Köpa ny hoj...

Insane87

SuperRetard
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 625 -03
Tjena går och funderar lite på vad man ska skaffa sig för hoj..

Funderar på en cbr 900rr,tl1000r eller en gsx750r mellan 30-40 k prisklassen..

Barndomsfel på dem och lite allmän fakta... allt som e värt att veta mer eller mindre..

Folk som har erfarenheter av hojarna och åsikter?
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Hade en tl1000r som låne hoj i 3 dagar. Inget fartmonster direkt men helt okey å skön hoj. Skulle kunna tänka mig en sån som andra hoj om jag kom över en billigt.
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
CBR900RR: Grymma sporthojar! Lite vibrationer mellan vissa varvtal. Lite beroende på skick och årsmodell så kan man göra ett kap nu faktiskt, finns en del som är riktigt fina med bra pris. Vassa sporthojar som har nog med hästar och vrid och är Honda såklart, alltså kanonbra kvalite!

TL1000R: Tung (+200kg) v-twin. Om jag inte minns fel så kan årsmodel -99 vara lite ryckigt på gasen ibland. Samma hästar och vikt på alla modeller (99, 00 och 01). Bra kvalite, ljud och duger fint som en bra sporthoj, fast ingen extrem prestanda.

GSXR750: Bästa kompromissen mellan lätta 600cc som saknar en del vid låg- och mellanregister och 1000cc som har mer än nog med pulver i motorn men är lite svårare att köra på vissa banor. Lätta, snabba, snygga (smaksak) och kvalitéen är bra.

Provkör och bestäm dig!


Lycka till :tummenupp
 

Insane87

SuperRetard
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 625 -03
CBR900RR: Grymma sporthojar! Lite vibrationer mellan vissa varvtal. Lite beroende på skick och årsmodell så kan man göra ett kap nu faktiskt, finns en del som är riktigt fina med bra pris. Vassa sporthojar som har nog med hästar och vrid och är Honda såklart, alltså kanonbra kvalite!

TL1000R: Tung (+200kg) v-twin. Om jag inte minns fel så kan årsmodel -99 vara lite ryckigt på gasen ibland. Samma hästar och vikt på alla modeller (99, 00 och 01). Bra kvalite, ljud och duger fint som en bra sporthoj, fast ingen extrem prestanda.

GSXR750: Bästa kompromissen mellan lätta 600cc som saknar en del vid låg- och mellanregister och 1000cc som har mer än nog med pulver i motorn men är lite svårare att köra på vissa banor. Lätta, snabba, snygga (smaksak) och kvalitéen är bra.

Provkör och bestäm dig!


Lycka till :tummenupp




Tackar så mycket...

Tror nog du har en poäng där......
Men klippet i 750gsxr är det något att hänga i granen om man säger så?

Hona cbr håller ajg med om men vibrationerna kraftiga? eller inget att igentligen bry sig om?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har inte haft hoj innan så detta blir första hojen.. polaren har en gsx100r k7...

Men lite för dyrt för mig...

Som sagt dem hojarna jag har siktitat in mig på.. men som sagt man kan ju ändra sig..

Om du aldrig haft hoj kan jag med säkerhet säga att samtliga hojar du nämnt är långt tillräckliga för att du ska skita på dig. Oavsett vilken av dem du väljer kommer du tycka att klippet är tillräckligt, var du så säker.
 

Insane87

SuperRetard
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 625 -03
köp en retta så blir du nöjd:tummenupp

har hört att v-lådan inte e nå viadre på 98-99typ.. har inte tänt att lägga mer än 40k..

Om du aldrig haft hoj kan jag med säkerhet säga att samtliga hojar du nämnt är långt tillräckliga för att du ska skita på dig. Oavsett vilken av dem du väljer kommer du tycka att klippet är tillräckligt, var du så säker.


Okej... låter bra för polarens första hoj var ju gixxer k7:an han tröttnade ju direkt och köpte powercommander och annat avgas direkt...

Men jag tror nog att jag kommer bli nöjd... kan även tillägga att ajg ska använda hojen att åka mellan Västerås & Eskilstuna..
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Last edited:

Insane87

SuperRetard
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 625 -03
För 40 k kan du få en ZX9R -00.. Ett väldigt säkert köp. Har du tur kanske du kan få ner en GSX-R 750 -00 till 40 också.


Har sett gsx750r för under 40k har tänkt mig typ 98-00...

För 40 k kan du få en ZX9R -00.. Ett väldigt säkert köp. Har du tur kanske du kan få ner en GSX-R 750 -00 till 40 också.

Edit: med lite förhandling får du dem säkert för 40:

http://www.blocket.se/vi/17969232.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/17846605.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/17403766.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/17835513.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/17400571.htm?ca=11_s


Så du tycker ajg ska satsa på en ninja?
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ska du köra längre sträckor hade jag nog valt Kawan.. Den är mer allround. Rent objektivt skulle jag nog säga att du får mer för pengarna med en ZX9:a, iaf om vi pratar 40 k. Det finns en del Gixxers ute, men inte lika många för det priset. Hade det stått mellan en GSX-R 750 från 98 och en ZX9-R från 00 hade jag personligen valt Kawan.
 

Chimpy

Inte som alla andra :P
Gick med
23 Mar 2008
Ort
Kungälv
Hoj
Oljehoj med bockstyre
kolla även på cbr 929 om du ändå tänker på att skaffa en cbr. finns för runt 40 000
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Tackar så mycket...

Tror nog du har en poäng där......
Men klippet i 750gsxr är det något att hänga i granen om man säger så...
QUOTE]

Vibrationerna som jag nämnde finns på de flesta hojar tyvärr. De dyker upp (vanligast) mellan 5-6000 varv eller däromkring. Inget att störa sig på egentligen, men det händer att (speciellt) när man kör motorväg så kan man ligga runt just de varvtalen och 'cruisar', så då kan man känna de i händerna och ibland fötterna med.

ZX9R är en fin hoj, kanonmotor och minimala vibrationer, speciellt årsmodel 2000 och uppåt! Däremot har du ventilljustering på årsmodell -00, -01, -02 och -03 var 1200:e mil, alltså höga servicekostnader! Det är bäst att vara medveten om det då detta kostar en del (räkna mellan 3500 - 6000 beroende på hur hårt hojen har körts).

Tycker du ska satsa på en GSXR750 då denna hoj räcker gott å väl för de flesta som har tom haft kortet ett tag. Motorn är ganska 'snäll' i låga varv och rätt brutal när man varvar den.

Men som alltid, första intrycket är 90% av känslan. Du kommer nog veta så snart du kört nån kilometer med GSXR750/CBR900RR...

:)




Ska du köra längre sträckor hade jag nog valt Kawan.. Den är mer allround. Rent objektivt skulle jag nog säga att du får mer för pengarna med en ZX9:a, iaf om vi pratar 40 k. Det finns en del Gixxers ute, men inte lika många för det priset. Hade det stått mellan en GSX-R 750 från 98 och en ZX9-R från 00 hade jag personligen valt Kawan.

Håller med till 100% :tummenupp


//Dio
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Har inte haft hoj innan så detta blir första hojen.. polaren har en gsx100r k7...

Men lite för dyrt för mig...

Som sagt dem hojarna jag har siktitat in mig på.. men som sagt man kan ju ändra sig..

HAHA
Jag kan ju dra en historia från min första provkörning av sucka gsxr 750 -85
(105hk & 200kg+) att jämföra med dagens 750 (140hk? & 170kg.
Hade innan provturen enbart kört 125a och xr500.
Tyckte när jag kom tillbaka från provturen att visst, hojen gick ju bra men varvräknaren funkade inte:confused:
Det gör den visst hävdade ägaren, fast den började vid 4000rpm(har jag för mig).
Alltså, jag hade inte varvat över 4000rpm och tyckte ändå den gick bra :näsblod .
Nästa repa så skulle det ju så klart varvas mer, tror varvstoppet var vid 12-13ooorpm.
Vid 8-9000rpm bröt helvetet lös - SATAN VAD DET BAR IVÄG:yoparty
Och det var en gammal härk från 1985!
 

Insane87

SuperRetard
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 625 -03
Tackar så mycket...

Tror nog du har en poäng där......
Men klippet i 750gsxr är det något att hänga i granen om man säger så...
QUOTE]

Vibrationerna som jag nämnde finns på de flesta hojar tyvärr. De dyker upp (vanligast) mellan 5-6000 varv eller däromkring. Inget att störa sig på egentligen, men det händer att (speciellt) när man kör motorväg så kan man ligga runt just de varvtalen och 'cruisar', så då kan man känna de i händerna och ibland fötterna med.

ZX9R är en fin hoj, kanonmotor och minimala vibrationer, speciellt årsmodel 2000 och uppåt! Däremot har du ventilljustering på årsmodell -00, -01, -02 och -03 var 1200:e mil, alltså höga servicekostnader! Det är bäst att vara medveten om det då detta kostar en del (räkna mellan 3500 - 6000 beroende på hur hårt hojen har körts).

Tycker du ska satsa på en GSXR750 då denna hoj räcker gott å väl för de flesta som har tom haft kortet ett tag. Motorn är ganska 'snäll' i låga varv och rätt brutal när man varvar den.

Men som alltid, första intrycket är 90% av känslan. Du kommer nog veta så snart du kört nån kilometer med GSXR750/CBR900RR...

:)






Håller med till 100% :tummenupp


//Dio





DU ska ha stort tack dio.. då e jag inte helt ute och cyklar med vad som kan vara en vettig första hoj.. känns bra att få lite respons och lite argument varför amn ska satsa på nån speciell... som sagt och service kostnader på såna pengar känns inge kul med tanke på att det kommer nog bli ett antal mil om man säger så..

HAHA
Jag kan ju dra en historia från min första provkörning av sucka gsxr 750 -85
(105hk & 200kg+) att jämföra med dagens 750 (140hk? & 170kg.
Hade innan provturen enbart kört 125a och xr500.
Tyckte när jag kom tillbaka från provturen att visst, hojen gick ju bra men varvräknaren funkade inte:confused:
Det gör den visst hävdade ägaren, fast den började vid 4000rpm(har jag för mig).
Alltså, jag hade inte varvat över 4000rpm och tyckte ändå den gick bra :näsblod .
Nästa repa så skulle det ju så klart varvas mer, tror varvstoppet var vid 12-13ooorpm.
Vid 8-9000rpm bröt helvetet lös - SATAN VAD DET BAR IVÄG:yoparty
Och det var en gammal härk från 1985!


Jag tror jag förstår din poäng.. jo man fattar väll inte hur sjukt det är förrens man kört själv..
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
DU ska ha stort tack dio.. då e jag inte helt ute och cyklar med vad som kan vara en vettig första hoj.. känns bra att få lite respons och lite argument varför amn ska satsa på nån speciell... som sagt och service kostnader på såna pengar känns inge kul med tanke på att det kommer nog bli ett antal mil om man säger så..




Jag tror jag förstår din poäng.. jo man fattar väll inte hur sjukt det är förrens man kört själv..

Fråga om du inte kan få åka med eller testa polarens gsx1000r k7!
En 750 är inte såå mycket slöare :D
 

Insane87

SuperRetard
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 625 -03
Fråga om du inte kan få åka med eller testa polarens gsx1000r k7!
En 750 är inte såå mycket slöare :D

Nee aldrig.. han bromsade 170hk på hjulen...

i en 750gsxr 98-00 e det typ 130hk e nog brutal skillnad..

ps: har åkt med honom och han har fel i huvudet så det gör jag fan inte om..Den hojen e fan cp.. och endå så drog han inte på ordenligt med mig på..Så ska jag sätta mig på den igen så ska fan ajg sitta vid spakarna..
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top