Köpa RD350?

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Jo det är en granne som har haft ett par hojar i mitt garage under vintern, nu har han hört av sig och bestämt sig för att sälja bägge då han ändå bara kör de till och från bilprovningen.
Då jag ställt upp med förvaring så tyckte han jag skulle få första tjing om jag var intresserad.
Den ena är en RD350 -85 med helkåpa i fint skick, inte ombyggd utan helt original.
Har haft en RD350 för många många år sen, många fina minnen med den :)

Den andre är en ducce ST2, touring, slutet av 90 talet, väldigt bra skick. Inte särskilt intressant alls egentligen, om man inte får den till väldigt bra pris såklart.

Tid har jag ingen över så mycket körande lär det knappat bli, men man kanske ångrar sig i framtiden om man inte slår till. Någon som vet ungefärligt värde på en RD350 idag?
Jag såg ingen till salu på blocket så de är kanske inte så vanliga längre.
 
fungerande bruksskick runt 10-15k, pedantskick 15-20k, ungefär där nånstans brukar de ligga när de dyker upp
 
Låter som att det rör sig om en RD350F, alltså en RD350LC YPVS med helkåpa, inte mycket som skiljer de modellerna åt, annat än kåpan.

Ett marknadsvärde i Sverige ligger på mellan 10-15k i bra skick, max, på just en sådan modell.

Om man ser till den Engelska marknaden, där RD-modellerna alltid vara poplulärare och haft en kult sedan länge, är det de äldre modellerna som är värda mest: RD350, RD350LC, RD350LC YPVS, i den ordningen.

Personligen skulle jag max lagt 10 000:- även om den är i väldigt gott skick.
 
RD350 med helkåpa, bara tid att köra då och då, ja det låter ju som en kombination gjord i motorcykelhimmeln!:)
Slänger in lite nostalgibilder tjuvade från nätet
rd 1.jpgrd 2.jpgrd 3.jpg
 
Tittar man på vad tvåtaktarna börjar kosta i Europa så är det inget undantag med 50K för en RD 350 i mint skick!
ST 2an är ju knappast fel den heller, jag vet var det står lårar med ouppackade 15 år gamla duccar i Sverige...

De kommer att kosta den dagen gubbjäveln bestämmer sig!:hej
 
Varför köpa hoj om man inte har tid att färdas på den.Måste vara lika meningsfullt som att operera in antabus och sedan stå i kö på systemet. :va

Varför göra någonting överhuvudtaget i livet:rolleyes:
 
10-15 får du nog ge om det är bra skick, uppåt 20 om det är nyskick. Kolla så att den inte är trimmad.
 
RD350, motorcyklarnas tussilago, först i diket på våren! :D
Köp för fanken om du får den möjligheten. Charmig hoj.

ST2:an är väl, även om jag är ducatist, inte speciellt upphetsande dock. Med det inte sagt att det inte är en bra hoj, men den är knappast speciellt värdefull och det dräller av dom på begmarknaden. Finns det orginal packväskor höjer det värdet lite men det finns flera kap på blocket om man letar ST2:a-ST4:a. ST3 och 4 är lite mer eftertraktade då det är mer pulver i dom. Dock är nog 2:an billigast och äga och serva.
 
Tycker priserna på gamla RD350 förvånar endel, särskilt de vätskekylda modellerna. Det fanns ju tretton på dussinet tidigare och det står nog väldigt många ute i ladorna. Inte länge sedan man hittade dom repobjekt för 2-3k på vintern och besiktade objekt för 5k men nu finns knappt några till salu och dom som dyker upp är dyra.
Att 500orna är dyra idag är ju en sak för dom har det aldrig funnits många av men 350? Nej, priserna på 350 har nog bara åkt snålskjuts på RD och RG 500orna.

Jag skulle nog hellre köpa en ännu äldre luftkyld RD till det priser man ser idag, dom är både billigare och kultiggare. Sålde själv ett besiktat 350YPVS-objekt med trasig tändning förra sommaren för 5k.

Men visst, skulle jag bli erbjuden en 350 till ett pris jag tycker är vettigare så skulle jag nog slå till och köpa igen.
 
Last edited:
ska nog ta o kolla upp om min gamla 350 rullar fortfarande.
blir ju sugen att få den tillbaka om den äär i hyffs skick..
 
Köp! De med helkåpa blir bara mer och mer sällsynta. Det är en tok-frän hoj!
 
Första F-modellen (med helkåpa) kom -85, den hojen är i princip en oförändrad 83-84.

Till -86 kom F2 och det innebar andra fälgar, ny instrumentering samt ett bättre anpassad och långt snyggare avgassystem. (aluminiumburkar). -86:or har, om jag inte minns helt fel, något lägre vikt samt högre effekt.

Sommaren -91 hade jag min sista RD och jag minns att jag slängde på mjuka packväskor, tankväska + flickvän bakpå och åkte på semester i Danmark, ända ner till tyska gränsen var vi och snurrade. Galen ide som jag inte hade gjort idag men kul var det och hojen funkade utmärkt. Den var till och med hyfsat bekväm!

RD är kung..! :-) :Bugar

Kom på att jag tog "ett kort på ett kort" i ett gammalt familjealbum nyligen. Gissa vad bilden föreställde:

RD350F2.jpg
 
Last edited:
En totalrenoverad RD350 LC (ej YPVS) ligger på ca £3000-4000, de priserna kommer vi aldrig se i Sverige då vi ej är lika 2-taktsfrälsta.

Att priserna här i Sverige är, eller har varit låga tror jag mest beror på att det inte funnits några fina cyklar här. De som (jag sett) varit till salu har varit risiga med kraftigt eftersatt underhåll och även behäftade med defekter.

Jag var iväg till MC-varuhuset (Norrtull, Sthlm) på lunchen idag. De har nu sålt båda hojarna. Ni som minns så hade de en fabriksny RD500 och en fabriksny RD350 (1WT) ståendes i skyltfönstren många år. RD500 såldes för ca 4 år sedan och RD350 ganska nyligen men den står fortfarande kvar för beskådan! Passa på att titta på den innan den levereras till kund!

Jag undrar om det är någon här på Sporthoj som blivit ägare till de maskinerna och om de kommer att användas eller förvars som en placering?
 
Gammal tråd ja vet!, men nån som har en rd350 att sälja? Gärna renoveringsobjekt til rimlig penning
 
Köp! TVÅTAKT RULES!:yoparty
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top