Köpa ny hoj! 20-30k. Mata på med tips åsikter och erfarenheter!

BetterBoobies

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Nybro
Hoj
1997 - Suzuki GSX 600 F
nte högaktuellt men till nästa sommar tänkte jag byta ut min nuvarande hoj. Velar lite mellan olika typer av hojar men har väl försökt begränsa mitt val till ett par modeller och är intresserad av era åsikter och erfarenheter kring nedanstående modeller.
Pris och försäkringspremie begränsar mina val till viss del.

- Honda CB 600 Hornet. 98-02
- Honda VFR 750. 94-98
- Suzuki SV 650. 98-04
- Suzuki GSF 600 Bandit. 96-04
- Yamaha FZS 600 Fazer. 98-02

Har idag en Suzuki GSX 600 F från 97 som duger i sommar men det var lite av ett impulsköp eftersom jag bara ville ha en billig hoj att åka på.
Till nästa sommar blir det något mer genomtänkt som jag förhoppningsvis kan behålla i några år.

Bara skjut på med åsikter och erfarenheter om/av dessa hojar främst. Eller om ni är sålda på nån annan hoj så övertyga mig!

F.ö. så har jag åkt hoj i 2 år så jag är relativt grön fortfarande. Tar min behörighet A i sommar efter två år med A2 men räknar inte med att det blir några problem.
 
Skippa Banditen (tung och gammalmodig) och lägg till Suzuki GSR 600.
 
Dessvärre över min budget vad gäller både inköp och försäkring. Annars säkert en trevlig hoj. Några erfarenheter av mina andra alternativ?
 
Skulle jag välja bland de där skulle jag kolla närmare på SV650 om jag ville ha en kul åkhoj ( v-twin ger hojen själ ) eller VFR750 om jag tänkte köra långt på riktigt ( touring ).
 
Sneglat på VTR1000F? Om det nu var A-hoj som var i sikte. Finns riktigt billiga ex från 98 och upp. En bra kompromiss mellan det mesta, bra vrid, svänger bra, håller bra, förhållandevis bekväm, ser inte ut som en påse skit och kan lätt sminkas att se sportigare ut än vad den är. Försäkringspremien kan dock bli problematisk om du är allt för ung, men den varierar enormt mellan ort/bolag. Ju färre cylindrar, desto roligare blir det. Vetenskapligt bevisat eftersom det nu står på internet. Jag är inte alls partisk...

Ang föreslagna: SV650. Eller VFR om du vill ha ett touring-lok för långresorna.
 
Last edited:
Gå upp lite i kubik tror jag säkrar åren framöver.
VTR1000F, TL1000S, FZS1000, Varadero, TDM900 eller varför inte en Blackbird.
Blackbirden är ju t.ex. klassad som touringhoj och billig i försäkring.
 
Last edited:
Ja V-twins ger verkligen karaktär! Hade faktiskt en sv650s tidigare men ung, ivrig och oerfaren så klotade jag på den. (Fortfarande ung men lite mindre oerfaren. Mindre ivrig också!) Älskade ljudet dock och som sagt överväger jag att skaffa en nu igen fast då den avklädda modellen i så fall.

Viffern känns som en riktig solid allrounder och med härligt ljud dessutom. Ska ju vara riktigt bekväm trots att den är byggt på en racing-plattform. Åtminstone tidigare generationer. Tydligen en del som kör den på bana med.
 
Last edited:
CBR929RR
Z750,Z1000
R6
SV1000
ZX9R
CBR600F
FZ6
VTR1000SP1
ER6n/f
 
FZ6 går att få för dom pengarna och det är en trevligt motorcykel som är billig att försäkra. Fint chassi också.
 
Köp en BMW R1100S, gärna en "långmilad" för att komma ner i pris. Är som en VFR fast med ABS, handtagsvärme, tvåcylindrig och billig försäkring.
Finns i princip i två varianter beroende på hur de specades vid nyköp:
-Med lågt styre och bred bakfälg och gärna höjd något bak för sportigare körning, eventuellt med öhlinsfjädring och lazer helsystem.
-Med högre styre, smalare bakfälg och monterade väskhållare.

Tillbehören kan sedan kombineras hur som helst så lågt styre utesluter exempelvis inte väskhållare
 
Jag tänker pitcha min egen hoj, SV650S. Användarvänlig som fan, stupsäker mekanik, låter supermüsigt och kostar typ gratis att äga. Enda smolket i glädjebägaren är väl att bromsar och fjädring inte riktigt hänger med om man börjar åka bana men sånt går att uppgradera rätt billigt. I kategorin kul-per-krona är den svårslagen.

Jag har börjat kolla på nytt till nästa säsong men mest för att jag gillar omväxling. Har provat 1-,2- och 4-cylindrigt så nu är det väl dags för en trea, kanske :)
 
Triumph Sprint RS. Betalar ca 2500kr/år för trafikförsäkring hos Bilsport & MC.
Och en snart 15 år gammal hoj lönar det sig inte med mer på.
Två lås och det är inte värd besväret att stjäla.
Och vurpar jag är det enklare fixa det själv.
Än får den inlöst.
Och tvingas köpa ny hoj.
 
Vad ska jag säga? Lagom är bäst! Näe men det är väl lite så att jag vill samla på mig lite mer timmar på hoj innan jag ger mig på nåt större. Dels är jag ganska liten och lätt och dessutom så känner jag att hojarna kring 600cc erbjuder det jag önskar i effekt, drag och topp. När jag känner att det inte går tillräckligt snabbt eller när jag saknar vrid så får jag se mig om efter en liter-hoj.
 
Har faktiskt tittat lite på BMW-hojar också! Kör ju trots allt en Bayersk kombi till vardags. Tyvärr gör de inte lika snygga hojar som bilar och det mesta pre-05 eller så tycker jag ser riktigt torrt ut...
 
Sneglat lite på Triumph också men då är jag mer inne på Speed Triple om någon. Alternativt TT 600 då jag tycker de två ser bättre ut än Sprint.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top