Köpa hoj utan provkörning?

Om de inte står där kan du kräva att köpet går tillbaka om du kan visa att det är troligt att felet fanns där vid köp och att han kände till det.

Och hur ska du kunna bevisa det?
 
Är väl inte så klurigt egentligen?

Köper man på vintern så får man köpa okört. Om det är säsong så är det ju bara att prova. Här KAN åldern på fordonet spela in lite. Ett fordon som är max fem år gammalt, och i synnerhet motorcykel ska det ju absolut inte vara något fel på. Men det är alltid kul/känns bra att känna, klämma och köra en sväng förstås :D

Jag hade ju aldrig som säljare skrivit på något mysko hemmasnickrat kontrakt på något. Då är det lättare att sälja till någon strulfri person.

Som säljare vill man inte ha hojen låst mot handpenning något längre tag heller. Först till kvarn är det som gäller.

Jag kanske har haft tur, men vid både köp och försäljning så har de allra flesta affärerna gått smidigt :)
 
Och hur ska du kunna bevisa det?

Enkelt, mätarställning skrivs på kvittot, visar det sig i vår att växlarna hoppar och mätarställningen knappt är förändrad så är det inget att snacka om.
Ett köpekontrakt där eventuella fel o brister framgår är faktiskt det bästa för säljaren, man kan nämligen ställa rätt långtgående krav även mot privatpersoner.

Ex. från verkligheten: A köper en beg porsche av X, A är inte så insatt i just porschar men bilen ser bra ut och går som den ska. När bilen någon månad senare visas upp för en kunnigare person så upptäcker denne att det inte är originalmotorn som sitter i utan en något effektsvagare variant (inga större skillnader typ 170hk istället för 190hk).
X ber A att fara o flyga varvid A helt enkelt väljer att stämma X.
Slutresultatet blev att X fick betala för en motor samt byte av denna (ca70.000kr) plus rättegångs och advokatkostnader.
 
Har köpt flera hojar utan att provköra dom, hitils har allt stämt överens med vad säljaren sagt. Sen har man ju backat i affärer också för att man tycker att säljaren låter oseriös. En hoj jag köpte utan att provköra hade trassel med växellådan, en 98:as ZX-9:a som 3:an hoppade ur på.
Men det hade säljaren berättat innan :tummenupp minns inte vad jag gav, 25k för 2 vintrar sen tror jag.
 
Enkelt, mätarställning skrivs på kvittot, visar det sig i vår att växlarna hoppar och mätarställningen knappt är förändrad så är det inget att snacka om.
Ett köpekontrakt där eventuella fel o brister framgår är faktiskt det bästa för säljaren, man kan nämligen ställa rätt långtgående krav även mot privatpersoner.

Ex. från verkligheten: A köper en beg porsche av X, A är inte så insatt i just porschar men bilen ser bra ut och går som den ska. När bilen någon månad senare visas upp för en kunnigare person så upptäcker denne att det inte är originalmotorn som sitter i utan en något effektsvagare variant (inga större skillnader typ 170hk istället för 190hk).
X ber A att fara o flyga varvid A helt enkelt väljer att stämma X.
Slutresultatet blev att X fick betala för en motor samt byte av denna (ca70.000kr) plus rättegångs och advokatkostnader.

Trist om A väljer att ligga på varvstoppet på 1an i ett grustag i 5 timmar och sen stämmer X för en utsliten bil..
 
Trist om A väljer att ligga på varvstoppet på 1an i ett grustag i 5 timmar och sen stämmer X för en utsliten bil..

Visst det vore trist, men det är liksom just sånt som rätten har att bedöma, precis som när någon blir anklagad för ett brott han kanske inte har begått.
Du får ju inte automatiskt rätt för att du är köparen, utan du måste göra det troligt i rätten att din version är den sanna.
 
Jag har köpt fler hojar utan provkörning på vintern, kanske är jag galen, men hittils har det inte gett mig något besvär..man kan ju alltid starta upp och kolla motorgången, få i en växel kolla så den driver framåt, kolla på depåstöd. Ofta är ju hela "feelingen" över det hela hur gör om det blir en affär, varje fall för min del..

En del är även ÖVERDRIVET rädda vid affärer i varje fall om man köper nyare hoj med garanti, min senaste hoj så kunde jag provkört då det var barmark men allt för kallt i mina ögon, men med Yamahagaranti till 2012, så var jag nöjd med en uppstart av motorn, resten var totalt ointressent för min del då hojen var i nyskick.:tummenupp



Njaee..? Vad gör du om du är missnöjd med provkörningen? Handpenning är ju inget du får tillbaka om det INTE blir affär, det är en säkerhet för säljaren att DU inte skall backa ur affären, för gör du det så behåller ju säljaren handpenningen. En handpenning så skriver man ett slutdatum då pengarna behålls av säljaren, tror ingen säljare kommer gå med på en låg handpenning för att behålla en hoj flera månader till..

Hellre förlora 5,000 om man inte är nöjd med den, än 25,000 i reperationer när man inser att 2an hoppar ur vid körning????
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top