Köpa första hoj, streetfighter, tips?

iAMu

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2015
Hoj
Ducati Monster 796 Anniversary Edition 2013
Tjena, jag ursäktar redan om jag har postat på fel del av forumet och tar bort / flyttar min post så fort jag kan om ni säger till.

Jag har tänkt att ta A2-kort till sommaren och för att göra detta behöver jag såklart en hoj. Jag dras mot Streetfighter hojarna mest då jag tycker dom ser väldigt snygga ut. Dock så har jag aldrig prövat någon. Den enda tunga hojen jag har prövat är min polares, en Kawasaki Ninja ZX-6R.

Nu undrar jag, vilken hoj rekommenderar ni? Vad jag än köper kommer jag behöva strypa ned den till <35kw för att den ska vara laglig. Min kompis har A2 kort men kör sin hoj
icke-strypt men den är besiktad som A2. Får man göra det? Skulle jag kunna strypa ned hojen och sedan ta bort det?

Den hojen jag lutar mot är en Honda CB650F eller en Yamaha MT-07. Sen finns det en liknande KTM också men den gillar jag inte stuket på. Hur kommer dom hojarna prestera jämfört med den min kompis har?
Tack på förhand och åter igen, ursäktar om jag postat fel. / Erik

[EDIT] Finns det liknande hojar som Honda CB650F fast med lite mer hästar? Som fortfarande kan bli strypta till A2.
Kanske ska lägga till att jag väger runt 60 Kilo och är ungefär 178cm lång.[EDIT]

Last edited:
Nej din kompis hoj får inte köras på A2 oavsätt om den är strypt eller inte. råkar han ut för en trafik olycka så finns det en stor risk att hans försäkring inte gäller då han kör en hoj man inte får köra på A2 kort oavsätt effekt som strypt.
Max 70kw (ca 95hk) original är det som gäller som sedan stryps till 35kw eller lägre (dock minst(max?) 50% av ursprungs effekt)

Hur som, skall du köra lagligt eller inte? och vad vill du har för ljud på hojen?
Det finns massor med V2or som är fin fina för A2.
på 4 cylle fronten är det betydligen smalare (oavsätt om du skall ha nyare eller äldre hoj)
skall du ha Just 4 cylle nakenhoj (dvs i min värld inte streetfighter men i andras värld så räknas det, alla benämner olika, i min värld har du angivit "standard hojar" dvs nakenhojar).

nåväl några hoj förslag
*Yamaha XJ6
*Suzuki SV650
*Honda cbr500
*de flesta 500 hojar
*dom gamla 400cc 4cylinders hojarna
*massor med V2/paralell-2or(ER6) omkring 600cc

http://www.motorcyclenews.com
hyffsat skön sida att leta info om. Dock ta det med en nypa salt när de anger hojar som har nära 70kw. de säger bla att GSR 600 har 92hk (dvs godkänd för A2) men på svenska reg bevis har dom 71-72kw dvs inte godkänt

Lycka till med hoj kortet, kom ihåg att det är ändå hoj du skall köra ;) gör det inte till någon image grej, då kommer du gå miste om så mycket hoj har att erbjuda ditt liv. kör, oavsätt vad det blir för hoj och njut av att det går framåt på 2 hjul, det är det viktigaste av allt :krama

Vad du än köper så kommer du att orka åka dubbelt så långt som din polare och vara bra mycket piggare när du är framme.

Mitt tips är att skita i rad4 och gå på en twin istället, själv har jag fallit lite pladask för aprilias dorsoduro, shivern är i princip samma hoj motor och chassimässigt. De båda i 750-utförande funkar med 35 kw.

zx6r har 130 hk. 47 hästar mot 130, hur tror du det kommer gå accelerations och
toppfartsmässigt?

Din polare får under inga som helst omständigheter köra den hojen, varesig den är strypt eller inte. Blir han stannad eller bara råkar hamna framför "fel" polisbil så ryker hans körkort.

Last edited:
Okej, jag har tänkt att åka lagligt eftersom jag inte vill ha något trubbel med lagen.
Helst vill jag ha en hoj med abs bromsar för säkerhetsskäl, så päronen kan hålla sig lugna också :tungan . Det lutar också mot att jag köper en sprillans ny för den garanti man får med köpet.
När det kommer till hur hojen låter så kan jag säga att jag har kanske lite dålig erfarenhet. Hur tycker du en streetfighter ska låta? Helst vill jag ha något som morrar lite fränt. :yoparty

Det kommer absolut inte bli någon image grej, jag vill mer ha en hoj jag tycker är bekväm och känns bra. Att den är snygg är ett plus också. Jag gillar verkligen CB500F look'en.

Sen finns ju också den KTM'en jag nämnde, KTM 690 DUKE R. Den vibrerar tydligen rätt mycket på högre varv. Sen sägs det att den inte är lika bekväm. Vet heller inte hur den är för nybörjare.

Den låter najs eftersom den är så lätt också. Själv så har jag inte så mycket kött på låren om du fattar vad jag menar.

Enklast är att testköra om du har möjlighet dvs. Smaken är som baken och vi alla här tycker olika och prioriterar olika saker för vår hoj som vi älskar oavsett. Fråga din polare om han kan hjälpa dig med att testköra om säljaren inte vill att du utan körkort kör. Jag brukar titta lite på youtube också för att se lite vad folk som testkört en hoj har för tankar och funderingar, finns en hel del reviews. Själv är jag också intresserad av att testköra en MT-07 eller -09 till sommaren. Många som pratar glatt om de hojarna för tillfället.

Sen finns ju också den KTM'en jag nämnde, KTM 690 DUKE R. Den vibrerar tydligen rätt mycket på högre varv. Sen sägs det att den inte är lika bekväm. Vet heller inte hur den är för nybörjare.

Den låter najs eftersom den är så lätt också. Själv så har jag inte så mycket kött på låren om du fattar vad jag menar.

Bra att du vill köra lagligt, det sparar både pengar och huvudvärk för både dig och alla oss andra.
Abs är en bra grej. Man behöver bara vara klantarsle en gång för att inse att det kanske vore en bra grej, för mig kostade den insikten en hoj och en njure.

Kan försöka reda ut lite runt motorerna åt dig -

Rad4, som det låter, 4 cylindrar på rad, hög toppeffekt, men dåligt med kraft på låga varv. Inte ovanligt att dessa hojar gör omkring 100km/h redan på första växeln vilket även medför att det väldigt lätt blir så att man vrider på gasen lite mycket/kommer upp i en bra bit över skyltad hastighet bara för man vill dra ur den ett par växlar.
Låter såhär:
http://youtu.be/vWUUmGTre9k

Twin, finns både rad2/paralelltwin och i v-formation/v-twin. Generellt långt mer kraft på lägre varv, inte lika mycket vid höga varv som rad4, ingen hästspark i röven vid 10000 rpm. Som exempel så har dorsoduron allt vridmoment tillgängligt vid 4000rpm, för min zx6 gäller en bit över 8000. Varvar oftast inte lika högt, men behöver inte heller göra det. Vibrationer finns, men är oftast inte störande.
Låter såhär:
Paralelltwin (med slipon)
http://youtu.be/Zc8z4gW_B-c

V-twin (med slipon)
http://youtu.be/FewCfjo-TlI

Stånka/en cylinder.
Hårddra twinens egenskaper jämtemot radfyran i princip. Mer vrid, mer kraft vid lägre varv, varvar inte lika mycket. Vibrerar lite mer, men sällan så att det blir riktigt jobbigt om det inte är de största som krämar ur så mycket effekt det bara går. Även då tar det en bra stunds åkande innan det blir jobbigt.
Låter så här med slipon
http://youtu.be/mX3u25reQuc

Rad3
Du gissade rätt, mellanting mellan rad4 och twin. Ingen rejäl kraft vid låga varv, men i varje fall inte trött.
Jämnast motorgång av dem alla.
Motorljud hittar du här:
http://youtu.be/IvDg0KlSgcY

Sen är det upp till var och en vad de gillar.

Jag har aldrig haft begränsat kort, men undrar om det inte vore roligare att köra en hoj som är byggd för mindre effekt, istället för att strypa en tung räserhoj?

Tänker framförallt på gamla tvåtaktare, eller varför inte en caférejser?

Numera finns även en version av Triumph Street Triple med 95hk original, och därmed nerstrypbar till A2. Är inte expert på området men detta har dryftats i Street Triple tråden nu på våren.

Kolla den, riktigt bra hoj.

Numera finns även en version av Triumph Street Triple med 95hk original, och därmed nerstrypbar till A2. Är inte expert på området men detta har dryftats i Street Triple tråden nu på våren.

Kolla den, riktigt bra hoj.

Du skulle inte kunna skicka mig en länk med specifikationer? Jag hittar den inte, kommer bara upp speed modellerna på google :O Tack på förhand!

Jag har aldrig haft begränsat kort, men undrar om det inte vore roligare att köra en hoj som är byggd för mindre effekt, istället för att strypa en tung räserhoj?

Tänker framförallt på gamla tvåtaktare, eller varför inte en caférejser?

Jag har aldrig haft begränsat kort heller men jag har kört en del ganska klena hojar.
Problemet är väl att de hojar som är gjorda för A2 från början inte är speciellt mycket lättare.
Om man tar nån av de lättare nakenhojarna som t.ex. KTM Duke på ca 160 kg, tankad och klar, och stryper ner från 70 till 47 hästar så lär den knappast vara tråkigare än CB500R på 190 kg med samma effekt. Street triple i A2-version väger 188 kg fulltankad.

Tjejen ska ta A-kort nu i vår så vi köpte en gammal CB400 från 1800-talet (eller nästan i alla fall, 1982) och den har 32 kW som ska släpa på 185 kg tjänstevikt. Nån raket är det knappast men en skitkul moppe att gasa runt på och helt klart tillräckligt för nån som aldrig kört förut.

Oavsett vad så håller jag flera av föregående talare och säger skippa A2 och övningskör över sommaren i stället. Jag har också varit ung och otålig och vet hur det känns men det är bara så mycket pengar och ansträngning i sjön att inte göra det ordentligt från början.

Jag har aldrig haft begränsat kort heller men jag har kört en del ganska klena hojar.
Problemet är väl att de hojar som är gjorda för A2 från början inte är speciellt mycket lättare.
Om man tar nån av de lättare nakenhojarna som t.ex. KTM Duke på ca 160 kg, tankad och klar, och stryper ner från 70 till 47 hästar så lär den knappast vara tråkigare än CB500R på 190 kg med samma effekt. Street triple i A2-version väger 188 kg fulltankad.

Tjejen ska ta A-kort nu i vår så vi köpte en gammal CB400 från 1800-talet (eller nästan i alla fall, 1982) och den har 32 kW som ska släpa på 185 kg tjänstevikt. Nån raket är det knappast men en skitkul moppe att gasa runt på och helt klart tillräckligt för nån som aldrig kört förut.

Oavsett vad så håller jag flera av föregående talare och säger skippa A2 och övningskör över sommaren i stället. Jag har också varit ung och otålig och vet hur det känns men det är bara så mycket pengar och ansträngning i sjön att inte göra det ordentligt från början.

Jag är 18, fyller 19 i sommar. Har inget A2 kort. Kan jag övningsköra Tung motorcykel då? Man måste ha A2 i två år för att kunna vara under 24 och köra tung eller?

Fan, blandade ihop skit. Ja, det stämmer som du skriver. Köp en Duke och stryp, kommer bli skitkul :yoparty

Intressant - visste inte att de var så tunga. Finns mängder av nytillverkade småmaskiner här i Japan, mestadels 125, 250, 400cc och de ser ut att vara tillverkade av ståltråd och buntband... undrar vad det är som väger så mycket...

Hur jobbigt blir luftmotståndet med en streetfighter? Är det outhärdligt eller vänjer man sig med det?

Inga problem under 100knyck. Värre med regn.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan