Köpa hoj utan provkörning?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Sitter och kollar på de få sporthojar som dyker upp i annonser såhär mitt i vintern. Har hittat en nu som jag blir sugen på.

Då kommer nästa problem.
Med tanke på att det ligger rejält med snö så kommer det givetvis inte gå att provköra hojen innan köp.

Något speciellt man bör tänka på att kolla?

Finns det något vettigt man kan skriva in i kvittot (som en säljare dessutom kan tänkas gå med på) som gör att man har någon rättighet om typ växellådan är helt körd och ettan är det enda som funkar?

(växellådsgrejen är ett överdrivet exempel, men hoppas ni förstår poängen).

Min nuvarande hoj köpte jag oxå utan provkörning, men då visade det sig att jag hade flera gemensamma bekanta med säljaren, då känns det ok på ett annat sätt.

Hur skulle ni gjort?

Man kanske kan få upp bakhjulet för att på så sätt kolla att växlarna går i eller ?

Tror det blir svårt att föreslå nån form av garanti tills i vår..jag skulle aldrig gjort det även om jag visste att hojjen funka felfritt.

Du kan oftast tyda säljaren... Om det låter för bra, då är det OFTAST inte bra.

Du kan ju åtminstone starta upp? Sen lägga i ett par växlar? Det går väl? :)

Lycka till!

Jag har med hittat en fin hoj som jag är sugen på handlaren lämnar 12mån/ smr-garanti vet inte riktigt vad den täcker dock. Någon som kan upplysa?

Du kan ju lägga in i texten på kvittot att om någon av växlarna hoppar ur vid fullt gaspådrag hävs köpet. Samma kan du göra med oljeläckage, motor, stötdämpare. Dessa saker är lätta att mäta, antingen hoppar växeln ur eller också gör den det inte.

Missljud är däremot svårare att mäta, godtyckligt, och nästaningen idé att diskutera.

Några praktiska tips.

Se till att skriva ett ordentligt köp avtal reglerar vad som ska ske om några överraskningar dyker upp inom skälig tid. Skriv in en hävnings klausul om felet är allvarligt.

Se till att få skriftlig korrespondens med säljaren där hans utfästelser finns med. Det kan komma väl till nytta.

Ta med dig en vän vid köpet. Även om han inte kan mycket kan han agera som vittne ifall det blir problem senare.

Köpte hoj nu i lördags och skrev med att vi betalar 50/50 för ev reparations kostnader som uppkommer av ifall något inte är som bestämt vid köp. Detta gäller en månad efter bruksdagen.

Inte för att jag är speciellt tveksam över att förra ägaren ljuger men det är alltid
en bra försäkring. Ifall hojen är i skick så går säljaren självklart med på detta och
då för att jag inte skall ta ut något för omkullkörning eller senare så skrev vi med
att de gäller en månad efter brukstagandet och det med skicket.

MvH,
Humper

Om säljaren har depåstöd (eller att du tar med dig ett) så kan du iallafall kontrollera motorgången och växellådan. Givetvis är det inte lika bra som en provkörning, men helt klart bättre än ingenting. Utöver det, kör en gammal hederlig säkerhetskontroll av bromsar, elektriskt, kolla efter glapp i hjul/ram/styrlager, syna efter ev läckage, lagningar mm. Och inte minst ställ frågor och lita på din inituition.

Du kan ju lägga in i texten på kvittot att om någon av växlarna hoppar ur vid fullt gaspådrag hävs köpet. Samma kan du göra med oljeläckage, motor, stötdämpare. Dessa saker är lätta att mäta, antingen hoppar växeln ur eller också gör den det inte.

Missljud är däremot svårare att mäta, godtyckligt, och nästaningen idé att diskutera.

Ovanstående kan man ju bara testa ett fåtal gånger vid en provkörning på plats, hur länge har man rätt att reklamera om man skriver det i kvittot? Man kan väl inte komma o klaga 2veckor senare efter att ha kört skiten ur hojen och att växlarna har börjat hoppa ur.

Palla upp hojen bak, starta och växla lite så hör du ju om det finns missljud vid växlingar/gaspådrag osv.

Jag skulle aldrig köpa en hoj otestad på väg för det finns så mycket olika faktorer som spelar in när du testar den riktigt, kopplings slir, stötdämpning,bromsarna, ventilknack vid belastning,effektkurva vid kall resp. varmkörning, osv osv. sen framförallt så skulle iaf. jag prioritera sittställning och hur pass "skön/bekväm" hojen är för just mig.

Tråkigt att köpa en snygg frän hoj som man inte finner bekväm att köra.

Ps. kanske du kan transportera cykeln till något parkeringsgarage el. annan stor lokal så du iaf. kan testköra den.

Lycka till! :banana

Aldrig varit med om (eller tillämpat) någon form av garantiåtaganden när det gäller privatköp. Men så brukar jag inte försöka blåsa folk heller.

Om du väljer att köpa en hoj mitt i vintern och med anledning av det inte kan provköra ordentligt tja då är det ju ditt val. En viss risk som du måste väga mot ett (får man förmoda) lägre pris mao.

Last edited:
Köpte hoj nu i lördags och skrev med att vi betalar 50/50 för ev reparations kostnader som uppkommer av ifall något inte är som bestämt vid köp. Detta gäller en månad efter bruksdagen.

Inte för att jag är speciellt tveksam över att förra ägaren ljuger men det är alltid
en bra försäkring. Ifall hojen är i skick så går säljaren självklart med på detta och
då för att jag inte skall ta ut något för omkullkörning eller senare så skrev vi med
att de gäller en månad efter brukstagandet och det med skicket.

MvH,
Humper

Inte en chans att jag skulle sälja ett fordon med garanti till en okänd människa? :va

Säljer man en hoj nu så kan man inte räkna med att få speciellt mycket för den eftersom köparen inte ka provköra.

köparen får chansa lite. Hojen ska naturligtvis vara billig, men kan ju även halite fel som du inte vet.

Aldrig varit med om (eller tillämpat) någon form av garantiåtaganden när det gäller privatköp. Men så brukar jag inte försöka blåsa folk heller.

Om du väljer att köpa en hoj mitt i vintern och med anledning av det inte kan provköra ordentligt tja då är det ju ditt val. En viss risk som du måste väga mot ett (får man förmoda) lägre pris mao.

Vad han säger :fakta

Skrev ni ner vad som var bestämt vid köp? annars blir det ju ganska luddigt.

Jag har med hittat en fin hoj som jag är sugen på handlaren lämnar 12mån/ smr-garanti vet inte riktigt vad den täcker dock. Någon som kan upplysa?

om du köper utav handlare så är det inga problem. oavsett vad garantin täcker har du reklamationsrätt i tre år.

om du köper utav handlare så är det inga problem. oavsett vad garantin täcker har du reklamationsrätt i tre år.

Förvisso.

Men det är bara handlarens bevisbörda under första sex månaderna, därefter åligger den dig under de resterande två och ett halvt åren. Garantier är m.a.o. värda att granska.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back