Köpa kombidroska

Nja Honda klarar sig rätt hyggligt även om det inte är på topp så en rostskyddsbehandling är att föredra oavsett. Toyota har haft en dålig trend ända sen 2006 eller däromkring, importören måste ha snålat in på någon marknadsanpassad behandling då och Lexus kanske är snäppet sämre.. faktiskt. En Toyota från runt 2000 ser inte alltför sällan bättre ut än en från 06/07 eller nyare i vissa fall.

Min Corolla från -77, här ser man vilken nytta det gör för dessa rostar så att det låter annars:

ke304.jpeg
 
Behöver du fråga?
Köp jap.
Har garantin gått ut?
Köp jap.
Annars?
Köp det du tror höjer ditt anseende.
 
Ja mekaniskt är det få som slår Honda.
Däremot är rostskyddet under all kritik. Samma med Toyota.

Lär sig köra bil, och släng inte en massa samhällspengar på att salta så förbannat? :crash

Jag hade nog också slagit ett slag för honda. Mazda 6 tycker jag också är undervärderad, och därför prisvärd, speciellt begagnad. Men ljudisolering är inte den bilens starkaste sida, ifall du är av dispositionen som vill måda på asbreda lågprofilsdäck och fortfarande sitta i tystnad.
 
Opel Insignia! Stor, bra komfort och mycket lull-lull.

Bra bil, morsan har en '15. Bekväm, tyst, går som ett relativt skott med tanke på motorstorlek och vikt, den har en egen måne, den bilen.
Dricker dock en del, ALLT för mycket för en modern bil faktiskt (över 0.9 blandad med 180hk turbon, då är hon en gammal tant), och antalet gånger den varit in på garantiservice pga något elektroniskt gör det svårt för mig att rekommendera en dock.
 
Nu har jag inga uppgifter om skatt etc. Men min pappa hade en BMW 5-serie 520d, likt den som du länkade till.
Riktigt bekväm att köra och 185 dieselhästar kommer man långt med. även vad gäller släp och dylikt.
Han har kört mest motorväg tror jag, och hans förbrukning ligger kring 0.5.

Vidare så påstår min pappa att det är den bästa bilen han någonsin har haft, hade hade den i 4 år sen ny, 12000 körda mil. Aldrig haft ett enda problem, bara varit på verkstaden i samband med den vanliga servicen.

Med de tidigare bilarna (2xV70, A6) så har det varit något mer krångel.
 
Har en Civic Tourer att förflytta två vuxna och två barn, bakvända stolar bak. Utrymmet är magiskt så att säga (ja de kallar stolarna magic seats). Den är snål, billig att äga och serva oavsett om du gör det själv eller med firma. Har ersatt en BMW 5-serie med denna och ångrar inget förutom att BMWn tilltalade mig mer estetiskt. Fick inte plats i förarstolen med bakvänd bakom, men det får jag i Hondan. Får dra 1400kg. Du får en 2014-15 för de slantarna. Med 1000mil per år, kortsträckor? så hade jag inte valt diesel oavsett märke.
 
Last edited:
Har en Civic Tourer att förflytta två vuxna och två barn, bakvända stolar bak. Utrymmet är magiskt så att säga (ja de kallar stolarna magic seats). Den är snål, billig att äga och serva oavsett om du gör det själv eller med firma. Har ersatt en BMW 5-serie med denna och ångrar inget förutom att BMWn tilltalade mig mer estetiskt. Fick inte plats i förarstolen med bakvänd bakom, men det får jag i Hondan. Får dra 1400kg. Du får en 2014-15 för de slantarna. Med 1000mil per år, kortsträckor? så hade jag inte valt diesel oavsett märke.
Kollade på förra årets modell av civic tourer för några veckor sen och utrymmet är verkligen riktigt grymt.
Fäller man baksätet kan du nästan rulla in hojen där :rofl

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Kört v70 2011 i tre år .en t4 som är bsr optimerad.kört den 6500 mil.mäteren passerat 12000.nu .bytt batteri.och en xenonlampa..lampan inkl allt 1004 kr.batteri 1800 kvalitets på verkstad .lansväg lugb takt.gankja precis 0.6. Kallstart och korta vändor i stan.runt litern.det är automat..skön ö köra gillar den verkligen..
 
Ja vi hade en Seat Alhambra och senare en Ford Galaxy (4 barn)
Galaxyn är en något högre/längre S-max. Helt överlägsen en "vanlig" familjebuss då den har bagage värt namnet
Vi har haft fyra VW Sharan i rad, samma bil som Alhambra/Galaxy, och det är världens bästa barnbil. Den har till och med inbyggt skötbord under tak. Du kan ställa in barnvagnen utan att följa ihop den dessutom, min svägerska fick alltid montera av hjulen för att få in sin i BMWn trots att den var hopfälld.
Två av dem har haft inbyggda barnstolar, när ungarna var riktigt små vände jag helt sonika en av stolarna bak och fram i sina fästen och slapp krabba med separat barnstol.
Normalt kör vi den med fyra bakstolar i och då finns det plats för mycket bagage. Tar man ut en till blir det väldigt mycket.
 
Nu ser jag att den inte uppfyller dina krav, den får bara dra 990 på B-kort
 
Har en Civic Tourer att förflytta två vuxna och två barn, bakvända stolar bak. Utrymmet är magiskt så att säga (ja de kallar stolarna magic seats). Den är snål, billig att äga och serva oavsett om du gör det själv eller med firma. Har ersatt en BMW 5-serie med denna och ångrar inget förutom att BMWn tilltalade mig mer estetiskt. Fick inte plats i förarstolen med bakvänd bakom, men det får jag i Hondan. Får dra 1400kg. Du får en 2014-15 för de slantarna. Med 1000mil per år, kortsträckor? så hade jag inte valt diesel oavsett märke.

Vi har en Civic Tourer 2014 med bensinmotorn. Bättre familjetransport är tveksamt om man kan hitta. Bara Skoda Superb och Merca E-klass har större bagageutrymme, men man slipper VAG och behöver inte betala för en Merca.
Det finns en hel del smarta lösningar (som bakstolarna som man både kan fälla upp eller ner, smidiga lösningar pför lastnät, fixeringsöglor för spännband, etc. Väghållningen är helt grym med de elektroniskt styrda bakdämparna i hårdaste läget.

Om man bor i en stad där man har möjlighet att serva en Honda, så är valet enkelt tycker jag.
 
Ja mekaniskt är det få som slår Honda.
Däremot är rostskyddet under all kritik. Samma med Toyota.

Rostskyddets brister hos Honda är mer propaganda än något annat. Från 2001 och framåt så har Honda riktigt bra plåt i sina bilar som står emot det mesta innan den börjar rosta, så man ansåg att extra rostskydd inte behövdes.
Att ha extra rostskydd i form av gucka u skärmar, hålrum och underrede hade förstås varit ännu bättre, men trots avsaknaden av detta så har inte bilarna börjat rosta något nämnvärt förrän efter mer än 10 år på svenska vintervägar. Jag har en -04 Civic som jag köpte ny och har kört 17 000 mil med. Den har jag rostskyddsbehandlat när den var ny eftersom propagandan menade att rostskyddet var direkt undermåliogt. De första 10 åren skrattade andra hondaägare åt mig eftersom deras bilar var helt rostfria utan extra skydd, men nu äntligen börjar det betala sig med de där behandlingarna jag gjorde för 10-12 år sedan eftersom min fortfarande är i princip helt rostfri.
 
Låter som jag skall åka och provköra en Honda hos lokala handlaren

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 
Vi har haft fyra VW Sharan i rad, samma bil som Alhambra/Galaxy, och det är världens bästa barnbil. Den har till och med inbyggt skötbord under tak. Du kan ställa in barnvagnen utan att följa ihop den dessutom, min svägerska fick alltid montera av hjulen för att få in sin i BMWn trots att den var hopfälld.

Jag kör en sharan 2013. Trots att det är en vw så är den fantastisk, skjutdörrar och separata stolar bak.
Komforten är grym och hyffsat snål, jag snittar 0,65 med min 2,0tdi dsg.
Bättre småbarnsbil tror jag inte finns.

Sen hade jag massa bekymmer med min när den var ny. Men nu efter 17k mil så fungerar den som det ska.
Kör den nu privat i tjänsten.
 
Låter som jag skall åka och provköra en Honda hos lokala handlaren

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

Vet inte var du bor så det kanske inte passar, men jag skulle tro att detta ex är en sådan som vi har (med bland annat den elektroniska stötdämpningen bak). Modellen hette Lifestyle om jag minns rätt, och hade bland annat tonade rutor bak och det sjysstare chassit. https://www.blocket.se/stockholm/Ho...Tourer_Backkamera_24Ma_72813767.htm?ca=11&w=3

Edit, detta är definitivt en sådan, men i Uppsala. https://www.blocket.se/uppsala/Honda_Civic_1_8i_VTEC_142_Hk_Lifestyle_Tourer_69895175.htm?ca=11&w=3
 
Last edited:
Rostskyddets brister hos Honda är mer propaganda än något annat. Från 2001 och framåt så har Honda riktigt bra plåt i sina bilar som står emot det mesta innan den börjar rosta, så man ansåg att extra rostskydd inte behövdes.
Jo så säger flera tillverkare.
Alla har fel.
Är det någon som tror att man anpassar rostskydd till ett skitland som Sverige och fördyrar tillverkningen av alla bilar som säljs globalt?

När aseatiska bilar får en lackskada (kolla på taxibilar) så tar rosten fart. Samma sak sker inte på en Volvo tex.

http://www.vibilagare.se/test/rost?make=113

Tar de två senaste testade Hondorna...

Rosttest: Honda Jazz (2016)
Publicerad 5 december 2016

Att snåla in på behandlingen ses inte med blida ögon av Vi Biägares rostskyddsexpert.

Nej, det här duger inte. Täckkåporna undertill är av filt, inte plast, med en extra tjock och fuktsamlande massa till ljudisolering på insidan. Dessutom är det endast sparsamt behandlat med slitskydd undertill. Endast sista decimetern på avgassystemet är rostfritt. Även bränslepåfyllningsröret är i plåt.

Karossen är av ovanligt tunt lackad plåt med dåligt tätade hörn på huv, baklucka samt dörrar. Endast bakluckan har invändig behandling. Inte heller balkarna undertill är behandlade. Tröskellådan har nedåtvänd skarv med dålig tätning. Flera övriga skarvar är helt otätade.


Betyg: 1 av 5

Rosttest: Honda HR-V (2016)
Publicerad 4 april 2016

”Helheten är bland det värsta jag sett”, kommenterade vår rostskyddsexpert. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Kaross av stålplåt, behandling i motorhuv, baklucka och längsgående ”krockbalkar” fram.

Dåliga limningar i dörrar och luckor. Innerskärmar av filtmaterial. Underredet täcks till stor del av en fuktsugande filtskiva. Ovanpå den, mot det obehandlade karossgolvet, finns en ljuddämpande ”madrass”. Den samlar också fukt och hade en reva på testbilen. Bränsleröret av plåt går genom filtskivan/”madrassen” och är utsatt för hög rostrisk.

Åtskilliga otätade skarvar i underredet, illa anbringade tätningssträngar, slask kan spruta in mellan tröskelplast och kaross. ”Helheten är bland det värsta jag sett”, kommenterade vår rostskyddsexpert.

Betyg: 1 av 5
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top