Köpa kolsyrepistol, tips och råd behövs

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Tänkte köpa en kolsyrepistol. Har dock aldrig haft en egen, bara provat. Skjutit en hel del riktig pistol men antar att den erfarenheten inte kan appliceras på kolsyrepistoler.

Får inte vara för dyrt.
Har tittat på dessa två på nätet, inte känt och klämt på dom.
http://www.cabom.se/produkter/luftvapen/luftpistol-kolsyrevapen/beretta-xx-treme,15219903
http://www.fritidochprylar.se/produkt/Walther-kolsyrepistol-NightHawk-lasersikte
Finns det någon som har tips och råd på typer/modeller?
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Vad ska du ha den till ?
Lite väl dyrt för å ha som plinker mot burkar på landet (å dom jääääävla små kolsyrepatronerna tar fan alltid slut) , där e nog en vanlig luftpicka å föredra
Träna IPSC skytte ? , kan funka , bara bunkra upp med massa kolsyrepatroner innan träning :hihi

Hade en Umarex 1911 kopia för massa år sedan , bra kvalitet på grejjerna iaf , å konstigt nog väldigt bra avtryck å "känsla"
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Kommer att användas till IPSC samt skjuta på vanliga skjuttavlor. Bara på skoj, inget tävlande.
Kan inte ha "vanlig" som måste laddas mellan varje skott när jag kör IPSC.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det tråkiga med semi-auto är att de är effektbegränsade till 3 J vilket ger väldigt klen utgångshastighet och dito precision. Jag antar att du ska skjuta på sådana avstånd att det kanske inte spelar så stor roll. I sådana fall så brukar Umarex vara bra skit. Se till att köpa storpack med patroner bara, 12 gr kolsyre räcker bara några magasin innan det är dags att ladda om.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Pinfärskt svar i lastgammal tråd.

Jag har en SigSauer P226 CO2.
Blowback
155 m/s
5 J anslagsenergi.


Kan inför den samlade världspressen släppa bullan att mina små moddar av P226:an givit resultat, om än modesta.
En mindre vidgning av inloppet av CO2 i ventilen samt även intaget i själva ventilhuset, gav vid provskjutningar mot hård träplanka en viss men märkbar skillnad.
Första serien i otrimmad version, satte diabolerna halvvägs in i trät.
Första serien i trimmad version gick de hela sin längd in. Även knall och rekyl ökade.
(båda serierna med varsin ny CO-behållare förstås)

Såhär långt nöjd, men ska fortsätta med att borra ur själva ventilhuset en aning, och förstärka slaget mot tändstiftet.
Ev. något kraftigare fjäder i returen för blowback:en också.

Återkommer med rapport för den sjukligt intresserade massan här : )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
So..efter sista modden på Sig:en blev ventilutsticket en aning för långt och därmed gick inte magasinet skjuta in hela vägen. Kräver alltså att jag slipar ventilen en aning, och det ger jag mig inte på nu.

Det innebar att jag bestämde mig för att skaffa en till/ny pistoleto, som blev den här bekantingen:
Glock 17 Gen5.jpg

Har bara provskjutit den sådär 10 skott, men intryck/känsla är:
- mycket gedigen och licensbyggd av Glock.
- skjuter med samma kraft som Sig:en, trots lägre prestanda på pappret.
- ra precision.
- jäää*ligt trög säkring under pipan, som inte går att slå av/på med bara fingret eftersom man offrar en nagel då.
(finns ju dock tryckessäkring, som räcker om man inte har klåfingriga småbarn i samma rum)
- bra och tight blowback.

Jag känner ingen direkt skillnad på den här och 9 mm. krutversion faktiskt.
(förutom rekyl och att den inte spottar ut tomhylsan då)
Smäller nästan lika högt vid skott dessutom, trots att det är CO2.

En stoor fördel är att hela tryck/gaskammaren, med allt vad det innebär av kolv, packning, O-ring och lås, sitter i magget.
Det innebär att om man vill (o det vill man ju) trimma pistolen, så skaffar man ett extra mag o gör alla ingrepp där istället för i pistolen självt. På så vis har man två järn - ett original och ett vasst sidearm : )
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu blev jag intresserad av trimmningen av 226:an, vi har nämligen en sån. Precis som med hojar är det ju med vapen dom kan ju inte behållas helt original utan måste ju middag och anpassas så lite mer detaljer vore intressant för en som bara moddat gevär av krutmodell.

Vår 226:a skjuter rejält lågt så justerbar sikte vore att föredra, nån som har tips på detta?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det skulle gå att fila ner kornet men det finns en hake. Sauer 226 har såna där vita prickar på sikte och korn och då kommer prickarna inte att ligga i linje vilket jag tror kommer att lura ögat.

Har filat in en 30.06 för ca 30 år sen då man på den tiden kunde ha nytta av att kunna plocka av kikaren, nu är det ingen idé då synen inte är som förr utan siktet har fått ge plats åt en ljuddämpare.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag fick låna brorsans soft air gun till att jaga möss, har nog skjutit 5-6 st senaste året. På 1m går kulorna rakt igenom och man skadar inte allt för mycket bakom så kan skjuta dom i elskåpet också där dom har sin väg upp på vinden.

Jag sitter ofta vid datorn på insidan av väggen om elskåpet så brukar höra när dom är där och springer så ibland hinner jag på dom om jag skyndar mig ut. En gång kravlade jag mig upp på stegen upp till vinden för att kika, och kravlig invalid som man är med fullt upp att hålla i sig och inte ramla ner också ?
Halvvägs nedför stegen såg jag en mus som hoppade högt av förvåning när den såg mig när den sprang längs husväggen och sen satt den helt stilla. Och där hängde jag på stegen och försökte lirka upp ficklampa och pistol ur fickorna och försöka att inte tappa varken mig själv eller grejerna. Och sen försöka sikta på 3m i mörker med ficklampa och det är inte lätt kan jag säga för siktet har ju inget ljus på sig. Men lite stolt vart jag då jag fick en perfekt headshot under dessa omständigheter ?

Även om dom är skadedjur så ska dom inte plågas utan avlivas snabbt och effektivt. Ett par stycken har fastnat med bara en fot i fällan och då har pistolen varit bra för avlivning.

Han har även en mynningstillsats med lampa och efterlysande kulor så man får spårljus i mörker och kolsyran lyses också upp så det blir som en mynningsflamma så det är lite häftigt.
IMG_20220805_015451.jpg

Sen har vi skator som är och river i grejer men då blir det andra doningar ?
IMG_20200111_172026.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nu blev jag intresserad av trimmningen av 226:an, vi har nämligen en sån. Precis som med hojar är det ju med vapen dom kan ju inte behållas helt original utan måste ju middag och anpassas så lite mer detaljer vore intressant för en som bara moddat gevär av krutmodell.

Vår 226:a skjuter rejält lågt så justerbar sikte vore att föredra, nån som har tips på detta?
- Det jag gjort på Sig:en är:

borra - kopia.jpg

Kraften före moddarna (med bräda bakom tavlorna):
skott före.jpg

..och efter trimmet:
skott efter.jpg
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Köpte den här till kidsen förra sommaren men den har dessvärre mest blivit liggande


Ser skitball ut, har blowback och bra tryck men byte av kolsyrepatronen (sitter i greppet) är alldeles för komplicerat: du behöver liksom vrida fast patronen med en bottenskruv. Vrider man för hårt så läcker kolsyran ut och för lite så händer ingenting.

Skit bakom sparkarna kanske men ungarna (12 år) tröttnade och jag tröttnade på att hela tiden hjälpa dom så nu är det ett par hederliga fjäderpickor som går mest varma.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Köpte den här till kidsen förra sommaren men den har dessvärre mest blivit liggande


Ser skitball ut, har blowback och bra tryck men byte av kolsyrepatronen (sitter i greppet) är alldeles för komplicerat: du behöver liksom vrida fast patronen med en bottenskruv. Vrider man för hårt så läcker kolsyran ut och för lite så händer ingenting.

Skit bakom sparkarna kanske men ungarna (12 år) tröttnade och jag tröttnade på att hela tiden hjälpa dom så nu är det ett par hederliga fjäderpickor som går mest varma.
- Det där med att aktivera kolsyrepatronen genom att skruva upp den mot spetsen, är vanligt bland pistolerna. På SigSauern finns en helt annan mekanism som är unik och jättebra, men annars funkar skruvarna också bra. Visste inte att det ens gick att skruva så hårt att kolisen läckte ut? Finns det alltså inget stopp på din Beretta?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
- Det där med att aktivera kolsyrepatronen genom att skruva upp den mot spetsen, är vanligt bland pistolerna. På SigSauern finns en helt annan mekanism som är unik och jättebra, men annars funkar skruvarna också bra. Visste inte att det ens gick att skruva så hårt att kolisen läckte ut? Finns det alltså inget stopp på din Beretta?
Som sagt, kan vara handhavandefel men nä, jag hamnar ofta i läget att patronen inte performeras av spetsen man ska vrida emot (och då händer ingenting såklart) eller att jag vrider för hårt och efter ett skott så börjar det läcka ut kolsyra. Trodde först det var defekta patroner men något fel gör jag. Kidsen har iaf inte tålamod att pilla med det.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Som sagt, kan vara handhavandefel men nä, jag hamnar ofta i läget att patronen inte performeras av spetsen man ska vrida emot (och då händer ingenting såklart) eller att jag vrider för hårt och efter ett skott så börjar det läcka ut kolsyra. Trodde först det var defekta patroner men något fel gör jag. Kidsen har iaf inte tålamod att pilla med det.
- Lite snabbare knyck med nyckeln/vredet, alternativt så är den penetrerande lilla spetsen för slö. Den behöver vara sylvass för att det inte ska läcka CO2 när man apterar.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Här verkar finnas folk att fråga också om luftpistoler...
Har ärvt en tysk Tell luftpistol från 1930-talet som enligt far förr gjorde hål i botten av plåthinkar. Inte så nu längre, fjädern har gått i bitar. Jag har plockat ur småbitarna (se bild) så nu skjuter den med en kortare kvarvarande del och med mindre kraft.
Vill gärna restaurera pistolen och har bl.a. kontaktat vapensmeder i Västsverige men ingen vet var man får tag i denna typ av fjäder.
Någon här som vet vart man vänder sig? Lägger gärna en slant för att få en fjäder tillverkad om så behövs.

Tell_D8H8151.jpgTellFjäder_BC89499.JPG
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Här verkar finnas folk att fråga också om luftpistoler...
Har ärvt en tysk Tell luftpistol från 1930-talet som enligt far förr gjorde hål i botten av plåthinkar. Inte så nu längre, fjädern har gått i bitar. Jag har plockat ur småbitarna (se bild) så nu skjuter den med en kortare kvarvarande del och med mindre kraft.
Vill gärna restaurera pistolen och har bl.a. kontaktat vapensmeder i Västsverige men ingen vet var man får tag i denna typ av fjäder.
Någon här som vet vart man vänder sig? Lägger gärna en slant för att få en fjäder tillverkad om så behövs.

View attachment 481370View attachment 481371
- Wtf is daat??
1677496974597.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här verkar finnas folk att fråga också om luftpistoler...
Har ärvt en tysk Tell luftpistol från 1930-talet som enligt far förr gjorde hål i botten av plåthinkar. Inte så nu längre, fjädern har gått i bitar. Jag har plockat ur småbitarna (se bild) så nu skjuter den med en kortare kvarvarande del och med mindre kraft.
Vill gärna restaurera pistolen och har bl.a. kontaktat vapensmeder i Västsverige men ingen vet var man får tag i denna typ av fjäder.
Någon här som vet vart man vänder sig? Lägger gärna en slant för att få en fjäder tillverkad om så behövs.

Du kan få vada igenom tusentals, men dom har den säkert, eller något som kan ersätta den.

Dock är jag förvånad att det inte finns reservdelar till ett tyskt vapen, det måste ha varit en väldigt liten och obskyr tillverkare i såna fall.
Dom brukar ju fan ha ordnung och reda

Sök på Zella Mehlis luftpistol istället så kanske du hittar
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top