Köpa fd. demohoj från handlare - smart eller dumsnålt?

nr 1 Jag har ingen aning men kan det inte skilja från leverantör till leverantör innan handlaren? Kanske till och med för samma märke. Så har vi på jobbet med våra produkter vart fall.

nr 2 kan ju vara att faktiskt handlaren går in ala goodwill

nr 3 alla har rätt. Hojen har inte varit inreggad eller påställd utan körts med grönskyltarna eller på något annat vis utan att vara påställd någonsin i väntan på en riktig ägare?

läste du ens inlägget ovanför dig där en faktiskt KÖPT en demo hoj med full garantitid på?

förstår inte alla skeptiker

hade prutat på beg hojjen och köpt ljud på ebay billigt,
inte för att låta överlägsen på något sätt men kan man inte se och märka om en så pass ny hoj begagnad är i bra skick så ska man inte köra sån hoj alls.

pruta och gör kap i stället, så kanske man får igen mera pengar när man säljer den sen

man vet ju med sig själv vad hojar som står i butiker blir utsatta för. Själv har jag provat ett 10-tal butikshojar och alla har blivit körda på motsvarande sätt.

Rätt försiktigt första kilometern för att få känsla för sittställning, hur den svarar på gasen, bromsar, fjädring. Sen drar man några "bombrepor" på närmaste motorväg, alltså fullgas på ettan, tvåan, kanske lite ge ännu på trean. Sen glider man på 6an och pumpen pumpar i 180 för adrealinet för att det är en ny, snabbare ch okänd hoj. Sen viker man in till butiken.

Är nu detta så farligt? Inte enligt mig.
Det som kan tänkas att hojen har tatt lite stryk är att startmotor har gått MÄRKBART flera gånger (=flera starter) än en privatkörd hoj.
Hur farligt detta nu är lämnnar jag osagt..

Jag skulle alltså def. köpa butikshojen.

Jo men jag tror inte det är fabriksgaranti utan handlarn kanske ger honom nån goodwill.

Garantin gäller från att "fordonet tas i trafik". Och med grönskylt räknas det inte som "i trafik". Så jo, det stämmer mkt väl.

Däremot är det mer ovanligt att hojar inte tas i trafik förrän de säljs än med bilar. Sällan man sett hojar med grönskylt, men det händer.

Det säljs förmodligen rätt många demo hojar från handlare när det är dax för att byta ut de, hur ofta hör man om någon som har köpt en demo hoj och haft problem?

Jag hade hellre valt demo hojen!

När jag fick min fd. hok bänkad så pratade jag lite man han som har gjort det. Deras demo hojar lämnar c:a 3-5 hk mer än mortsvarande brukar göra. Så jag tror man inte behöver vara orolig för slitaget.

Jo men jag tror inte det är fabriksgaranti utan handlarn kanske ger honom nån goodwill.

Nope, Ducati fabriksgaranti.
Fast IBC i Arboga är ju snäppet bättre att ha att göra med än de flesta, så det är väl inte helt säkert att det är standard för alla handlare.

Troligen ger handlaren en goddwillgaranti om den börjar ticka när hojen ställs på.

De bör de flesta våga, för det är inte ofta hojar går sönder.

Jag hade köpt demohojen.

Ang. inkörning...
Flera personer som kört = olika belastning och körning = bra inkörd?

Min hoj är en demo och är den som alla tidningar hade som testhoj har jag sett.

Den hade rullat 240 mil när jag köpte den och jag tvekade inte, och hittills har den inte gjort mig besviken.

Fulla garantier (garantitiden började ticka samma dag som jag stod som ägare) och som vanligt när det gäller YC i Helsingborg, ypperlig service.

Last edited:
Min S1000 var en demohoj och jag har inte ångrat mig. Känns mycket tryggare än att handla av privatperson. Folk vågar inte smiska en hojen vid provkörning.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back