Köpa första hojjen. Honda CBR 600F Streetfighter

Bra att börja på. Ring Matilda och fråga om regnummer så du kan kolla försäkringen.

Edit: Man behöver inte vara nervös om man köper en Honda och särskilt inte en som är omhändertagen.!:) Det ligger en byggtråd här på forumet.

Last edited:
Bra att börja på. Ring Matilda och fråga om regnummer så du kan kolla försäkringen.

Edit: Man behöver inte vara nervös om man köper en Honda och särskilt inte en som är omhändertagen.!:) Det ligger en byggtråd här på forumet.

Hehe antar att detta är fadern? Liten värld detta =)
Jag tog reg.nr. från en utav hennes bilder på Facebook.. Ska kolla på byggtråden nu

Nej för sjutton! zx får axla den rollen.

Hon har dock vart på någon av våra SH-fester osv.

Last edited:
När det kommer till försäkring så hade jag mkt strul och är mycket besviken över if och bilsportmc(detta gäller priser och inte hur dom hanterar ärenden). Innan jag skulle köpa hojen så kollade jag med försäkringsbolagen först om det var för mig rimliga priser( fattig student).

Både if och bilsportmc gav mig mycket bra priser, det var under 4k hos båda. Detta gjorde så att jag köpte hojen i och med att den inte var det bästa vädret hade jag den avställd och oförsäkrad. Men under mellandagarna så vart det fullt körbart väder och jag skulle bara försäkra och ställa på.

När jag ringer bilsportmc, som var billigare och hade bättre villkor så säger dom att dom inte försäkrar dessa hojar. Jag ringde sedan vidare för snacka med någon högre uppsatt men han ville inte göra något för att förbättra situationen. Ringer därefter IF och då ändras priset rejält eftersom den jag pratat med innan inte hade gått på ursprungseffekt. Tror att dom ville ha 12000-14000kr för att försäkra mig. Så där sitter jag med en hoj som kostar 18000kr och fått erbjudande om att försäkra för 12000kr.

Slutade upp med att jag använde mig utav compricer, de fixade salus ansvar vilket kom att kosta mig 5500kr/år.

När gäller kamkedjesträckaren så kollade jag om den var utbytt till en manuell sådan och det var den inte så jag bara passa på att fixa det så man slipper det senare.

Har inte läst byggtråden men du kan ju kolla där och disskutera kring priset.

Last edited:
Hej,
Japp det är jag som är skyldig till detta bygge:rolleyes: .

Hör gärna av dig för mer info om hojen, du kan pm:a mig för tel. nr.

Denna hoj kan nästan manöverbanan av sig själv då vi ett tag var där varje dag, Den blev betydligt lättare att hantera med denna konvertering.
Den är också besiktad i detta utförande utan problem
2009 var den också utställd på Elmia mässan tillsammans med min egen hoj.

Du kan ge mig din mailadress så kan du få alla bilder från bygget, den var helt orginal när vi köpte den.

Angående försäkring så har vi den försäkrad i Folksam och den står på mig men det är en helt vanlig basförsäkring som gör att Matilda också får köra den. Den kostar hel/hel 1800kr/år.

Bifogat

• Före.JPG
    Före.JPG
    100.7 KB · Visningar: 153
  • streetfighter.jpg
    streetfighter.jpg
    204.7 KB · Visningar: 210
Hej,
Japp det är jag som är skyldig till detta bygge:rolleyes: .

Hör gärna av dig för mer info om hojen, du kan pm:a mig för tel. nr.

Denna hoj kan nästan manöverbanan av sig själv då vi ett tag var där varje dag, Den blev betydligt lättare att hantera med denna konvertering.
Den är också besiktad i detta utförande utan problem
2009 var den också utställd på Elmia mässan tillsammans med min egen hoj.

Du kan ge mig din mailadress så kan du få alla bilder från bygget, den var helt orginal när vi köpte den.

Angående försäkring så har vi den försäkrad i Folksam och den står på mig men det är en helt vanlig basförsäkring som gör att Matilda också får köra den. Den kostar hel/hel 1800kr/år.

Verkar ju bara bättre och bättre detta, nu gäller det bara att övertyga farsan att jag får parkera den bredvid hans hojj i garaget :)

Skickar ett PM med mail!

Nu vill jag inte sätta keppar i hjulen på dig, men tycket att du skrev något om att ha hojen till uppkörning. Innan du bestämmer dig bör du kolla upp vad den minsta cylindervolymen är på en motorcykel under uppkörnigen om man ska ta tungt mc kort. Har ett vagt minne att det måste vara minst 750cc...

Nu vill jag inte sätta keppar i hjulen på dig, men tycket att du skrev något om att ha hojen till uppkörning. Innan du bestämmer dig bör du kolla upp vad den minsta cylindervolymen är på en motorcykel under uppkörnigen om man ska ta tungt mc kort. Har ett vagt minne att det måste vara minst 750cc...

Gamla regler, nya från 2011 (tror jag) är 595cc och 40kW eller 750cc och 35kW..

Saxat från körkortsportalen:
rån den 1 april 2011 ska provfordonet ha en cylindervolym på minst 595 cm3 och en motoreffekt på minst 40 kW. Tidigare regler för provfordonet gäller också, men under en övergångsperiod. Det innebär att du fram till den 18 januari 2013 även kan välja att använda ett provfordon som har en cylindervolym på minst 700 cm3 och en motoreffekt på minst 35 kW.

Observera att det inte går att kombinera de nya och det gamla reglerna för A obegränsad. Det är antingen eller som gäller. Det betyder att en motorcykel på 650 kubik och 37 kW inte kan användas vid prov.

Så det är lugna puckar!

:) Se där en gamal vän, Kawan ZZR:en är min gamla, jag hade den från 1800 mil 6800 mil sålde den ivåras då jag aldrig åkte med den.
Uppgifterna i annonsen stämmer det nuvarande ägare gjort är drivpaket + packboxar i gaffeln o eventuellt bromsslangarna.
Växelådan renoverad jag 2004, varit trimmad sedan 2000 mil.....
Grymt ljud i det Stora Devil systemet Det är riktigt grovt.....
Borde sitta en KN-luftfilter också på den....

Håller på att bearbetar far min (han tycker jag ska vänta med att köpa hojj tills efter att jag skaffat kort) och ringer runt till ett par försäkringsbolag.

Hade ju gärna haft den ställd på min far, men eftersom jag inte är skriven på samma adress kan de ju bli kinkiga om det händer något. Ännu mer kinkiga om jag skulle vilja övningsköra med någon annan på en annan ort tex.

Pratade dock med en trevlig kille på Folksam som gav mig dessa nuffror. (Full effekt, 22år i Jönköping)

Trafik: 493/mån
Halv: 654/mån
Hel: 1084/mån

Avställd: 99/mån
(Ungefär halva priset om den stå på min far)

Länsförsäkringar ville ha 16000:- för halv xD, dock säger deras "Räkna och teckna" 4400:- ?

Svedea vill inte ens ta i hojjen om jag kör den (26000:- för trafik).
Och om den står på min far måste föraren av hojjen vara över 30år annars gäller inte försäkringen.

Köpa när du har tagit kortet. Är han rädd för att du bara kommer vara ute och köra utan eller? :)

Köpa när du har tagit kortet. Är han rädd för att du bara kommer vara ute och köra utan eller? :)

Nä men min far är som han är, jag anser ju att det är lättare och roligare att ta körkort med en egen hojj. Men han är av en annan uppfattning...

Min plan är ju att köpa hojjen och ha den hemma hos honom, övningsköra med honom i början på våren och försöka ta kortet så fort som möjligt. Eventuellt hitta någon i Jönköping att övningsköra med samt ett garage att ha hojjen i, vill ju inte ställa den ute på "gatan".

Matilda övningskörde bara på den hojen, körde upp som privatist. Tror kortet gick på under 5000kr.

Kortet kan bli dyrt om man inte har en hoj och övningskör privat. Man förenar ju nytta med nöje samtidigt :-)

Matilda övningskörde bara på den hojen, körde upp som privatist. Tror kortet gick på under 5000kr.

Kortet kan bli dyrt om man inte har en hoj och övningskör privat. Man förenar ju nytta med nöje samtidigt :-)

Man måste ju tyvärr lägga till 4200:- för riskettan (900:-) + tvåan (3300:-) numera. Grejen är att min morbror har en äldre Honda XL/XT 600 som jag får låna hur mycket jag vill. Så min far tycker att jag ska låna den och köra på. Detta är dock inte någon typ av hojj som jag är intresserad av senare + att den är för liten för att köra upp på (endast 33kW).

Så jag är av den uppfattningen att det är bättre/billigare/roligare att köpa en hojj som man faktisk kan köra med ett tag än att behöva krångla med lån av MC. Detta är det jag försöker få min far att förstå och jag har gjort framsteg ;)

Man måste ju tyvärr lägga till 4200:- för riskettan (900:-) + tvåan (3300:-) numera. Grejen är att min morbror har en äldre Honda XL/XT 600 som jag får låna hur mycket jag vill. Så min far tycker att jag ska låna den och köra på. Detta är dock inte någon typ av hojj som jag är intresserad av senare + att den är för liten för att köra upp på (endast 33kW).

Så jag är av den uppfattningen att det är bättre/billigare/roligare att köpa en hojj som man faktisk kan köra med ett tag än att behöva krångla med lån av MC. Detta är det jag försöker få min far att förstå och jag har gjort framsteg ;)

Jag har nästan tjatat på alla mina barn om de inte skulle vilja ha en egen mc............... för då slipper jag skjutsa :-)

Köp en hoj som DU har råd att försäkra, inte din pappa eller mamma, jävla trams att skriva fordon på någon annan än sig själv om det är en själv som ska bruka den.

Köp en hoj som går att köra upp med (över 595cm3 å 40kw), nöt sedan manöverbanorna tills de sitter i muskelminnet. Kör sedan upp och klara det på första, så har du sparat 10 000:- i lektionsavgifter som du redan lagt på din hoj som du köpt.

Köp en hoj som DU har råd att försäkra, inte din pappa eller mamma, jävla trams att skriva fordon på någon annan än sig själv om det är en själv som ska bruka den.

Köp en hoj som går att köra upp med (över 595cm3 å 40kw), nöt sedan manöverbanorna tills de sitter i muskelminnet. Kör sedan upp och klara det på första, så har du sparat 10 000:- i lektionsavgifter som du redan lagt på din hoj som du köpt.

Angående försäkringen tänkte jag att hojjen skulle kunna vara skriven på min far under tiden som jag övningskör med honom, precis som man oftast gör med B-körkortet. Men det verkar ju som de är betydligt kinkigare när det gäller MC.

Precis som du säger anser jag att det är billigare för mig att köpa en hojj som jag övningskör med. Men min far tycker ju som sagt att jag ska låna en hojj av hans bror, detta tycker jag dock är bökigt då jag sedan måste hyra en hojj till uppkörningen som jag aldrig kört innan.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra