Köpa hoj som haft samma olja i 8år?

Har det här så mkt att göra med åldern på oljan? Är väl mer hur den körts dvs om oljan är 1år eller 8år spelar inte så stor roll.

...vilket precis är min poäng. Olja förvandlas inte från olja till koncentrerad svavelsyra bara för att den blir gammal.
 
Har det här så mkt att göra med åldern på oljan? Är väl mer hur den körts dvs om oljan är 1år eller 8år spelar inte så stor roll.

Ja. Visst är det så. Det som händer när oljan står är att den oxideras vilket kan bryta ner kolkedjorna så att den tappar smörjförmåga.
Det kommer inte att bli syra som fräter sönder motorn.
Dvs om den stått så är det ingen fara alls. Har den körts så lite som för TS så skulle jag säga att det inte har något som helst problem.
Det är ju inte optimalt att låta det gå så länge utan att byta olja men eftersom den körts så lite så skulle jag nog säga att det vettiga om man är intresserad av hojen är att pruta ner den med hänvisning till att oljebyten inte skett som det ska och sedan inte oroa mig mer.

Jag skulle se till att byta alla vätskor som olja, kylarvätska, bromsvätska och sedan är det bara att köra.

Givetvis under förutsättning att hojen känns bra och inte verkar kärva någonstans.
 
Enligt internet dör tydligen alla motorcyklar efter fem år...

Be att få kolla oljan, släpp ut den i en balja och titta. Klar och fin = inga problem. Mörk och bränd = troligen inte så snälla mil. Grumlig, spån eller spår av vatten = hoppa över.

Alternativ tre lär inte hända på en normal japshoj av den åldern om resten ser bra ut.
Hur ser du att en olja är bränd? Och brukar du alltid tappa ur oljan ur hojar du är spekulant på? Att hojen har snittat 60 mil om året säger väl inget om att den skulle vara hårdare körd än en hoj som har gått 600 mil per år och fått ny olja varje år? Kanske en hoj som har misshandlats på ett sätt som skulle få Boris och Jörgen att ligga sömnlösa, men fått ny olja precis före visningen...

I min värld är inte skicket på oljan det som avgör skicket på hojen som helhet :fakta
 
Hur ser du att en olja är bränd? Och brukar du alltid tappa ur oljan ur hojar du är spekulant på? Att hojen har snittat 60 mil om året säger väl inget om att den skulle vara hårdare körd än en hoj som har gått 600 mil per år och fått ny olja varje år? Kanske en hoj som har misshandlats på ett sätt som skulle få Boris och Jörgen att ligga sömnlösa, men fått ny olja precis före visningen...

I min värld är inte skicket på oljan det som avgör skicket på hojen som helhet :fakta

Någon fick i sig en Red Bull tidigt idag.

Du skall få lite hojköpartips av mig:
- Är gaffeln krokig och kåporna repiga kan cykeln vara hårt körd™. Det kan också vara en självutnämd chassiexpert som försökt matta lackan
- Om cykeln ligger i bitar på en SJ-pall, märkt "MC-skroten", kan hojen vara hårt körd™
- Om kylaren sitter tillsammans med förgasaren, intryckt längst bak i luftburken kan hojen vara hårt körd™

OnT:
- Nej jag brukar inte tappa ut oljan när jag tittar på en hoj, men den säger mycket om skicket. Om nu ägaren säger att det är samma olja i åtta år så lär det ge en bra bild av motorns skick.
- Hur man ser att en olja är bränd? Kanske på färgen och lukten?
- Jag förutsätter att om man köper en hoj så kollar man mer än oljan, men tack för att Captain Obvious förtydligade detta. Annars skulle ingen på SH förstå.
 
Var inte så nojiga, hojen har gått 500 mil och är 8 år gammal. Ser den fräsch ut, vilket den säkert gör om den gått 500 mil, så betyder det en fräsch hoj som är 8 år gammal.

Läckande gafflar, fukt i bromsvätska, rost i kylsystem..... Skulle det inte vara en övningskörnings o förstahoj?

Det är nog säkrast att köpa en helt ny med garanti, men av en modell som inte är behäftad med barnsjukdomar :-)

Kommer att funka hur bra som helst med den hojen :tummenupp
 
---Klippt---
Den ligger inte en krona under marknadspris. Tycker rent generellt att det är mycket fantaspriser på blocket. Om det ska bli affär på denna är en kraftfull prutning en förutsättning.

Inte billig eller särskilt unik modell... Hur går det med prutandet?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top