Köpa Gsxr750 -88/-90

Hej! Har en röd/vit gsxr 750 -88 som är riktigt fin. Det sitter en sprillans 4-1 på den. Funderar motstridigt att sälja den då jag är sugen på att byta upp mig till en gsxr 1100. Kolla gsxr 750 oljekylda tråden här på sporthoj så ska det finnas nån bild på min pärla.

Annars så kan jag berätta att det är en rolig hoj med bra knuff i motorn.
 
Du har bra smak...:tummenupp Som du ser i mitt garage är jag gixxertorsk, framförallt på 1100-modellen, så välkommen till klubben.

Vad gäller skillnadern i körupplevelse mellan två så pass snarlika, äldre hojar (89/90) så är den försumbar...det handlar mer om individuella ex och vad som är gjort med dem. Andra stötdämpare gör som sagt underverk, liksom stålomspunna bromsslangar. För ja, de är lösare i hullet än en modern 600, så är det bara. Men visst går det att åka bana...fort :) De som sitter på fina ex undviker dock helst det eftersom risken att åka omkull och skrapa originalkåporna mm (kostar skjortan nya) antagligen avskräcker.

Tack:)
oj ja du har haft några stycken ser jag :yoparty
Stålomspunna bromsslangar fram kommer införskaffas till hojjen så man slipper svampigheten men fjädringen kommer nog bara justeras det blir nog bra ändå.
Finns det inte någon sorts crashkåpor från kina eller nåt till hojjen, eller finns dessa endast till nyare hojjar?
 
Är du inte längre än 175cm så är nog körställningen inget problem, min 1100-89 gav mina 186cm ett ganska hårt liv, pga att Suzukis syn på sporthoj är att flytta upp fotpinnarna så högt de bara kan. Den synen har de fortfarande fast mindre utmärkande än på 80-90talet. Jag har kört 65 mil på en dag när jag hade gixxern och jag var rätt mör i kroppen sen. Mitt tips, om det sitter originalfjädring på cykeln, är att hiva den så långt du orkar och byta fjädrar och olja i gaffeln samt bakdämpare med fjäder. Ingen justering i världen råder bot på 80-talsfjädring som är 20 år gammal och har gått två varv runt jorden. Stålspunna slangar fram är också ett måste. Charmiga cyklar är det iallafall, speciellt om du bygger dig en 7/11. Min hoj hade 1195cc, rs38-förgasare, trimkam på avgassidan, Marklund-topp och V&H 4-1. Hyffsad fart i den faktiskt, men den gick fint även med originalmotor, rs-förgasare och 4-1.
 
Tack:)
oj ja du har haft några stycken ser jag :yoparty
Stålomspunna bromsslangar fram kommer införskaffas till hojjen så man slipper svampigheten men fjädringen kommer nog bara justeras det blir nog bra ändå.
Finns det inte någon sorts crashkåpor från kina eller nåt till hojjen, eller finns dessa endast till nyare hojjar?

Jaa..saknar varenda en utom den vattenkylda. Finns alltid plats i garaget för en fin gixxer :D

Mja originalfjädringen är faktiskt inget vidare (för att uttrycka sig försiktigt), du kan justera ihjäl dig utan att det blir någon större skillnad. En beggad Öhlinare eller dylikt är väl investerade pengar, trust me.

Njaa det blir nog svårt att hitta till en så pass gammal modell....satsa på halvsletna origkåpor som du lackar om el dylikt. Men som sagt, fina originalkåpor med alla dekaler mm intakta är värda sin vikt i guld...:tummenupp
 
Har haft en 86:a som första hoj och den var skit roligt trots att den var helt utsliten och pajade efter nån månad :) fick lite ont i axlar rygg men det vandes/tränades/glömdes bort efter två ca veckor, är 178cm lång, hade nytt ställ som fastnade på knäna och gjorde ont(slipskador eller nåt) varje gång man satte upp fötter på fotpinnar, men oxå det gick försvann.
Är på jakt efter en liknande igen pga studier och försäkring. Undrar vad ni betalar i försäkring för en 90:a? är själv 27 & bor i stan(uppsala) och har tillgång till garage. Har för mej att alla bolag (förutom bilsportmc) ville ha mer i försäkring än vad jag köpte min 86:a för... tror if var dyrast med 45k :dummer
 
Låter som att den kommer passa mig perfekt :) kanske är bättre men den nyare motorn på -90 och förresten det sägs ju att det var dålig frigång på -88 märktes det och hur märktes det (tog den i fotpinnarna direkt, tog magkåpan i under eller på sidan eller märktes det inte alls)?
Gick det att åka fort på bana eller svajjar den och bromsar svampigt/dåligt när det börjar gå undan?
Ps Vilket varvtal ligger man på ungefär vid 110 på högsta växeln?

Den tog i om jag körde offroad eller ner för 2dm trottoarer.
Fick pinnarna att ta i på Gälleråsen men det är nog snarare jag som va noob på hoj än hojens fel.

110 på 6an hmm 6-7k kanske, inga vibbrationer eller så fungerade bra att toura med.
Dock låg jag nog aldrig i 110 då :rolleyes:
 
Jaa..saknar varenda en utom den vattenkylda. Finns alltid plats i garaget för en fin gixxer :D

Mja originalfjädringen är faktiskt inget vidare (för att uttrycka sig försiktigt), du kan justera ihjäl dig utan att det blir någon större skillnad. En beggad Öhlinare eller dylikt är väl investerade pengar, trust me.

Njaa det blir nog svårt att hitta till en så pass gammal modell....satsa på halvsletna origkåpor som du lackar om el dylikt. Men som sagt, fina originalkåpor med alla dekaler mm intakta är värda sin vikt i guld...:tummenupp

Okej man får kanska ta och köpa en öhlinare bak och ett par progressiva fjädrar fram tillsammans med ny olja då. Men vart hittar man en bakdämpare nån stans, Ebay? Måste det vara till gsxr750 -88 till -90 eller kan man köpa från någon annan hoj bara det är samma längd? Eller kan man köpa ny till en så gamman hoj? Dyrt?

Tänkte precis samma sak att man köper en fin hoj och när man ska åka på bana eller liknande så sätter man på "fulkåporna" så det inte blir så dyrt om man vurpar.

Den tog i om jag körde offroad eller ner för 2dm trottoarer.
Fick pinnarna att ta i på Gälleråsen men det är nog snarare jag som va noob på hoj än hojens fel.

110 på 6an hmm 6-7k kanske, inga vibbrationer eller så fungerade bra att toura med.
Dock låg jag nog aldrig i 110 då :rolleyes:

2dm trottoarer kan man ju undvika isåfall, trodde det var så att det tog i kåporna om man lutade kraftigt :tungan
110 på 6 och 6-7k varv är ju inte så fasligt mycket, speciellt inte om den inte ger massa vibrationer. Har dock en känsla av att det någon gång kanske kommer att gå fortare för mig med :rolleyes:
 
Hej!
Jag har en GSXR 750-88 blå,vit i jättefint orginal skick har bara gått 2200 mil.
Den finns i Lund, jag kan maila bilder om du är intresserad.
Mvh Andreas
 
Last edited:
:tummenupp Jag rekomenderar modell 90-91 typ samma maskin men olika kåpor. 91:an med nyare stuk på kåpor, 88-90 har mera liknande utseende.

Jag hade en importerad 91:a som var ostrypt. Observera om du fixar en svensksåld 90-91:a. Skulle den vara strypt så är det insugskammen, ljuddämparen & ombygnadssats till föggarna som behövs för att få ut org. effekten.
Men min gick välldans bra, även på högsta växeln i 50-60 så var de bara å dra i kryckan så for den iväg. Gick bra i böjarna med.:tummenupp
Sedan fick den en "morots-transplatation" från en gsx1100f 1127-rova, portad, RS36:or å VHR-krökar så gick den ännu fortare :D

Jävla kul maskiner :tummenupp
 
:tummenupp Jag rekomenderar modell 90-91 typ samma maskin men olika kåpor. 91:an med nyare stuk på kåpor, 88-90 har mera liknande utseende.

Jag hade en importerad 91:a som var ostrypt. Observera om du fixar en svensksåld 90-91:a. Skulle den vara strypt så är det insugskammen, ljuddämparen & ombygnadssats till föggarna som behövs för att få ut org. effekten.
Men min gick välldans bra, även på högsta växeln i 50-60 så var de bara å dra i kryckan så for den iväg. Gick bra i böjarna med.:tummenupp
Sedan fick den en "morots-transplatation" från en gsx1100f 1127-rova, portad, RS36:or å VHR-krökar så gick den ännu fortare :D

Jävla kul maskiner :tummenupp

91 är för ny och inte lika fin som de lite äldre moddellerna, dessutom vägde 91an 15kilo mer än -90an och hade bara 1 hk mer = sämre acceleration.
Varför rekomenderar du -91an?

Ströps -90 till -91 men annan insugs kam, strypt ljuddämpare? och vad menar du med ombyggnadssats till förgasarna???
Hur är det med -88 och -89, är dessa ochså strypta och isåfall hur?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top