Rasad växellåda, sprucken cylinder eller vad som är saker man inte kan veta som säljare (man kan veta men behöver inte), därför skulle jag aldrig skriva på ett sånt kontrakt som säljare.
Det är ju även inte så glasklart hur det ska bevisas från köparens sida att personen visste om det.
Som sades nedan skall man kunna göra gällande att det är något säljaren rimligen skall ha känt till. Plötsliga ras blir det svårt med, det kommer nog mest att vara tillämpbart på saker som uppenbarligen måste ha vuxit fram över tid (t ex utslitna växelförare).
Det är din rättighet att vägra skriva på ett begagnatkontrakt. Men då kommer jag att vilja slå av 10.000 på priset, jämfört med motsvarande hoj på nästa tomt där säljaren är villig att skriva på ett vedertaget begagnatköpskontrakt.
Du kanske får din hoj såld ändå, kanske t o m till någon som inte slår av på priset för det. Men det blir svårare för dig.
Har du inte skrivit på ett begagnatkontrakt kan du dessutom råka ut för att köparen, som ångrat sig, kommer tillbaka och med lagen i ryggen kräver att köpet skall återgå eftersom du rimligen kände till att växelföraren var slut. Det sa du också till köparen innan affären, men eftersom du inte skrev något begagnatkontrakt har du inga papper på det.
Begagnatkontrakt är fan viktigare när man är säljare, så man kan friskriva sig från ansvar för alla kända fel. Undantaget om man är en säljare som försöker fiffla och sälja något halvrasat medan man påstår att den är i toppskick, då slipper man nog gärna kontraktet - ergo, 10.000 av eller mest troligt ingen affär om jag skall köpa av någon som vägrar skriva.