Köpa hjälm

Zindelin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Honda CBR1000rr -05
Jag tänkte köpa mig en ny hjälm och har lite frågor:

- Där ska finnas plasthjälmar och glasfiberhjälmar. Är det så stor skillnad på dom?

- Var kan jag hitta snygga hjälmar, vill inte ha en vanlig tråkig hjälm, utan gärna någon motivlackad sådan. Någon som har något bra tips på var jag kan hitta det?

Hittade dessa KBC hjälmar på blocket, någon som har någon erfarenhet av dom?
http://www.blocket.se/vi/7789153.htm?ca=23_3_s

Att snåla på hjälmen är det sista man vill göra. En plasthjälm "studsar" när man smackar i asfalten medans en fiberhjälm "deformeras" -tar upp stöten.

Köp en fiberhjälm - plasthjälmar passar mopedkörning bättre

Hellre en bättre men icke motivlackad hjälm en tvärt om.

Titta på arai elr shoei är mitt tips, prova och testa flera modeller, olika märken passar olika huvuden. Shoei passar mig perfekt medans arai hjälmar inte sitter något vidare som exempel.

//Edit - ligger det inte ett yamahacenter i helsingborg? Dom brukar ha stort urval

/Felix

Håller med Felix!
En plasthjälm åldras dessutom fortare med (ännu) sämre egenskaper som följd.
Dessvärre hittar tillverkarna på alla möjliga kreativa namn på sina hjälmmaterial, så det är inte alltid helt lätt att läsa sig till om det är plast eller fibermaterial i hjälmen, ett exempel är Polycarbonat = plast, kanske inte helt självklart för någon utan tusen högskolepoäng inom kemi. :fatta!
Om du tänker efter så är det nog så att skallen kan vara värd ett par tusen spänn extra???

Jo, jag har varit hos dom, där fanns någon enstaka snygg hjälm. Det jag tänkte var om någon känner till någon hemsida ellet nåt där som har snygga bra hjälmar.

Zindelin skrev:
2277980 Jag tänkte köpa mig en ny hjälm och har lite
Hittade dessa KBC hjälmar på blocket, någon som har någon erfarenhet av dom?
http://www.blocket.se/vi/7789153.htm?ca=23_3_s

har en KBC Air Born som jag är ganska nöjd med susar ganska mykt i höga hastigheter och att spegel visirena är det ingen vidare kvalite på men den är ju så jävla cool :yoparty
och så sitter den perfa på mitt huvud.
men jag tror inte att dom är testade eller hur stöt säkra dom är.
bra priser också :tummenupp

Hehe, en cbr 1000 RR 05a å sen snåla på hjälmen? :rofl

Köp en Arai Rx7 Corsair, för 7 papp, superfina å en rätt ok hjälm :tummenupp

Varför tolkar ni det som om jag vill snåla på hjälmen? Min fråga var var det fanns snygga bra hjälmar? var nånstans läste ni nåt om priset? Sen undrade jag om glasfiber var bättre än plast eller bara vägde mindre, men det svaret har jag redan fått.

Så nej, jag snålar inte på hjälmen, det är just därför jag frågar er om råd och tips så jag får en BRA och SNYGG hjälm.

Märke spelar inte så jättestor roll enligt min mening. Det viktigaste är att du köper en hjälm som sitter perfekt. I regel sitter vissa märken bättre på vissa huvudformer än vad andra märken gör. Förespråkar givetvis en komposithjälm p.g.a. den högre styrkan och åldringsbeständigheten jämfört med plast. KBC är ett kanonbra lågprisalternativ där du får en kanonhjälm för typ 2800 spänn. Dock något högre ljudnivå än Shoei och Arai exempelvis.

Viktigt att komma ihåg! Köp ALDRIG en begagnad hjälm! Den måste formas efter ditt eget huvud för att fungera som bäst!

Last edited:
Jonthe skrev:
2278054

Köp en Arai Rx7 Corsair, för 7 papp, superfina å en rätt ok hjälm :tummenupp

Sån har jag, vad menar du med rätt ok?
Finns det en fetare ska jag handla ny. :)
Filosofin är enkel:
Ska jag vakna upp med hjärnskador ska det inte finnas en chans att jag efter år av stimulans (i from av UR varvat med NRJ) kan fullfölja följande tankebana:

"...ja....spara....i alla....fall....2...tusen...nästan........"

Här har du alla Shoei hjälmar, har själv en XR-1000 Diablo2..

http://www.shoei-europe.com/en/swf_products.php?category=fullface

Arai hjälmar hittar du här.

http://www.araihelmet-europe.com/site/site2/fullface.htm

Shoei och Arai är de största och bästa märkena på marknaden vad jag förstår, strax där efter kommer väll AGV och liknande..

Arai är något dyrare framför allt när det gäller reservdelar så som visir osv. Men ta den hjälmen som sitter bäst på ditt huvud. En låg vikt är både säkrare och skönare att ha på sig.

Skillnaden mellan en "dyr" och en "jätte dyr" hjälm är oftast vikten och aerodynamiken samt inredningen och luftkanaler för kylning, jag skulle gissa på att t.ex. shoei har liknande skal-material till deras olika hjälmar...

Last edited:
eV1Te skrev:
2278249
Shoei och Arai är de största och bästa märkena på marknaden vad jag förstår, strax där efter kommer väll AGV och liknande..
Nolan/X-lite har varit världens största hjälmtillverkare sedan väldans många år tillbaka. Jag antar att de är störst fortfarande. Angående de "bästa" märkena så kan det vara lämpligt att hänvisa till aktuella hjälmtester.

Själv förstår jag inte hur folk kan köpa en Arai Corsair för det facila priset 7000kr när de finns Schubert S1 carbon. Är de inte rädda om huvudet? :hjälm

Ovanstående bör tas med en smula ironi....

;)

Bifogat

• S1_carbon.jpg
    S1_carbon.jpg
    24.8 KB · Visningar: 62
Med olyckor med hjärn/skallskador som följd i bakhuvet ( :va ) så är väl inget pris för högt...

Ställ dig framför handlarens hjälmhylla å kolla sen i plånkan vad du har råd med.

Vad du tycker e snyggt å vilket pris du sätter på ditt huvud kan du bara svara på själv... eftersom du inte tänker snåla så är väl bara din smak avgörande..

Det som spelar roll till sist är hur du använder insidan av hjälmen när du e ute... väldigt få hjälmar klarar en bang i ett träd el liknande i höga farter..Oavsett om dom kostar ett- el. tiotusen...

Välj en dyr å snygg bara... :banana

Eldstorm skrev:
2278334 Nolan/X-lite har varit världens största hjälmtillverkare sedan väldans många år tillbaka. Jag antar att de är störst fortfarande. Angående de "bästa" märkena så kan det vara lämpligt att hänvisa till aktuella hjälmtester.

När vi pratatar integralhjälmar och hjälmar för racing är väll Shoei och Arai bland de största i alla fall.. :va

Nolan förknippar jag med konstiga hjälmar där man kan fälla upp hakan :död

eV1Te skrev:
2278418 När vi pratatar integralhjälmar och hjälmar för racing är väll Shoei och Arai bland de största i alla fall.. :va

Nolan förknippar jag med konstiga hjälmar där man kan fälla upp hakan :död
Fäller du upp hakan vet jag inte om det är hjälmen som e konstig... :3freak

Nolan är väl som nåt slags hjälmarnas volvo... ganska säker, men inte speciellt exklusiv... duglig är väl ordet.

Edit: stavfel

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back