Köpa ny hoj (bekväm hoj)! - Kawasaki zx9r?

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Köpte mig en cbr 600f2 för ett par månader sen och fick nyligen tagit körkortet! Har nu hunnit åka lite, men tror att jag är en anning för lång för den. Jag är nästan 190cm så ser ut som jätte på den ganska lilla mcn och får även världens värk i nacke och rygg.

Har nu tittat på kawasaki zx9r samt 6r som verkar ligga lite mer åt sporttouring hållet och en bekvämare sittställning. Har läst att -98 modellen är att föredra över tidigare så har kikat lite på sådana. Finns dock inte mkt av intresse på blocket för tillfället.

Hur är zx9r/zx6r att äga? Dyra/billiga i drift? Bekväm att köra? Andra rekommendationer?

Modellerna

94-97 bra hoj, bra motor men lite tung, hade en flera år och köra mycket på den. Satt som en kung på den. (183cm)

98-99 lättare modell har ej testat den. Tror den är typ 50kg lättare än tidigare modellen.

00-01 Något uppdaterat med bla 6kolvs ok fram. har en nu och den är mycket lättare än 94-97 modellen men jag sitter inte alls lika bra knäna tar i kanten på tanken.

02-03 Ny bakdel annars känns den som 00-01 tycker jag.

Som vanligt bästa rådet, TESTA provsitt och provkör. Testa även lite andra hojjar av samma typ och årsmodeller, Vem vet du kanske sitter som gjuten på en annan.

Kan rekommendera Aprilia RSV 1000 annars. Hade en i 6 säsonger, är 187 cm och jag satt som gjuten på den. Dessutom är det förhållandevis upprätt sittställning så man slipper hänga på handlederna som på många andra i samma klass.

Jag gillade min ZX9R -98 som jag hade. Det är storservice var 1200mil har jag för mig vilket leder till lite dyrare ägarkostnader. Dock billig försäkring på mig. Riktigt bekväm och funkar bra för långturer.

Jag körde CBR929 efteråt och den var bättre på allt. Storservice var 2400mil istället. Dock dyrare försäkring för mig. Lite mer sport men inte obekväm. Inga problem med långturer tycker jag.

Jag är 183cm/75kg.

Har en zx9-r 2002 års modell. Är riktigt nöjd med det. Sitter jättebra på den och det finns tillräcklig kräm i motorn så det det räcker o blir över.
Betalar 5500 halvförsäkring/helår. den drar 14 liter på 170-200 km beroende på högerhanden.
Är 191 cm lång.

Hej!

bekvämlighetsdelen kan jag ge dej lite referenser på, jag åkte till Italien och tillbaka utan att få ont någonstans på min zx9r 00:a c;a 500 mil på under 2 veckor.

Ska du ha en sporttourer så skulle jag rekommendera en zx9r från 98 och uppåt då den har hyggligt klös i motorn samt att man sitter väldigt bekvämt på den, ÄVEN som passagerare vilket är viktigt, tanken är på 19 eller 20 liter, minns inte riktigt men man kommer en bra bit på en tank.

Skulle jag åka på seriös hojsemester igen så blir det på en zx9r!!

Måste hålla med alla som rekomenderar zx9 tyckte med den var redigt skön att köra jag är med 190 kanske något över.
Satt som en kung och kunde köra 100 mil på en dag utan några besvär.
Tyckte den gick fint med.

Är du inte nöjd med hondan? Jag är 196 lång och jag sitter helt okej på min cbr600 f4.
Visst ser jag stor ut på den men skitsamma :D

Tack för alla svar och rekommendationer!

Inget som har något att säga om zx6r? Vill helst ha en 600cc under åtminstone den första säsongen med mc-kort och sen gå upp i kubik med lite mer erfarenhet. Någon som provat båda och vet om den är lika bekväm som storebror eller är den mkt mindre? Finns inte en enda zx6r på blocket i hela skåne. Så har ingen chans att kika på den själv just nu.

Verkar som en zx9r är en motorcykel som skulle kunna passa mig annars. Som MrRoos skrev gäller det ju att testa sig fram och inte bara bestämma sig för en motorcykel genom ren läsning. Finns iaf en zx9r på en motorcykel firma i närheten som jag tänkte åka och titta på, däremot kostar den dessvärre 45 000kr. Vill gärna inte störa privatpersoner när man bara vill provsitta en mc.

Båda Cbr929, Aprilia RSV1000 och gsxr1000 verkar vara fina hojar, men ligger lite över min budget tyvärr. Fast iofs, med storservice intervall på 1200mil på kawan blir det ju dyrt på längden. Min polare har en gsx 600f och den är riktigt bekväm, men skulle själv vilja ha något lite sportigare.

Jag gillar hondan, men det tar rätt mkt på kroppen att köra den iom att jag är en ovan förare. Förmodligen något som man vänjer sig vid om man ger det lite tid, har själv bara kört ~15mil på den. Men jag skulle ändå helst vilja ha en lite nyare hoj.

Det gör ont om man är ovan, du sitter och spänner dig på alla möjliga konstiga sätt oavsett vilken maskin du än sitter på. Sen när det handlar om 600 eller 900.. tja, vi är många som kört 900 eller större som första och det är inte så farligt. Ungefär lika farligt som 600 faktiskt. Sålänge man har självbevarelsedrift.:)

Grattis till kortet!
Mitt tips är att ge 600an 500mil till. Händer något så är det inte hela världen med hojjen. Det är mycket värre om du kör en du lagt varenda korvöre på då du inte riktigt vågar köra den sen. :tummenupp

Jag har en 1993 zx6r, tog körkortet i oktober men har redan hunnit köra över 80 mil, som längst ca 30 mil i sträck. Jag är 192cm lång och sitter skitbekvämt på hojen, blir inte öm eller något och knappt ens stel efter flera timmars körning. Hon är absolut stor nog och jag har med min längd inte alls någon onaturlig körställning på cykeln. Rekommenderar verkligen cykeln som är snygg, ganska sportig och sjukt billig att försäkra eftersom dom räknas som sport/touring. Jag är 20 år, bor i centrala Göteborg och betalar 3600/år för halvförsäkring. Hyfsade zx6r kan man hitta för ca 25000 (hittade min begränsade i fint skick men med en skadad backspegel för 19000), förvånad över att det inte finns några på blocket, det brukar krylla av dom !

1993 och framåt är den nyare generationens zx6r och är väl lite bättre än -1992 antar jag, men framför allt mycket mycket snyggare. Min cykel är begränsad men jag kan inte klaga på draget... Fint, förhållandevis sportigt ljud ger hon ifrån sig med. Mycket prisvärd, pålitlig och allmänt bra förstahoj enligt mig och du behöver absolut inte oroa dig för komforten..!

Lycka till med affärerna ! :tummenupp

Jag har ju några ZX9:or och en ZX6R men till din längd så skulle jag nog välja ZX9R då 600'an känns lite smal o tunn.

Du skall få ett hett tips om en ZX9R 2001 som var till salu tills för ett par veckor sedan då han drog tillbaka annonsen. Han begärde under 40000:- för en lågmilare i riktigt superskick.

Han finns på SH och har nick Johan_kallman.

Kontakta honom och se om han fortfarande vill sälja?

Tack än en gång för svaren!
Jo egentligen borde man väl ge hondan en chans. Men tror ändå en zx9r/6r skulle passa mig bättre!

Weidman - man ser alltså inte ut som en jätte på en zx6r?

StreetfighterGBG - det låter ju definitivt som ett bra pris men det hamnar över min budget tyvärr! Får avvakta och se om man kan hitta något fynd under vintern. Kanske man får låta priset bestämma om det blir en zx9r eller zx6r beroende på vad man hittar.

ZX7R är bekväm för lite längre personer. Den har attityd, är snygg, funkar att åka långt på, fräck, sällsynt och underskattad.. en 98, 99 ligger under 30 000:-

Har haft en ZX6R -95 i garaget. Rolig, rapp (Högst subjektiva åsikter.) och mycket billig att försäkra. Kostade under 4000/år i helförsäkring. Funkade kalas på gokartbana. Skulle gärna ha en sån som andrahoj/slit å slänghoj. Krävde ganska högt varvtal för att bli riktigt inspirerande, men vilken 600:a gör inte det?

Skulle kalla den bekväm. Iaf med mina knappt 180 cm.

Kan rekommendera en.

Last edited:
Zx7r är jag faktiskt inte så förtjust i, har dock sett många sådana för ett bra pris precis som du säger ja! Det står nog nästan fast mellan zx9r och zx6r. Svårt att välja bara! Verkar ju lugnt som man sitter bra på båda, men vill ogärna se ut som en jätte när jag sitter på den!

Undrar hur det kommer gå att sälja min cbr för den delen, efterfrågan är ju långt ifrån stor vid den här tiden. Vad tror ni man kan få för den?

Honda cbr600f2 -92, 4200mil, slitna däck, drivpaket i gott skick, nytt batteri, cykeln funkar som den ska mekaniskt och ser mkt fin ut! Sitter slipon på, orginal finns även kvar.

Gav 18000 själv. Svårt att sälja hoj med slitna däck? Ska man köpa nya däck och höja priset och sedan sälja eller bara skriva att däcken är slitna och sätta priset lägre?

Last edited:
Zx7r är jag faktiskt inte så förtjust i, har dock sett många sådana för ett bra pris precis som du säger ja! Det står nog nästan fast mellan zx9r och zx6r. Svårt att välja bara! Verkar ju lugnt som man sitter bra på båda, men vill ogärna se ut som en jätte när jag sitter på den!

Undrar hur det kommer gå att sälja min cbr för den delen, efterfrågan är ju långt ifrån stor vid den här tiden. Vad tror ni man kan få för den?

Honda cbr600f2 -92, 4200mil, slitna däck, drivpaket i gott skick, nytt batteri, cykeln funkar som den ska mekaniskt och ser mkt fin ut! Sitter slipon på, orginal finns även kvar.

Gav 18000 själv. Svårt att sälja hoj med slitna däck? Ska man köpa nya däck och höja priset och sedan sälja eller bara skriva att däcken är slitna och sätta priset lägre?

När jag skulle köpa MC så valde jag mellan zx6r och cbr 600. Hade testat gsxf 750 innan men det funkade inte alls. Faktum e att alla suzuki gick bort, satt för dåligt. Men min slutsats blev hursomhelst att jag satt bättre på cbr:en än på zx6r:an och det fällde avgörandet. E som sagt 196 lång. Som någon sa här så får man dock ont i början, jag kände av handlederna i början men nu kan jag köra långt utan att bli obekväm.

Mvh Erik

När jag skulle köpa MC så valde jag mellan zx6r och cbr 600. Hade testat gsxf 750 innan men det funkade inte alls. Faktum e att alla suzuki gick bort, satt för dåligt. Men min slutsats blev hursomhelst att jag satt bättre på cbr:en än på zx6r:an och det fällde avgörandet. E som sagt 196 lång. Som någon sa här så får man dock ont i början, jag kände av handlederna i början men nu kan jag köra långt utan att bli obekväm.

Mvh Erik

Jo man borde väl åtminstonde provsitta en zx6r innan man bestämmer sig för något. Finns tyvärr inga på blocket som finns i närheten.

Finns en zx9r, kanske kan åka till den mc-handlaren och provsitta den istället. Måste ju vara i närmsta laget åtminstone.

Jo man borde väl åtminstonde provsitta en zx6r innan man bestämmer sig för något. Finns tyvärr inga på blocket som finns i närheten.

Finns en zx9r, kanske kan åka till den mc-handlaren och provsitta den istället. Måste ju vara i närmsta laget åtminstone.

Hittade en gammal biketidning där dom testade 600:or
R6/CBR600f/ZX6R/GSXR 600 (1999)

kan kortfattat säga så här, Cbr 600 och zx6r fick plus för bekvämlighet/körställning
Kawans kåpa ansågs skydda bättre än hondans, men hondans körställning va snäppet rymligare.

R6 och Gsxr 600 ansågs vara banmaskiner och Suzukin skrev dom såhär om: "Gsxr har högt placerad fotpinnar vilket gör det jobbigt för långa personer"

Men, prova prova och prova igen sen köper du den som känns bäst :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra