Köpa kombidroska

Jag kör en sharan 2013. Trots att det är en vw så är den fantastisk, skjutdörrar och separata stolar bak.
Komforten är grym och hyffsat snål, jag snittar 0,65 med min 2,0tdi dsg.
Bättre småbarnsbil tror jag inte finns.

Sen hade jag massa bekymmer med min när den var ny. Men nu efter 17k mil så fungerar den som det ska.
Kör den nu privat i tjänsten.
Haft en Seat Alhambra,kan bara hålla med.
Ford Galaxy hade vi efteråt - ännu bättre för familjen.
(tyvärr saknar båda kvaliteten i en japanare...ja förutom rostskyddet då...)
 
Jo så säger flera tillverkare.
Alla har fel.

Du var kul ju =) Vad bygger du denna raketforskning på, lite bläddrande i något biltest och utlåtande från någon firma vars enda inkomst är just rostskyddsbehandling? Dock inget ont om dom, vet att dom är duktigt duktiga på det dom gör men spådomen slår inte alltid in för det.

Tillverkaren justerar sällan bandet för olika sorters korrosionsskydd utan som tidigare nämnt hänger detta på importören för resp. land eller marknad. I sällsyntare fall axlar återförsäljaren det ansvaret där faktiskt Volvobilar fått genomgå denna procedur.

Körde så sent som igår en Accord från 2010, ingen nämnvärd rost på den heller men som från början sagt så mår inte dom inte sämre av en rostskyddsbehandling =)
 
Bilar rostar inte bara av salt.
Konstruktioner som binder fukt och fuktig luft är lika illa tyvärr.

Nja, ja & nej. Självklart rostar bilar, framför allt dåligt rostskyddade sådana, även utan salt, och tar man väl hand om en väl rostskyddad bil så kan den motstå att rosta rätt bra trots salt, men salt är ändå den ensamt största boven när det gäller rost. Inget äter plåt som lite saltmättad slaskmodd som fastnar någonstans och ligger och myser.
 
Jag har räknat på det och kom fram till att mest prisvärda alternativet om man tar in ALLA faktorer som jag har så blev det min senast inköpta bil.
Skoda Superb 1.6tdi 2012

Min kriterier var:
Stor och väldigt säker först och främst, 2 ungar kräver båda.
Max 10 000 mil (den hade rullat 10200...)
Max 3 år gammal (Jag köpte den 2015)
Max 120 000:- (Jag gav 108k)
Passagerarairbag som går att stänga av med nyckel
Utrustning som elstolar, dragkrok, xenon, farthållare, ecc, rails mm var grundkraven. En välutrustad bil ville jag ha helt enkelt.
Snål motor med låga servicekostnader fick mig att välja denna motor istället för den större 2.0 men det skiljer inte mycket mellan dessa så ska man dra tungt bör man gå upp till 2.0. Denna får dra 1380 på B tror jag.

Hur jag än räknade på det så återkom jag till Superben hela tiden. Passaten fanns också med på listan men föll bort då priset var detsamma för samma bil fast mycket mindre. Idioti att köpa en Passat om du frågar mig när man får större bil med oftast mer utrustning för samma peng. Samma bil i stort sett.

Nu har denna rullat 17xxx och jag räknar med att behålla den tills ca 25 000mil, då byter jag ut den mot antingen en nyare Superb eller mot min Skoda Kodiaq som jag får i sommar och den leasingen har gått ut ungefär samtidigt som milräknaren slår om till 25k på Superben.
Innan den har rullat så långt så kommer jag behöva göra ett kamremsbyte på den och eventuellt fjädrar och dämpare samt ett batteri. Bromsar bytte jag runt om för drygt 2000 mil sedan, kostade 2000:- för materialet (original Bosch från Tyskland) och tog 3 timmar att byta på gården.

Så en jäkligt vettig bil för pengarna är det alla gånger så titta på den.
Fördelarna som jag tycker den har mot många andra är att de brukar vara välutrustade och man åker riktigt bra i dem. Min har massa funktioner som strålkastare med kurvljus, Isofix till barnstolar, adaptiv farthållare, automatisk fickparkering, parkeringskamera etc och massa sånt som jag aldrig använder. Enda jag verkligen saknar på den är elektrisk baklucka men jag överlever.
Jag har mycket erfarenheter av VAG-bilar i stort då jag har kört dessa i jobbet sedan 15 år tillbaka och det har varit relativt lite problem med dem förutom några måndagsexemplar samt någon udda modell som tex 1,4 gas/bensin som var en katastrof.
Skoda har vunnit mitt förtroende och jag kommer nog fortsätta med dem ett bra tag till tror jag.
 

Vet inte hur mycket jag tror på dessa experter som uttalar sig ang rostskydd.
Vw passat har ju varit i topp och det finns väl ingen modern bil som rostar som en 2011-2014 passat, eller generationen innan. Skulle vara mercas transportbilar.

CRV 2002 fick bottenbetyg. Inte sett en enda rostig sådan. Svärfar hade en i 37k mil.
Pugge 307 samma sak. Det dom bilarna inte gör är att rosta.
 
Jag hijackar tråden lite och frågar om någon har koll på en ny kombidroska som får dra 1500 på B-körkort för max 7.5 basbelopp?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Opel Insignia! Stor, bra komfort och mycket lull-lull.

Lär sig köra bil, och släng inte en massa samhällspengar på att salta så förbannat? :crash

Jag hade nog också slagit ett slag för honda. Mazda 6 tycker jag också är undervärderad, och därför prisvärd, speciellt begagnad. Men ljudisolering är inte den bilens starkaste sida, ifall du är av dispositionen som vill måda på asbreda lågprofilsdäck och fortfarande sitta i tystnad.

Trasågär vevaxeltätning efter 1640 mil tex, är senaste domen... :gnissla
 
Vet inte hur mycket jag tror på dessa experter som uttalar sig ang rostskydd.
Vw passat har ju varit i topp och det finns väl ingen modern bil som rostar som en 2011-2014 passat, eller generationen innan. Skulle vara mercas transportbilar.

CRV 2002 fick bottenbetyg. Inte sett en enda rostig sådan. Svärfar hade en i 37k mil.
Pugge 307 samma sak. Det dom bilarna inte gör är att rosta.
Obs, de tittar på konstruktionen i sig. Sedan hur bilen verkligenrostar handlar om plåten såklart.
Men om man kollar på skadade bilar (repor, p-skador ) så ser man ett mönster: de med sämre konstruktion klarar lackpenetrering dåligt.
Men såklart finns det undantag!

ViB har även sågat sönder bilar för att kolla. (Dörrar, motorhuv, tröskel mm) o JA firman vet vad de snackar om.
 
Nja, ja & nej. Självklart rostar bilar, framför allt dåligt rostskyddade sådana, även utan salt, och tar man väl hand om en väl rostskyddad bil så kan den motstå att rosta rätt bra trots salt, men salt är ändå den ensamt största boven när det gäller rost. Inget äter plåt som lite saltmättad slaskmodd som fastnar någonstans och ligger och myser.
Just det, fastnar.
 
Vet inte hur mycket jag tror på dessa experter som uttalar sig ang rostskydd.
Vw passat har ju varit i topp och det finns väl ingen modern bil som rostar som en 2011-2014 passat, eller generationen innan. Skulle vara mercas transportbilar.

CRV 2002 fick bottenbetyg. Inte sett en enda rostig sådan. Svärfar hade en i 37k mil.
Pugge 307 samma sak. Det dom bilarna inte gör är att rosta.

Som jag skrev tidigare, så känns det mest som propaganda beställt av någon av våra Europeiska biltillverkare.
 
Jo så säger flera tillverkare.
Alla har fel.
Är det någon som tror att man anpassar rostskydd till ett skitland som Sverige och fördyrar tillverkningen av alla bilar som säljs globalt?

När aseatiska bilar får en lackskada (kolla på taxibilar) så tar rosten fart. Samma sak sker inte på en Volvo tex.

http://www.vibilagare.se/test/rost?make=113

Tar de två senaste testade Hondorna...

Så sa Vi bilägares "experter" om rostskyddet på min bil när den var ny också, men jag har aldrig sett en Civic modell 2004 med en enda synlig rostfläck. Lacken är tunn och varenda stenskott gör att grundlacken kommer fram. Trist, men det rostar inte. Enda sättet att säga om rostskyddet funkar eller inte är ju att köra någon sorts HALT-tester på en bil, eller vänta 10 år och se.
Jag ser inga rostiga Honda årsmodell 2001 eller nyare. Inga rostiga Toyota heller från samma tid. Dock massor av rostiga Mercedes, Volvo och Saab som borde ha varit väl rustade enligt "experterna". Jag tror ärligt att dessa experter är köpta och presenterar resultat som gagnar deras sponsorer. Annars kanske man borde ha sett över sina illavarslande varningar om pissigt rostskydd och reviderat metoden efter hur bilarna faktiskt har rostat efter 10-15 år.
 
googlade på rost, fick fram en mängd saker
https://bilradgivning.se/2016/04/09/nya-bilar-rostar-mer/

https://www.pressreader.com/sweden/vi-bilägare/20160419/281822872951375

Gå ned till sid 7 för 10år gamla bilar. Förutom Ford i Cheva, resten aseatiska bilar som rostar mest.
Sid 8 för 12 år gamla, samma visa.
http://www.bilprovningen.se/downloa...1428393770666/Bilprovningen+avslöjar+2012.pdf




Sökte sedan på toyota rust och fick fram detta
http://autoweek.com/article/recalls/toyota-frame-settlement-could-cost-company-34-billion

mazda rust gav....
https://www.carsguide.com.au/car-news/mazda-recalls-22-million-cars-over-rust-risk-45587

Man kan googla på valfritt märke o se vad som dyker upp. :tummenupp

Slutsatsen är att alla bilar rostar, mer eller mindre. Vissa har mindre problem, vissa större.
 
Så sa Vi bilägares "experter" om rostskyddet på min bil när den var ny också, men jag har aldrig sett en Civic modell 2004 med en enda synlig rostfläck. Lacken är tunn och varenda stenskott gör att grundlacken kommer fram. Trist, men det rostar inte. Enda sättet att säga om rostskyddet funkar eller inte är ju att köra någon sorts HALT-tester på en bil, eller vänta 10 år och se.
Jag ser inga rostiga Honda årsmodell 2001 eller nyare. Inga rostiga Toyota heller från samma tid.
Kolla andra länken i förra inlägget, läs om Prius 2008...
 
googlade på rost, fick fram en mängd saker
https://bilradgivning.se/2016/04/09/nya-bilar-rostar-mer/

https://www.pressreader.com/sweden/vi-bilägare/20160419/281822872951375

Gå ned till sid 7 för 10år gamla bilar. Förutom Ford i Cheva, resten aseatiska bilar som rostar mest.
Sid 8 för 12 år gamla, samma visa.
http://www.bilprovningen.se/downloa...1428393770666/Bilprovningen+avslöjar+2012.pdf




Sökte sedan på toyota rust och fick fram detta
http://autoweek.com/article/recalls/toyota-frame-settlement-could-cost-company-34-billion

mazda rust gav....
https://www.carsguide.com.au/car-news/mazda-recalls-22-million-cars-over-rust-risk-45587

Man kan googla på valfritt märke o se vad som dyker upp. :tummenupp

Slutsatsen är att alla bilar rostar, mer eller mindre. Vissa har mindre problem, vissa större.

Ingenstans i dessa rapporter hittar jag Honda som jag själv har försvarat pga att de alltid skrivs ner av tex Vi Bilägare. Tvärt om så finns Accord med som en vinnare hos bilprovningen i en av länkarna. Bara för att en Hyundai rostar så betyder inte det att en Honda gör det. Jag har själv inte sett någon rostig nyare Toyota och tog därför upp det som ett exempel, men det var kanske dåligt underbyggt.

Men om man Googlar tillräckligt hårt för att hitta en rostig Honda så går det säkert också. Vad jag ville ha fram är att Honda alltid skrivs ner som totalt värdelösa på rostskydd av tex Vi Bilägare, men om man kollar resultatet efter 10 år i drift så sticker de inte alls ut som sämre än något annat och ofta bättre. Det är det jag reagerade på.
 
Framförallt brukar Honda och Toyota sticka ut som synnerligen driftsäkra och problemfria bilmärken, även efter garantitidens utgång. Europeiska märken är inte ens i samma härad.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Köpte en Fiat Freemont av misstag. Är ganska nöjd. En jävligt bekväm bil att köra (jag är inte lika lång och ståtlig som Boris, men dock 190 cm) med extremt mycket utrustning såsom backkamera, skinn, dvd, stor touchskärm osv. Snorbillig också. 7-sits. Får väl dra 1200 kilo tror jag.

Nackdelar? Det är ju ingen Audikänsla direkt...
 
Nu skrev du lite förvirrande här... Antar att du menar att du inte kan komma på några nackdelar och det positiva är känslan? Går väl inte att tolka på något annat sätt, kanske men men.

:tummenupp

Jag visste att nån skulle nappa på det uttalandet.

För säkerhets skull så förklarar jag. Audin är en gedigen bil att köra med jävligt fina vägegenskaper. Det känns som hela bilen är fräst ur ett stycke.

Fiaten not so much.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top