersom försäkringsbolagen de senaste åren varit helt inriktade på att varje grupp av försäkringstagere ska stå för sina egna kostnader. Den inriktningen har man haft på alla försäkringar och man delar in försäkringstagarna i små grupper. Alltså inte "mc-åkare", utan mer som "killar mellan 25-30 som kör R1, modell 2005".