Köpa folkabuss

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Jag funderar på att skaffa mig en Volkswagen Transporter T4 för max 50 lax. Det finns säkert några här med erfarenhet som kan ge goda råd. Finns det några vanliga fel som man ska hålla utkik efter?

Jag tänkte på folkan eftersom den är vanligast, det är lätt att få tag i delar etc. Men om det finns någon annan modell av samma typ så utesluter jag inte en sådan. Rekommendationer på bilar av andra fabrikat som är bättre eller mer prisvärda är således välkomna.

Bilen ska användas som hojtransport men även som bruksbil för jobbpendling.

Last edited:
Bättre och mer prisvärd: Hiace av valfri modell. Något mindre men inte nämnvärt.
Jag inbillar mig att det är sedvanlig VAG-kvalité på folkabussarna så jag skyr dem som pesten. Är det inte rasade lådor så är det läckande topplock och allmänt klena konstruktioner. Men det är bara vad jag tror, har inte ägt någon transporter någon längre tid.
Polaren har en slö diesel som crossbuss och han är nöjd med sin, en T4 är väl sjukt törstig?

Normalt sett skulle jag rekomendera en japansk motsvarighet -läs: Hiace- men jag har nästan enbart god erfarenhet av T4rorna! Själv kör omkring i en T4:a i jobbe och den har fungerat riktigt fint! Då är den konstant maxlastad, och lite till..3ton...:gnissla körd ~200 000km och motorn (bensin) har säkert gått 3ggr längre (motorn används som generator) Bilen servas en gång i året och har inte någta större fel vad jag kan minnas!
Farsan har även kört en hel del T4ror i jobbet och han föredrar den över Hiacen och övriga.

Lycka till med bilaffärerna!

Tack för tipsen. Tänkte att när T4an är så poppis så kan den ju inte va helt värdelös. Håller utkik efter en med dieselmotor och manuell låda.

Tack för tipsen. Tänkte att när T4an är så poppis så kan den ju inte va helt värdelös. Håller utkik efter en med dieselmotor och manuell låda.

Jag funderar på att kränga min buss, långa modellen med dörrar på båda sidor.
Nya drivaxlar i vintras och den ska få ny koppling nästa vecka.

Jag TROR att jag ska sälja, men är inte hundra än.

Ingen turbo, men diesel o manuell. Jag har kört den på 0.6l/mil.

Hade en T4 Diesel i lumpen.. Den fick smaka hela tiden.. Trampade av gasvajern :D (Helvete att byta)

Ingen turbodiesel så den toppade 145 på vinterdäck och runt 120 på sommardäcken.. Enligt mätaren dock..

Bråttom som fan ju (pizzan kallnade)

Skulle tro att de brukas som en morakniv med plastskaft.. Hårt, brutalt och utan tanke på att spara på materialet.. Sedan när de är kassa så hivas dem och det köps en ny (fast med annan färg på skaftet)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park