Köpa nytt. Varför?

Jag pallar inte när slapptaskar ger sig på mig utan att själva ha något att visa upp. Pissa på de egentligen eftersom det ändå inte har någon som helst betydelse om de lever eller inte än mindre vad de tycker, men markera kan man ju alltid.

Folk ska fan åstadkommit ett skit själva innan de öppnar sin käft mot någon annan.

Sorry för min del av tråkiga tonen.

Last edited:
Jag pallar inte när slapptaskar ger sig på mig utan att själva ha något att visa upp. Pissa på de egentligen eftersom det ändå inte har någon som helst betydelse om de lever eller inte än mindre vad de tycker, men markera kan man ju alltid.

Folk ska fan åstadkommit ett skit själva innan de öppnar sin käft mot någon annan.

Genom att läsa någons inlägg här på SH så kanske man inte får en helt rättvisande bild av vad någon åstadkommit i livet heller? :) Lite ödmjukhet klär de flesta.

Ontopic: Jag skulle kunna tänka mig att köpa ny hoj, om jag haft råd med inköpspris och försäkringen på helt nya hojar. Just nu i livet har jag inte ekonomin till det om jag vill leva något som kan kallas liv i övrigt också.
Blir säkert någon/några helt nya hojar i framtiden dock :)

Du har knappast någon större rättighet att tycka eller tänka något än någon annan här på forumet.

Jag tycker påhoppen är helt onödiga vilket håll de än går åt.

Du har knappast någon större rättighet att tycka eller tänka något än någon annan här på forumet.

Jag tycker påhoppen är helt onödiga vilket håll de än går åt.

Jag har under alla omständigheter rätt att ge svar på tal när en jävla skitsäck ger sig på mig helt oprovocerat och därmed basta. Det fanns ingen anledning till att kukskallen där skulle kommentera på det viset, jag har ju inte ens nedlåtit mig till att tilltala skiten på något sätt någonstans. Det är rätt enkelt, han blir tilltalad på samma sätt som han tilltalar. Punkt.

Jag har under alla omständigheter rätt att ge svar på tal när en jävla skitsäck ger sig på mig helt oprovocerat och därmed basta. Det fanns ingen anledning till att kukskallen där skulle kommentera på det viset, jag har ju inte ens nedlåtit mig till att tilltala skiten på något sätt någonstans. Det är rätt enkelt, han blir tilltalad på samma sätt som han tilltalar. Punkt.
Svar på tal har du all rätt att ge. Det jag menade var att även om du nu har det ok ekonomiskt så gör det inte att ditt ord väger tyngre än någon annans, vilket var hur jag förstod det som att du menade.

Jag brukar bedömma folk efter hur de beter sig, vad de gör och säger. Om de har nya eller gamla saker spelar mindre roll, det finns både schysst folk och idioter i alla grupper.

Mr WRX,
Att ha en fläskig rolex, 21-årig flickvän och tre nya ducatis verkar göra vissa mer bittra än lyckliga :D

Att allt sen måste kosta så mycket pengar... Att ha riktiga vänner som man kan lita på och som finns kvar om man skulle förlora jobbet och måste kränga alla sina fina saker - Det kostar inget ett skit.

Hurrudu Mr WRX... Först blev jag en smula provocerad av dina inlägg. Detta kan möjligen bero på att jag (pga dyra ungar och kärring) inte har råd med varken sprillans hoj eller Rolex. Men, när jag läste vidare inser jag att du har drivit min privatekonomiska princip till sin spets. Jag försöker leva efter principen "bang for the buck" - alltså att ha så ball man kan för de stålar som blir över när själva nödtorften är betald. Jag har ibland kallats snål bara för att jag inte gillar att mala ner pengar på skit som inte ger något mervärde (vad detta kan vara är högst personligt) samtidigt som någon har undrat hur jag kan lägga så mycket stålar på exempelvis ett bra flugspö. Om man tycker att det är roligare att lägga sin flis på en sprillans motorcykel eller bil (för detta är mycket dyrare än att köpa begagnat) än att käka lunch ute varenda dag så är det högst rationellt att göra det. Om man tycker att det skänker mer glädje med ett par svindyra titantrumpeter än ett antal bärsa på krogen så lägger man pengarna på trumpeterna. Och vice versa naturligtvis.
Att inte försöka maximera hur mycket pang man får för sina pengar är bara dumt !

Svar på tal har du all rätt att ge. Det jag menade var att även om du nu har det ok ekonomiskt så gör det inte att ditt ord väger tyngre än någon annans, vilket var hur jag förstod det som att du menade.

Jag brukar bedömma folk efter hur de beter sig, vad de gör och säger. Om de har nya eller gamla saker spelar mindre roll, det finns både schysst folk och idioter i alla grupper.

Grejen är att dorken hoppade på mig helt utan anledning och det tänker jag inte ta. Någonstans skulle jag accepetra arrogansen och uppkäftigheten om det kom från någon som rullar omkring i en Ferrari och lever gott på avkastning i sin jättevilla i Båstad, eftersom det skulle tyda på att människan ifråga ÄR skicklig på något och ÄR exceptionell på något sätt. När man däremot 43, knegar på fabrik och kör en jävla skruvdragare så han man inte på något sätt gjort något så exceptionellt med sitt liv att det ger en rätt att tilltala en person man inte känner per "loser".

Mr WRX,
Att ha en fläskig rolex, 21-årig flickvän och tre nya ducatis verkar göra vissa mer bittra än lyckliga :D

Att allt sen måste kosta så mycket pengar... Att ha riktiga vänner som man kan lita på och som finns kvar om man skulle förlora jobbet och måste kränga alla sina fina saker - Det kostar inget ett skit.

Knappast bitterhet. Däremot tänker jag inte ta skit från någon som inte vet ett dugg om mig och som egentligen inte på något sätt gjort bättre ifrån sig i livsracet.

Sedan finns det ingen tradeoff mellan vänner och kul leksaker.

Låt oss släppa det här och återgå till tråden.

Hurrudu Mr WRX... Först blev jag en smula provocerad av dina inlägg. Detta kan möjligen bero på att jag (pga dyra ungar och kärring) inte har råd med varken sprillans hoj eller Rolex. Men, när jag läste vidare inser jag att du har drivit min privatekonomiska princip till sin spets. Jag försöker leva efter principen "bang for the buck" - alltså att ha så ball man kan för de stålar som blir över när själva nödtorften är betald. Jag har ibland kallats snål bara för att jag inte gillar att mala ner pengar på skit som inte ger något mervärde (vad detta kan vara är högst personligt) samtidigt som någon har undrat hur jag kan lägga så mycket stålar på exempelvis ett bra flugspö. Om man tycker att det är roligare att lägga sin flis på en sprillans motorcykel eller bil (för detta är mycket dyrare än att köpa begagnat) än att käka lunch ute varenda dag så är det högst rationellt att göra det. Om man tycker att det skänker mer glädje med ett par svindyra titantrumpeter än ett antal bärsa på krogen så lägger man pengarna på trumpeterna. Och vice versa naturligtvis.
Att inte försöka maximera hur mycket pang man får för sina pengar är bara dumt !

That about wraps it up...

Last edited:
Fö heter det inte cyklop längre ..;)

Det gör det visst, försök inte :)

Själv är jag kluven i frågan, nytt är alltid trevligt men för det mesta blir det begagnat för jag kan inte motivera kostnaden. Ibland blir det fel men då får man omvärdera sina val.
En ny sak eller 2 begagnade, allt beror på vad det gäller. Så länge man är nöjd med sina val är det ju livskvalitet.

Last edited:
o my fucking god...
+1

Kom att tänka på en film jag sett.
images

Det gör det visst, försök inte :)

Själv är jag kluven i frågan, nytt är alltid trevligt men för det mesta blir det begagnat för jag kan inte motivera kostnaden. Ibland blir det fel men då får man omvärdera sina val.
En ny sak eller 2 begagnade, allt beror på vad det gäller. Så länge man är nöjd med sina val är det ju livskvalitet.

Mask heterre juh ! ;)

Grejen är att tjöpa nytt är beroendeframkallande. Jag har principiellt inget emot att köpa begagnat, men känslan av att ha hojen där det står 0 på mätaren är ju lite extra. Lukten i garaget...Dessutom är det ju alltid så att man får lite extra attention hos handlare när man köper nytt, det är kul. Visst är man torsk pga initiala värdeminskningen...om man dessutom köper en massa bling är man extra slut i huvudet, men man gör det ändå. Det finns dock saker som jag inte skulle köpa begagnade (ja alltså vi hårdrar det inte genom att säga "kalsonger").

Beställde en fabriksny 09:a igår av följande anledningar.

- Liten prisskillnad mot en begagnad 08:a, runt 10000.
- Ett år längre garanti.
- Jävligt bra pris på tillbehör då jag "känner" säljaren.

Jag förstår mycket väl varför man köper nytt. Jag är förhoppningsvis den som själv sätter alla repor. Har köpt ny bil en gång, och det är en känsla. Dock finns inga garantier för att handlaren själv inte ollar på grejorna. :rolleyes:

Att maximera "bang for the buck" är helt rationellt så länge man inte har gräsligt mycket pengar... jag har helt enkelt inte råd att köpa nytt jämt, bara att erkänna detta faktum. Tycker jag ni andra också kan göra som säger att det är onödigt att köpa nytt. ;) :tungan

Last edited:
Just det..pris på tillbehör brukar vara rätt bra argument.

Just det..pris på tillbehör brukar vara rätt bra argument.
Dock brukar det följa med en massa tillbehör till vissa beggade hojar... som ingår i priset. :tungan

Själv är jag inte rädd för att köpa beggat. Har köpt allt från rena vrak till hojar som är i nyskick, givetvis pris i förhållande till skick.

Dock brukar det följa med en massa tillbehör till vissa beggade hojar... som ingår i priset. :tungan

Själv är jag inte rädd för att köpa beggat. Har köpt allt från rena vrak till hojar som är i nyskick, givetvis pris i förhållande till skick.

Ja fast hur mycket av det får du välja ? Dessutom är det så att många säljer sina tbh separat, för att de får bättre betalt för det jämfört med att sälja med hoj. Grejen är att de flesta har kass smak :D och då får man ju fan rätta till det sen ändå och åker på att köpa tbh själv.

Jag köpte en gång en Jeep Grand Cherokee LX, 6 mån demo och det gick utmärkt. Jag skulle däremot INTE köpa en , Sti, WRX, GTI eller liknande konservburk begagnad..eller möjligen under speciella omständigheter. Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en custom hoj begagnad (vilken äcklig tanke, men ändå exempel) men inte en Rhetta.

Sen vet man ju ladrig om hojen t ex plågats runt på banor, eller bara traffikerat Bulten - Bogan- Bulten sträcka då och då, med occasional avstickare till lokala korvmojen för posering. Jag tror absolut att det går att köpa en juste beg hoj, men det kräver en hel del kunskap för att kunna avgöra skicket. Jag skulle inte avstå från att köpa en hoj om jag inte hade råd med en ny, den saken är klar. Så jävla viktigt är det inte, bara lite guldkant som man kan leva utan om man måste.

Ja du har en mycket tråkig ton i dina inlägg!
DU om ngn ska fan bara hålla truten som föddes med en silversked uppstucken i arslet. Jag är gammal nog att själv avgöra om nöjet att köpa ny/gammal hoj är värt priset av min ekonomi! Jag kan med enkelhet köpa upp hela ditt garage med innehåll och bara som du säger "pissa" på innehållet!
Och med detta säger jag att jag har inte ärvt pengar av mina föräldrar utan hederligt förtjänat dem.

Beställde en fabriksny 09:a igår av följande anledningar.

- Liten prisskillnad mot en begagnad 08:a, runt 10000.
- Ett år längre garanti.
- Jävligt bra pris på tillbehör då jag "känner" säljaren.

Så motiverade jag mitt köp med,när jag tänker efter är det nog som jag skrev innan att jag kunde och ville. :)

Kul med ny hoj,vad blev det?

Henrik

Jag förstår mycket väl varför man köper nytt. Jag är förhoppningsvis den som själv sätter alla repor. Har köpt ny bil en gång, och det är en känsla. Dock finns inga garantier för att handlaren själv inte ollar på grejorna. :rolleyes:

Att maximera "bang for the buck" är helt rationellt så länge man inte har gräsligt mycket pengar... jag har helt enkelt inte råd att köpa nytt jämt, bara att erkänna detta faktum. Tycker jag ni andra också kan göra som säger att det är onödigt att köpa nytt. ;) :tungan

Men vad gäller hojar är det ju frågan om man vill ha ngn ny tråkhoj. Det finns faktiskt ingen 2010 eller 2009 jag vill ha. Hade så varit så hade det ju sannolikt varit rejält mycket billigare.

Just nu fryser jag tex på en Kawa 750 H2 igen. Jag hade en upphottad sådan jag byggde på 80-talet.
Nu skulle jag vilja göra samma sak igen fast med dagens teknik, uppdatera den på samma sätt som min sporster. Med bättre gaffel, alu-sving, stötdämpare, motorenovering och Ebos-trim, hembyggda TIG:ade expansionskammare, ISR-bromsar, Borani eller Akront alufälgbanor, rostfria ekrar, ny handgjord sadel men i 70-taks rejsstil osv. Ett sånt projekt går ju dock på 150-200 loppor i material och tjänster. Man kanske ger 20 000:- för objektet. Typ 140 hk och 160 kilo hoj

Hade en sån hoj gått att köpa hade det ju sannolikt varit billigare

[YOUTUBE-ID]F9V0n8zFKmU[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
För att ingen klåpare har varit framme med sina fulmekslösningar som kemisk metall över halva motorn osv.

Nästa hoj jag köper blir en ny hoj som ingen klåpare har varit på och fibblat med.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT