Köpa hoj som haft samma olja i 8år?

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Rubriken säger det mesta egentligen... tjejen vill börja övningsköra och det har dykt upp en hoj av rätt modell och färg i "närheten". Problemet är då att nuvarande ägare har haft hojen i 8år och 500mil och han har aldrig bytt olja på den...

Jag tycker att det låter jävligt läskigt. Sedimentering och kox och jävelskap...

Är det hål i huvudet att köpa denna hoj?

Går det att flusha ur den ett par gånger med ny olja och känna sig trygg?
 
Vad är det för hoj? S1000RR kanske inte OK, XJ900 spelar ingen roll alls.
 
Lite beroende på hoj men generellt jag hade inte brytt mig speciellt mkt om det.
Däremot hade jag dragit av en del på det jag hade varit beredd att betala.
 
vad är det för hoj ?
årsmodell ?
pris ?

är den 8 år gammal & en ägare på dessa 500 mil.. köp o serva hojen bara
 
Du kan ju kolla upp den på Transportstyrelsen.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon
Verkar det troligt den bara gått 500mil.
Så blir det
ny olja
nytt oljefilter
nytt luftfilter (utseendet på luftfiltret säger en del om behovet byta filter)
nytt batteri går det inte få igång den för provkörning, den startar inte hade jag kommit ditt med ett nyladdat batteri för att kolla att den med motorn igång och tänt ljus håller 14 till 14,5 Volt över batteriet oavsett varvtal. Så inte laddningsregulatorn är sönder.....
Och så det vanliga, höger blinkers, vänster blinkers, tuta bakljus, skyltbelysning, bromsljus fotbroms, handbroms, helljus, halvljus, parkeringsljus.
Kolla kedjan, kolla bromsbeläggens tjocklek.
Du kan också räkna med att byta glykol (för korrosionsskyddet) och bromsvätska.
Och så hade jag bytt till nya däck.
 
Last edited:
Hmm!
FZ6 är ju en rätt vanlig hoj.
Om inte priset är låååååångt under marknadspris och det inte finns några andra särskilda orsaker till att ni vill köpa detta exemplar så skulle iaf jag välja en hoj som servats som den ska.
Har man struntat i att byta olja på 8 år så är det ju inte direkt något tecken på att man sköter sina grejer..

Om det inte är så att den varit avställ i åtta år av någon anledning, då kan jag förstå det hela lite bättre.
 
Det är en yamaha,, köp byt olja kör o var nöjd inget händer pga detta. Vi startade en grävmaskin som kolvarna rostat fast i loppen på i med diesel i cylindrarna ned med ett ved trä och sedan på med slägga till motorn gick runt.

Den motorn har kurrat o gått utan att skramla eller dra olja ett par tusen timmar nu. Så eländigt känsliga är inte standard motoret som sagt hade det varit en H2, 1000RR, GSXR, R1 som varit skött pa detta sätt kanske jag hade resonerat annorlunda.

Men du tittar på en volvo 240 i mc skepnad
 
Det är bara att köpa....
Inget att oroa dig för
 
Har de legat på varvstoppet i 8 år eller har de smugit runt i stan i 50 med tomgångsvarv? En väldig skillnad skulle jag säga.
Skall ni pressa den till max i fortsättningen.... eller övningsköra?
Nä, köp och var glad du. Du får väl pruta och säga att "den kommer rasa diRekt vettu"när oljan inte är bytt.

Och som tidigare sagt, känns det inte bra så gå vidare. Det finns mycket beg hojar.
 
Jag skulle vara betydligt mer nervös för 8 år gammal bromsvätska, gaffeltätningar som kanske har stått torra och orörda i 8 år, och 8 år gamla däck, än för 8 år gammal motorolja. Fast nervositetsnivån skulle ändå vara på en högst sansad nivå. Att man byter vätskor och filter bland det första man gör på en hoj man köper beg privat är ju normal rutin.
 
Tack för alla svar!

Den har som sagt körts 500mil på dessa 8åren. Tycker att åsikten brukar vara generellt hårdare om man läser i trådar angående att vinterställa sin hoj. Då verkar den frätas till fördärvelse om man låter den gamla oljan ligga kvar över vintern...

Självklart byts ALLA vätskor om den köps, så pass mycket tycker jag ändå om min tjej.

Den ligger inte en krona under marknadspris. Tycker rent generellt att det är mycket fantaspriser på blocket. Om det ska bli affär på denna är en kraftfull prutning en förutsättning.
 
Tack för alla svar!

….... Då verkar den frätas till fördärvelse om man låter den gamla oljan ligga kvar över vintern...

.

Man brukar säga att: Allting är relativt. Ja, det fräter mer med gamal olja än med ny olja. MEN, det kanske kräver 1000ggr högre koncentration för att dålig olja ska "Fräta" hål på oljetråget eller någonting liknande?

Det blir bra det där! :-)
 
Kolla oljan på stickan, är den ren och "fet" kanske det är ok, är den skitig och tunn så hoppa det objektet.

Kan ha begynnande skador på vev/ramlager som dyker upp som en "gubben i lådan" när den blir lite belastad om den gått med slutkörd olja även om den låter och går fint nu.

Billig som fan slit och släng-hoj, helt ok, fint objekt att ta hand om, gå vidare.
 
Jag hade nog oroat mig mer för bromsarna då det är sannolikt att han inte bytt vätskan där också. Gammal vätska drar åt sig fukt och kan orsaka rostbildning inne i oken och kolvarna. Ligger bromsarna an kan det vara aktuellt att renovera bromssystemet.

Kolla även att det inte finns tecken på rost i kylsystemet, den behöver nog spolas rent oavsett.

Köper du den så kan det vara bra att ge den täta oljebyten. Använd inga engine oil flush-tillsatser, bra helsyntetisk olja duger för att rensa bort föroreningar!
 
Enligt internet dör tydligen alla motorcyklar efter fem år...

Be att få kolla oljan, släpp ut den i en balja och titta. Klar och fin = inga problem. Mörk och bränd = troligen inte så snälla mil. Grumlig, spån eller spår av vatten = hoppa över.

Alternativ tre lär inte hända på en normal japshoj av den åldern om resten ser bra ut.
 
...text... Mörk och bränd = troligen inte så snälla mil. Grumlig, spån eller spår av vatten = hoppa över ...text...
Har det här så mkt att göra med åldern på oljan? Är väl mer hur den körts dvs om oljan är 1år eller 8år spelar inte så stor roll.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top