Köpa hus-tråden

:rofl Haha, förlåt men man måste få känna lite skadeglädje.

Tänker på min svåger som sitter i samma båt... Där hade gubben innan gjort nya vägguttag genom att dra oisolerade trådar i väggen genom isoleringsskivorna.

När han nu skulle renovera såg han att det hade blivit lite bruna märken på de ställen i isoleringen där han hade skarvat trådarna... :brinnerup

Jag hade tur. Vårt hus är/var i princip orginal sedan -55. På de ställen där vi blåst ut helt ligger nu ny slang i väggar och tak. I de rum som bara fått kosmetisk behandling har vi dragit i isolerad kabel i pansarrören..

Det slutar inte där heller... han monterade en ny elpanna utan att koppla in shuntautomatik. Dessutom läckte det i ett rör (som tur var frilagt vid en golvbrunn så inga följdskador), så värmesystemet hade bara vatten på nedervåningen. Hans lösning? Skruva upp shunten på max, öka cirkulationen till max och så är det bra med det. Så elementen på övervåningen fick inget vatten och förblev iskalla medan elementen på nedervåningen var runt 70-80 grader varma.

Shuntmotorn? Ja den låg löst på pannan då han tydligen inte orkat montera den. En hundralapp (monteringssats för shuntmotor) och en snäll rörmokarvän senare så sjönk elräkningen med ca 1000/mån. Och vi fick jämn skön värme i hela kåken.

Det slutar inte där heller... han monterade en ny elpanna utan att koppla in shuntautomatik. Dessutom läckte det i ett rör (som tur var frilagt vid en golvbrunn så inga följdskador), så värmesystemet hade bara vatten på nedervåningen. Hans lösning? Skruva upp shunten på max, öka cirkulationen till max och så är det bra med det. Så elementen på övervåningen fick inget vatten och förblev iskalla medan elementen på nedervåningen var runt 70-80 grader varma.

Shuntmotorn? Ja den låg löst på pannan då han tydligen inte orkat montera den. En hundralapp (monteringssats för shuntmotor) och en snäll rörmokarvän senare så sjönk elräkningen med ca 1000/mån. Och vi fick jämn skön värme i hela kåken.

Fy fan.. Det finns klåpare överallt... Hemma är det fjärrvärme indraget. Enda nackdelen är att det är en privat företagare som äger pannan i kommunen, så priserna är därefter :mad:

Ska dra igång projekt "såga ner gammal stor oljetank i pannrummet" snart. Allt ska ut, och kvar kommer bara bli ett vitt plåtskåp på väggen...

Förslag på vad man kan göra med ett gammalt pannrum?

Fy fan.. Det finns klåpare överallt... Hemma är det fjärrvärme indraget. Enda nackdelen är att det är en privat företagare som äger pannan i kommunen, så priserna är därefter :mad:

Ska dra igång projekt "såga ner gammal stor oljetank i pannrummet" snart. Allt ska ut, och kvar kommer bara bli ett vitt plåtskåp på väggen...

Förslag på vad man kan göra med ett gammalt pannrum?

Göra om till tvättstuga och sen gör du om nuvarande tvättstugan till relaxavdelning. Så ska jag göra åtminstone.

Göra om till tvättstuga och sen gör du om nuvarande tvättstugan till relaxavdelning. Så ska jag göra åtminstone.

Haha, roligt! Precis så går planerna här också...

Rätt så stort rum, vilket passar bra. I en tvättstuga ska man ha plats för allt. Man ska inte behöva vika tvätten på matbordet eller stryka i sovrummet.

Tvättstuga FTW!

Och sen har man ju ofta lite gratisvärme i "pannrummet" om du sliter bort lite isolering från rören :D

Har du tips och nummer till och med på besiktningsman. Det kom så fort på så om vi ska vara med och buda blir det bråttom att fixa en gube. Ägaren har själv låtit göra en översiktlig besiktning men det var rent löjligt mycket friskrivningar och litet de kikat på (dålig åtkomst osv) så det är självklart med besiktning innan ev. köp.

"Uppvärmningssystem: 2 st luftvärmepumpar (2,5 år) samt vattenburen värme." så det låter väl OK?

Den som vill får kolla här och komma med kommentarer:http://www.hemnet.se/beskrivning/574889?r=8

Och ni som inte är från Stockholm, ja - jag vet att man får nåt sånt här lätt för under miljonen t.ex. i Luleå där jag kommer ifrån. Lite i minsta laget men annars ser tomten och grannskapet bra ut. Stort minus för att det inte finns garage. Ett hus som gick före jul steg från 3 till 3,7 så det kanske drar iväg så man inte tycker att det är värt det. Gäller att inte bli för sugen när man väl hittar nåt.

För det första så tror jag nog inte att du kommer ned till en driftskostnad på 23k per år i det huset... verkar "lite" lågt.

Tomten må vara stor men den är kuperad och därmed ganska oanvändbar, ha det i åtanke.

Huset är charmigt men om det kommer småbarn med i bilden så trillar de lätt i nivåskillnaderna... bara så man tänker på det.

Värme, värme och återigen värme... det är vad som VERKLIGEN kostar och via el så kostar det massor.

Jo visst verkar det lite för bra för att vara sant? Det står ju ingenstans om försäkring, sophämtning och annat är inkluderat. Det fanns dock en energideklaration där elen uppgår till totalt 17500 kWh så det är möjligt:

El värme ,varmvatten exkl hushållsel 8 972 kWh
Hushållsel 3 700 kWh
El till luft-luft värmepump 4 800 kWh/år

Visst ligger det runt eller strax över 100 öre/kWh i dagsläget?

Vi kommer att gå på visning för att kunna se tomten på riktigt. Jag föredrar skogstomter över platt gräsmatta men lite plana ytor är ju kul. Jag är väl 50/50 pga avsaknad av garage och sen är jag inte jättesugen på källare. Har växt upp i hus med källare och var minst så då fick man bo i källaren :) Känns mest som bra förvaringsutrymme.

För det första så tror jag nog inte att du kommer ned till en driftskostnad på 23k per år i det huset... verkar "lite" lågt.

Last edited:
Hittade det här lilla ombygget via byggahus.se. Fy fasen vilket slit och man ska nog veta vad man gör. Imponerade i alla fall:

"hej alla!!!!
hoppas ni ej trillar av stolen nu för här kommer ett jobb som kräver kunskap, uthållighet, sömn, planering å ett sjujäkla SLIT!
mvh
snickar estwing

http://www.minhembio.com/speedomac/45353/
http://www.minhembio.com/speedomac/154025/
http://www.minhembio.com/speedomac/29955/
har ni frågor om allt inom bygg svarar jag mer än gärna!!"

Det där var BRUTALT!

Blev något sugen på att komma i ordning med källaren nu.. Vill också ha en dusch med belysning i insteget... :kowlt

Hittade det här lilla ombygget via byggahus.se. Fy fasen vilket slit och man ska nog veta vad man gör. Imponerade i alla fall:

"hej alla!!!!
hoppas ni ej trillar av stolen nu för här kommer ett jobb som kräver kunskap, uthållighet, sömn, planering å ett sjujäkla SLIT!
mvh
snickar estwing

http://www.minhembio.com/speedomac/45353/
http://www.minhembio.com/speedomac/154025/
http://www.minhembio.com/speedomac/29955/
har ni frågor om allt inom bygg svarar jag mer än gärna!!"

Haha, allt man gör står sig slätt med det där egentligen om man inte bygger nytt. Han är duktig som fan, sjukt att orka med hela det där samtidigt som man jobbar och har ungar etc. Men jag blir skapligt sugen på att få nyckeln till huset nu så man kan börja bygga, man blir ju lite taggad när man ser sånt där.
Som sagt, det kan vara skönt att köpa färdigt ibland :gnissla

Jo, det där bygget var helgrymt. Han är (väl) snickare så han verkar veta vad han gör.

Laddar för visning på söndag nu men är inte helsåld på just det här huset = som det ska vara. Ska åka runt och kolla tomt och område imorgon för att känna in lite. Det verkar skönt nog börja komma ut lite hus på marknaden nu. Har bott i HR sen juni och avvaktat lite med hus pga att tjejens jobb blev drabbat av bränderna i Södertälje = osäkert vad som skulle hända med hennes arbete. Nu är det löst så då kan vi börja leta.

När jag lade en handpenning och skrev ett kontrakt på mitt nuvarande hus att jag kunde häva ev. kommande köp om någon stor skada upptäcktes av Anticimex, så kommer Anticimex-killen i sin privata bil, och sen när han ska upp på vinden så undrar han om jag har någon stege. I detta läge har jag varit på Fastighetsbyrån och lånat nycklarna för denna inspektion och huset är tomt och inte i min ägo. Så jag säger då att det borde väl ingå att ni bistår med stegar för detta pris man betalar, då ni vet att ni ska upp på vindar och liknande? Slutade med att han fick ställa sig i mina händer jag höll samman och hävde honom uppåt mot vindsluckan.

Är ingen gnällig person, men detta tyckte jag var dåligt, så jag ringde dom dagen efter och påpekade detta och fick 500kr rabatt! :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg