Köpa nytt. Varför?

Jag njuter av mat, en perfekt mogen avocado, brämhults morotsjos, en perfekt grillad oxfilespett, revben möra så man kan dra av köttet från benet, eller idag ett bröd som kostade 100kr :D. Up

Oj nu blev det långt

Förlåt att jag klipper..det var långt men jag försäkrar dig att jag läste noga. INget...INGET av det du skriver om är GRATIS...om du tänker efter. Vad kostar bra revbensspjäll..plus en najs grill..på en najs veranda ? Tror du att du får ett bra sällskap om du är en arbetslös drönare..hardly ;), med all respelt tänk efter. Fridyka ? Gratis ? Var någonstans ? Hur tar du dig dit.gratis..med bra sällskap...och äter bra T bone efter..? Fö heter det inte cyklop längre ..;)... Maten är nog knappas gratis...och omgivingen du lagar den i...prylar du använder för att laga den på..ALLT..TUTTI ingår i uppplevelsen. Vin talar jag inte ens om...Tänk lite extra så kommer du till slutsats att ALLT du verkligen uppskattar och KÄNNER är gratis kostar en jävla massa i själva verket. Frisk luft..för mina ungar är INTE gratis ens, jag måste ju betala ett fett underhåll så att deras mamma kan bo långt ifrån skitområde med trafik, motorväg i närheten osv. Tänk lite..räkna lite och du inser att ALLT som gör livet värt att leva kostar. Vad kostar Bromhults...och en jävla bra Avocado. Kom igen mannen...även om vi njuter av olika saker måste du vara medveten att dina matvanor är något ingen drönare kan unna sig. Så enkelt är det.

Självklart går det! :tummenupp

MEN! Skillnaden är att för mig är hojen inte som en klocka, en penna eller en flickvän. Jag är inte så materialistiskt lagd av mig.

Därmed inte sagt att den per automatik blir en sliten rishög. Det finns trots allt grader mellan fabriksny och skrothög (som väl är).

Du vill ha det lilla extra, för mig är körningen just det.

Det handlar om allt annat än materialism. Att titta på en snygg hoj, eller skriva med en Mont Blanc Meisterstuck på najs papper är en UPPLEVELSE. En upplevelse lika mycket som att KÖRA en bra hoj, eller bara SE på en snygg brud. Prylar ger inget i sig...de levererar en upplevelse och en del av upplevelsen är en känsla av estetik och harmoni. Därför är en klocka för mig något jag ska tycka om att se på, inte bara mäta tid med...en bil (just min är skitful...)ska leverera lite kul utöver transport...en TV ger inget om du inte ser en film du gillar på den...MEN ...du sabbar upplevelsen om du stör dig på en skitful TV medan du ser filmen ? Jag tror att många känner att deras hojar levererar upplevelse i flera dimensioner...en är den du nämner givetvis, kanske för en del primärt...körning. En annan lika viktig dimension är estetisk.

Körningen är KÄRNAN...snygg hoj är EXTRA.

Last edited:
Vilket liv det blev bara för att jag skrev att JAG tycker att det handlar om prioreteringar, men det är vad jag tycker....

Skulle inte tråden handla om varför man köper nytt???

Bara undrar.... :va :confused:

Vilket liv det blev bara för att jag skrev att JAG tycker att det handlar om prioreteringar, men det är vad jag tycker....

Skulle inte tråden handla om varför man köper nytt???

Bara undrar.... :va :confused:

Köpa nytt > Prioriteringar > Livsfilosofi > Konsumptionsmönster eller

Livsfilosofi > Prioriteringar > Konsumptionsmönster > Köpa nytt

Hur du vrider och vänder handlar det någonstans om livsfilosofi.

Last edited:
Sk 40-talistekonomi = Allt handlar om att ha så mycket pengar på ett konto som möjligt. Livskvalité och utdelning av dopamin/serotonin är oviktigt.
Billigaste jäkla skiten man kan komma över som gör jobbet är bra. Blir man dessutom ovän med alla man gjort affärer med så är det kannon då det innebär att alla andra måste ha gjort dåliga affärer och en själv således bra.

Min ekonomi = När man är glad och nöjd efter en affär så var den bra (eller ekonomisk om man vill säga det så).

Sitter man på en hoj och bara känner glädje oavsett om den är flång ny eller en gammal klenod så måste man ju ha gjort rätt?
Köper man en hoj man egentligen inte har råd med så tär det på glädjen i form av stresshorom i stället för dopamin.

Bra skrivet :tummenupp

Det är jättebra att endel köper nytt :tummenupp Då kan jag köpa begagnat så slipper jag betala värdeminskningen på nytt.

Tack så mycket alla snälla som köper nytt.:tummenupp

Det handlar om allt annat än materialism. Att titta på en snygg hoj, eller skriva med en Mont Blanc Meisterstuck på najs papper är en UPPLEVELSE. En upplevelse lika mycket som att KÖRA en bra hoj, eller bara SE på en snygg brud. Prylar ger inget i sig...de levererar en upplevelse och en del av upplevelsen är en känsla av estetik och harmoni. Därför är en klocka för mig något jag ska tycka om att se på, inte bara mäta tid med...en bil (just min är skitful...)ska leverera lite kul utöver transport...en TV ger inget om du inte ser en film du gillar på den...MEN ...du sabbar upplevelsen om du stör dig på en skitful TV medan du ser filmen ? Jag tror att många känner att deras hojar levererar upplevelse i flera dimensioner...en är den du nämner givetvis, kanske för en del primärt...körning. En annan lika viktig dimension är estetisk.

Körningen är KÄRNAN...snygg hoj är EXTRA.

Du kan inte ställa olika personers subjektiva uppfattningar mot varandra. För mig har pennor och klockor mycket låg prio och inget du säger kan ändra på det. En snygg brud för mig kanske är ett vandrande rävgryt för dig osv.

Ditt behov av dyrare/exklusiva saker är större än mitt. Därmed inte sagt att jag inte har behovet, det är bara inte lika mycket värt (i pengar räknat) för mig som för dig. Där du är villig att käka lunchlåda för att köpa en Ducati till väljer jag sushilunchen eller en packe vinyltolvor istället.

Du vill vila ögonen på hojen när du kört, jag nöjer mig med att inte ögonvomera. :tummenupp

Det är jättebra att endel köper nytt :tummenupp Då kan jag köpa begagnat så slipper jag betala värdeminskningen på nytt.

Tack så mycket alla snälla som köper nytt.:tummenupp

och vi tackar dig ödmjukast ! vi kan då fika och säga till flickvännen "kolla där..kolla där..det är den jag körde skiten ur för 3 år sedan, den var bra"..och så kan hon undra om jag pratar om en hoj eller ett ex :tummenupp

Last edited:
Jag har köpt 13-14 fabriksnya motorcyklar genom åren som "huvudcykel" och kanske lika många beg. som extra/slängcykel.

Jag älskar nya maskiner av flera anledningar, jag får köra första 2-3milen för att stanna vid vägkanten och känna lukten när oljefilmen bränner av från motorn när oskulden är tagen:tummenupp

Jag vet att ingen idiot startat cykeln och dragit iväg på bakhjulet med 13000varv efter 15sec. med iskall motor.
Jag bjuds inte på några ekonomiska chocker, krånglar skiten är det garanti,
jag vill köra inte meka.

Det som hindrat mig att byta varje år de senaste 4-5 åren är försäkringen men i övrigt har jag gladeligen pungat upp dom där 25-30000:-/år för att få den underbara känslan av att hämta ut och lära känna en ny MC.

Men visst, kan jag väl förstå dom som köper årsgamla beg. cyklar då det blir en "nästan" ny knarr till helt andra pengar.

vi kan då fika och säga till flickvännen "kolla där..kolla där..det är den jag körde skiten ur för 3 år sedan, den var bra"..och så kan hon undra om jag pratar om en hoj eller ett ex :tummenupp

Men din flickvän tänker ändå på mig, när jag brassade förbi dig på yttern med din gamle häck. När du sen försöker sätta på henne under kommande kväll.

och vi tackar dig ödmjukast ! vi kan då fika och säga till flickvännen "kolla där..kolla där..det är den jag körde skiten ur för 3 år sedan, den var bra"..och så kan hon undra om jag pratar om en hoj eller ett ex :tummenupp

På tal om flickvänner,,,,, jag tror att Ny hoj=lite snopp.

Gammal hoj= ja du kanske fattar själv:tummenupp

Men din flickvän tänker ändå på mig, när jag brassade förbi dig på yttern med din gamle häck. När du sen försöker sätta på henne under kommande kväll.

Japp..hon tänker då ..vilken lozer hon hade sett under dagen..inte ens Centurion hade han he he *asg*...

På tal om flickvänner,,,,, jag tror att Ny hoj=lite snopp.

Gammal hoj= ja du kanske fattar själv:tummenupp

He he..nope..just det som är grejen, finns ingen tradeoff..bra en stor snopp och en ny hoj...än med en liten snopp och gammal hoj he he :). Du vet..samma princip som frisk och rik som sjuk och fattig ;)...

Last edited:
Hämtade min första nya hoj för en vecka sen, efter att ha haft ett gäng begagnade genom åren. Å satan vilken känsla det är :) Jag skrattade hela vägen hem...

Hämtade min första nya hoj för en vecka sen, efter att ha haft ett gäng begagnade genom åren. Å satan vilken känsla det är :) Jag skrattade hela vägen hem...

Du bleb så leessssen över värdeminskningen...eller nej ..vänta inte alls eller hur ;) ? Irrationellt..hur var känslan att knalla in och säga "Jag ska HA" hos handlaren ?:yoparty

Trodde vi pratade om tjejer, inte glädjeflickor från Bankok.

Tjaa..tjejer som tjejer...deras preferenser är sig lika oavsett var de bor.

Sen är det ju så att tjetjer från BK har aldrig sett ett Centurion...möjligen tjejer från min hemstad då..eller nästan säkert fler i veckan ! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT