Köpa nytt. Varför?

Samtidigt känner jag att det är viktigt att inte behöva oroa sig för ekonomin. Jag skulle nog inte köpa nya high end hojar om jag måste göra det för lånade pengar, speciellt i sådana tider. Affärerna i min bransch går rätt segt och uppdragen duggar inte så tätt just nu och jag tjänar knappt något alls...relativt sett, så det är skönt att inte ha alltförhöga fasta kostnader, men ändå ha något som håller lågan uppe oh attityden positiv..och fan 3 Duccar gör ju det big time ;). Skönt att slippa oroa sig fördärvad över att debiteringsgraden är skit mao.

Det var någon här som skrev om prioriteringar och det är precis rätt ! Skit i att röka, skit i att ge bort pengar till Turken på lokala krogen osv. Det är helsjukt egentligen att man inte alltid tänker på det, men när mina kompisar anmärker något om mina lunchlådor medan de själva äter fucking sushi för 130 spänn varje dag..då kontrar jag genom att säga "visa mig vad du har för skit på handleden" ...eller "vad har du för dykprylar" och då håller de käft rätt snabbt. Prioriteringar är nyckelordet.

Sedan är det fan så enkelt att tjöpa nytt *asg*.

Håller med dig till 100%!! Jag går inga krogssvängar, röker eller snusar inte, eller köper massa tjafs, eller har dragit på mig dyra krediter och övriga skulder, och är ganska sparsam av mig, men lite vardagslyx måste man ju ha, ex mc, lite fina smesterresor och unna sig ett fräscht hem och bil, varför skulle man annars leva om man ej får ha något som jag ser i mina ögon som livs-lyx:)

Jag köper nya hojar som ett sätt att minimera risk för skruvande, saknar kompetens på det området.

Ja, alltså jag har ett excel ark (I shit you not) och för rätt nogrann bok, det blir till en sorts sport efter ett tag. Folk fattar inte hur mycket pengar de spolar ner på bajs...Jag kollar priset på kyckling jag köper och annat pinsamt, men sedan behöver jag inte fråga vad ett helsystem till en Streetfighter kostar utan säger "skicka" ! Det är fan fjantigt, men..fan man känner sig lite he he "exklusiv" ;) även om man ser ut som en mupp när man går med sin lista på Pris Xtra. Något sådant...Nytt ger en speciell känsla och lets face it...hur ska hojtillverkare kunna utveckla nya kul hojar om vi bara recyclar ??

Last edited:
Finns många som kan men inte gör det...finns många som egentligen INTE kan men gör det ändå...Kasst svar.

Jag är ute efter att köra hoj, och jag vill bli bra på det. Jag lägger hellre ner pengar på bankörningar och körupplevelser än på själva hojen. Hojen är bara ett verktyg, inte något museiföremål som ska hållas i nyskick så länge som möjligt.

När hojen tar slut, skaffar jag en annan. Körningen är prio ett.

EDIT: Nu låter det som jag skiter i att underhålla hojen. Så är förstås inte fallet. Den sköts om, servas och tvättas förstås som sig bör. Dock är hojen i sig inte den bärande faktorn i mitt intresse.

Last edited:
Jag är ute efter att köra hoj, och jag vill bli bra på det. Jag lägger hellre ner pengar på bankörningar och körupplevelser än på själva hojen. Hojen är bara ett verktyg, inte något museiföremål som ska hållas i nyskick så länge som möjligt.

När hojen tar slut, skaffar jag en annan. Körningen är prio ett.

Går det inte att köra bana med en ny hoj (om ma är intresserad) ? För mig är en hoj som en klocka...en penna eller flickvän. Det ska vara najs att se på den..hålla den..röra den..inte bara funktionen de leverar. En sliten rishög saknar en dimension, även om den levererar kärnfunktionen...det är just det som kallas guldkant dvs kärnfuntion PLUS det lilla extra.

Last edited:
Hur menar du nu ? Typ..."skönheten kommer inifrån" grej ? Det är ju enl Homer bara fula människor som säger så. Det där med "det bästa i livet är gratis" har alltid intrigerat mig eftersom jag ALDRIG någonsin känt att det jag njuter av inte kostar en massa deg. Dyka, hoppa skärm..åka skön hoj, titta på skön hoj, skriva med skön penna...dricka god öl..äta god mat...resa till kul ställen..och njuta av fin utsikt kostar en hel del pengar.

Fast en sak är klar, har man förmågan att nöja sig med det ma har och genuint TRO på det är man en lyckligare människa. Man slipper gå och längta efter något mer, ågot bättre osv. Å andra sidan hur hade vår civilisation sett ut om alla var nöjda med de KAN få istället för att sträva efter det de inte kan få JUST NU ?

Jag njuter av mat, en perfekt mogen avocado, brämhults morotsjos, en perfekt grillad oxfilespett, revben möra så man kan dra av köttet från benet, eller idag ett bröd som kostade 100kr :D. Uppskattar mat med andra ord :). Jag njuter av trevligt sällskap(gratis), fina sommarkvällar (gratis), "fridyka" (gratis: cyklop kostar 500kr), pussa en söt flicka (gratis), massage (gratis), dansa med nån trevlig dam(gratis). Njuter av att slå nått rekord på gymmet (gratis), Njuter efter att jag klarat av/fått gjort något jobbigt mm mm. Enligt mig saker som alla kan göra och som är relativt billiga om inte helt gratis. Köra mc kostar, men inte har jag roligare när jag kör en mc med dubbelt pris än den jag har nu.

Över lag handlar nog njutning och upplevelser om kontraster, att ha något att relatera till. Gå genom en öken en halv dag och vatten kommer bli den störst anjutningen i ens liv. Gå på stan skitnödig en hel dag och toalettbesöket kommer bli dagens härligaste upplevelse. Med andra ord, ha det lite mer shitty och tråkigt ibland så komme rman uppskatta allt mycke mer. Tyvärr vänjer man sig fort vid det härliga och det blir vardag. Därför viktigt att inte njuta för ofta :P.

Hade vi sluppit folk som trävar framåt och vill ha mer och mer hade vi antagligen haft en mycket mer trivsam värld, sluppit barnarbete, slavhandel, våldtäkter, arbetsskador, utbrändhet mm mm. Nu menar jag inte vi skall återgå till medeltiden utan tänker mer på livet i idylliska byar i sydeuropa, sydamerika där man tar allt med ro och lugn. :) Men snart kommer väl nån kapitalistjävel och skall finna nått ekonomiskt intresse i att sabotera för dem med :(

Oj nu blev det långt

Last edited:
Allt jag rör i går sönder och är för lat för att tvätta hojen.
Vilket skulle vara synd och skam på en ny och fin men klädsamt på en gammelbajk.

Går det inte att köra bana med en ny hoj (om ma är intresserad) ? För mig är en hoj som en klocka...en penna eller flickvän. Det ska vara najs att se på den..hålla den..röra den..inte bara funktionen de leverar. En sliten rishög saknar en dimension, även om den levererar kärnfunktionen...det är just det som kallas guldkant dvs kärnfuntion PLUS det lilla extra.

Självklart går det! :tummenupp

MEN! Skillnaden är att för mig är hojen inte som en klocka, en penna eller en flickvän. Jag är inte så materialistiskt lagd av mig.

Därmed inte sagt att den per automatik blir en sliten rishög. Det finns trots allt grader mellan fabriksny och skrothög (som väl är).

Du vill ha det lilla extra, för mig är körningen just det.

Själv har jag aldrig köpt nytt varken bil eller MC, helt enkelt därför jag inte har råd. Iofs skulle jag ha råd att köpa en NY 125cc/Aygo, men hur skoj är det?

Pengarna som styr helt enkelt, skulle såklart vilja ha en flång ny R1 som jag VET inte har stått på varvstoppet utanför Donken varje helg i förra säsongens olja eller liknande. Men beggat är rätt okej det med, gillar att ta hand om grejer och man får fan så mycket mer åka för pengarna det är det nog inget tvivel om.

fyfan vilka dårar som "konsumenttestade" R1an, gillade när de skulle kolla om förgasaren var rätt inställd hahaha.

måste dock beundra Yamahas kvalité

Skulle gärna köpa en helt ny hoj ( har gjort det tidigare mé :) ) det som stoppar mig är försäkringen. Min är gammal men billig att försäkra :tummenupp

Jag ville ha en CB1000R. Den var en ny modell som inte fanns som begagnad så jag behövde inte fundera så mycket. Det var bara att köpa nytt. :yoparty

Gillar att hojen är helt oförstörd, inga repor, skinande lack osv.
Sedan kan man sätta sin egen prägel med eftermarknads tillbehör etc som man vill för att få den "sin egna, unika".
Garantierna är också välldigt viktiga för mig just nu när jag inte kan hosta upp en motorrenovering bara sådär.
Att jag just köpte min DRZ helt ny var för mig lätt att motivera, fick den för 52lax strypt till mellan på våren -08. De DRZor som fanns då låg mellan 45k-55k,flesta -06or och 1/3 var parallellimporter.. Sedan fick jag bra inbytes pris för min SV 650 också.:tummenupp

Så i min mening en bättre affär än att köpa en beg -06 som gått 500mil för 50k.

Det var någon här som skrev om prioriteringar och det är precis rätt ! Skit i att röka, skit i att ge bort pengar till Turken på lokala krogen osv. Det är helsjukt egentligen att man inte alltid tänker på det, men när mina kompisar anmärker något om mina lunchlådor medan de själva äter fucking sushi för 130 spänn varje dag..då kontrar jag genom att säga "visa mig vad du har för skit på handleden" ...eller "vad har du för dykprylar" och då håller de käft rätt snabbt. Prioriteringar är nyckelordet.

Sedan är det fan så enkelt att tjöpa nytt *asg*.

Varför håller de käften rätt snabbt:va De har ju, i egenskap av vuxna människor, valt en dyr klocka, dykgrejer och slipper stå i personalköket och vänta på att micron ska bli ledig ist för en nya hoj.

Varför håller de käften rätt snabbt:va De har ju, i egenskap av vuxna människor, valt en dyr klocka, dykgrejer och slipper stå i personalköket och vänta på att micron ska bli ledig ist för en nya hoj.

Därför att de mäter tiden med en klocka av plast. Jag måhända har en lunchlåda men kan unna mig en rätt bra Rolex. Bara ETT exempel på när folk pissar ivägg titusentalskornor om året och seda inte kan unna sig en bra klocka, bil eller varför inte en ny hoj.

Med de helt galet höga blocket-beg-priserna och beg-handlar-priserna så är det ju värdelöst att köpa beggat. Dessutom att det vore MKT tråkigt om nån sopa mekat med hojen och man tappar ett bromsok när man ligger i 200 blås. Och just mc är så värt att köpa nytt för det är faktiskt ganska få fina sommardagar så när det väl är dags att åka ska det bara vara kvalitetsåkning, och inte trasigt och glapp och slut drivpaket och växeln hoppar ur och det läcker ur packboxarna och rasslar om kamkedjesträckaren.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT