Köpa från USA

Freddan XRV skrev:
Jämför man Lelles priser på en KTM 250 EXC... Som inte behöver reggas av vägverket för enduroträning så är det ju för bövelen halva priset ..nästan.

45000 i USA och 72000 i Svedala.
Fireblade 2005:a 77000 i USA och 130000 hemma.

Nu får någon snart plocka ned en blade i bitar och skicka hem i 5 olika paket som begagnade reservdelar.....Restvärde $0,00

Tomten var är du ?????

Tillägg:
Men om min mormors bror Kjell från Detroit(81 år gammal) vill ha med sig sin
nya mc för att köra när han är i sverige så måste väl den kunna få stå hos mig även när han är hemma i USA mellan Sverigebesöken?

Moms behöver han väl inte betala som turist? Jag menar. Många vill ju ha med sitt fordon när dom skal besöka svenska släkten ;-)

Jag har lagt budgeten på 60.000 nu när jag letar cykel, men har nu fått ett jobb som inte kommer ge någon sparetime på sommaren så jag kan vänta med att köpa tills Augusti -05, och då höja budgeten och kanske köpa en sprillans ny cykel istället. :yoparty

Så jag har funderat på nått liknande som du, köpa en och be Andy hämta. Lämna den på verkstad som skruvar isär till 4-5 lådor. Sen be Andy skicka ett paket varje vecka i 4-5 veckor.

Men frågan är vad transportkostnader totalt skulle bli, och om man kommer undan tuller och andra avgifter? Fan man kan ju spara pengar om det går vägen...
Finns det någon som kan ge konkreta svar på hur mycket transporten går på?

Tja

Espen skrev:
Okej, jo man märkte nästan det på sidan.

Vet du om några BRA butiker då i NY då? Fan ger snart upp... :gnissla

Tja

Va bara på Manhattan och där är inte utbudet det bästa, men kolla i staten, mer i förortena, antar det kan va bättre.

kolla på www.yellowpages.com eller på thumpertalk.com eller ngt annat Am, mc forum.

Espen skrev:
Jag har lagt budgeten på 60.000 nu när jag letar cykel, men har nu fått ett jobb som inte kommer ge någon sparetime på sommaren så jag kan vänta med att köpa tills Augusti -05, och då höja budgeten och kanske köpa en sprillans ny cykel istället. :yoparty

Så jag har funderat på nått liknande som du, köpa en och be Andy hämta. Lämna den på verkstad som skruvar isär till 4-5 lådor. Sen be Andy skicka ett paket varje vecka i 4-5 veckor.

Men frågan är vad transportkostnader totalt skulle bli, och om man kommer undan tuller och andra avgifter? Fan man kan ju spara pengar om det går vägen...
Finns det någon som kan ge konkreta svar på hur mycket transporten går på?

Tja

Kolla som ngn sa tidigare, med någon amerika skrot som tar hem massor av delar, se om de kan hjälpa dig. De har antagligen större kontaktnät, bättre förmåner/lättare att arrangera frakt hem och så.

FreddaAbborre skrev:
Kolla som ngn sa tidigare, med någon amerika skrot som tar hem massor av delar, se om de kan hjälpa dig. De har antagligen större kontaktnät, bättre förmåner/lättare att arrangera frakt hem och så.

Problemet är ju att då har jag ytterligare folk som vill tjäna pengar... finns ju ingen som vill hjälpa med sånt gratis! Dessutom så har jag av erfarenhet fått intrycket av att ju fler männsikor man blandar in ju mer problem får man på nacken! :huvet

Så jag vill lösa så mycket så möjligt själv...

Tja

Espen skrev:
Problemet är ju att då har jag ytterligare folk som vill tjäna pengar... finns ju ingen som vill hjälpa med sånt gratis! Dessutom så har jag av erfarenhet fått intrycket av att ju fler männsikor man blandar in ju mer problem får man på nacken! :huvet

Så jag vill lösa så mycket så möjligt själv...

Tja

Jo, visst kommer de inte jobba for free (vilket ingen skulle gjort) men det du tjänar in på är att du antagligen får billigare och säkrare frakt. (de slänger in de delar du ska ha i deras kontainer istället för att du ska försöka krångla med del i annan eller få hem de på annat sätt där risken att sakerna försvinner på vägen är stor).

Du kanske kan ta ngn restresa till USA och leta objekt själv, och samtidigt unna dig en semester. Få reda på lämplig fraktsätt hem o köra på det.

Kan berätta om paketet jag hämtade upp idag i Stockholm. Köpte en bak o en framfälg kompletta med lager, bromskivor samt bakre drevet inkluderat. Köpte även kompletta fotpinnar med växelpinne. Detta gick på 810 dollar. Cirka 6000kr. Tycker ni det låter vettigt? Det tyckte jag, även fast frakten låg på 2000kr. Så totalt 8000kr. Fortfarande vettigt. Men det bästa av allt var att han hade lirat på helt nya däck på fälgarna! :rock Bara det i sig är ett värde av 4000kr (butikspris på gatdäck).
Fick även med i paketet ett styck kopplingshandtag inkl fästanordning.

Känner mig helnöjd iaf :) Köpa USA = billigare. Sverige / Europa måste göra nått åt priserna.

Båge USA

jens_rock skrev:
Med tanke på Dollarns låga värde :tummenupp är det ju guldläge att köpa prylar från USA.
Är det nån som vet nåt bra/seriöst ställe att handla ifrån?
bor just nu i USA och vill du komma undan riktigt billigt ska du köpa en hoj i en stat utan moms sen finns det olika sätt att få hem den på... överallt i usa är det billigare att få tag på en hoj

Leverans USA

ett sätt är http://www.calship.com/ ...tror man kan plocka isär hojen i delar och ta hem den som skrot å på så vis mossa moms o skatter

Sweeeedie, en liten undran, du har ju halva inne i usa...

Vet du något ställe där man kan beställa teknik ifrån USA? Är ute efter en motorola V70, finns bara på ett ställe i Sverige vad jag kan se och där tar de ut överpris..

Swedie skrev:
...Känner mig helnöjd iaf :) Köpa USA = billigare. Sverige / Europa måste göra nått åt priserna.

Familjen var har och halsade pa i veckan. De kopte med sig 12L motorolja + 10 tandstift hem. En liter helsyntet (Valvoline, Castrol mfl) ligger runt 35 SKR.

Ludde-man skrev:
bor just nu i USA och vill du komma undan riktigt billigt ska du köpa en hoj i en stat utan moms sen finns det olika sätt att få hem den på... överallt i usa är det billigare att få tag på en hoj

Går det att registrera in en sån hoj i sverige?

Funderar pa att kopa den nya Mustangen. Retro looken ar helt ratt, enligt mig...

http://www.fordvehicles.com/cars/mustang/

Med V8an ligger den runt $27k (enl Jim, min lokala Ford-nasare. Har inte orkat kolla runt an.) har i USA och da jag ringt till Sverige och kollat priset kommer det att vara ca 395k SKR.

Snabba overslag ger en besparing pa ca 100 - 150k SKR, vilket inte ar en struntsumma. Nu forsoker jag bara bena ut reglerna for flyttgods for att ev kunna minska lite pa kostnaderna.

Nar det galler reservdelar till motorcyklar tycker jag priserna varier ganska mycket sa det lonar sig att kolla runt lite innan man slar till. For en koppling till min Ninja har jag sett priser fran 500 - 1000 SKR, som ett exempel.

Swedie skrev:
Kan berätta om paketet jag hämtade upp idag i Stockholm. Köpte en bak o en framfälg kompletta med lager, bromskivor samt bakre drevet inkluderat. Köpte även kompletta fotpinnar med växelpinne. Detta gick på 810 dollar. Cirka 6000kr. Tycker ni det låter vettigt? Det tyckte jag, även fast frakten låg på 2000kr. Så totalt 8000kr. Fortfarande vettigt. Men det bästa av allt var att han hade lirat på helt nya däck på fälgarna! :rock Bara det i sig är ett värde av 4000kr (butikspris på gatdäck).
Fick även med i paketet ett styck kopplingshandtag inkl fästanordning.

Känner mig helnöjd iaf :) Köpa USA = billigare. Sverige / Europa måste göra nått åt priserna.

Vilken hemsida hittade du delarna?
Hur va det med tull/moms? Vilket frakt bolag använde du?

FreddaAbborre skrev:
Vilken hemsida hittade du delarna?
Hur va det med tull/moms? Vilket frakt bolag använde du?
"känner" en person. Eller han hittade mig typ. Jag söker alltid delar (nej inte stulet). Jag råkar va en smått "kändis" på en annan amerikansk sida och brukar få rätt personer att kontakta mig.

Använder Posten Express, vilket i sig använder Pilot Air. Säg att "Johnny Cedergren" berättade att ... jag använder dom. Kanske jag får lite rabatt. :hihi

tullas ska det alltid på summan på fakturan.

kawa1300 skrev:
Ok...

Nu tar jag död på nåra myter då....

Alltså...Vi här i världens bästa land har världens....Dyraste frakter!!!

Förutom hela hojar då...som är på tapeten just här...(apropå det..TOTAL fraktkostnad för en/min hoj från USA till Sverige genom Nordtrafik är 500 dollar....OAVSETT öst eller västkust!).

När det gäller andra saker...

Jag har handlat delar i många år från utlandet, framförallt från USA, o för att göra en historia kort, så är det BILLIGARE att skicka från USA till Swe än att skicka INOM Sverige!!

Jag handlar allt, förutom den dagliga maten, på Ebay...det inkluderar dukar till borden,datadelar,bildelar,skivor o naturligvis hojdelar, eller vad som helst som som sagt inte är färskvaror....

Ett exempel...Kostnaden för att min trasiga skrivare från Värmland till Växjö för reparation var 30:- DYRARE än att skicka en ny skrivare från Wisconsin o hit!

Fick i förrgår en komplett växellåda till mina hojar...vikt: 13,2 kilo....fraktkostnad 400:-!...(Kostnad för delarna.....300:-!!!!)

Jämför det med nyss sagda skrivare till Växjö....Vikt c:a 3,5 kilo...kostnad 230:-!

Nåra bekymmer finns det dock....under alla år så har runt vart 25:e paket fastnat i tullen...vilket alltså gör att man får betala tull...

Ett exempel på det då:

Bromskivor fram till en Camry som fastnade i tullen...Inräknat:....inköpspris+frakt från Usa+tullkostnad=Halva priset mot om jag köpt dem i Sverige på Mekonomen!!!

Så...handla er mjölk o era ägg på Konsum...annat köps alltid i Usa...(o lättast på Ebay!)...

Ha det

Dom flesta på ebay skickar endast inom Nordamerika?? Ska man be dom skicka
till fraktbolagens adress?? Där dom sedan tar över??
/Peter

peterz skrev:
Dom flesta på ebay skickar endast inom Nordamerika?? Ska man be dom skicka
till fraktbolagens adress?? Där dom sedan tar över??
/Peter

Skicka ett email till säljaren o fråga!

Finns nåra som vägrar skicka utomUSAiskt men dom är få.
Frågar man snällt brukar det inte vara nåt problem.
Enklast för dom är att be dom skicka genom USPS eller UPS.

Lycka till

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...