Köpa Gsxr750 -88/-90

Flamman22

gixxer
Gick med
21 Nov 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Gsxr
Nu är det dags att köpa "ny" hoj och jag letar efter en Gsxr750 årsmodell -88 till -90.
Finns det någon som äger/provat en sådan som kan berätta lite om den.
Jag har studerat www.suzukicycles.org noga och där så står det att -90 är den bästa oljekylda modellen, men hur mycket bättre är den än en -88.
Jag skulle vilja veta hur den står sig mot dagens hojjar dvs fjädring, motor o chassie.
Kan man tex accererera ljämnbördigt med dagens 600or
Hur går den på bana m.m

All information är välkommen :D
 
Vad ska du använda den till? Vill du kunna köra på bakhjulet i 200 och toppa 300?
Jag kör en och trivs med den. Jag har inte så mycket att jämföra med men jag tycker att väghållningen och fartresurserna är fullt tillräckliga för mig.
Det hade dock inte varit fel med lite mer vrid på låga varv men då får man väl ha 1100-motorn isåfall.
 
Vad ska du använda den till? Vill du kunna köra på bakhjulet i 200 och toppa 300?
Jag kör en och trivs med den. Jag har inte så mycket att jämföra med men jag tycker att väghållningen och fartresurserna är fullt tillräckliga för mig.
Det hade dock inte varit fel med lite mer vrid på låga varv men då får man väl ha 1100-motorn isåfall.

Tack för ett lite utförligare svar Vejron!
Det jag vill ha den till är att åka långa och korta turer utan att behöva stanna ofta för att vila ryggen.
BILLIG att äga, köra och laga (om nu något skulle gå sönder)
Kunna göra snabba säkra omkörningar.
Åka lite på bana och semestrar.
Dessutom ska den inte vara ful heller.

Med andra ord den ska fungera till det mesta
ps hur mycket bensin drar den?
 
Hojen är snygg ifrån de flesta vinklar dock inte i profil då den inte har så spetsig front som de lite nyare.
Jag körde en långtur i höstas på 3 timmar och hade ont överallt efteråt (det kan bero på en 10 kg tung ryggsäck) och då drog den 0.5-0.6 liter milen.
Ja, du kan göra snabba, säkra omkörningar. Hojen är ju trots allt en GP-hoj i gatutförande.
Det finns andra modeller av samma typ exempelvis Kawasaki ZXR750 med dammsugarslangar på tanken så vad är det med just Suzukin som du har fastnat för?
 
Hojen är snygg ifrån de flesta vinklar dock inte i profil då den inte har så spetsig front som de lite nyare.
Jag körde en långtur i höstas på 3 timmar och hade ont överallt efteråt (det kan bero på en 10 kg tung ryggsäck) och då drog den 0.5-0.6 liter milen.
Ja, du kan göra snabba, säkra omkörningar. Hojen är ju trots allt en GP-hoj i gatutförande.
Det finns andra modeller av samma typ exempelvis Kawasaki ZXR750 med dammsugarslangar på tanken så vad är det med just Suzukin som du har fastnat för?

Hoppas att det berodde på att du hade ryggsäck på dig som du fick ont i ryggen för mer än 3 timmar kommer jag nog köra i stäck flera ggr:gnissla
Det jag fastnat för med suzukin är att det står överallt bla på suzukicykles att den låg långt före alla konkurrenter vid den här tiden dessutom så ser den ganska fin ut för att vara kring 20 år gammal.
 
Jag skulle rekommendera att du går upp till en nyare årsmodell. Jag kan varmt rekommendera 99 och uppåt. Skiljer inte mycket i pris och då får du insprutning, mer kräm och en mer modern hoj.. Jag är 190cm och satt skönt på den. Lite skarp benvinkel, men det är ju en sporthoj ;-)
 
Det jag fastnat för med suzukin är att det står överallt bla på suzukicykles att den låg långt före alla konkurrenter vid den här tiden dessutom så ser den ganska fin ut för att vara kring 20 år gammal.

Det gjorde den....och ja, 90 var sista "bra" året på ett tag. Modellerna därefter var inte på något sätt dåliga men konkurrenterna var helt klart ikapp och förbi tex Honda när de släppte Fireblade 92. 94 skedde en rejäl uppryckning och 96 var man med i matchen igen.

89 hade två tveksamheter: markfrigång och en högvarvig motor som inte funkade särskilt bra på gatan. 90 har annan motor och tillsammans med andra ram, broms -och fjädringsuppdateringar är den något lättare och starkare.

Kruxet här är att hitta ett fint ex -det är INTE lätt. Det finns dessvärre gott om sönderskruvade, omlackade renoveringsobjekt (rullande) som kan ta udden av vilket mcintresse som helst. Men om du med lite tur och tålamod hittar en svensksåld orighoj (gärna blåvit) så är det bara att slå till. Då sitter du på en klassisk, stilbildande sporthoj som knappast sjunker i värde (om du inte lackar den pippigul och hänger på kolfiber och en R1-häck :gnissla ). Reservdelar finns att få tag i (men billigt...njaa det är ingen Volvo 240...:D ) och försäkringskostnaderna försumbara.

Det är alltid svårt att jämföra nytt och gammalt, handlar ju mer om känsla. Jag älskar min Busa men hade egentligen lika roligt på min 1100 -91. Men visst, det har hänt en hel del på 20 år, framförallt på broms -och fjädringssidan...det är tyngre, sävligare och gungigare rent allmänt. Men återigen, det beror på vem man frågar och vilka preferenser man har. Rakt fram till 100 hänger en gsxr 750 -90 med moderna hojar hyggligt, de siffrorna har legat på 3-4 sekunder i 30 år...:D
 
Jag körde en röd/vit från -88 (kolla garage)
Jag körde bandagar, tourade och dom vanliga posör rundorna.
Bytte sista året till en öhlinare bak och ja det vart ju helt klart bättre.

Funkar till allt och är snäll om man vill och rätt rå om man vill det också.
På gata behöver man nog inte mycket mer (trots det så vill man alltid ha mer)

Jag saknar min gixxer!!
 
Tack för alla bra svar och keep on going :tummenupp
Jag skulle rekommendera att du går upp till en nyare årsmodell. Jag kan varmt rekommendera 99 och uppåt. Skiljer inte mycket i pris och då får du insprutning, mer kräm och en mer modern hoj.. Jag är 190cm och satt skönt på den. Lite skarp benvinkel, men det är ju en sporthoj ;-)
Anledningen till att jag ska köpa en äldre hoj är försäkringen, hojjar som är 20 år är riktigt billiga att äga. Så även om tex en 99 inte kostar så himla mycket mer i inköp så kommer det ändå kosta skjortan i slutändan.
Det är precis denna som jag fuderar på att köpa, men jag har ca 45mil dit så... aja vi får se.

Jag körde en röd/vit från -88 (kolla garage)
Jag körde bandagar, tourade och dom vanliga posör rundorna.
Bytte sista året till en öhlinare bak och ja det vart ju helt klart bättre.

Funkar till allt och är snäll om man vill och rätt rå om man vill det också.
På gata behöver man nog inte mycket mer (trots det så vill man alltid ha mer)
Jag saknar min gixxer!!
Låter som att den kommer passa mig perfekt :) kanske är bättre men den nyare motorn på -90 och förresten det sägs ju att det var dålig frigång på -88 märktes det och hur märktes det (tog den i fotpinnarna direkt, tog magkåpan i under eller på sidan eller märktes det inte alls)?
Gick det att åka fort på bana eller svajjar den och bromsar svampigt/dåligt när det börjar gå undan?
Ps Vilket varvtal ligger man på ungefär vid 110 på högsta växeln?
 
ZXR750 med dammsugarslangarna är så mycket snyggare än Gixxern.

Ett annat alternativ. Vet inte hur den står sig mot Gixxern prestandamässigt, kan inte tänka mig att det är så stor skillnad :tummenupp
 
Tjena tjena,har en gsxr 1100 -88 och det är min första hoj,kan bara säga att den är helt grym att köra,har en öhlinare där bak men vet inte hur den är orginal.Synd bara att det är lite dåliga kåpor annars fräsch i motor,låda.Men inte gjord för att köras i stan.
Någon som vet vart man kan få tag på kåpor till en 88-a?Passar 89:ans tank på 88:an ram?
Mvh
 
Tjena tjena,har en gsxr 1100 -88 och det är min första hoj,kan bara säga att den är helt grym att köra,har en öhlinare där bak men vet inte hur den är orginal.Synd bara att det är lite dåliga kåpor annars fräsch i motor,låda.Men inte gjord för att köras i stan.
Någon som vet vart man kan få tag på kåpor till en 88-a?Passar 89:ans tank på 88:an ram?
Mvh

Här står det mesta om suzuki hojar: http://www.suzukicycles.org/
 
Jag körde en röd/vit från -88 (kolla garage)
Jag körde bandagar, tourade och dom vanliga posör rundorna.
Bytte sista året till en öhlinare bak och ja det vart ju helt klart bättre.

Funkar till allt och är snäll om man vill och rätt rå om man vill det också.
På gata behöver man nog inte mycket mer (trots det så vill man alltid ha mer)

Jag saknar min gixxer!!

Jag me....:tummenupp
 
Tjena tjena,har en gsxr 1100 -88 och det är min första hoj,kan bara säga att den är helt grym att köra,har en öhlinare där bak men vet inte hur den är orginal.Synd bara att det är lite dåliga kåpor annars fräsch i motor,låda.Men inte gjord för att köras i stan.
Någon som vet vart man kan få tag på kåpor till en 88-a?Passar 89:ans tank på 88:an ram?
Mvh

Nej din Öhlinare är inte original utan monterad av någon förutseende tidigare ägare. Precis som någon sa innan så gör just det kombinerat med tex styvare gaffelfjädrar eller tjockare gaffelolja underverk för väghållningen på de här hojarna. Nu utvecklades iofs inte 1100an för att vara snabbast på bana men det får ju inte flexa för mkt på den kurviga favoritvägen...:D

Originalkåpor är svindyrt men beggat dyker upp på ebay då och då.

88 och 89 har inte samma tank tyvärr...den kanske passar ändå men det är olika utformning.
 
Jag saknar EN gixxer :D

Du har bra smak...:tummenupp Som du ser i mitt garage är jag gixxertorsk, framförallt på 1100-modellen, så välkommen till klubben.

Vad gäller skillnadern i körupplevelse mellan två så pass snarlika, äldre hojar (89/90) så är den försumbar...det handlar mer om individuella ex och vad som är gjort med dem. Andra stötdämpare gör som sagt underverk, liksom stålomspunna bromsslangar. För ja, de är lösare i hullet än en modern 600, så är det bara. Men visst går det att åka bana...fort :) De som sitter på fina ex undviker dock helst det eftersom risken att åka omkull och skrapa originalkåporna mm (kostar skjortan nya) antagligen avskräcker.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top