Köpa helsystem utan att mappa om - erfarenheter?

det där med att mc kommer gå magrare är inte sant OM du har lambdastyrd insprutning på mc.
lambdasond känner av och justerar bränsle/luft blandning. vilket gör att om mc nu skulle gå magrare så kommer den själv kompensera för detta....
värre var det förr med förgasare. då var man tvungen att bestycka om förgasare för att få motor att gå som den ska med öppnare system.
dock med ett helsystem så gör en mappning mer nytta än med orginalrör= så kallad chiptrimning.....

Det där är inte sant. Lambdasonden är bara aktiv när motorstyrningen går i closed loop. Dvs låga varv och lågt gaspådrag. Dvs i stort sett vid tomgång och på krypkörning. Och då är i alla fall inte temperaturerna något problem i det avseendet.
så fort du börjar köra så går styrningen över i open loop och kör baserat på en fast mapp. Dvs du har ingen egentlig adaption.
Resultatet om du sätter på öppnare system och filter är att hojen kommer att gå magert och du ökar risken att skada i första hand avgasventilerna pga att motorn avgaserna blir varmare.
 
Tjena!
Här har du ett kort och enkelt svar!
Slipon=Du behöver inte mappa!
Helsystem=Du behöver mappa!
 
Så i teorin skulle ett luftfilter med högre genomsläpp inte göra någon skillnad alls så länge man inte ändrar på utsidan? Det är inte riktigt den erfarenhet jag har men det kanske är så.

/Freddo

Som sagt så generaliserar jag en del men så länge vi pratar om normala, japanska, fyrcylindriga sporthojar så har de i regel ett alldeles tillräckligt stort filter redan som inte är någon begränsning. Om du "vecklar ut" ett normalt pappersfilter så att den totala filterytan blir plan så blir filtret förmodligen någon kvadratmeter stor, om du då byter ut det filtret mot ett som är lika fysiskt stort men släpper igenom mer luft (och mer skräp) så kommer den lilla skillnaden inte att göra någon skillnad.
Det som kan göra skillnad är att öppna upp själva luftburken eftersom hålet som släpper in luften i boxen ofta är en begränsning på grund av ljudkrav. KTM 990 är ett sådant exempel där det kan göra stor skillnad, att byta själva filtret gör dock ingen skillnad.

Dock så måste ju luften ta vägen någonstans och om den inte kan komma ut snabbare i andra änden så kommer heller ingen mer luft att sugas in i första änden.

Om du proppar igen dammsugarens utblås så spelar det ingen roll hur stort munstycke du försöker dammsuga med...:)
 
Last edited:
Nä det är väl mer att den erfarenhet jag har är att det är just insug som är begränsande och inte utblås. Fast mina erfarenheter begränsar sig till gamla folkracebilar och rallybilar snarare än mc...

Har en bekant som har just en sån KTM där de borrat upp luftburken och den går som ett lass skit då de inte mappat om den. Höll på sluta med att han fick ta en bärgare hem...

/Freddo
 
Nä det är väl mer att den erfarenhet jag har är att det är just insug som är begränsande och inte utblås. Fast mina erfarenheter begränsar sig till gamla folkracebilar och rallybilar snarare än mc...

Har en bekant som har just en sån KTM där de borrat upp luftburken och den går som ett lass skit då de inte mappat om den. Höll på sluta med att han fick ta en bärgare hem...

/Freddo

Bilar skiljer sig en del ja. Jag kör trimmad turbobil och där gör luftfiltret stor skillnad. Just med turbo så blir ofta insuget en begränsande faktor eftersom du kan få den att suga VÄLDIGT mycket mer luft. På en sugmotorhoj är det inte så.
Varför KTM:en går som en påse skit när man ändrar luftburken är att burken är väldigt begränsande/strypt. Sätt på en Rottweiler open air luftfilter och mappar den så får du en helt annan ljudnivå (och effekt på mellanregistret) än med standardburk! :)
 
Ska tipsa han om det när jag ser han nästa gång om han inte löst det själv. Pojkvännen till en av syrrans polare så vi ses inte varje dag direkt :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top