fazerfun
Gudomlig sporthojare
Om de inte står där kan du kräva att köpet går tillbaka om du kan visa att det är troligt att felet fanns där vid köp och att han kände till det.
Och hur ska du kunna bevisa det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om de inte står där kan du kräva att köpet går tillbaka om du kan visa att det är troligt att felet fanns där vid köp och att han kände till det.
Och hur ska du kunna bevisa det?
Enkelt, mätarställning skrivs på kvittot, visar det sig i vår att växlarna hoppar och mätarställningen knappt är förändrad så är det inget att snacka om.
Ett köpekontrakt där eventuella fel o brister framgår är faktiskt det bästa för säljaren, man kan nämligen ställa rätt långtgående krav även mot privatpersoner.
Ex. från verkligheten: A köper en beg porsche av X, A är inte så insatt i just porschar men bilen ser bra ut och går som den ska. När bilen någon månad senare visas upp för en kunnigare person så upptäcker denne att det inte är originalmotorn som sitter i utan en något effektsvagare variant (inga större skillnader typ 170hk istället för 190hk).
X ber A att fara o flyga varvid A helt enkelt väljer att stämma X.
Slutresultatet blev att X fick betala för en motor samt byte av denna (ca70.000kr) plus rättegångs och advokatkostnader.
Trist om A väljer att ligga på varvstoppet på 1an i ett grustag i 5 timmar och sen stämmer X för en utsliten bil..
Jag har köpt fler hojar utan provkörning på vintern, kanske är jag galen, men hittils har det inte gett mig något besvär..man kan ju alltid starta upp och kolla motorgången, få i en växel kolla så den driver framåt, kolla på depåstöd. Ofta är ju hela "feelingen" över det hela hur gör om det blir en affär, varje fall för min del..
En del är även ÖVERDRIVET rädda vid affärer i varje fall om man köper nyare hoj med garanti, min senaste hoj så kunde jag provkört då det var barmark men allt för kallt i mina ögon, men med Yamahagaranti till 2012, så var jag nöjd med en uppstart av motorn, resten var totalt ointressent för min del då hojen var i nyskick.
Njaee..? Vad gör du om du är missnöjd med provkörningen? Handpenning är ju inget du får tillbaka om det INTE blir affär, det är en säkerhet för säljaren att DU inte skall backa ur affären, för gör du det så behåller ju säljaren handpenningen. En handpenning så skriver man ett slutdatum då pengarna behålls av säljaren, tror ingen säljare kommer gå med på en låg handpenning för att behålla en hoj flera månader till..
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|