Köpa hus-tråden

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag hittade ingen sån och det finns säkert fler i min/vår sits och många som har och har köpt eller byggt hus. Jag kommer nog in med fler frågor vad det lider men har ett par frågor nu:

1. Om tomten är friköpt, visst betalar man ingen tomträttsavgäld då iom att man inte längre "hyr" marken?

2. Har någon ett färdigt bra Excel-kalkylblad med allt för två personer som bor i hus. Jag har ett väldigt detaljerat blad för mig själv med kommunalskattesats osv. när jag hade bostadsrätt. Skulle vilja ha ett bra som man enkelt kan lägga in olika räntescenarios i och göra grafer m.m. Jag fnular ihop ett annars men finns det klart så tar jag gärna emot.

PS. Jag vet att SBAB m.fl. har kalkyler men jag vill ha i Excel så man snabbt kan ändra utan att behöva klicka runt osv.

Last edited:
I know, vill ha OK marginal även med 4-5% högre ränta så det är med i planeringen. Nu är det ju i princip gratis att låna vilket känns som nåt som kan pumpa upp priserna åt helsike i budgivningen...

Här kan du få ett räntescenario...räkna med dubbla räntan inom ett halvår.

Kom gärna med synpunkter på saker att kolla upp inför köp. Jag har de här utöver standardfrågorna:

• Kontrollera om ev. bygglovspliktiga åtgärder har erforderligt bygglov.
  • Skorsten OK, när testad?
  • Elstammar, hur gamla?
  • Samfällighet, ansvar och avgifter osv.
  • Stadsplanering, något eventuellt negativt på gång? Kolla med kommunen.
  • Kommunalt eller enskilt VA. Risk för tvångsanslutning till kommunalt VA längre fram i tiden?
  • Brandsäkerhet
  • Bygglov för ev. garage eller framtida utbyggnad?

Vilka servitut finns? (går grannens avlopp över din tomt etc)
Radonmätning gjord?
När är taket omlagt senast (kan bli dyyyrt)
Grunden isolerad / dränerad (om soutteräng)
Stammar ok?

Bra tips! En kille på jobbet noterade lite fuktfläckar på vinden vid köp. 3 år senare var det bara att riva och dit med nytt, plåtpannor, á 200 000.

Vilka servitut finns? (går grannens avlopp över din tomt etc)
Radonmätning gjord?
När är taket omlagt senast (kan bli dyyyrt)

Det största misstaget många nyblivna husägare gör är att riva ett fullt fungerande kök & sätta dit ett nytt som imponerar på vännerna för 300.000:-, innan dom kollat hur taket mår...*fniss*

Husets "mössa" är viktig!

Bra tips! En kille på jobbet noterade lite fuktfläckar på vinden vid köp. 3 år senare var det bara att riva och dit med nytt, plåtpannor, á 200 000.

Vad kostar ett garage att uppföra om det saknas? Tänker mig ett stort för en bil och MC med VA och el, dvs ej 60 kvm paradgarage i teak. Är normalhändig och skulle vara sugen på att göra en del men har inga kunskaper sen tidigare och dåligt med både tid och "infrastruktur" (farsa och svärfar >80 mil bort).

Garagebyggsatser som du kan smälla upp själv finns att köpa för under 150k enligt brorsan, plattan är också sånt man gör själv. Har man inte tid som du sa så får du anlita 2 polacker som jobbar för 100:-/timme och det tar dem säkerligen 30-50h/gubbe att uppföra, utan grund och målning.

Tak är inte så dyrt om du gör det själv heller men det tar tid och är tungt och det är aldrig perfekt väder för takbygge...
Byggloven är väl det du bör kolla upp först av allt, åtminstone om du har planer på utbygge i framtiden. Får du preliminärt nej nu så får du troligtvis definitivt nej sen också. Bra att du påminde mig dessutom, måste ringa kommunen och kolla upp mina kommande utbyggen. Jobbigt om de säger nej :död
Vi ska också köpa hus här i dagarna och har fått klartecken från banken och sånt, men jag har inte ens reflekterat över vad räntan står i idag utan jag räknar hela tiden på en ränta på 7,5% för att vara på den säkra sidan de kommande 3-4 åren.
Nu skippar vi topplån så det är ju inte så blodigt att bo där annars heller då huset kostar en miljon men några procent hit och dit är ju ändå en del kronor.

Om du knåpar ihop en sån där kalkyl så tar jag gärna del av den :)

Vi la om taket under hösten. Gick på 65' inkl moms för allt efter ROT-avdrag. 10 års garanti på jobbet. Då monterade de även ett takfönster (själva fönstret ingick inte) och skorstenskupa då den inte används längre.

Tycker inte jag var så dyrt...

Vi la om taket under hösten. Gick på 65' inkl moms för allt efter ROT-avdrag. 10 års garanti på jobbet. Då monterade de även ett takfönster (själva fönstret ingick inte) och skorstenskupa då den inte används längre.

Tycker inte jag var så dyrt...

Lät hyffsat normalt om är det litet hus med enkelt tak och inget brutet eller Mansard antar jag, och betongpannor och inte tegel tar jag för givet?
Men billigt för att vara i Stockholm :D
Jag hoppas att du gjorde en fönsterkupa och inte liggande fönster :näsblod

Taket var det första som byttes när vi köpte kåk i sommras. Hamnade ungefär på samma prislapp som Pelle, med två takfönster och allt arbete gjort själva. Utom plåtarbetet.

Som Biltmore sa, kolla skicket på taket innan du börjar renovera på insidan. Lagom kul när det börjar rinna bakom skåpen :D

En annan sak som jag tycker är viktig är det elektriska. Vi drog in ny el i hela huset samt bytte central. Lika bra att göra det i början.
Lagom kul att börja riva i väggar och tak efter gamla ledningar när man är klar med kök, bad eller vad det nu kan vara..

Lät hyffsat normalt om är det litet hus med enkelt tak och inget brutet eller Mansard antar jag, och betongpannor och inte tegel tar jag för givet?
Men billigt för att vara i Stockholm :D
Jag hoppas att du gjorde en fönsterkupa och inte liggande fönster :näsblod

Det var ett takfönster och alltså ingen kupa. Fönstret sattes på en yta vi inte änvänder i nuläget för att ljusa upp, och för att man skulle bli vansinnig om man inte passade på när ändå hela taket läggs om.

Ja, betongpannor, och "normalt" tak runt 125kvm.

Nästa projekt är som herr Sundström skriver, elen. Det är en genuin klåpare som bott här innan, och jag blir mest matt när jag tänker på vilket evighetsjobb det kommer vara att städa efter honom.

Ex. i proppskåpet hade han inte märkt säkringarna t ex "vardagsrum, armatur" eller så, utan hans märkningar var "dator", "tv" eller "vägguttag i hörnet". Han hade dessutom redigerat listan med kulspetspenna och börjat använda kolumnen för Amperestyrka för säkringsnummer istället, men inte överallt.... osv. osv. :pangihuve

Last edited:
Det var ett takfönster och alltså ingen kupa. Fönstret sattes på en yta vi inte änvänder i nuläget för att ljusa upp, och för att man skulle bli vansinnig om man inte passade på när ändå hela taket läggs om.

Ja, betongpannor, och "normalt" tak runt 125kvm.

Nästa projekt är som herr Sundström skriver, elen. Det är en genuin klåpare som bott här innan, och jag blir mest matt när jag tänker på vilket evighetsjobb det kommer vara att städa efter honom.

Ex. i proppskåpet hade han inte märkt säkringarna t ex "vardagsrum, armatur" eller så, utan hans märkningar var "dator", "tv" eller "vägguttag i hörnet". Han hade dessutom redigerat listan med kulspetspenna och börjat använda kolumnen för Amperestyrka för säkringsnummer istället, men inte överallt.... osv. osv. :pangihuve

:rofl Haha, förlåt men man måste få känna lite skadeglädje.

Tänker på min svåger som sitter i samma båt... Där hade gubben innan gjort nya vägguttag genom att dra oisolerade trådar i väggen genom isoleringsskivorna.

När han nu skulle renovera såg han att det hade blivit lite bruna märken på de ställen i isoleringen där han hade skarvat trådarna... :brinnerup

Jag hade tur. Vårt hus är/var i princip orginal sedan -55. På de ställen där vi blåst ut helt ligger nu ny slang i väggar och tak. I de rum som bara fått kosmetisk behandling har vi dragit i isolerad kabel i pansarrören..

Vad roligt att den här tråden skapas samma dag som vi skrev på för vårt hus. :)

När du väl är på visning så kolla om väggarna är precis ommålade, då kan det vara läge att bli misstänksam att de försöker dölja mögellukt eller liknande.
Är du osäker på vad du skall titta på så ta dit en besiktningsman, det kostar dig lite pengar men är en struntsumma i sammanhanget.

Vårt hus vi köpt kräver inget direkt underhåll och det mesta är i någorlunda fräscht skick, inget som behöver åtgärdas och vi behöver inte ens måla om i några rum... så vi räknar "bara" med ca 200.000:- på fixarkontot de närmsta två-tre åren... med andra ord, även om inget skall göras så kommer det alltid finnas saker du kommer göra så räkna med att det kommer springa iväg en hel del pengar på "ingenting".

Jag har väl småkikat sedan ca ett år tillbaka så jag har nog hyfsad grundkoll i alla fall på marknaden. Vi har ett objekt som är intressant som plötsligt dök upp så det kan gå snabbt men det saknar garage och är från sent trettital. Dock så rätt som det kan bli angående läge osv. Ligger i Huddinge och då kommer det att bli snäppet dyrare än ett nnybyggt Älvsbyhus t.ex. i Tullinge, som jag tycker blir väl långt till jobbet i city.

Kolla noga vad det är för uppvärmning på kåken och hur gammal pannan är?
Köpte hus för ett år sedan och nu krånglar pannan!
Den är ju 17år gammal så det är bara till att byta!
Kostar runt 50000kr
Halvplanerad överaskning men ändå!!
Inte så mycket som var öppet för suport när den stannade på julafton!!

Har du tips och nummer till och med på besiktningsman. Det kom så fort på så om vi ska vara med och buda blir det bråttom att fixa en gube. Ägaren har själv låtit göra en översiktlig besiktning men det var rent löjligt mycket friskrivningar och litet de kikat på (dålig åtkomst osv) så det är självklart med besiktning innan ev. köp.

Är du osäker på vad du skall titta på så ta dit en besiktningsman, det kostar dig lite pengar men är en struntsumma i sammanhanget.

"Uppvärmningssystem: 2 st luftvärmepumpar (2,5 år) samt vattenburen värme." så det låter väl OK?

Den som vill får kolla här och komma med kommentarer:http://www.hemnet.se/beskrivning/574889?r=8

Och ni som inte är från Stockholm, ja - jag vet att man får nåt sånt här lätt för under miljonen t.ex. i Luleå där jag kommer ifrån. Lite i minsta laget men annars ser tomten och grannskapet bra ut. Stort minus för att det inte finns garage. Ett hus som gick före jul steg från 3 till 3,7 så det kanske drar iväg så man inte tycker att det är värt det. Gäller att inte bli för sugen när man väl hittar nåt.

Kolla noga vad det är för uppvärmning på kåken och hur gammal pannan är?
Köpte hus för ett år sedan och nu krånglar pannan!
Den är ju 17år gammal så det är bara till att byta!
Kostar runt 50000kr
Halvplanerad överaskning men ändå!!
Inte så mycket som var öppet för suport när den stannade på julafton!!

Last edited:
Har du tips och nummer till och med på besiktningsman. Det kom så fort på så om vi ska vara med och buda blir det bråttom att fixa en gube. Ägaren har själv låtit göra en översiktlig besiktning men det var rent löjligt mycket friskrivningar och litet de kikat på (dålig åtkomst osv) så det är självklart med besiktning innan ev. köp.

Det är faktiskt rent pinsamt vad de tar på sig, jag gjorde en tråd för några veckor sedan i ämnet och skrev vad som gällde för just anticimex.
Jag sökte även någon som kunde göra en energideklaration åt säljaren och då var det en av dem som även kunde tänka sig göra en besiktning då han hade jobbat som arkitekt samt kvalitetsansvarig på byggen men saknade rätta godkännandet från Länsstyrelsen. Kvittar ju om man bara vill veta vad som är fel på huset eller ej, för Anticimex står inte för något ändå om de har missat något då de friskriver allt verkar det som...
En typ 2-besiktning är det minsta man kan begära om det säljs via mäklare, bankerna kräver det också i vissa fall. Edit/ Det sista gäller bara varudeklarerat kom jag på.... Annars är det ju upp till köparen att besiktiga huset då han har största ansvaret.

"Uppvärmningssystem: 2 st luftvärmepumpar (2,5 år) samt vattenburen värme." så det låter väl OK?

Den som vill får kolla här och komma med kommentarer:http://www.hemnet.se/beskrivning/574889?r=8

Och ni som inte är från Stockholm, ja - jag vet att man får nåt sånt här lätt för under miljonen t.ex. i Luleå där jag kommer ifrån. Lite i minsta laget men annars ser tomten och grannskapet bra ut. Stort minus för att det inte finns garage. Ett hus som gick före jul steg från 3 till 3,7 så det kanske drar iväg så man inte tycker att det är värt det. Gäller att inte bli för sugen när man väl hittar nåt.

Såg riktigt fint ut, och det kostar ju att bo så det är ju inget konstigt. Det kan ju vara skönt att bara flytta in också utan att behöva göra ett skit, jag kommer börja med att riva halva halva huset istället :näsblod

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...