Köpa importerad mc?

Nästan alla hojar är importerade, sen om de körts i Frankrike, Italien, Tyskland, eller England har det någon betydelse? Min är Englansimport, som går så bra som det är förväntat den skall gå från Japanfabriken ;)
 
Kia och huyndai har 7 år
ford har 5år

vag har 2 år osv osv osv

osv osv osv

Bull. Du har inte direkt förköpt dig på nya bilar dom senaste 20 åren ser jag:lol

Jävla skillnad på försäkring och garanti. 3 år är vanligast. På hojar är 0 år klart dominerande. Vid privatimport lämnar jag garanti på att det inte finns nån gratis vagnskadeförsäkring och min garanti gäller i detta fallet både hojar och bilar.
 
Last edited:
Bull. Du har inte direkt förköpt dig på nya bilar dom senaste 20 åren ser jag:lol

Jävla skillnad på försäkring och garanti. 3 år är vanligast. På hojar är 0 år klart dominerande. Vid privatimport lämnar jag garanti på att det inte finns nån gratis vagnskadeförsäkring och min garanti gäller i detta fallet både hojar och bilar.

Nä sådana förlust affärer överlåter jag till er andra :) jag föredrar 2-3 år gamla bilar.

Erkänner dock att jag blandade ihop nybilsgaranti med Vagnskada :)
 
Det blir nåt knas i fordonsregistret med privatimporterade fordon, både bilar och hojar. När man ska kolla försäkringspris online brukar det sällan funka, man får bara "pris kan ej lämnas på detta fordon, kontakta kundtjänst" som svar. Likaså när man jagar delar hos olika firmor där man ska mata in regnummer för att få rätt modell, det brukar inte lira. Sen när en ska sälja pärlan blir det i allmänhet mindre betalt eftersom pirat- & privatimporter har nåt slags automagiskt dåligt rykte.

Jag upptäckte först efter att jag köpt min Koltrast att den hamnade i Sverige via Italien. Tror nog den går lika bra som en hoj som Honda Sverige tagit in. Fast nästa båge blir svensksåld. Det vet man ju, hur italienare kör....


För bilar kan det skilja en hel del i utrustning och funktionalitet beroende på vilken klimatzon de är specade för. Nordenbilar är köldtåligare än de sydeuropeiska exemplaren. Så de går bort.
 
Last edited:
Det blir nåt knas i fordonsregistret med privatimporterade fordon, både bilar och hojar. När man ska kolla försäkringspris online brukar det sällan funka, man får bara "pris kan ej lämnas på detta fordon, kontakta kundtjänst" som svar. Likaså när man jagar delar hos olika firmor där man ska mata in regnummer för att få rätt modell, det brukar inte lira. Sen när en ska sälja pärlan blir det i allmänhet mindre betalt eftersom pirat- & privatimporter har nåt slags automagiskt dåligt rykte.

Jag upptäckte först efter att jag köpt min Koltrast att den hamnade i Sverige via Italien. Tror nog den går lika bra som en hoj som Honda Sverige tagit in. Fast nästa båge blir svensksåld. Det vet man ju, hur italienare kör....


För bilar kan det skilja en hel del i utrustning och funktionalitet beroende på vilken klimatzon de är specade för. Nordenbilar är köldtåligare än de sydeuropeiska exemplaren. Så de går bort.

Köldtåligare - du menar som i större batteri och eventuellt stolsvärme (på småbilar) på riktiga bilar finns det även på sydlänningarna.
 
Köldtåligare - du menar som i större batteri och eventuellt stolsvärme (på småbilar) på riktiga bilar finns det även på sydlänningarna.

Ja ungefär så. Köldtålig var väl fel uttryckt. Alla bilar som säljs i Europa klarar ju kyla, men med olika grad av komfort för människorna i kupén beroende på vilka olika utrustningskoder de fått vid tillverkningen, t ex tillsatsdieselvärmare för moderna dieselbilar som annars knappt ger nån kupévärme när det är kallt ute.
 
Med just hojar brukar det sällan göra nån skillnad alls på värdet om det är import eller ej. Om hojen är reggad så har man kollat den mot utländska register och det ska inte finnas några risker med att köpa en sån hoj. Angående miltalen så är det nog lika vanligt med svensksålda som importerade hojar att de skruvas. Man får kolla skicket och avgöra om det verkar stämma. På en -06 så är garantier och liknande inget man kan räkna med mer än vad man kan få genom firman som säljer den. Man har fortfarande reklamationsrätt dock.
 
Citat från DinMC när jag kollade på en importerad K6;
"En K5-K6 utan papper från ursprungslandet på när ramförstärkningen är gjord (km/datum) är inte en hoj jag hade tagit i med tång! Sprickbildningar i ramen är svåra att se och KGK som är generalagent för Suka i sverige lämnar ingen support/goodwill/garantiåtgärder på importhojar"
Det går i rak motsats till Suzukis världsmarknadsprogram, men de verkar ha bestämt sig för DinMC som gör uppdragen åt KGK borde ju veta hur deras garanticase omhändertas.

Så det ska nog vara ett väldigt bra pris och väldigt bra dokumentation för att det ska vara värt det tyvärr...

Det bästa var att den jag skulle köpt var "svensksåld" enligt ägaren, men vid efterforskning importerad 2011:7peta
Behöver jag säga att dt inte blev affär?
 
Hej! Lånar tråden lite. Har kikat på en gsxr 750 som tydligen är importerad från USA och har åkt ca 2400 mil enligt reg upplysningen. Ägaren har en del papper på den men servicebok saknas tyvärr. kan tillägga att det är en k6. Han säljer den för ca 39k, Vad tycker ni kring det? något ni skulle köra på?
 
Skall du snacka med hojen? ;) Klart du kan köpa en importerad, de flesta är ju redan importerade från Japan, Tyskland, Italien, Österrike en gång itiden iaf, sen om det rullat i GB, Tyskland, Italien mm är väl underordnad betydelse, skick och historik mer viktigt. Jag köpte min 2010 Englandsimport och har kört 3000 relativt problemfria mil fram till idag.
 
Skall du snacka med hojen? ;) Klart du kan köpa en importerad, de flesta är ju redan importerade från Japan, Tyskland, Italien, Österrike en gång itiden iaf, sen om det rullat i GB, Tyskland, Italien mm är väl underordnad betydelse, skick och historik mer viktigt. Jag köpte min 2010 Englandsimport och har kört 3000 relativt problemfria mil fram till idag.

Tänkte mer på att den saknar serviceboken så att kolla på historiken blir lite svårt.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top