Köpa första hojjen. Honda CBR 600F Streetfighter

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
Honda CBR 600F4
Planerar att ta MC-kort denna våren och letar efter en lämplig hojj som jag ska använda vid övningskörning/uppkörning och som jag inte tröttnar på direkt efter att jag tagit kortet.

Jag var först inne på att köpa en "billig" enduro bara för att övningsköra/köra upp på och sedan köpa en annan hojj efter det.

Men så fick jag reda på att det fanns en Honda CBR 600F -95a till salu inte långt ifrån där jag bor.

10124_128600294140_755704140_2600060_3463208_n.jpg

Hojjen är som sagt en Honda CBR 600F i streetfighter utförande.

Detta vet jag om hojjen:
Tysk import: 2000
4500mil på mätaren
Helt omlackad
Påställd och besiktad till 2012-07-31
Fräscha däck och drivpaket
EDIT//Reggad som 25kW = måste reggas om till full effekt

Vad jag nu önskar från er är lite tips på vad jag ska tänka på om jag ska köpa hojjen, vad är ett lämpligt pris? Risker med modellen mm..

Som sagt ge mig eran input! :)

Martin

Last edited:
Tjejen hade en CBR600F -98 som var lagd lite lätt och därmed hade fått nya kåpor (krasch).

Slipon, bra däck och hyfsat fräsch i det mesta (såklart dålig mot en -08, men helt ok)..

Köpte och sålde för ca 20´

En streetfighter som kanske/förmodligen är klotad och därför ombyggd hade jag nog inte gett mer än 15-22 för beroende på skick. Hävdar säljaren att massa saker är bytta vill jag se kvitton (inte från verkstad, men på att grejerna är inköpta).

PM:a zx här på forumet, rätt säker på att det är han som byggt hojen.

Om det är han som byggt den är jag ganska säker på att det är han som fortfarande äger den, vilket gör honom ganska partisk i frågan :) (Inget illa menat)

Så vad säger ni andra?

Tjejen hade en CBR600F -98 som var lagd lite lätt och därmed hade fått nya kåpor (krasch).

Slipon, bra däck och hyfsat fräsch i det mesta (såklart dålig mot en -08, men helt ok)..

Köpte och sålde för ca 20´

En streetfighter som kanske/förmodligen är klotad och därför ombyggd hade jag nog inte gett mer än 15-22 för beroende på skick. Hävdar säljaren att massa saker är bytta vill jag se kvitton (inte från verkstad, men på att grejerna är inköpta).

Ok, jag har fått lite indikationer på priset (runt 19-20k).
Hur är det med försäkringen på en street, har det någon betydelse? (Mindre kåpor = billigare försäkring?)

Ok, jag har fått lite indikationer på priset (runt 19-20k).
Hur är det med försäkringen på en street, har det någon betydelse? (Mindre kåpor = billigare försäkring?)

Enl. regnumret är det en sporttourer så att din har andra delar spelar ingen roll alls, förutsatt att den inte är om registrerad, men det tvivlar jag.

Om det är en ombyggd CBR600F, så är det ju det i fordonsregistret fram till dess att den typas om, det behöver jag inte se reg.nr för ;)

Aha, fick uppfattningen av att du kollat upp reg.nr..
Vad finns det mer för hojjar med liknande egenskaper och prisklass?

Skulle tipsa dig om Honda hornet 600 års 98 i framåt!
Perfa att ta kk med men endå något att växa i!
Billigare att försäkra än 600F men i stort sätt samma hoj

Köpte mig en första hoj nu december och det blev en cbr600f-97, den hade gått 4000mil, hade vart tappad på båda sidorna stillastående. Fick pröjsa 18000kr för den. Det kändaste felet som jag känner till är att kamkedjesträckaren strular(rassel från motorn). Köpte en manuell från APE på ebay för 450kr enligt youtube så är det också enkelt att byta ut den. Svenska återförsäljare vill ha 700-800kr för en sådan. Annars så verkar cbr:en vara en pålitlig maskin enligt många på flera forum även SH. Har inte så mycket erfarenhet av cbr:n annars, förutom att den är rätt obekväm att köra i originalutförande. Har kört horneten på trafikskolan och den rekommenderas starkt, men priset är lite väl högt. Min slutsats är: Om du har pengar för en hornet köp en sådan, om du har runt 20000 så tycker jag att cbr:n är mest prisvärd!

Edit: Betalar ca 5500kr/år halvförsäkring, är 19 år gammal bor i storstad

Last edited:
Köpte mig en första hoj nu december och det blev en cbr600f-97, den hade gått 4000mil, hade vart tappad på båda sidorna stillastående. Fick pröjsa 18000kr för den. Det kändaste felet som jag känner till är att kamkedjesträckaren strular(rassel från motorn). Köpte en manuell från APE på ebay för 450kr enligt youtube så är det också enkelt att byta ut den. Svenska återförsäljare vill ha 700-800kr för en sådan. Annars så verkar cbr:en vara en pålitlig maskin enligt många på flera forum även SH. Har inte så mycket erfarenhet av cbr:n annars, förutom att den är rätt obekväm att köra i originalutförande. Har kört horneten på trafikskolan och den rekommenderas starkt, men priset är lite väl högt. Min slutsats är: Om du har pengar för en hornet köp en sådan, om du har runt 20000 så tycker jag att cbr:n är mest prisvärd!

Edit: Betalar ca 5500kr/år halvförsäkring, är 19 år gammal bor i storstad

Jag har även läst om sträckaren, rassel mellan 2-3000rpm är väll det man ska kolla om jag fattat rätt?
Jag letar ju som sagt efter en hojj som jag kan ha ett tag utan att tröttna och som funkar att övningsköra på, jag är mest orolig för lågfartsbanan och manöverproven. Men den förra ägaren sa att streetfighter modden gjorde svängradien mindre och att den blev allmänt mer lättmanövrerad samt att styret sitter lite högre vilket ökade komforten.

Är 21år och halvförsäkring för en CBR utan strypning skulle kosta ca 8-9000:- halvförsäkrad, men det är inga problem eftersom den kommer att stå på min far medans jag övningskör med honom. (Ca 2000:- med fri utlåning)

Vad rekommenderar ni för försäkringsbolag? Är Svedea något att ha eller är de bara billiga?

Har en likadan fast 93a. Svängradien blir väl inte bättre när man bygger till SF, men däremot körställningen :).

25 år boende i Norrtälje. Kostar ca 300kr per månad påställd, 80kr per månad avställd (reggad som 25kw) halvförsäkrad hos Folksam. Alltså ca 2300kr per år, beroende på hur länge den är påställd.

Tycker den funkar rätt bra som förstahoj. Min är neddrevad för lite bättre acceleration, men toppar ändå över 200. Kvick i svängarna. Fjädringen kunde vara lite bättre dock, speciellt bak.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph