Köpa liten ”sporthoj”?

Skulle gamla 80-tals 400:or vara helt fel, tex VF400 och GSX400FWS? De såldes ju i massor och nånstans i rikets alla lador, vedbodar och jordkällare måste det gömmas hojar för kaffepengar. Är de bara gamla och trista? :va
 
Gamla 400 fick man ju för 5000-8000kr för ett antal år sen. Nu 20000 för en rishög snudd på.
Jag hade ju en cb500 tidigare. Mycke växlande å tröttna å köpte en med mer än dubbelt i hästar som dessutom har olika lägen. Street sport rein mm.
Så risken är stor att tröttna. Fast har man flera hojar kan ju en liten maskin funka
 
När såldes dom sista RS250 och andra sportiga tvåtaktare?

Jag skulle absolut trivas med en sån, om den passar min längd.

Farsan gjorde någon affär och blev ägare till en Honda 125'a (fast med större cylle) för många år sedan.
Den var fan så rolig på långsamma och kurviga vägar, kanske inget jag vill köra motorväg en hel dag med, men någon sån hoj har jag inte hittat än? (Guldvingen kanske är roligast på motorväg, det är ju där man ser dom)

Men priserna har ju som sagt var stigit på begade motorcyklar, dom är nog inte billiga längre....
 
Körde ett Supersport 300-race i fjol med en Yamaha R3. Löjligt kul!!!!:hoppskrat:banana
 

Bifogat

  • 125250606_1215438438838547_4874689032713983977_n.jpg
    125250606_1215438438838547_4874689032713983977_n.jpg
    367.6 KB · Visningar: 42
  • 1.jpg
    1.jpg
    237.7 KB · Visningar: 59
TS, du har inte funderat på att skaffa en gammal 125a tvåtakt? Typ NSR125. Går bra ostrypt och väger som en moppe.
 
TS, du har inte funderat på att skaffa en gammal 125a tvåtakt? Typ NSR125. Går bra ostrypt och väger som en moppe.

Jag har fortfarande inte bestämt mig för något alls... Fyrcylindrig 400:a går nog bort: Hade en 400FWS till sambon att övningsköra på för några år sen, det enda roliga med den var ljudet :)
Tvåtakts 125:a skulle kunna vara ett alternativ, men de börjar också komma upp i ganska orimliga priser för gamla lik.
 
En sak att tänka på är att småräsers från 80 och 90-tal vid det här laget är ganska slut i fjädringen. Ägare som knappast bytt gaffelolja eller servat bakdämparen sedan hojarna var nya.
Det blir lite tråkigt att åka runt på en hoj med cykelpumpar till dämpare även om motorn är underhållande.
 
Men moss. Var är knäskrapen? O inte hänger du ut heller:va. Äääähhh det måste ju vara uppvärmnings varvet före startuppställning. :D:tummenupp

Jag har samma knäpuckar som jag hade 2018. Och hänga ut... Vad är det???? :)
 

Bifogat

  • 125238599_411883359816856_9023904834879537153_n.jpg
    125238599_411883359816856_9023904834879537153_n.jpg
    237.7 KB · Visningar: 23
Hmmm... 2-cylindrig, 44 hk, 145 kg. Rätt lam rakt fram men kul i krökarna. På Falken kör jag 47,0 med en R6:a och tror det var 53:or med R3:an...

Aha, tack. Kommer antagligen aldrig köpa någon R3, men den lockar ändå på något sätt.
Började fundera på om jag borde ångra att jag sålde min Cagiva Mito 125, men det var trots allt lite för lite effekt i den för gatåka. 36hk sades det. Och 36 till 44 är nog fortfarande för litet steg.
 
Jag tror att du får provköra dig fram. För mig är ljud och motorkaraktär väldigt viktigt om jag ska stå ut med ett tröttare fordon. Man ska få utdelning för att min piskar maskinen och det ska låta som det går fort.


Jag körde denna lilla skapelse. Det får räknas som en liten sporthoj, då motorn kom från någon 600a-räser. Tyvärr är inte bensintanken, en ryggsäck, med i bild. Totalt livsfarlig :hihi
Image from iOS.jpg
 
Vfr400 lockar verkligen.
Frugans första hoj var en vf400f, fantastisk liten motor på typ 55hk, ylade friskt och gick väldigt bra i det lilla lätta chassiet. Största problemet var den kassa frambromsen som visserligen gjorde sitt jobb, men var en kass konstruktion.
Vfr400 verkar riktigt fin och förmodligen kanon på våra mindre banor. :)
 
Fyrcylindriga 400 sporthojar är underbara att köra.
Har en VFR400 Nc 30 med Nitrondämpare bak och uppgraderad framgaffel som har en underbar väghållning.
Dubbla framskivor med fyrkolvsok gör att det finns tillräcligt med bromskraft.
När V4an närmar sig varvstoppet på 14500 varv så är det ett underbart väljud, mycket tack vare rakskurna kamdrev istället för kedja. Man skulle väl önska att det fanns lite mer hästar än original 60, men den pinnar på ganska bra ändå. I originalutförande så hade Honda satt begränsning på 180 km/t men det är lätt att koppla bort den.
nc30.jpg

Min CBR 400 Räser är också en helt underbar hoj att köra. Den har också bara 60 hästar och jag skulle gärna ha lite fler men det är dyrt med trimdelar till den motorn.

cbr400.jpg
 
Back
Top