Köpa mc för övningskörning?

Jocke11

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Ingen
Klarade teoriprovet idag, och har fått en uppkörningstid bokad i början av juni.

Jag måste nu inhandla en mc att övningsköra och köra upp på. Vill ha en hoj som uppfyller kraven för uppkörning, är billig i inköp och lätt att sälja.
Jag kommer bara att ha kvar cykeln tills dess att jag fått körkort, och sen blire nog motard :)

Så vad tror ni, vilken "sunkhoj" uppfyller mina krav? Kan en Kawasaki Z 750 vara något?

glöm inte att den skall gå att svänga runt.... sportigare modeller klarar inte att krypköra med så tigtha svängar.....

något offroadliknande (motard :-) ) skulle nog vara ypperligt

/HD

Hade man fått kört upp på en Motard så hade jag köpt "rätt hoj" på en gång, nu vill jag bara ha något gångbart till en uppkörning.

Tur, jag blev lite orolig ;-)...Den blir säkert bra, min bror hade en Z1000 från samma tidsepok, den hade hjul stora som pariserhjul..hehe :-)

glöm inte att den skall gå att svänga runt.... sportigare modeller klarar inte att krypköra med så tigtha svängar.....

något offroadliknande (motard :-) ) skulle nog vara ypperligt

/HD

Tyvärr är det ont om motardhojjar över 700 cc vilket gör dem olämpliga att köra upp med. För jag antar att du vill ha obegränsat körkort.

När jag spanade på hoj för uppkörning kollade jag främst på Suzuki GSX 750, Kawasaki Z750 och Honda CB750. Det spelar nog ingen större roll vilken modell du väljer då de olika jag kört kändes rätt lika. Skicket på hojen gör nästan mer än modellen. Dåligt inställda förgasare och skeva bromsskivor gör inte direkt konbanan och bromsövningarna lättare...

Här några jag skulle spana på:
Suzuki GSX 750
Kawasaki Z750

Klarade teoriprovet idag, och har fått en uppkörningstid bokad i början av juni.

Jag måste nu inhandla en mc att övningsköra och köra upp på. Vill ha en hoj som uppfyller kraven för uppkörning, är billig i inköp och lätt att sälja.
Jag kommer bara att ha kvar cykeln tills dess att jag fått körkort, och sen blire nog motard :)

Så vad tror ni, vilken "sunkhoj" uppfyller mina krav? Kan en Kawasaki Z 750 vara något?

Min är till salu om en vecka! gjorde precis som dej och köpte en billig lättkörd motorcykel som ska väck precis efter uppkörningen :) Suzuki GS500 i jättefint skick, med eller utan strypning :) om du är sugen kan jag ev leverera dej till dej då jag kommer bli sugen på att köra lite när kortet är taget :)

Min är till salu om en vecka! gjorde precis som dej och köpte en billig lättkörd motorcykel som ska väck precis efter uppkörningen :) Suzuki GS500 i jättefint skick, med eller utan strypning :) om du är sugen kan jag ev leverera dej till dej då jag kommer bli sugen på att köra lite när kortet är taget :)

Har du kört cross eller moppe innan du skaffade din hoj?

Har du kört cross eller moppe innan du skaffade din hoj?

körde 125:a, som jag även körde upp med. Och med denna suzuki så blir nästa uppkörning inget problem. de två ägarna innan mig har även dom använt den som uppkörningshoj, och har sett några på blocket som använder samma termer för sina suzuki GS:tummenupp så det var inget jag hittade på :rolleyes:

förstår iofs att det låter misstänktsamt då alla säger något som detta när det handlar om ev hojköpare

Köp en motard direkt, ifall du har cash till de :)

Edit: Är det för A-begr eller obegränsad?

Hade man fått kört upp på en Motard så hade jag köpt "rätt hoj" på en gång, nu vill jag bara ha något gångbart till en uppkörning.

Varför skulle man inte få köra upp på en motard?

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...