Köpa obesiktad, avställd hoj med ej godkända pipor

peejy100

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
2005 Sportster
Hej, jo jag har en hoj pågång men den är avställd och ej besiktad. Nu sitter det ej orginalpipor på så skulle jag besikta den så blir den ej godkänd. Jag vill köra hem den från säljaren men skulle jag bli stoppad av polisen så är man ju rökt så jag undrar lite hur man kan göra. Såklart vore det bästa att ta den på släp men men jag tänkte som så att kan man inte ställa på den med en trafikförsäkring och sen åka direkt till besiktningen. Då blir den inte godkänd men jag får väl ändå köra därifrån för inte blir det körförbud direkt utan jag får väl köra hem och sen återvända och göra en ny besikting eller hur?
 
Du vet väl rätta svaret va? :) släp..., det är inte värt och chansa.

Låt säga du har en olycka så blir det inte bara så att du blir av med körkortet utan du får betala för dina egna kostnader. Hojar, hälsa och andras hälsa.
 
Du vet väl rätta svaret va? :) släp..., det är inte värt och chansa.

Låt säga du har en olycka så blir det inte bara så att du blir av med körkortet utan du får betala för dina egna kostnader. Hojar, hälsa och andras hälsa.
Inte blir man av med körkortet för att man kör obesiktigat? Lite beroende på omständigheterna skulle jag trafikförsäkra hojen och köra hem den som den är. Beroende då på hur långt det är hem, hur omständligt det skulle vara att hyra ett släp och kanske behöva låna en bil av någon som har dragkrok. Väl hemma fixa till den och åka och besiktiga. Risken att bli stoppad av polisen om man kör normalt är mikroskopisk.
Men naturligtvis - det rätta är att ta släpet....
 
Inte blir man av med körkortet för att man kör obesiktigat? Lite beroende på omständigheterna skulle jag trafikförsäkra hojen och köra hem den som den är. Beroende då på hur långt det är hem, hur omständligt det skulle vara att hyra ett släp och kanske behöva låna en bil av någon som har dragkrok. Väl hemma fixa till den och åka och besiktiga. Risken att bli stoppad av polisen om man kör normalt är mikroskopisk.
Men naturligtvis - det rätta är att ta släpet....

Nej det gör man nog inte rakt av. Beror väl på situationen om man kör för fort / vårdslöst.

Följande länkar kan hjälpa:
 
Pålisen läser väl av skyltar automatiskt. Dvs om den har körförbud så syns det "per automatik". Då lär blir du stoppad.

Inträtt körförbud – En motorcykel beläggs med körförbud om datumet för kontrollbesiktning har passerat utan att en besiktning har genomförts.

Körförbud – vad gäller?​

En motorcykel med körförbud får inte framföras på allmän väg. Undantag görs för att köra kortast lämpliga väg till verkstaden för reparation eller besiktning. Om en motorcykel med körförbud ändå framförs i trafik riskerar motorcykelägaren böta 1500 kronor.
 
Hej, jo jag har en hoj pågång men den är avställd och ej besiktad. Nu sitter det ej orginalpipor på så skulle jag besikta den så blir den ej godkänd. Jag vill köra hem den från säljaren men skulle jag bli stoppad av polisen så är man ju rökt så jag undrar lite hur man kan göra. Såklart vore det bästa att ta den på släp men men jag tänkte som så att kan man inte ställa på den med en trafikförsäkring och sen åka direkt till besiktningen. Då blir den inte godkänd men jag får väl ändå köra därifrån för inte blir det körförbud direkt utan jag får väl köra hem och sen återvända och göra en ny besikting eller hur?
FYI
Att det inte sitter orginalpipor på ser jag inte som ett garanterat hinder för godkänd besiktning.
Det är såklart olika från station till station, en del är supernitiska. Men för egen del så har jag aldrig haft några sådana problem.
 
Låter som en väldigt bra idé att köra via besiktningen.

Skaffa försäkring och ställ på den. Kör du inte via besiktningen är böterna en symbolisk summa om du mot förmodan skulle bli stoppad.

Låter den inte väldigt mycket går den igenom besiktningen är min erfarenhet. Helt klart värt att testa innan du slösar bort en massa tid och pengar på att köpa ett originalsystem. Låter den för mycket kan du kanske skaffa en db-killer. Då blir den mycket tystare.
 
Tack för alla svar. Jag tänkte som så att man har ju rätt att åka till besiktningen och om den blir godkänd så fine då är allt ok men skulle den inte bli godkänd med dom piporna så är det väl fortfarande inte körförbud för jag har ju gjort en besiktning eller tänker jag fel?. Detta alternativ är väl bättre än att bara köra hem hojen utan ha "åkt via besiktningen "
 
Jag missade en bilbesiktning en gång, och körde ovetandes om att jag hade körförbud i nästan ett år. Gick det med. Men jag skulle inte göra det medvetet.
 
FYI
Att det inte sitter orginalpipor på ser jag inte som ett garanterat hinder för godkänd besiktning.
Det är såklart olika från station till station, en del är supernitiska. Men för egen del så har jag aldrig haft några sådana problem.
Men är det en sportster och har raka rör så kanske det inte går jättebra på besiktningen, det brukar ju finnas gränser för vad de släpper igenom.
Köp mycket svinto om du ska prova.
 
Jag skulle nog be nuvarande ägare besikta hojen innan köp. Inte bara ljudet dom kollar, det kan vara andra saker som inte är ok. Det finns säkerligen skäl till att nuvarande ägare inte besiktat, finns det fler grejer som måste fixas får du stå för dom själv. Dumt att chansa kan jag tycka.
Mvh
 
Jag missade en bilbesiktning en gång, och körde ovetandes om att jag hade körförbud i nästan ett år. Gick det med. Men jag skulle inte göra det medvetet.

Förr gick det lättare att köra obesiktigat när man fick köra till å från verkstad å de är borttaget sen flera år tillbaks....
Körde bil typ 10-15 år obesiktat, medvetet... Finns inga garantier att bilen är gott skick när den är godkänd.. Varit me flera gånger att bilar haft fel men ändå gott igenom å blivit godkända. De är ingen ursäkt att ge fan i besiktningen..
 
Förr gick det lättare att köra obesiktigat när man fick köra till å från verkstad å de är borttaget sen flera år tillbaks....
Inte enligt Transportstyrelsen.
"Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning, under förutsättning att fordonet är påställt. Om fordonet är avställt får du bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag."
 
Inte enligt Transportstyrelsen.
"Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning, under förutsättning att fordonet är påställt. Om fordonet är avställt får du bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag."


De va annat FÖRR i tiden typ mer än 15- 20 år sen...
 
Jag missade en bilbesiktning en gång, och körde ovetandes om att jag hade körförbud i nästan ett år. Gick det med. Men jag skulle inte göra det medvetet.
Samma gjorde farsan. I stan i Malmö, i ett år, samtidigt som polisen körde sina bilar med skyltavläsning. Inte fan blev han stoppad. Han kom på det själv när skatten kom eller hur det nu var, då körde han till besiktningen direkt. :)
 
Man får väl också provköra? Jag har kraschat 2019 med min KLR650 som då var obesiktad men jag var ute och provkörde för att se så att hojen skulle gå till besiktningen (7 mil enkel väg) efter att fixat förgasaren.

Påställd och försäkrad var hojen och jag hade inga problem med försäkringen då jag hade bokad besiktningstid och kunde hävda att jag just provkörde inför besiktningen, vilket jag faktiskt gjorde. Dock ville Svedea ha kopia på att jag verkligen hade besiktningstid ett par dagar längre fram. Dock skulle nog ett försäkringsbolag lätt genomskåda om man hävdar provkörning då man är på väg hem med en nyköpt hoj.

I mitt fall hade den ekonomiska förlusten varit påtaglig om trafikförsäkringen inte gällt, 12 dagar på sjukhus, 178 dagars sjukskrivning, operation och titanplattor i knäet och efter detta 4% invalid.

Just min krasch har verkligen fått mig att tänka på att se till att ha försäkring som gäller om nåt skulle gå galet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top