Köpa hoj utan att provköra?

Tror att det kommer att finnas rätt mycket er6or på blocket i höst. det är en instegshoj de flesta vill ha mer pulver ganska så snart.

En polare köpte en monster i augusti ett år när dom var slutsålda hos alla åf det var inte så bra andrahandsvärde på den nästa år i alla fall.....

om du inte kan köra innom 1 månad så hade jag väntat lite och haft lite is i magen.

MVH Oskar

Många hojar måste man ju vänja sig vid... att ta en provtur på 10min visar egentligen inte om man kommer att gilla hojen eller inte. Då tycker jag att det är bara nödvändigt om man köper beg. hojar.

Köper man en ny hoj så räcker det oftast med att provsitta... men får jag möjligheten att provköra så tackar jag inte nej såklart!

Moe skrev:
2163320 Hej!
Första inlägget på det här forumet :) är helt ny inom området, men håller på att fixa ett A på den rosa lappen....

Nu till frågan, lite pinsam, men är jag helt :3freak om jag slantar upp 60-65 laxar för en hoj utan att provköra den :tungan ?

Hej o välkommen!

ER6 skulle säkert kännas helt underbar om du provkörde den då du inte har något annat nytt att jämföra med. Men som första hoj kanske du ska fundera på begagnat?

Det är stor skillnad på hojar och du kanske ännu inte vet vad du egentligen vill köra. Se bara hur många diskussioner det är mellan 600/1000/street/motard osv på det här forumet.

Kollat försäkringen på den? Budgeten kanske också spelar in med tiden...

Men nej, det är inte :3freak att köpa något nytt utan att ha provkört.

Enkelt svar !

Klart du provkör :tuttar innan du gifter dig med henne :brinnerup

Moe skrev:
2163320 Hej!
Första inlägget på det här forumet :) är helt ny inom området, men håller på att fixa ett A på den rosa lappen....

Nu till frågan, lite pinsam, men är jag helt :3freak om jag slantar upp 60-65 laxar för en hoj utan att provköra den :tungan ?

Lite mer detaljerat så är läget så här, jag håller på att ta mitt kort men kommer inte vara klar på säkert en månad p.g.a. tentor, resor m.m. Jag är grymt sugen på en Kawasaki ER-6n och var inne på Johans MC här i Gbg och tittade och klämde. När jag pratade med försäljaren sa han att jag bör bestämma mig inom ett par veckor eftersom dom med största sannolikhet kommer att vara slut i hela skandinavien sen fram till sept/okt. Detta verkar inte vara nåt försäljarsnack eftersom dessa teorier framförs även på annat håll. Så, ska jag slå till på en hoj som jag inte ens har kört och lita på alla tester och provkörningar som säger att det är en bra hoj?

Situationen känns inte helt lätt... :huvet Hoppas på goda råd från er rutinerade rävar, kanske är det någon som har gjort nåt liknande, så behöver man inte känna sig helt ensam :)

när ja köpte min gsx-r 1000 -04 så stod ja bara å titta på henne... provsatt inte ens..å detta va på bike i trollhättan...bestämmde mig å sen va de affär... provkörde först ett par veckor efter när snön å gruset va borta.. men ja hade haft en 600 -02 innan så ja visste va ja ville ha... å ja va helnöjd.... :tummenupp så man ska göra de som känns rätt... våga leva å pröva... / Matthias

Köpte min gsxr 1100-86 på telefon :tummenupp
La handpenning på nätet, åkte sen 40 mil och hämta pärlan, det bästa köp jag någonsin gjort 18 papp för en urgixxer i superskick.
och det var i februari...lite svårt att provköra då...

Äh, det är bara att handla. Har köpt mina 3 hojar utan att provköra och varit supernöjd alla ggr, dock testade jag gixxern men jag hade redan bestämt mig innan.

DanneP skrev:
2163741 Jag sålde min sporthoj i 60.000 klassen utan att nye ägaren provkörde innan. Han startade dock den...
Betalade, skrev papper och körde hem...
Samma sak här fast tvärtom.
Jag köpte min R750 utan att ha kört den en meter, betalade och åkte 55 mil hem i +3 grader.

Köpte båda mina hojar, nya, utan att provköra. Skulle egentligen rekomendera att man provkör först, men är det drömhojen så är det inte så mycket o snacka om :)

/N

Jag köpte min zx9a otestad, hade dock igång den och snackade en hel del med tidigare ägaren så jag fick bildat mej en uppfattning.

Som förstahoj så kommer du nästan vara garanterat nöjd med vad du än köper. En er6 lär du förlora en hel del pengar på om du vill sälja den om ett år.
Kan således vara bra att ha provkört den innan då.

Jag hade nog väntat...
Känns la sådär att köpa ny hoj som man inte ens provkört...
Och som nån sa, det är en instegshoj som kommer ut på blocket i sensommar/höst
Provkörde självklart min Monster innan köpet, men måste nog erkänna att jag hade bestämmt mig innan :hihi

Jag hade nog inte köpt just er6;an men själv så sålde jag min zx9:a utan att nye ägaren körde nåt, han startade den dock o det räckte, likadant när jag köpte min nuvarande hoj, köpte den en vecka efter att min förra hoj var såld, detta var i Januari, gick inte provköra då, visst en chansning men den lät ju bra i motorn o jag hade hört nåt speciellt negativt om den årsmodellen, startade den dock o la in växlarna o kollade så kopplingen tog där den skulle.

Om du nu måste ha en kawasaki så kolla iså fall på z750 lr z1000, zx6 zx9, 10;an är nog för extrem med nytaget kort, kanske! Lycka till.

Köpte själv en 70 000-kronors ny hoj innan jag fått körkortet. Provsatt den o läste vad andra som testat den tyckte(tidningar, internet) och det räckte eftersom det var överlag positiva tongångar. Så slå till.

Köpte min Trajumf RS hos Johans Mc, hyrde skåp här hemma i Tjockhult på morgonen körde ner till baksidan av landet. Gjorde affär, lastade hojen och sen hemfärd. Ingen provkörning, detta var i början av februari...
Så kontentan är jajamen det är bara att köpa! :tummenupp Men det var dryyygt att åka fram och tillbaks samma dag. :trött

Freon_leon skrev:
2169228 vem sa att det var nytagen lapp eller första hoj?
Första inlägget på det här forumet är helt ny inom området, men håller på att fixa ett A på den rosa lappen....
Missade du något
:va

Men du kan nog berätta bättre vad killen skall göra ej göra.. jag vet inget.. :tungan

Last edited:
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back