köpa mig en gsxr 1100r-93a?.första hoj....

Marsipulami skrev:
Så du menar att en Gixxer inte är hårt körd? :va
Inte generellt sett. Dels sätter som sagt "klumpigheten" begränsningar för hur hårt de kan köras. En gsxr 1100 behöver inte heller pressas på samma sätt eftersom det är rejälare motor. 5-växlade lådorna är rätt tåliga också.

berggren_martin skrev:
Inte generellt sett. Dels sätter som sagt "klumpigheten" begränsningar för hur hårt de kan köras. En gsxr 1100 behöver inte heller pressas på samma sätt eftersom det är rejälare motor. 5-växlade lådorna är rätt tåliga också.

De har en maskin som håller på ett annat sätt också... Har alltid varit förtjust i en Gixxer (nyare som äldre) och gjorde helt tvärt emot och köpte en Honda istället :kocko

Marsipulami skrev:
De har en maskin som håller på ett annat sätt också... Har alltid varit förtjust i en Gixxer (nyare som äldre) och gjorde helt tvärt emot och köpte en Honda istället
Din maskin är modernare, men det är i grunden samma typ av hoj... en sporttourer med muskler alltså. Tåliga maskiner också som sagts :)

berggren_martin skrev:
Din maskin är modernare, men det är i grunden samma typ av hoj... en sporttourer med muskler alltså :)

Japp. Var lite det som jag var ute efter när jag köpte hoj, en Sportturing. Fick den jag har till bra pris och även om det är klass 7 så är försäkringen rätt okej ändå... (halvförsäkring).

Men som sagt, jag letar ny hoj och tittar på Suzuki, Hayabusa eller någon trimmad 1000CC

bgix skrev:
Ett brett crosstyre gör faktiskt underverk med hanterbarheten på en R1100. Garagevändningar och andra lågfartsövningar blir mycket enklare och det går också lite fortare på krokiga småvägar.
Att garagesvängen går smidigare betvivlar jag inte, men att det skulle ha nån betydelse ute på landsväg har jag mycket svårt att tro.

berggren_martin skrev:
Att garagesvängen går smidigare betvivlar jag inte, men att det skulle ha nån betydelse ute på landsväg har jag mycket svårt att tro.
Jodå det stämmer, du orkar bara köra i 90 km/h med högt crosstyre och då är det blåsigt men stabilt :tungan

Jag får pynta 34`för den vilket jag anser vara ett mkt bra pris,och var på banken idag och gick ut med 34´en ½ timme senare :banana
Jag föredrar nog en helt orginal hoj som inte är pillad med och som det inte sitter sportsystem på,möjligt att det har gjort det,men det är med som damer vem vill inte vara först på en oskuld? :7peta

Köpte Bike test 2004 på väg hem efter jobbet idag och tittade lite o började studera 0-402m tider och blev chockad när det bara var fyra hojar som var snabbare än denna?! 1aprilia,2suckor,1yamaha de gjorde 0-402 på 10.4.
R1an på 10.51 :rofl gixxern :tummenupp på 10.5
Hurvida det stämmer vet jag inte men ändå kul läsning.

Läste också det Banco sa ovan att om det rasslade vid uppstart så kan det vara kamaxlarna,ajaj dyr historia kan ja tänka mig...

Om nån har nån länk där de meckar/vässar denna "nya" motorn får ni gärna bjussa på det,hittar bara sidor om föregångarna :/

Det första som blir är en ordentlig service och synk av förgasarna,kanske senare sportsystem och separata luftfilter om det ger nån effekt?
Akropo??? youshi??? o va d fanns mer,får bli beggat men vilket ger mest för peningarna? Finns förmidligen mkt åsikter om det :brinnerup

Får väl se hur kul somaren blir,ska ev iväg i helgen o hämta en higland outback 950cc? till min mc, :fyllisar kollega

låDan skrev:
Tjena igen gubbz!

Idag har jag vart o provkört den och jag lovar att jag var rädd innan jag satte mig på den! Jag har ju läst en del om den och för en sån här maskin har iaf jag respekt :Bugar
Provkörde inte så värst långt o var bara uppe på fyran som mest,drog pytte lite på trean,mesigt kanske ni tycker men ögonen rann och det var inte min maskin än så jag tog det lugnt :tummenupp

Men herregud vilken maskin.......Var på bike i trollhättan i lördags o kollade lite kläder o hjälm o sånt o lite andra maskiner,men vad jag än kollar på så trillar jag ALLTID tillbaks till denna hojen oavsett färg den är så otroligt vacker så att jag borde bli poet o skriva dikter om den på heltid :confused:

Iaf så var batteriet lite dåligt men den gick igång fint och det rasslade inte nämnvärt om kamkjedjan,har inte provkört en sån här maskin innan men blev förvånad över hur stor o klumpig den va att hantera samt att det fanns ju ingen svängradie! :va
Det spelar iofs ingen roll för jag köper den i veckan om banken säger ok,vilket inte borde vara några problem.
Cyckeln är väldigt fräsh och aldrig omkullagd och den är väservad vilket vekligen syntes+ att ägeren var väldigt trevlig och ärlig

Ja plåtade några kort på den,men kunde inte minska ned dem o lägga ut dem här :kocko
Så om nån vill inspektera härligheten kan man göra det här:
http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/mange78/album?.dir=/8b9e

På bild 049 ser man ena utblåset,är detta nån form av strypning den insatsen som sitter i ?

Tack för alla svar jag fått,det är verkligen det bästa forumet detta på wwwebben,11 svar på en dag :Bugar
Mvh/Magnus

gixxer=gsxr =]
Strypningarna sitter i början på båda ljuddämparna ialla fall på min -92:a.

R1100 skrev:
Strypningarna sitter i början på båda ljuddämparna ialla fall på min -92:a.
Jepp även på min 90:a, byt till helsystem eller slipa bort strypningarna (är nog redan fixat).

Man köper ju inte en 93'ans gixxer för att den ska köras på Gelleråsen utan för att det är nostalgi och samtidigt en snygg hoj. 34 lök för en vattenbuffel är ett bra pris. Hjulbasen är bland de längre, därav de relativt snabba 402-tiderna. Räkna dock inte med att du själv klarar under 11 sekunder det första året du har den.

Ett gott råd, skit i att byta lyftfilter eller ta bort luftburken. Originalfiltret klarar av att hantera långt över originaleffekten. Ska du köpa helsystem, se till att det går igenom den Svenska besiktningen, dvs 103 dB. Man tröttnar rätt snart själv på att det bullrar in i hjälmen om man åker längre sträckor.

Byt olja till 20W50 eller 10W50. Den lite tjockare oljan mår din vevaxel och vevstakar (lagren) bara bra av. Se bara till att vänta 30 sekunder innan du varvar över 2500 - 3000 varv, det tar nämligen så lång tid för oljan att nå kamaxelloberna när den har stått still i över 30 minuter. Ha inte heller för låg tomgång, minst 1300 varv - så mår den bäst. Låg tomgång är ett gissel, många Svenskar verkar tävla om hur pass låg tomgång man kan ha - HELT förkastligt för motorns livslängd.

Den enda akilleshälen på vattenbuffeln är vevstakslagren... mycket beroende på att man "squiddar", dvs gasar för mycket när den är kall.

låDan skrev:
Jag får pynta 34`för den vilket jag anser vara ett mkt bra pris,och var på banken idag och gick ut med 34´en ½ timme senare :banana
Jag föredrar nog en helt orginal hoj som inte är pillad med och som det inte sitter sportsystem på,möjligt att det har gjort det,men det är med som damer vem vill inte vara först på en oskuld? :7peta

Köpte Bike test 2004 på väg hem efter jobbet idag och tittade lite o började studera 0-402m tider och blev chockad när det bara var fyra hojar som var snabbare än denna?! 1aprilia,2suckor,1yamaha de gjorde 0-402 på 10.4.
R1an på 10.51 :rofl gixxern :tummenupp på 10.5
Hurvida det stämmer vet jag inte men ändå kul läsning.

Läste också det Banco sa ovan att om det rasslade vid uppstart så kan det vara kamaxlarna,ajaj dyr historia kan ja tänka mig...

Om nån har nån länk där de meckar/vässar denna "nya" motorn får ni gärna bjussa på det,hittar bara sidor om föregångarna :/

Det första som blir är en ordentlig service och synk av förgasarna,kanske senare sportsystem och separata luftfilter om det ger nån effekt?
Akropo??? youshi??? o va d fanns mer,får bli beggat men vilket ger mest för peningarna? Finns förmidligen mkt åsikter om det :brinnerup

Får väl se hur kul somaren blir,ska ev iväg i helgen o hämta en higland outback 950cc? till min mc, :fyllisar kollega

Gäller de där även på 750 motorn, angående att inte varva över 2500 förens 30 sek?

Den taskiga toppsmörjningen finns på alla gamla gixxrar men även Banditen och nyare luft/olje. Dvs 600/750/1052/1127/1157 men även den vattenkylda. Fast de med shimsjustering av ventilspelet är mindre känsliga eftersom de har en större anliggningsyta för kamloben och inte bryter igenom oljefilmen lika lätt - dvs innan oljan har kommit upp via det pytte-lilla munstycket i botten under cylindern i blocket via de yttre dragstängerna och upp i topplocket.

HanneZ skrev:
Jo, men jag hade hört att den taskiga toppsmörjningen bara gällde de första oljekylda modellerna. Därför jag undra

Får väl se om se om det blir nån Highland i helgen,han verkar ju inte vilja sälja :dummer
Någon annan som vet någon till salu?? :Bugar

OHOJ!

Kan nu meddela att det står en gixxah 1100r-93a på min parkeringsplats,var o köpte henne idag!
Jag skulle vilja gratulera mig själv! :tummenupp

Och passa på att tacka för all info ja fått,och andersbrink som skrev en del om oljeval tidigare,det blir castrol 20-50 i min maskin.

Fick offert från trygg hansa på försäkring idag btw,4000kr trafik,helår i mindre tätort,A-körkort sen 2003.

Ses i sommar! :squid

Kan också meddela att efter ja haft den nu ett tag så e ja hur jävla nojd som helst,vilken maskin! :yoparty

Du kommer att gilla den, om du nu inte är en varjehelgbanpiskare
för man vrider ju inte in den så lätt om man kommer för fort in :näsblod

håller inte riktigt med om att dom har så himla mycket till vrid
min tidigare gixxer 92á iosf portad/system och med rs 40 hade ett
mycket bättre drag mellan 4-7000

kanon att skjutsa på

"ugliest fairing known to man"
är ett uttryck jag hört om kåpan framifrån,
kul att du gillar den så mycket.

Bifogat

• 1100rw01.jpg
    1100rw01.jpg