Köpa Kedja

MrD13

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
Sålda :(
Någon som vet vart man köper billigaste kedja+drev rilll en r6:a? kan tänka mig att beställa utomlands.

Om jag byter drev men inte kedja, kommer då dreven att slitas fortare än om jag byter ut allt?

DennisLundström skrev:
Någon som vet vart man köper billigaste kedja+drev rilll en r6:a? kan tänka mig att beställa utomlands.

Om jag byter drev men inte kedja, kommer då dreven att slitas fortare än om jag byter ut allt?
Ja du ska byta allt samtidigt.
Billigt? köp något bra i stället typ RK gxw och org drev,så kör du dbbelt så
långt och slipper ett byte det blir billigt.Men du kanske ska sälja hojen?
Då hade jag också slängt på något billigt...

DennisLundström skrev:
jag vill ha bra grejer, men till bästa möjliga pris :)
Ok låter bra,jag vet inte var det är billigt här i landet, men leta i usa det
mesta är snorbilligt när det gäller delar och tillbehör, typ 1/2 priset ink frakt
o tull hem till dörren..

jag sitter och letar på ebay och hittar verkligen låga priser, tyvär skickar inte alla till europa.

har du något företag som du vet är billiga och skickar till europa?

DennisLundström skrev:
jag sitter och letar på ebay och hittar verkligen låga priser, tyvär skickar inte alla till europa.

har du något företag som du vet är billiga och skickar till europa?
Hardracing

Maila www.addemoto.se, de har stort lager. Hittade dock ingen R6:a i deras katalog, men de har garanterat nåt som passar.

Sniper skrev:
Men du kanske ska sälja hojen?
Då hade jag också slängt på något billigt...

Tack, då vet jag det. Kommer nog inte att köpa någon beghoj (om du skulle sälja och jag var i köptagen) från dig utan att byta drivpaket om du inte berättar att du "slängt på något billigt", hur många mil det gått, hur det är smort och med vad det är smort. Spillolja är ju rätt billigt det med. :huvet

Okeh, nu drygar jag mig men vad är det för fel med att vara ärlig när man säljer en hoj? Hojsverige är väl inte större än att ryktet om att vissa säljare skall man hålla sig borta från...

Om du däremot berättar att du "slängt på något billig" etc så ökar din trovärdighet i mina ögon i alla fall. :tummenupp

andersbrink skrev:
Om man smörjer en o-ringskedja med valfett eller spillolja spelar ingen roll, huvudsaken är att länkarna inte kan rosta.

Absolut medhåll, att täcka över med något fett stoppar rost. Men jag är inte någon guru på oljor, har sett att det finns lite trådar om oljor här, några riktigt bra. Men jag kanske är naiv som tror att oljor också har en smörjande effekt och att gammal sotsvart-full-med-skit-spillolja smörjer lika bra som ny fin olja utan att skiten i oljan hjälper till att slipa? Iofs såvitt jag vet så finns det tillsatser i oljor (ungefär som tensider i tvättmedel) som skall förhindra att skiten sätter sig fast på ytor men en ren olja är väl ändå bättre än en skitig?

Eller är livslängden på en hojkedja så kort att smörjverkan i sammanhanget inte spelar så stor roll? Då har jag kastat bort mina pengar på Motuls teflonspray i onödan. ;)

Jag är visserligen ny hojägare men jag har skruvat bil så länge jag har haft en. Jag gör i stort sett allt själv utom sånt som kräver lyft och garage, tex rostlagning (bodde i en Ascona i en månad tillsammans med en MiG en gång i tiden och det får banne mig räcka).

Att en olja bara ska skydda mot rost har jag lite svårt att tro på. Men om jag är ute och cyklar utan stödhjul i oljefrågan, teach me! Wax on, wax off liksom :)

Använder man o-ringskedja (x-ring också givetvis) så sköter kedjan den interna smörjningen själv då den monterades ihop med fett inannför ringarna. Ringarnas uppgift är att hålla kvar fettet och hålla skiten ute. Detta gör att på en ringkedja så är kedjesmörjans (den vi kletar på) enda uppgidt att smörja mellan kedja och drev. Denna uppgift klarar de flesta sprayer och även de absolut flesta vanliga oljor utmärkt.

Det som är intressant när man väljer smörjmedel för ringkedjor är inte krypegenskaper och teflon extra mega deluxe smörjfilm utan att smörjan sitter kvar när du kör och inte suger till sig alltför mycket skit( om du nu inte gillar att tvätta både hoj och kedja varje gång du kört)

Mitt tips är att använda kedjevax från maxima (det finns flera kedjevaxer men detta är enl mig bäst) om du vill lyxa till det.
För den prismedvetne fungerar 80w90 olja lika bra, det kastar av sig mer men är å andra sidan mycket enkelt att tvätta av bakfälgen.

Viktigast av allt är dock att smörja kedjan ofta så att inte rullarna blir metallblanka.

Borsiin JR skrev:
Viktigast av allt är dock att smörja kedjan ofta så att inte rullarna blir metallblanka.

Tack för info! Jag hade fått för mig att fettet förr eller senare kryper ut och att smörjegenskaperna på smörjmedlet vi kläggar på i efterhand skulle avhjälpa det. Högtrycksspruta osv mot kedjan är ju ett stort No-No tex. Nåja, enligt uppgift så skall teflonsprayen ha bra vidhäftning och inte kasta av särskilt mycket. Ska kolla upp vax också sen när sprayen är slut. Mycket att lära i början, teknik och mekanik är inte samma överallt :confused:

Tack för lektionen :)

PS. Jo, jag har kollat på Brinks site om rejsing och en del av hans filmer där osv så jag vet att han verkar absolut veta vad han pratar om, men jag saknade förklaringen i hans inlägg. DS.

raukroland skrev:
Någon som vet vem som säljer maxima kedjevax?!?
Maxima är min favorit också. 250 ml är bra att ha med sig och 600 ml är bra i garaget. Du kan söka återförsäljare i Örebro/Kumla på http://www.jofrab.se/, verkade finnas en del, Carlsbarks är väl närmast för dig.

47-40-30.jpg

Borsiin JR skrev:
Använder man o-ringskedja (x-ring också givetvis) så sköter kedjan den interna smörjningen själv då den monterades ihop med fett inannför ringarna. Ringarnas uppgift är att hålla kvar fettet och hålla skiten ute. Detta gör att på en ringkedja så är kedjesmörjans (den vi kletar på) enda uppgidt att smörja mellan kedja och drev. Denna uppgift klarar de flesta sprayer och även de absolut flesta vanliga oljor utmärkt.

Är det inte så att det i första hand är själva o-ringarna vi vill smörja, så att dom inte torkar? Dom smörjs ju på insidan, men utifrån måste vi tillföra olja ibland. Detta var en fråga alltså, för jag är inte säker. :)

PacMan skrev:
Är det inte så att det i första hand är själva o-ringarna vi vill smörja, så att dom inte torkar? Dom smörjs ju på insidan, men utifrån måste vi tillföra olja ibland. Detta var en fråga alltså, för jag är inte säker. :)

Nej o-ringarnatorkar inte utan smörjning även om det förståss inte är fel att ha en smörjhinna utifrån som är vatten+smuts avisande så att de slits mindre.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!