Köpa obesiktad, avställd hoj med ej godkända pipor

Man får väl också provköra? Jag har kraschat 2019 med min KLR650 som då var obesiktad men jag var ute och provkörde för att se så att hojen skulle gå till besiktningen (7 mil enkel väg) efter att fixat förgasaren.

Påställd och försäkrad var hojen och jag hade inga problem med försäkringen då jag hade bokad besiktningstid och kunde hävda att jag just provkörde inför besiktningen, vilket jag faktiskt gjorde. Dock ville Svedea ha kopia på att jag verkligen hade besiktningstid ett par dagar längre fram. Dock skulle nog ett försäkringsbolag lätt genomskåda om man hävdar provkörning då man är på väg hem med en nyköpt hoj.

I mitt fall hade den ekonomiska förlusten varit påtaglig om trafikförsäkringen inte gällt, 12 dagar på sjukhus, 178 dagars sjukskrivning, operation och titanplattor i knäet och efter detta 4% invalid.

Just min krasch har verkligen fått mig att tänka på att se till att ha försäkring som gäller om nåt skulle gå galet.

Tråkigt med olyckan! Hoppas du är i skick att kunna köra hoj i alla fall om det fortfarande lockar ja försäkringen är det första man skaffar oavsett om man ska köra hojen hem eller ta den på släp


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tråkigt med olyckan! Hoppas du är i skick att kunna köra hoj i alla fall om det fortfarande lockar ja försäkringen är det första man skaffar oavsett om man ska köra hojen hem eller ta den på släp


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har klarat mig bra och kör hoj igen och kan göra detta kunde innan, har även hunnit med att vobbla omkull men då var turen på min sidaoch blev bara lite mörbultad och några små skrubbsår. Det kan fort gå dåligt om man har otur.

Bra att nämna att hojen måste vara försäkrad om man skulle krascha den på släpvagnen.
 
Har klarat mig bra och kör hoj igen och kan göra detta kunde innan, har även hunnit med att vobbla omkull men då var turen på min sidaoch blev bara lite mörbultad och några små skrubbsår. Det kan fort gå dåligt om man har otur.

Bra att nämna att hojen måste vara försäkrad om man skulle krascha den på släpvagnen.

Gött det då! Ja lite jobbigt om man kör av vägen med släpet och hojen blir skrot och den är oförsäkrad. Mig veterligen så täcker inte släpets försäkring det som står på släpet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hej, jo jag har en hoj pågång men den är avställd och ej besiktad. Nu sitter det ej orginalpipor på så skulle jag besikta den så blir den ej godkänd. Jag vill köra hem den från säljaren men skulle jag bli stoppad av polisen så är man ju rökt så jag undrar lite hur man kan göra. Såklart vore det bästa att ta den på släp men men jag tänkte som så att kan man inte ställa på den med en trafikförsäkring och sen åka direkt till besiktningen. Då blir den inte godkänd men jag får väl ändå köra därifrån för inte blir det körförbud direkt utan jag får väl köra hem och sen återvända och göra en ny besikting eller hur?
Detta är verkligen inget problem.
Du köper ett gäng rostfria "diskbollar" och pular ner i ljuddämparen, sedan monterar du ett galler som hindrar dem från att flyga ur. Hojen blir lite trött, men TYST.
Flyger igenom besiktningen.
Sedan plockar du bort bollarna.
 
Det där med automatisk avläsning på avställda hojar, är det nytt? Jag köpte en hoj som firman bytte ägare till mig och ställde av den så jag körde gladeligen runt nästan ett år med en avställd hoj utan att veta om det. De fixade även försäkringen... (vilket funkade mycket bättre iofs)
 
Man får väl också provköra? Jag har kraschat 2019 med min KLR650 som då var obesiktad men jag var ute och provkörde för att se så att hojen skulle gå till besiktningen (7 mil enkel väg) efter att fixat förgasaren.

Påställd och försäkrad var hojen och jag hade inga problem med försäkringen då jag hade bokad besiktningstid och kunde hävda att jag just provkörde inför besiktningen, vilket jag faktiskt gjorde. Dock ville Svedea ha kopia på att jag verkligen hade besiktningstid ett par dagar längre fram. Dock skulle nog ett försäkringsbolag lätt genomskåda om man hävdar provkörning då man är på väg hem med en nyköpt hoj.

I mitt fall hade den ekonomiska förlusten varit påtaglig om trafikförsäkringen inte gällt, 12 dagar på sjukhus, 178 dagars sjukskrivning, operation och titanplattor i knäet och efter detta 4% invalid.

Just min krasch har verkligen fått mig att tänka på att se till att ha försäkring som gäller om nåt skulle gå galet.
Trafikförsäkringen gäller även om fordonet har körförbud, men det kan bli problem med vagnskadeförsäkringen!
 
Det där med automatisk avläsning på avställda hojar, är det nytt? Jag köpte en hoj som firman bytte ägare till mig och ställde av den så jag körde gladeligen runt nästan ett år med en avställd hoj utan att veta om det. De fixade även försäkringen... (vilket funkade mycket bättre iofs)

Det är rätt gammalt vid det här laget, men långt ifrån alla bilar har det även om det blir fler hela tiden.
 

Det är rätt gammalt vid det här laget, men långt ifrån alla bilar har det även om det blir fler hela tiden.
Lite OT kanske, men har det inte blivit lite väl mycket övervakning? Är det värt att vara övervakad från vaggan till graven, bara för att polisen vill komma åt några brottslingar? Snart kan man inte peta sig i näsan utan att det registreras någonstans. Vem vet vad all information används till? Behöver myndigheterna veta var alla är hela tiden och vad vi gör? I Kina lär de ha övervakningskameror med ansiktsigenkänning, den totala kontrollen över folket. Innan vi vet ordet av är vi snart där också.
 
Lite OT kanske, men har det inte blivit lite väl mycket övervakning? Är det värt att vara övervakad från vaggan till graven, bara för att polisen vill komma åt några brottslingar? Snart kan man inte peta sig i näsan utan att det registreras någonstans. Vem vet vad all information används till? Behöver myndigheterna veta var alla är hela tiden och vad vi gör? I Kina lär de ha övervakningskameror med ansiktsigenkänning, den totala kontrollen över folket. Innan vi vet ordet av är vi snart där också.
Det enda som räknas är hastighet och att få in böter, så det är ju ett väldigt kostnadseffektivt sätt att få in böter för fortkörning, alternativt betala av bilarna, beroende på hur man ser det. Att det i annat än undantagsfall skulle stoppa kriminella, terrordåd och liknande har jag svårt att se.

 
Gött det då! Ja lite jobbigt om man kör av vägen med släpet och hojen blir skrot och den är oförsäkrad. Mig veterligen så täcker inte släpets försäkring det som står på släpet


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bilens försäkring täcker som trafikförsäkringen på släpet, man får ju ha ett släp som är oförsäkrat i trafik. Dock behöver man vagskada på släpet för att få ut nåt för ett kvaddat släp, tror även att trafikförsäkringen kan täcka lasten i vissa fall men är osäker. Kör man en sak som kan försäkras med egen försäkring på släpet tex mc, skoter, bil så är det dess försäkring som gäller för att få ut nåt om olyckan är framme. Fått detta förklarat av en kompis som sålde försäkringar förr i tiden.

Köra hem en obesiktad hoj skulle jag nog ändå dra mig för men i sånt fall skulle jag kolla över hojen hos säljaren, boka besiktning och ta besiktningen på hemvägen, tips att fixa ljudvolymen går du ju fått. Sen ska man väl vara ärlig och säga att jag kört hem hojen påställd och försäkrad men obesiktad ca 6 km från sadelmakaren. Skulle jag få "spanska flaggan" vid en besiktning och inte få köra vidare från besiktningen ska man nog se det hela positivt för då är nog hojen rent av ordentligt trafikfarlig och det är lika bra att avbryta färden hem.
 
Lite OT kanske, men har det inte blivit lite väl mycket övervakning? Är det värt att vara övervakad från vaggan till graven, bara för att polisen vill komma åt några brottslingar? Snart kan man inte peta sig i näsan utan att det registreras någonstans. Vem vet vad all information används till? Behöver myndigheterna veta var alla är hela tiden och vad vi gör? I Kina lär de ha övervakningskameror med ansiktsigenkänning, den totala kontrollen över folket. Innan vi vet ordet av är vi snart där också.


Skyltavläsningen är inte i bruk än, annat än på försöksbilarna, för Polisen hade glömt att söka något tillstånd för datalagring för systemet...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top