Köpa hoj utan att provköra?

Moe

Ny medlem
Gick med
15 May 2006
Hoj
TT600E -97
Hej!
Första inlägget på det här forumet :) är helt ny inom området, men håller på att fixa ett A på den rosa lappen....

Nu till frågan, lite pinsam, men är jag helt :3freak om jag slantar upp 60-65 laxar för en hoj utan att provköra den :tungan ?

Lite mer detaljerat så är läget så här, jag håller på att ta mitt kort men kommer inte vara klar på säkert en månad p.g.a. tentor, resor m.m. Jag är grymt sugen på en Kawasaki ER-6n och var inne på Johans MC här i Gbg och tittade och klämde. När jag pratade med försäljaren sa han att jag bör bestämma mig inom ett par veckor eftersom dom med största sannolikhet kommer att vara slut i hela skandinavien sen fram till sept/okt. Detta verkar inte vara nåt försäljarsnack eftersom dessa teorier framförs även på annat håll. Så, ska jag slå till på en hoj som jag inte ens har kört och lita på alla tester och provkörningar som säger att det är en bra hoj?

Situationen känns inte helt lätt... :huvet Hoppas på goda råd från er rutinerade rävar, kanske är det någon som har gjort nåt liknande, så behöver man inte känna sig helt ensam :)

Rent krasst har du aldrig kört nått annat än körskolans hoj så har du ju inte så mycket att jämföra med.. ( kan ju oftast bara bli bättre än skolans..) så sitter du bra på den så blir du nog nöjd..

du bör ju iaf provsitta o klämma o känna om de känns bra sen skulle jag sj vilja provköra osså men dock inte lika viktigt på en ny hoj.

Kanske smartare att vänta lite tills du har lappen i handen och köpa något annat, varför inte begagnat?

a_xc skrev:
2163343 jag hade ju aldrig köpt hoj utan att provat

kna btw tillägga att när jag köpte min va jag i skolan när farsan o en kompis till han hämnta den så varken såg (mer än på bild), provsatt eller provkörde och ändå e jag grymt nöjd med den :)

Jodå, om du är normallång så ska det vara lugnt. Provsitt i affären!
Sen köper du den. Det hade jag gjort.

Jag har köpt båda mina hojjar utan att provköra. Inte besviken för det. Ibland är det kul att köpa grisen i säcken

Har själv köpt 2 hojar utan att ens se dem i verkligheten och båda gångerna har jag blivit nöjd.

Så jag skulle inte tveka på att slå till :)

Zenit skrev:
2163329 du bör ju iaf provsitta o klämma o känna om de känns bra sen skulle jag sj vilja provköra osså men dock inte lika viktigt på en ny hoj.
Helt klart ska man prova o klämma en del, otur kan du ju iofs ändå ha i hojvalet oavsett hur mkt du klämt på objektet. Jag gjorde nog en variant som alla här på SH skulle avråda ifrån: Höll på med mc-kortet (klarat teorin trots 14 år sedan sist -B-kortet) åkte ner 2v innan uppkörning till Hamburg med skåpbil. Hade totalt snöat in på Ducati 748SPS sedan jag sett en i Smögen typ 2 år tidigare. Hade aldrig suttit på en 748, närmaste tunga hojar jag kört (olovligt förvisso) var polarens Ninja och GSX1000R när vi va 18 (då fick alla tunga hojar bara ha 100hk max) hade sett min pärla på mobile.de och tagit kontakt, verkade seriöst trots privatperson. Träffades och startade hojen genom att springa igång den, ingen servicebok och bara en nyckel men den lät bra och såg oerhört välvårdad ut, inget direkt billigt pris heller(15tkr under svenska 748:or). Lastade upp den på vanen och pyntade cash i euro. Väl hemma lämnade jag in den för total genomgång, den hade många bytta vitala delar till det bättre och var vässad till 118rwhp, dock hade den ducce-sjukan med bränd laddningsregulator vilket förklarade igångrullningen i Hamburg. Batteribyte o regul. byte. Fit for fight! Nu 2 år o 800mil o 999:ans laddningsregulator senare vill jag bara ha mer av min pärla. Slutet gott som i de flesta sagor där prinsen haft bonn-röta....

köpte min utan att prova gick bra det med, om det var en begangnad skulle jag nog aldrig köpa utan att provköra den (mest för att kolla hur den fungerar maskinelt osv).

Har själv varit i samma situation.
Förra hösten bestämde jag mig för att själv ta mc-kort och i mellandagarna
hittade jag skönheten, en CBR600f. Eftersom jag inte hade/har körkort kunde jag inte provköra. Sambon som har kort kunde inte heller provköra eftersom det hade kommit määäängder med snö lagom till då vi skulle åka upp och kolla på mcn (fanns då i Enköping).
Kunde som sagt inte provköra men hade igång henne för att höra om ljudet var rent. Kan säga att jag inte ångrat mig en enda sekund! Det bästa köp jag någonsin gjort!! :)

Lycka till med hojköpet!

Oj, här rullar inläggen in :) Verkar ju vara lite delade meningar, men det lutar åt att jag slår till, ibland får man nog chansa lite, och som sagt den har ju fått riktigt bra recensioner. Har provsuttit, luktat, klämt, pillat, känt, smekt :tungan på den i affären och tycker att den känns bra, kanske lite låg, jag är 183 lång men det finns väl bl.a. högre sadel att köpa till om det skulle bli aktuellt...

Tack för all hjälp och alla synpunkter hittills, helt klart det snabbaste forumet jag har varit medlem i hittills :)

bara den inte är svart med topbox ta en annan isåfall

Provkörde en svart er6 med topppbox på bikedagrna (tror den var utlånad från johansmc ,stod johansmc på regskylten) Fyfan (ursäkta fula ordet) det var den slöaste hoj jag kört någonsin, måste varit något fel på den hojen. Satt leovince på den. :confused:
Tycker den Er5 jag haft är en piggare hoj och den var strypt till mellanklassen. :va :)

Freon_leon skrev:
2163421 köpte min utan att prova gick bra det med, om det var en begangnad skulle jag nog aldrig köpa utan att provköra den (mest för att kolla hur den fungerar maskinelt osv).
Det har man inget begrepp om med nytagen lapp!
Bättre o låta någon som vet lite prova och få lite hjälp på traven.

Zenit skrev:
2163356 kna btw tillägga att när jag köpte min va jag i skolan när farsan o en kompis till han hämnta den så varken såg (mer än på bild), provsatt eller provkörde och ändå e jag grymt nöjd med den :)

Det är samma här. Köpte utan att jag fått lappen och jag skulle inte byta fast jag har provat andra hojar nu.

Jag sålde min sporthoj i 60.000 klassen utan att nye ägaren provkörde innan. Han startade dock den...

Betalade, skrev papper och körde hem...

MVH

Moe skrev:
2163320 Hej!
Första inlägget på det här forumet :) är helt ny inom området, men håller på att fixa ett A på den rosa lappen....

Nu till frågan, lite pinsam, men är jag helt :3freak om jag slantar upp 60-65 laxar för en hoj utan att provköra den :tungan ?

Lite mer detaljerat så är läget så här, jag håller på att ta mitt kort men kommer inte vara klar på säkert en månad p.g.a. tentor, resor m.m. Jag är grymt sugen på en Kawasaki ER-6n och var inne på Johans MC här i Gbg och tittade och klämde. När jag pratade med försäljaren sa han att jag bör bestämma mig inom ett par veckor eftersom dom med största sannolikhet kommer att vara slut i hela skandinavien sen fram till sept/okt. Detta verkar inte vara nåt försäljarsnack eftersom dessa teorier framförs även på annat håll. Så, ska jag slå till på en hoj som jag inte ens har kört och lita på alla tester och provkörningar som säger att det är en bra hoj?

Situationen känns inte helt lätt... :huvet Hoppas på goda råd från er rutinerade rävar, kanske är det någon som har gjort nåt liknande, så behöver man inte känna sig helt ensam :)

Jag var i samma situation som du, men jag köpte grisen i säcken och det visade sig att jag gjort rätt... så nog fungerar det att tänka så också...

Ännu en som har köpt en hoj utan ens att lyssna eller provköra.
Provsatt endast och fick fruckansvärt mycket plåt kärlek,
liksom o täckt Virus obortbart. Bara att lava upp stålana och skriva och leeeeeeeeeeeee.:squid:squid:squid:squid:squid:squid

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back