Köpa första hoj, streetfighter, tips?

Ingen aning. Så fort får man ju inte köra...

Det är sant, men jag spekulerar bara runt det. Sen finns det exempelvis autobahn där man får åka hur snabbt man vill. Då är det bra att veta.
 
Jag kör helt utan kåpor och allt över 140 är smärtsamt, glöm att mata motorväg i den takten. 100 är en lagom marchfart.
 
Får man köra en Honda CBR500R strypt som A2?
 
Man får köra cbr500R strypt med A2 tror jag (hojen är väl gjord typ för A2)

hur som, Nakenhoj + fart = man har valt fel hoj, har kört nakenhoj i 2 år, gick över till gsxr denna säsongen och det är en otrolig skillnad bara på motorvägen i lagligt blås (120). men som någon innan skrev, regn. det är väldigt skönt o ha kåpa när de regnar. står man stilla vid rödljust med mera så spelar de ingen roll men så fort man kommer upp i några * 10tals km/h så märker man hur kåporna äter upp regnet typ. nej men så fruktansvärt är det väl inte, men det är bättre ^^
 
Hur jobbigt blir luftmotståndet med en streetfighter? Är det outhärdligt eller vänjer man sig med det?
I motorvägsfart var det rätt behagligt, fartvinden höll uppe överkroppen.
I 150 fick man hålla emot lite och i 200 knyck var det rena träningspasset.
Fortare än så vågar man inte erkänna att man har kört :näsblod
 
Hur jobbigt blir luftmotståndet med en streetfighter? Är det outhärdligt eller vänjer man sig med det?

Det blir aldrig jobbigt i vettiga farter tycker jag. Dvs under 200 blås. Det är inget man behöver vänja sig vid heller. Det är värre med det väldigt höga oljudet från fartvinden, än luftmotståndet (så använd öronproppar även i lagliga hastigheter!).
Ska man jämföra med kåpförsedda motorcyklar så kan fartvinden från kåpan träffa hjälmen och orsaka en störande turbolens. Men sånt får man sällan höra talas om. Men en konstant och stabil fartvind som inte gör nämnvärt mycket besvär förstoras ofta upp till skyarna.

Som någon eller några redan har sagt, så låt det här ta lite tid och provkör flera olika motorcyklar ordentligt. Inte bara ett 10-min körpass utan se till att du kan räta ut dina frågetecken.
Få heller ingen förutfattad mening om vibrerande enstånkor/V-tvinnar. Personligen tycker jag inte att någon landsvägshoj som jag har kört har vibrerat såpass mycket att jag har lagt märke till det på ett negativt sätt. Alla är vi olika och det är inga centrifuger som säljs.
Eftersom du bor i Örebro så tycker jag att du ska försöka ta dig till Västerås och Funbike (smygreklam :lol) där kan du få riktigt bra service och där har du både kawasaki och KTM att provköra. Förutom Kawasaki Z800 och KTM 690 så finns det även sporthojar från båda tillverkarna samt nya KTM 1050 adventure som går att få i A2-utförande. Det kanske inte skadar att testa flera olika hojtyper :)
 
Det blir aldrig jobbigt i vettiga farter tycker jag. Dvs under 200 blås. Det är inget man behöver vänja sig vid heller. Det är värre med det väldigt höga oljudet från fartvinden, än luftmotståndet (så använd öronproppar även i lagliga hastigheter!).
Ska man jämföra med kåpförsedda motorcyklar så kan fartvinden från kåpan träffa hjälmen och orsaka en störande turbolens. Men sånt får man sällan höra talas om. Men en konstant och stabil fartvind som inte gör nämnvärt mycket besvär förstoras ofta upp till skyarna.

Som någon eller några redan har sagt, så låt det här ta lite tid och provkör flera olika motorcyklar ordentligt. Inte bara ett 10-min körpass utan se till att du kan räta ut dina frågetecken.
Få heller ingen förutfattad mening om vibrerande enstånkor/V-tvinnar. Personligen tycker jag inte att någon landsvägshoj som jag har kört har vibrerat såpass mycket att jag har lagt märke till det på ett negativt sätt. Alla är vi olika och det är inga centrifuger som säljs.
Eftersom du bor i Örebro så tycker jag att du ska försöka ta dig till Västerås och Funbike (smygreklam :lol) där kan du få riktigt bra service och där har du både kawasaki och KTM att provköra. Förutom Kawasaki Z800 och KTM 690 så finns det även sporthojar från båda tillverkarna samt nya KTM 1050 adventure som går att få i A2-utförande. Det kanske inte skadar att testa flera olika hojtyper :)

Okej, men får jag verkligen pröva något om jag inte har kort?
 
Förresten, jag hörde med min kompis, han med ninjan. Just nu är den obesiktigad men den har tidigare varit besiktigad till för A2. Kan det varit innan någon lagändring? Han skulle inte ljuga om något, han är dödssäker på att det går säger han.
 
Förresten, jag hörde med min kompis, han med ninjan. Just nu är den obesiktigad men den har tidigare varit besiktigad till för A2. Kan det varit innan någon lagändring? Han skulle inte ljuga om något, han är dödssäker på att det går säger han.

Han kan vara hur säker han vill, han har ändå fel. För något år sedan när det blev 35kw istället för 25 så ändrades det hela så att din hoj max får ha 70kw ursprungseffekt. zx6:an har mer. Så så länge han inte tog a2 2012 så kan han inte köra den hojen. Innan dess kunde du strypa vilken hoj du ville till 25 kw. Eftersom lite väl många gjorde som han så ändrade de det hela. Han kan besiktiga den med 25kw hur mycket han vill, han får ändå inte köra den. I registreringsbeviset står att den är strypt till 25kw, i regbeviset på min zx6:a står det orginaleffekten, det skiter de fullkomligt i på besiktningen. De ska inte kolla körkort på den som kör, de ska kolla så att hojen är trafiksäker.
 
Han kan vara hur säker han vill, han har ändå fel. För något år sedan när det blev 35kw istället för 25 så ändrades det hela så att din hoj max får ha 70kw ursprungseffekt. zx6:an har mer. Så så länge han inte tog a2 2012 så kan han inte köra den hojen. Innan dess kunde du strypa vilken hoj du ville till 25 kw. Eftersom lite väl många gjorde som han så ändrade de det hela. Han kan besiktiga den med 25kw hur mycket han vill, han får ändå inte köra den. I registreringsbeviset står att den är strypt till 25kw, i regbeviset på min zx6:a står det orginaleffekten, det skiter de fullkomligt i på besiktningen. De ska inte kolla körkort på den som kör, de ska kolla så att hojen är trafiksäker.

Han ringde och beställde besiktningstid igår, han berättade vilken hoj han hade och dom sa inget emot det. Vi får väl se hur det går nästa vecka.
 
Som sagt, de skiter fullkomligt i effekten. Åk o besiktiga en lastbil i perfekt skick utan lastbilskort, den går igenom ändå. Besiktningen har med fordonet att göra, inte föraren.
Läs på körkortsportalen, det är inte raketforskning!
 
Som sagt, de skiter fullkomligt i effekten. Åk o besiktiga en lastbil i perfekt skick utan lastbilskort, den går igenom ändå. Besiktningen har med fordonet att göra, inte föraren.
Läs på körkortsportalen, det är inte raketforskning!

Har jag sagt att det har något med föraren att göra? ALLT jag sa var att den har tidigare blivit besiktigad som A2, därför frågade jag om lagändringar.
Det är heller inte raketforskning att lära sig att läsa.
 
Av egen erfarenhet skulle jag inte gå för en motorcykel utan vindskydd då den är hemsk att åka på pga vinden.. När jag byggde min hoj tänkte jag göra om den till streetfighter men märkte senare att det blir riktigt jobbigt såfort du ska ut på motorväg eller liknande... Upp till dig men jag satte iallafall dit frontkåpan igen!
 
Har jag sagt att det har något med föraren att göra? ALLT jag sa var att den har tidigare blivit besiktigad som A2, därför frågade jag om lagändringar.
Det är heller inte raketforskning att lära sig att läsa.

Det jag försöker få dig att förstå är att ingen hoj är registrerad som a2, och att besiktningen inte har med saken att göra.
 
Fråga, kan jag köra en Ducati Monster 600 från -00 som A2 om jag stryper den? Det lär väl gå?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top