Köpa hoj utan provkörning?

På en begagnad hoj? :va

på alla varor du köper, nytt som begagnat.

Förvisso.

Men det är bara handlarens bevisbörda under första sex månaderna, därefter åligger den dig under de resterande två och ett halvt åren. Garantier är m.a.o. värda att granska.

sant, men du lär ju upptäcka ursprungliga fel dom första gångerna du kör på våren!

Last edited:
Är självklart inte ute efter någon sorts "garanti".. det skulle jag aldrig lämna när jag säljer min heller..

Däremot har man ju som privatköpare ganska mkt mer rättigheter gentemot säljaren än vad folk brukar vara medvetna om, undrade mest om det är nåt folk brukar få inskrivet i kvittot.

Köpte hoj nu i lördags och skrev med att vi betalar 50/50 för ev reparations kostnader som uppkommer av ifall något inte är som bestämt vid köp. Detta gäller en månad efter bruksdagen.

Skrev ni ner vad som var bestämt vid köp? annars blir det ju ganska luddigt.

Japp allt är fixat o klart :) Inte för att jag nu är tveksam men är ju alltid
bra.

En polare köpte en thunderace på vintern som säljaren lovade var i "toppskick". Polaren fick säljaren att skriva under ett kontrakt på att så var fallet.
Sedan när våren kom visade det sej att 2 växeln hoppar ur på gaspådrag. Polaren åkte till säljaren och kunde häva köpet.

Ett sådant kontrakt kan vara bra att ha när man inte kan provköra.

SMC-kontraktet för begagnatköp! Ladda hem, skriv ut, fyll i, skriv på! :mattias

Och försök få säljaren att fatta att befintligt skick inte längre finns, d v s att om det finns några fel som han känner till är det i hans intresse att skriva ner dem i kontraktet. Om de inte står där kan du kräva att köpet går tillbaka om du kan visa att det är troligt att felet fanns där vid köp och att han kände till det.

Köpte precis hoj oprovkörd, visserligen billigt men ändå... nu är det nervöst till våren. :gnissla

tror int det har kommit upp.
Se till att låta motorn gå varm, riktigt arbetsvarm.
Jag köpte min hoj oprovad, dumt jag vet men, vad kan man göra.

vid hade den och gå på tomgång i ca 3-4min upp till 60-70c. När ja väl fick hem hojen så visade det sig efter ett otaligt många svordomar och timmar i felsökning att en tändspole var sönder. Hojen gick bra då den va kall, men då den kom upp i normal arbetstemp. började den hugga. vid låga varv.

Och försök få säljaren att fatta att befintligt skick inte längre finns, d v s att om det finns några fel som han känner till är det i hans intresse att skriva ner dem i kontraktet. Om de inte står där kan du kräva att köpet går tillbaka om du kan visa att det är troligt att felet fanns där vid köp och att han kände till det.

Rasad växellåda, sprucken cylinder eller vad som är saker man inte kan veta som säljare (man kan veta men behöver inte), därför skulle jag aldrig skriva på ett sånt kontrakt som säljare.
Det är ju även inte så glasklart hur det ska bevisas från köparens sida att personen visste om det.

kolla om du kan komma in i nåt flerbilsgarage eller nåt, dem brukar ju vara rätt avlånga. ok man kan inte komma upp i några höga hastigheter men det kan funka. :)

MC handlare/verkstad i närheten med bromsbänk är ju ett alternativ som kan duga, kostar kanske 5-7 hundra, men då får man ju ganska bra koll...........

Jag köpte hoj i december utan provkörning. :)
Startade motorn och kände å klämde lite på allt.
Hojen var så fin att mätarställningen om 450 mil föreföll plausibel.
Prutade en del och fick den riktigt billigt. (Aprilia Mille)

Har under vintern plockat av kåpor, bytt olja, filter, kylvätska och detta ytliga mekande har inte bjudit på några överraskningar.

Nu står "hon" där å väntar på våren. :):)

Om man inte har ett bra reglerat avtal eller skriftlig konversation som föregick köpet kommer man ha svårt att hävda något som det blir problem efter köpet.

Alla väsentliga saker som ni vill ha svar på. Se till att få det skriftligen. Ni har visserligen undersökningsplikt, men somliga fel upptäcker man inte omgående.

Föreställ er ett scenario där ni vill häva köpet på grund av att motorcykeln inte motsvarade det säljaren utlovade och dolda fel upptäckts som säljaren borde varit medveten om. Han vägrar att tillmötesgå någon som helst kompensation för att avhjälpa felet.

Utan avtal och dokumentation kan säljaren bara be er fara åt helvete om det blir problem senare. Hot om stämning kommer ni inte långt med. Det är att kasta tid och pengar i sjön.

Rätt avtal och dokumentation kan vara hela skillnaden hur säljaren inställer sig. Det kan bli kostsamt även för säljaren om man går vidare med en stämning. Sannolikheten att han vill tillmötesgå en är större.

Ett sådant här papper är ganska oviktigt ändå. Man måste bevisa att orsaken fanns där innan man köpte det. Sådana fel som oftast finns _innan_ man köper hoj, då man provar den hittar man lätt. T ex fel i växellåda, ramlager, styrlager, motorljud. Om det händer ett par dagar efter du köpt hojen blir det otroligt svårt att bevisa att felet fanns innan.

Att skriva ett sådant papper är inga problem för det är lagen man går efter, och då måste det bevisas att felet är gammalt. Skriv papper om det gör köparen tryggare...

Rasad växellåda, sprucken cylinder eller vad som är saker man inte kan veta som säljare (man kan veta men behöver inte), därför skulle jag aldrig skriva på ett sånt kontrakt som säljare.
Det är ju även inte så glasklart hur det ska bevisas från köparens sida att personen visste om det.

Som sades nedan skall man kunna göra gällande att det är något säljaren rimligen skall ha känt till. Plötsliga ras blir det svårt med, det kommer nog mest att vara tillämpbart på saker som uppenbarligen måste ha vuxit fram över tid (t ex utslitna växelförare).

Det är din rättighet att vägra skriva på ett begagnatkontrakt. Men då kommer jag att vilja slå av 10.000 på priset, jämfört med motsvarande hoj på nästa tomt där säljaren är villig att skriva på ett vedertaget begagnatköpskontrakt.

Du kanske får din hoj såld ändå, kanske t o m till någon som inte slår av på priset för det. Men det blir svårare för dig.

Har du inte skrivit på ett begagnatkontrakt kan du dessutom råka ut för att köparen, som ångrat sig, kommer tillbaka och med lagen i ryggen kräver att köpet skall återgå eftersom du rimligen kände till att växelföraren var slut. Det sa du också till köparen innan affären, men eftersom du inte skrev något begagnatkontrakt har du inga papper på det.

Begagnatkontrakt är fan viktigare när man är säljare, så man kan friskriva sig från ansvar för alla kända fel. Undantaget om man är en säljare som försöker fiffla och sälja något halvrasat medan man påstår att den är i toppskick, då slipper man nog gärna kontraktet - ergo, 10.000 av eller mest troligt ingen affär om jag skall köpa av någon som vägrar skriva.

Ramnummer, vägverket etc...

Det finns numera inget som heter "god tro". Dvs att om hojjen är stulen och du köper den så blir du av med den om detta uppdagas.

Mest som tips bara.
T

Det är en stor risk som man helt enkelt får ta om man är så ivrig
Pröjsa handpenning med deal om provkörning när det är körbart ute

Jag har köpt fler hojar utan provkörning på vintern, kanske är jag galen, men hittils har det inte gett mig något besvär..man kan ju alltid starta upp och kolla motorgången, få i en växel kolla så den driver framåt, kolla på depåstöd. Ofta är ju hela "feelingen" över det hela hur gör om det blir en affär, varje fall för min del..

En del är även ÖVERDRIVET rädda vid affärer i varje fall om man köper nyare hoj med garanti, min senaste hoj så kunde jag provkört då det var barmark men allt för kallt i mina ögon, men med Yamahagaranti till 2012, så var jag nöjd med en uppstart av motorn, resten var totalt ointressent för min del då hojen var i nyskick.:tummenupp

Det är en stor risk som man helt enkelt får ta om man är så ivrig
Pröjsa handpenning med deal om provkörning när det är körbart ute

Njaee..? Vad gör du om du är missnöjd med provkörningen? Handpenning är ju inget du får tillbaka om det INTE blir affär, det är en säkerhet för säljaren att DU inte skall backa ur affären, för gör du det så behåller ju säljaren handpenningen. En handpenning så skriver man ett slutdatum då pengarna behålls av säljaren, tror ingen säljare kommer gå med på en låg handpenning för att behålla en hoj flera månader till..

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...