Köpa första hoj, streetfighter, tips?

Har jag sagt att det har något med föraren att göra? ALLT jag sa var att den har tidigare blivit besiktigad som A2, därför frågade jag om lagändringar.
Det är heller inte raketforskning att lära sig att läsa.

Tagga ner lite, du har fått väldigt bra hjälp och motiveringen till varför din polare kör olagligt flera gånger nu -> Regeländring. Ingen anledning att bli otrevlig.

Tagga ner lite, du har fått väldigt bra hjälp och motiveringen till varför din polare kör olagligt flera gånger nu -> Regeländring. Ingen anledning att bli otrevlig.

Ursäktar, fattade fel.
Så för att jag ska kunna köra en motorcyckel som A2 lagligt måste den vara registrerad och besiktad som en A2 eller?

Låt säga att jag köper en tung hoj med under 70kw, stryper den till <35kw. Vad gör jag efter det? Råka skrive fel i min förra kommentar. Jag menade Monster 696.

köp en gammel suzuki... typ bandit eller gsx inazuma 750 elelr va den nu heter... bra motorer med bra umpf när man varvar upp dem.

inazuman e ju bara så jäkla läcker med sin klassiska look.

Last edited:
All info du behöver finns på http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/A--Motorcykel-huvudsida/

För enkelhetens skull klipper jag även in det här...

A2
Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Åldersgränsen för A2 är 18 år.

A-begränsad
Fram till den 19 januari 2013 har det varit möjligt att ta körkort med behörigheten A-begränsad. Behörigheten ger rätt att köra motorcyklar med en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0.16 kW/kg.

Obs! Du kan inte ta körkort med behörigheten A-begränsad efter 19 januari 2013. Se istället behörigheten A2.

Ursäktar, fattade fel.
Så för att jag ska kunna köra en motorcyckel som A2 lagligt måste den vara registrerad och besiktad som en A2 eller?

Låt säga att jag köper en tung hoj med under 70kw, stryper den till <35kw. Vad gör jag efter det? Råka skrive fel i min förra kommentar. Jag menade Monster 696.

Du får köra alla hojar med 35kw eller mindre så länge de inte har en ursprungseffekt (alltså varit registrerade med en effekt) över 70kw ELLER ett vikt/effektförhållande som beskrivs på körkortsportalen (kommer inte ihåg siffrorna).
När du strypt den åker du till en registreringsbesiktning med intyget på strypningen, de skriver in i fordonsregistret att din hoj haft en effekt av säg 68kw men nu har en effekt på 35kw. Du ringer försäkringsbolaget och tecknar om försäkringen om du inte gjort det i förväg, och med ett flin från öra till öra så drar du på dig hjälmen, ger dig ut på en hojtur o ger fan i att klota! :)

Du får köra alla hojar med 35kw eller mindre så länge de inte har en ursprungseffekt (alltså varit registrerade med en effekt) över 70kw ELLER ett vikt/effektförhållande som beskrivs på körkortsportalen (kommer inte ihåg siffrorna).
När du strypt den åker du till en registreringsbesiktning med intyget på strypningen, de skriver in i fordonsregistret att din hoj haft en effekt av säg 68kw men nu har en effekt på 35kw. Du ringer försäkringsbolaget och tecknar om försäkringen om du inte gjort det i förväg, och med ett flin från öra till öra så drar du på dig hjälmen, ger dig ut på en hojtur o ger fan i att klota! :)

Alright, en sista fråga. Detta är inget jag planerar på att göra men jag är nyfiken. Låt oss säga att jag stryper till 35kw, gör allt med försäkring etc etc, sen tar jag bort strypningen, kör runt och blir stannad av polisen och dom vill bara göra en slumpmässig koll.
Får dom provköra den för att kolla hur snabbt den går om jag inte gjorde något olagligt? Får dom kolla att den är strypt om jag inte gjorde något olagligt?
Har hört folk säga att om dom frågar kan man säga nej och man behöver inte ens ta av sig hjälmen så länge dom inte vill kolla körkort.
Kommer ABSOLUT inte ta bort strypningen utan undrar bara. Tack!

Det är polisen du talar om nu! De har all rätt i världen att kolla din motorcykel på plats om de har anledning till att göra det. Sen är det inte frågan om du blir tagen utan när, för tagen blir du om de kollar din hoj. Polisen har nog mer koll idag än vad du tror så det är nog inte smart att ens chansa på att ta bort strypningen (som du absoluuuuuuuuuuut inte skulle göra :rolleyes:)
Blir du stoppad och de finner/ser att effekten inte stämmer så åker du på olovlig körning och du kan i värsta fall åka på försäkringsbedrägeri på samma ställe. För att inte snacka om vad som sker om du smäller utan strypning i. Då kan de nog bli rätt tråkigt beroende på olyckans storlek och om du var orsak eller ej.
Så ja polisen får kolla mm. så allt stämmer. (Även om du inte gjort ngt olagligt).

//Schnell.

Det är polisen du talar om nu! De har all rätt i världen att kolla din motorcykel på plats om de har anledning till att göra det. Sen är det inte frågan om du blir tagen utan när, för tagen blir du om de kollar din hoj. Polisen har nog mer koll idag än vad du tror så det är nog inte smart att ens chansa på att ta bort strypningen (som du absoluuuuuuuuuuut inte skulle göra :rolleyes:)
Blir du stoppad och de finner/ser att effekten inte stämmer så åker du på olovlig körning och du kan i värsta fall åka på försäkringsbedrägeri på samma ställe. För att inte snacka om vad som sker om du smäller utan strypning i. Då kan de nog bli rätt tråkigt beroende på olyckans storlek och om du var orsak eller ej.
Så ja polisen får kolla mm. så allt stämmer. (Även om du inte gjort ngt olagligt).

//Schnell.

Alright, det var det jag tänkte. Sen tänker jag inte åka utan strypning. 35kw räcker gott och väl för mig. Kommer inte riskera allt skit bara för att kunna åka lite snabbare. Tack för info'n :tummenupp

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick